Utdanning i Norge, en katastrofe

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
Alle som har eller har hatt hund vet at når hunden er motivert kan den lære mye på svært så kort tid. Når den blir gammel derimot....

- Kanskje ikke helt riktig å trekke dette til skolevesenet. Men et felles stikkord her er "motivasjon". Motivasjon er ikke bare sentralt i en læresituasjon, men like mye i en arbeidssituasjon. Uten motivasjon går alt på "tomgang". Man gjør bare ting fordi man føler at man må gjøre det - ikke fordi man har lyst.

Og da kommer vi også til "lyst" og "lystensprinsippet". Er det slik at vi bare skal gjøre det vi har lyst til?
- Er f.eks. ikke dette budskapet til ungdommen - ofte gjenspeilet i reklamen?

Situasjonen hjemme har helt klart betydning for "motivasjon" på jobb eller i læresituasjon. Situasjonen hjemme drar vi ofte med oss på jobb. Det gjelder ikke minst for elevene. En får ikke motiverte elever der foreldrene hele tiden preiker at "skolen er noe herk, helt gammeldag og totalt unødvendig".

Et annet moment i forhold til skoleelvers motivasjon - er at uten utdanning får en ikke jobb. I dag skal en helst ha høyere og lengre utdanning. Tidsperspektivitet for en tenårig strekker seg (i beste fall) til nærmeste helg (hvis så langt ???). Å "gå og trø" i minst 10-15 år før en kommer i jobb er vel heller ikke så motiverende?
 
K

knutinh

Gjest
I "gamle dager" var det definitivt mye enklere å droppe ut av skolen og likevel klare seg. Man dro til sjøs som 15-åring, kom tilbake og fikk jobb i industrien.

På den andre siden så kan man i dag ta en lengre utdannelse uten at mor og far er rik.

Kanskje var det en feil å snikinnføre gymnas-pensum i de gamle yrkesskole-fagene. Hva gjør en 16-åring som ikke greier mer matte og norsk i dag? Jeg vet ikke. Bli musiker eller selge mobil-abbonnement?

mvh
K
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Re: Ungdomskole og Videregående skole i Norge

Det er også et lite antall som er glødende interessert og som er oppe hele natta for å "knekke koden" med late, uinteresserte, og rølpete 12-åringer (som meg selv).
Rølpete? Jeg synes du fremstår som meget reflektert til å være bare 12 år....
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
Motivasjon er interessant

"Motivasjon" kan ses på som en "energi". Hvor vi henter energien fra kan ha stor betydning for motivasjonen. Mange får mest energi gjennom ytre påvirkning eller stimuli (ekstrovert/utadvent) som ros, ris eller anerkjennelse, mens andre henter sin motivasjon innenfra (introvert/innadvent) gjennom f.eks. mestring. Den "innadvendte" kan derfor ha gode karakterer selv om han/hun blir mobbet hjemme og ute.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
Det som bør være tankevekkende er at jentene generelt har bedre karakterer enn guttene på ungdomsskolen og videregående.

Skyldes det læringsformene (med f.eks. overvekt av gruppearbeid) eller skyldes det rett slett at den biologiske og intelligente utviklingen går fortere hos jentene?
 
K

kbwh

Gjest
I min tid (vi hadde Boney M i lenker på plakat i klasserommet) var alltid jentene flinkest til å gjøre lekser. De brukte altså mer tid på innlæring. Er vel ikke så ulikt i dag?
 
K

knutinh

Gjest
Re: Ungdomskole og Videregående skole i Norge

Rølpete? Jeg synes du fremstår som meget reflektert til å være bare 12 år....
Hehe. Touche ;-)

-k
 
K

knutinh

Gjest
Det som bør være tankevekkende er at jentene generelt har bedre karakterer enn guttene på ungdomsskolen og videregående.

Skyldes det læringsformene (med f.eks. overvekt av gruppearbeid) eller skyldes det rett slett at den biologiske og intelligente utviklingen går fortere hos jentene?
Eller skyldes det at utdanningssystemet er dominert av kvinner og feminin tenkning?

