1) Er det eit land som har verdas billegaste vaskedamer som også har verdas dyraste ingeniørar? I så fall, har dei betre levestandard og større grad av livslukke?
Sannsynligvis. Men veldig mange andre land har større forskjeller enn Norge. Jeg savner en meta-debatt: Er større utjevning et endelig mål? I så fall, hvorfor innfører vi ikke bare likelønn først som sist? Jeg må innrømme at det irriterer meg at hver bidige gang en direktør får en mill eller to så er det ramaskrik, mens hver gang lavlønte får noe ekstra så "skulle det bare mangle".
3) All den tid vask er det fyrste ein kuttar ned på, så....
Grunnen til at eksport av vaskearbeid ikkje skjer, er nok også ar reisekostnadane er for høge, samanlikna med vaskeløna.
Skal vi gå ut frå at vaskarlønene i Noreg er for høge, eller er det dei i Latvia som er for låge? Kor langt ned i kvalitet er vi villege til å gå for å spare kroner?
Dette er bare tull. Vi importerer jordbærplukkere og snekrere fra Polen uten at reiseutgiftene blir for store, så det kan umulig være hinderet for at polen leier norske vaskere.
Kor langt "vi" er villige til å gå ned i kvalitet er ikke spørsmålet. Det får være opp til den enkelte. Men i fri konkuranse med polakker så taper norske håndverkere. Altså bedømmer markedet norske håndverkere som for dårlig i forhold til prisen.
Så lenge en norsk vaskedame koster 4ggr så mye som en konkurent skal det da også godt gjøres at hun greier å konkurere ved å være mer effektiv eller grundig.
4.1) Motiverast høgtlønte av endå meir pengar? Eg skjønar at lågtlønte gjer det - skilnaden på kjøpekrafta frå 240 kkr og 280 kkr er ganske utslagsgjevande. Om du skal motiverast opp frå 800 000, snakkar vi om heilt andre summar enn 40 000.
Tener du nok, gidd du ikkje eingong spele på Lotto!
Elles burde vel fotball regulerast mykje strengare på alle måtar....
Jeg vet ikke hva som motiverer folk. For min egen del var sommerjobber innen trauste og repeterende yrker motivasjonen for å ta lang utdanning, penger hadde veldig lite med det å gjøre.
Men hvis jeg skal ta en jobb som medfører mye uønsket reising, lengre arbeidsdager og kanskje at media snoker i privatlivet mitt så gidder jeg da ikke det uten at det gir noen økonomiske fordeler?
4.2) Skilnaden på topp- og botnløn er nok langt større i dag enn kva det var for 20 år sidan, både i kronasje, kjøpekraft og prosent.
Det vet jeg for lite om til å si noe om. Jeg vil tippe at forskjellene øker i oppgangstider (som vi har nå og hadde sent på 80-tallet) uten at det nødvendigvis innebærer en trend på litt lengre sikt.
5) Det var då dette utgangspunktet med fotballspelaren då......kva med å ta frå han den høge løna, sette han på ei normalløn og gje han ei normal arbeidstid? Hadde dette fått store konsekvensar?
Skal staten nekte fotballklubben å betale ut markedspris så er nok fotballspillere blant de som først forsvinner ut av landet. Dessuten ville det blir mange rare ordninger blant de få som ble igjen i landet ala "college-idrett" i USA hvor det ikke er lov å utbetale lønn, men utøverne får fine biler og alle slags goder.
6) Ser du 7 utemåltid i veka som ein livskvalitet? I så fall, finn du nokon nasjon der dette er vanleg?
I store deler av europa er det å lage mat hjemme ganske uvanlig, i det minste i byene. Hele kulturen dreier seg i større grad om å møtes, spise og drikke ute i stedetfor å besøke hverandre på den måten vi gjør i Norge.
7) Du får hyre deg inn ein kokk, då kanskje......?
Når kokker tjener det samme som direktører så kan ikke direktører hyre inn kokker. Nå er jeg veldig langt unna direktør så det er enda mindre aktuelt i mitt tilfelle.
Og vi som trudde vi hadde fått ei roleg avslutning på denne debatten!
Den har jo sporet litt av da.
Jeg setter stor pris på at vi har liten grad av fattigdom i norge, og jeg innser at flat lønnsprofil har mye av æren for det. Jeg unner absolutt vaskedamer og bompengeassistenter et godt liv med mat og hus og klær og hva det måtte være.
Det jeg kanskje er mest irritert på er at gud og hvermann skal blande seg opp i hvordan privat-eide bedrifter disponerer eiernes penger (note: innskutt privat kapital i et firma er enn så lenge eiernes penger, IKKE folkets). Om de vil svi de av på direktørlønninger, luksusbåter, sløsing med lagerbeholdning eller utbytte er meg revnende likegyldig.
Hvis Dagbladet kommer med en til forside ala "Direktører har årets lønnsfest, oppmoder LO til moderasjon" så vet jeg ikke hva jeg gjør.
mvh
Knut