Kanskje gutter har helt andre behov og uttrykksformer enn jenter? Kanske gutta rett nok får mest oppmerksomhet ved å lage bråk, men dette er uttrykk for misnøye med undervisningsformen?

Jeg har en teori om at gutter ikke er like godt egnet til å sitte bak en pult, svare på spørmål ved å rekke opp handa og ellers holde kjeft. Jeg tror de/vi trenger å sloss, å utfordre/utfordres, å ha muligheter til å hevde seg etc. Jeg tror ikke at man vokser av seg tilløp til dette behovet heller.

mvh
Knut
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
Læreryrket er nærmest blitt et "jenteyrke". Det har kanskje noe med samfunnets tradisjonelle syn på hva som er kvinnearbeid og mannsarbeid. Arbeidsmarkedet i norge er svært kjønnsdelt. Kvinnene dominerer omsorgsyrkene og læreryrket. Tilfeldig? Neppe.

At kvinnene dominerer læreryrket har trolig påvirkning på hva elevene lærer, herunder eksempelvis bruk av "case" og eksempler, men ikke bare hva som blir kommunisert til elevene, men også hvordan.

I min ungdom var guttene opptatt av fysisk utfoldelse. Guttene utfoldet seg fysisk, spilte fotball, bordtennis og sloss i friminuttene mens jentene stod på dass og røkte i smug. Får en gutt utfolde seg fysisk, blir en også mindre urolig i timene. Jo, mer en bare sitter på rompa uten fysisk utfoldelse, jo vanskeligere blir det å sitte stille og konsentrere seg. Guttene var opptatt av fysiske gjøremål som fiske, snekring, mekking osv, osv (og fikk også ha det som valgfag). Stor lykke gjorde den læreren som kunne relatere lærestoffet til dette slik det ble mer virkelighetsnært.

Kostholdet spiller også inn. Det er vanskelig å holde konsentrasjonen og motivasjonen oppe når magen romler fem undervisningstimer om dagen. Flere dropper f.eks. frokosten i dag i forhold til noen få år siden. Ungdom bøter på sultefølelsen med sukker og andre karbohydrater (cola, boller, hvitt brød, sjokolade), noe som gjør bare vondt værre i lange løp.

I dag er ungdommen mindre fysisk aktive og har dårligere kostholdsvaner enn da man var ung :'(. Det går utover læringen. Og så skal man skylde på skolen ???
 
K

knutinh

Gjest
En så enkel ting som eksempler og yrkes-rollemodeller er en av bieffektene av en kvinnedominert skole ja.

Tradisjonelle mannsroller blir diskreditert mens kvinnelige dyder blir framelsket. Sikkert motivert av at sistnevnte er mye enklere å forholde seg til i et stresset klasserom...

-k
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
Skolesystemet i Norge er en sann katastrofe for Norge som land, læringen og effektiviteten i det norske skolesystem er elendig.

At skolesystemet holder svakere nivå desto lengre ned i alder du kommer, er uholdbart, det er da grunnlaget for fremtiden legges. Det skal ikke være slik at nivået først blir noenlunde greit på høyskoler og universitet i større byer, og først bra når en kommer ut av Norge.
Hva som anses som "effektiv læring" må relateres til hva man anser som kunnskap og metoder for læring. Men også spørsmål knyttet til læringsmål på lang og kort sikt.

I dag er det sterk fokus på realfag og resultater sammenlignet med andre land. Fokus kommer som følge av at det har vært manko på fagfolk i næringslivet med realfagbakgrunn og ikke f.eks. ut i fra en analyse om hva nasjonen trenger av kunnskap om f.eks. 10-15 år som skolesituasjonen ofte varer.

Det som er interessant er at et land som Finland, som etter vårt syn har et langt mer autoritetspreget og gammeldags læringsopplegg, gjør det mye skarpere på slike internasjonale sammenligninger. I Finland undervises ikke elevene via Nokia telefoner men i hovedsak på den gode gamle måten. ;)

Viktigere enn "effektiv læring" er at undervisningen blir tilpasset den enkeltes forutsetninger for å lære. Men nå vil noen hevde at det er nettopp dette som er "effektiv læring". Men "effektiv læring" må også ses ut i fra rammebetingelsene som f.eks. antall lærer pr. elev osv.

Takk og pris at pensument blir vanskeligere, jo høyere nivå i utdanningen man kommer.  
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.008
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eller skyldes det at utdanningssystemet er dominert av kvinner og feminin tenkning?

Kanskje gutter har helt andre behov og uttrykksformer enn jenter? Kanske gutta rett nok får mest oppmerksomhet ved å lage bråk, men dette er uttrykk for misnøye med undervisningsformen?

Jeg har en teori om at gutter ikke er like godt egnet til å sitte bak en pult, svare på spørmål ved å rekke opp handa og ellers holde kjeft. Jeg tror de/vi trenger å sloss, å utfordre/utfordres, å ha muligheter til å hevde seg etc. Jeg tror ikke at man vokser av seg tilløp til dette behovet heller.

mvh
Knut
Gøyal teori, som eg vil postulere ikkje kan gjelde for EKTE audiofile. Desse må rimelegvis høyre etter og halde kjeft, eller så kunne dei droppa heile musikkanlegget...eller kva?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det som bør være tankevekkende er at jentene generelt har bedre karakterer enn guttene på ungdomsskolen og videregående.

Skyldes det læringsformene (med f.eks. overvekt av gruppearbeid) eller skyldes det rett slett at den biologiske og intelligente utviklingen går fortere hos jentene?
Jeg tror jenter har en mer utviklet venstre hjernehalvdel, og bedre organisator evner, de er også bedre i språk, mer pliktoppfyllende, dårligere til å være ensporet (sjeldnere spesialister), bedre til å være flersporet og holde på med "kjedelige ting", mer sosiale, mer empatiske, dårligere på kart, retning, bedre til å snakke og utrykke seg gjennom ord, mer strukturerte.

osv osv

Men det er bare veldig generelt...Skolesystemet er best tilpasset jenter, ingen tvil.

En jeg kjenner var lærer som vikar engang (eneste gang når han var 20 omtrendt), og tok over en matteklasse der alle hadde fått dårlige karakterer (den opprinnelige læreren var en meget utdannet fyr), og i løpet av et halvt år hadde klassen gått fra bånn til topp karakterer.
Han holdt seg bare litt foran elevene i læreboka.

Jeg tror det å lære bort handler om å motivere, motivere, motivere og motivere.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg tror det å lære bort handler om å motivere, motivere, motivere og motivere.
Ingen tvil om at dette er en viktig del av en lærers jobb.
 
K

knutinh

Gjest
Kjønnsfordelinga mellom lærarar er:
Kvinnedominans i småskulen (1-4.kl)
Likt på mellomtrinnet (5-7.kl), nesten likt i ungdomsskulen
Mannsdominans på vg. skule og høgskule..
Men du er enig i at systemet og pedagogikken kan være dominert av feminin tenkning uavhengig av kjønnsfordelingen?

-k
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.008
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men du er enig i at systemet og pedagogikken kan være dominert av feminin tenkning uavhengig av kjønnsfordelingen?

-k
Eh.....nei!
Pedagogikken til Piaget, som er den viktigaste premissleverandøren for forståing av dette, er ikkje spesielt feminin. Maria Montessori sin pedagogikk er heilt parallell med Paget, ho kom (på eiga hand) til mykje dei same konklusjonane.

Trur eg vil påstå at pedagogikken langt på veg er kjønnsnøytral (skal ikkje trekkje dette for langt, for vi har alle ulike vinklingar, og kva er eigentleg "kjønn" i ein slik samanheng?), iallfall ikkje i ein grad som får særlege konsekvensar ut over rollemodellar - og der vil heimane med stadig aukande grad av åleineforeldre vere ein større påverknadsfaktor etter mitt syn.

Systemet er mest av alt styrt av dogmer og økonomi. Å drive undervisning i tradisjonell forstand, er ofte oppfatta som kunnskapsformidling. (Dette er litt snevert, etter mitt syn, kunnskap er det i dag "billegsal" på, og ingenting er lettare å skaffe seg enn kunnskap - då var det verre for 20 - 30 år sidan.)

Eg trur det er tre moment som er viktigare enn kunnskapen, som er langt meir "kostbar":

a) empati.

b) "rette" haldningar og verdiar - personleg likar eg sjølvdisiplin og evne til struktur. Under dette ligg også moment som går på samarbeidsevne, kommunikative eigenskapar, og sosial kompetanse.

c) sisu/ståpåvilje/entreprenørskap. Evne til å sette seg mål, og gå for dette, samstundes som det er evne til å innordne seg, utan at ein mister sin integritet og sitt sjølvstende.

Det verste med pedagogikken av i dag, er at han av natur har eit retroperspektiv, han er tilbakeskodande, sidan det handlar om "kunnskaps-formidling", altså formidling av tidlegare erfaringar.
Ein idealpedagogikk, slik eg ser det, er ein pedagogikk som let eleven i stor grad skapar sine eigne erfaringar direkte (midt i blinken for elevar som ikkje har auditiv eller visuell læringsstil, men er kinetiske eller taktile). Og når dette ikkje er rasjonelt (klart du lærer enormt mykje ved å finne opp ditt eige krut, men det tek for lang tid om alle skal få gjere dette...), må ein finne gode erstatningar.
Og så, det viktigaste, er at eleven får gjere NYE erfaringar, prøve seg på alfakreativite oppgåver. Det føreset relativt mykje generelt erfaringsgrunnlag og bakgrunnskunnskapar, så akkurat korleis dette skal gjerast, er eg svært usikker på, naturleg nok.....
 
K

knutinh

Gjest
Eh.....nei!
Pedagogikken til Piaget, som er den viktigaste premissleverandøren for forståing av dette, er ikkje spesielt feminin. Maria Montessori sin pedagogikk er heilt parallell med Paget, ho kom (på eiga hand) til mykje dei same konklusjonane.

Trur eg vil påstå at pedagogikken langt på veg er kjønnsnøytral (skal ikkje trekkje dette for langt, for vi har alle ulike vinklingar, og kva er eigentleg "kjønn" i ein slik samanheng?), iallfall ikkje i ein grad som får særlege konsekvensar ut over rollemodellar - og der vil heimane med stadig aukande grad av åleineforeldre vere ein større påverknadsfaktor etter mitt syn.

Systemet er mest av alt styrt av dogmer og økonomi. Å drive undervisning i tradisjonell forstand, er ofte oppfatta som kunnskapsformidling. (Dette er litt snevert, etter mitt syn, kunnskap er det i dag "billegsal" på, og ingenting er lettare å skaffe seg enn kunnskap - då var det verre for 20 - 30 år sidan. Eg trur det er tre moment som er viktigare enn kunnskapen, som er langt meir "kostbar":

a) empati.

b) "rette" haldningar og verdiar - personleg likar eg sjølvdisiplin og evne til struktur. Under dette ligg også moment som går på samarbeidsevne, kommunikative eigenskapar, og sosial kompetanse.

c) sisu/ståpåvilje/entreprenørskap. Evne til å sette seg mål, og gå for dette, samstundes som det er evne til å innordne seg, utan at ein mister sin integritet og sitt sjølvstende.
Jeg opplevde at initiativ, entrepenørskap og kildekritikk ikke var egenskaper som ble satt pris på i barne og ungdomsskolen. De som stilte spørsmål til lærerens vedtatte sannheter ble korrigert som forstyrrende element i stedetfor å bli tatt på alvor og gitt en seriøs forklaring.

Når vi hadde dataundervisning på Tiki100 leste læreren en liste over kommandoer vi skulle trykke på for å oppnå ønsket , bl.a. "brukken pil" (enter). Når jeg trykket på enter før jeg fikk beskjed om det, ble jeg korrigert og måtte starte øvelsen på nytt. Her skal man ikke finne på noe på egen hånd ;-)

Videre mener jeg at tilløp til konkuranse elevene i mellom ble forsøkt dempet ned. Dette er i tråd med det jeg kaller "feminin" pedagogikk, i betydningen sitte stille og gjøre som man får beskjed om. Gutter på 12 år er brautete ego-maskiner. For egoet deres og de kan jobbe hardt.

Lengre opp i trinnene, ungdomsskole og gymnas mener jeg at rudimentær folkeskikk bør være på plass. Da er det enda viktigere å lære elevene ikke bare kongerekker og datoer for krigenes start og slutt. Men hvorfor ble det krig. Hvem tjente på det, og hvem tapte på det. Hvilke kriger har hatt lignende bakgrunn. Hvordan skiller historikernes beskrivelse seg i USA, Norge og Japan? Hva sier det om objektiviteten deres?

-k
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.008
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg opplevde at initiativ, entrepenørskap og kildekritikk ikke var egenskaper som ble satt pris på i barne og ungdomsskolen. De som stilte spørsmål til lærerens vedtatte sannheter ble korrigert som forstyrrende element i stedetfor å bli tatt på alvor og gitt en seriøs forklaring.

2. Når vi hadde dataundervisning på Tiki100 leste læreren en liste over kommandoer vi skulle trykke på for å oppnå ønsket , bl.a. "brukken pil" (enter). Når jeg trykket på enter før jeg fikk beskjed om det, ble jeg korrigert og måtte starte øvelsen på nytt. Her skal man ikke finne på noe på egen hånd ;-)

3. Videre mener jeg at tilløp til konkuranse elevene i mellom ble forsøkt dempet ned.

4. Dette er i tråd med det jeg kaller "feminin" pedagogikk, i betydningen sitte stille og gjøre som man får beskjed om.

5. Gutter på 12 år er brautete ego-maskiner. For egoet deres og de kan jobbe hardt.

6. Lengre opp i trinnene, ungdomsskole og gymnas mener jeg at rudimentær folkeskikk bør være på plass.

7. Da er det enda viktigere å lære elevene ikke bare kongerekker og datoer for krigenes start og slutt. Men hvorfor ble det krig. Hvem tjente på det, og hvem tapte på det. Hvilke kriger har hatt lignende bakgrunn. Hvordan skiller historikernes beskrivelse seg i USA, Norge og Japan? Hva sier det om objektiviteten deres?

-k
1. Ja, eg opplevde dette sjølv mange gonger. Spesielt surt var det då foreldra mine vart kritiserte for at eg kunne lese før skulestart, og dermed var ein avvikar i høve normen og den planlagde undervisninga i 1.klasse.

"Kateterundervisning"/førelesning har sine fordelar, men eignar seg dårleg for læringsmål som går i retninga du skisserer. Då er gruppearbeid og prosjekt mykje betre. Men desse undervisningsformene er vanskelege å få til, dersom 20% av gutane (spesielt) er opptekne av å spele orreleik og drive med heilt andre ting. Mange lærarar tonar difor dei "spennande" arbeidsformene ned, noko som er med å skape den vonde (kjedelege) sirkelen for undervisninga.

2. Aha - eit offer for Tiki-syndromet, med programmering i Logo og alt det der. Tida då vi skulle lære alle nordmenn til å bil programmørar.......så endra ting seg raskt, og når sant skal seiast, var nok ikkje KPM-operativsystemet nokon ubetinga suksess, for å seie det litt snilt......(kvifor fortalde du at du alt hadde trykt på pila, då? Litt smarte elevar må ein då kunne forvente....:) )

3. Slikt skjer innimellom, men er ofte litt misforstått, tykkjer eg. Konkurranse - d.v.s. REELL konkurranse, er berre sunt. Men sett ikkje klassens svakaste til å kappe med den flinkaste, slik konkurranse finnest ikkje reell, og skapar tapar på eine sida, og ein slappfisk på den andre.
Er den flinkaste eleven "for flink" til å konkurrere reelt, må ho (som regel, men visse hannar finnest også) få anna meiningsfylt arbeid som er passeleg krevjande, elles vil opplevinga av at alt er enkelt føre til ein frykteleg bråvakning ein gong seinare i utdanningskarrieren...

4. Du kunne like gjerne kalla det "sosialdemokratisk". Det som ofte kallast"sameness-undervisning" (i staden for equality) har svært lite med kjønn å gjere, men er mental latskap og litt misforstått.

5. Tykkjer dette er eit damoklessverd - byggjer du einsidig opp under sånt, kan empati og vilje til å innordne seg fellesskapet svekkast.
Dette kan styrast, men du treng gode metodar. Eg likar t.d. best rollemodell-bygging. Då treng du ein aldersblanda klasse, der dei eldste gutane vert stimulerte til å vere gode rollemodellar for dei yngre. Og etter kvart som dei yngre gutane rykker opp, vert også dei medvite sitt ansvar. Diverre er dette på veg ut av norsk skule, ved at skulestorleiken har auka dramatisk dei siste åra, og aldershomogene grupper har vorte trenden (for 20 år sidan var aldersblanding langt meir vanleg)

6. I høgste grad! Og ikkje rudimentær - vi må ha skikkeleg folkeskikk, og respekt i større grad inn i skulen. Men skulen avspeglar som sagt berre samfunnet, og når folk har så lite respekt for kvarandre, er det kanskje naturleg at drittsekk-elementa veks fram?

7. Her har vi ei pedagogisk utfordring. For å kunne gjere praktiske øvingar og prosjekt på dette planet, må elevane ha ein viss bakgrunnskunnskap. Den mest rasjonelle måten å få denne inn på, er gjennom "tradisjonell kateterundervisning" eller førelesning. Og når eit fleirtal av elevane (dvs, gjerne dei som kunne ha bruk for ei innføring i konfliktløysing) dett av lasset, er det få som klarar å formidle dette godt.
I dag er det lettast å stimulere elevar som er flinke i logiske fag, som realfag og språk. "emosjonelle" fag er mykje vanskelegare. Kanskje årsaken er for mykje bråk i samfunnsfag og KRL?
I gamle dagar dreiv vi m.a. på med "Kafe verdshus" - eit Håkan Wall-inspirert prosjektarbeid der elevane emosjonelt lærte korleis det er skilnad på fattig og rik, og deira handlingsrom.
Har ikkje sett denne typen prosjektarbeid på over ti år. Var det foreldrereaksjonar, eller generell samfunnsutvikling, eller kanskje utbrend-lærar-syndrom som stoppa det opp?
 
K

knutinh

Gjest
Jeg ser helt klart bekymringen din over gruppearbeid.

Spørsmålet er ved hvilken alder man skal stille eleven ovenfor valget : "ta ansvar for egen læring eller forsvinn". For veldig mange norske ungdom skjer dette i 19-20års alderen når starten på høyskole/universitet blir vel brå for mange av oss. Man er vant til klasser på 20-30 og føring av fravær etc.

Poenget mitt i denne diskusjonen er at min dataopplæring bestod av noen enkelt-timer med tiki100. Likevel har jeg tatt en teknisk utdanning og føler meg komfortabel med verds-veven, gugling og andre farlige dyr. Det tyder kanskje på at trådstarters tirader mot utrangerte verktøy er noe overdrevet. Selv sprekker i vegger er i utgangspunktet ikke noe absolutt hinder mot læring. Gode lærere i store nok antall som er fornøyd med egen arbeidssituasjon er derimot en god oppskrift...

Hjemme har de sånne kunnskapskonkuranser mellom forskjellige skoler. Det interessante er at klasser fra små-steder hvor barneskolen er en klasse og ungdomsskolen er den andre klassen utrolig ofte gjør det bra. Hva er den statistiske sannsynligheten for at alle (dvs 3) 10-åringer fra ei lita øy skal ha "bedre gener" enn de 3 flinkeste av et kull på 200 fra et større sted? Hvis det er usannsynlig, hva er det med undervisningssituasjonen som gjør at disse konsistent kan gjøre det så bra?

PS, jeg sa selvsagt ikke ifra om at jeg hadde trykket brukken pil, såvidt jeg husker var det sidemannen som sladra :-D

mvh
K
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.008
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg ser helt klart bekymringen din over gruppearbeid.

1. Spørsmålet er ved hvilken alder man skal stille eleven ovenfor valget : "ta ansvar for egen læring eller forsvinn". For veldig mange norske ungdom skjer dette i 19-20års alderen når starten på høyskole/universitet blir vel brå for mange av oss. Man er vant til klasser på 20-30 og føring av fravær etc.

2. Poenget mitt i denne diskusjonen er at min dataopplæring bestod av noen enkelt-timer med tiki100. Likevel har jeg tatt en teknisk utdanning og føler meg komfortabel med verds-veven, gugling og andre farlige dyr. Det tyder kanskje på at trådstarters tirader mot utrangerte verktøy er noe overdrevet.

3. Selv sprekker i vegger er i utgangspunktet ikke noe absolutt hinder mot læring. Gode lærere i store nok antall som er fornøyd med egen arbeidssituasjon er derimot en god oppskrift...

4. Hjemme har de sånne kunnskapskonkuranser mellom forskjellige skoler. Det interessante er at klasser fra små-steder hvor barneskolen er en klasse og ungdomsskolen er den andre klassen utrolig ofte gjør det bra. Hva er den statistiske sannsynligheten for at alle (dvs 3) 10-åringer fra ei lita øy skal ha "bedre gener" enn de 3 flinkeste av et kull på 200 fra et større sted? Hvis det er usannsynlig, hva er det med undervisningssituasjonen som gjør at disse konsistent kan gjøre det så bra?

PS, jeg sa selvsagt ikke ifra om at jeg hadde trykket brukken pil, såvidt jeg husker var det sidemannen som sladra :-D

mvh
K
1. Ja, her er det mange dilemma. For det fyrste er 1 - 10.kl obligatorisk. Då MÅ også dei som ikkje vil. Eg er glad for dette med differansieringkrav i ny læreplan. Håpar berre det vert gjennomslag for å differansiere ut frå motivasjon, ikkje for medfødde evner (som er langt mindre avgjerande).
Eg kunne tenkje meg ein skule der elevane etter kvart vart sorterte ut frå motivasjon:
- Gruppe A var dei med vilje og evne til å arbeide sjølvstendig. Desse får i dag lite ressursar, men klarar seg i stor grad likevel. Med å separere dei ut som gruppe, kunne dei overlatast til sjølvstudium, diskusjonar, prosjekt og spennande ting, utan at dei bandla særleg mykje ressursar (litt meir enn det dei får i dag, men likevel). Dette ville vere motiverande i seg sjølv, og ivareta dei flinke sine behov for stimulans og utfordring.

- Gruppe B er der eg meiner ressursane må setjast inn. Dei som ynskjer sterkt, og er motiverte, men som treng hjelp. For desse har skulen stort forbetringspotensiale.

- Gruppe C er dei som med den rette stimulans, og gjerne alternative arbeidsformer, og tilpassa opplegg kan gjere det bra. Her er det lovpålagde ressursar som også i dag langt på veg ivaretek gruppa ut frå einskildvedtak.

- Gruppe D er dropoutane og dei som finn glede i å utfordre læraren. Desse treng alternativ undervisning. Slik det er i dag, bandlegg gruppa svært mykje normalressursar, og vi har ikkje noko fornuftig tilbod til desse. Dei treng gjerne 1:1-undervisning. Vi oppdagar desse elevane gjerne alt i barnehagen, og ressursar vert ikkje sett inn før dei har kome i puberteten, og problema vert alvorlege. Når ressursar og tiltak vert sette inn frå fyrste skuledag, er det utruleg førebyggjande. Samfunnsøkonomisk er det mykje å hente på å satse tidleg.

2. Det er pussig, at somme menneske kan vekse opp under dei fælaste tilhøve, få eit minimum av (elendig) skulegong, og verte svært så gagnlege og sjølvstendige, medan andre "frå gode heimar" går rett i dass, endå dei har totalt andre føresetnadar for å gjere det godt.
Sjølv har eg inga formell datakompetanse. Men har fått tilbakemelding på at eg underviser veldig greitt om data. Eg har også klare mål for kva eg vil med denne undervisninga.

3. Sjølv om vi ikkje er fornøgde, kan det hende vi legg litt gullegg som dei blinde hønene kan finne......

4. Dersom du spør meg om små skular sine fortrinn, vil vi trenge ein eigen offtopic....
Akkja!
Eg får nøye meg med å påstå at små skular (med færre enn 40- 50 elevar) har dei definitivt beste føresetnadane for å skape gagnlege og sjølvstendige menneske.
I Noreg har vi ein snart 300-årig tradisjon på dette skuleslaget, med ein avansert kultur, metodikk og didaktikk, som eg deler inn i:
- Aldersblanding - i slike små skular må fleire årstrinn gå i same klasse. Dette er ei utfordring, men også ein enorm kvalitet, som pregar dei praktiske måtane å gjennomføre undervisninga på, og dessutan tving læraren til å tenkje alternativt.
- Fagintegrering - det er gjerne 3 - 4 lærarstillingar på ein liten skule. Desse kan ikkje fungere som faglærarar - dei har ikkje spesialisert seg nok, og må ta fag dei gjerne "gruer for", og ikkje er heilt kompetente i. Men til gjengjeld ser dei "heile eleven", og er i stand til å forstå betre. Dessutan vert læraren stimulert til å tenkje alternativt. t.d. har du om klostervesenet både i KRL, samfunnsfag, og til dels naturfag på same tid, og for fleire klassar på ein gong. Du må tilpasse undervisninga di både for 5.klasse og for 7.klasse. Og den svake 7.klassingen tåler gjerne fint dei faglege utfordringane som passar for 5.klasse - ein treng ikkje fortelje han at han ikkje er på nivå med dei andre 7.klassingane...og han lærer fint ut frå sine føresetnadar.
- Samfunnsintegrering - mange stadar lever skulen sitt eige liv, uavhengig av det som skjer i lokalsamfunnet. Slik er det ikkje på små skular, dei er deltakande i stor grad. Bygda brukar skulen til ulike arrangement, og det er gjerne skulen som er det einaste alternativet når ein skal lage sosialt knutepunkt. Ein liten skule kan gjerne innehalde både folkeboksamling, idrettslag og bygdekontor. Dessutan går foreldre att i mange roller, slik at tilhøva vert nærare.
- Det inkluderande fellesskap. Det er om lag like lett å "melde seg ut" på ein liten skule som ein stor, og mobbing kan førekomme om lag like ofte. Men forskning (m.a. Olweus) syner at når ein liten skule grip tak i mobbeproblematikk, har dei større evne til å gjere noko med dette enn dei store.
Elles er den sosiale læringa ved små skular større enn ved dei store skulane, stikk i strid med kva folk trur. Dette er dokumentert av fagfolk, m.a. Dr Ped Rune Kvalsund. Elevane møter "vi er i samme båt" i større grad enn når dei har mange å velje mellom.
(ein kan vel til ein viss grad seie at elevane føler seg meir komfortable om dei har fleire jamaldringar å velje mellom - dette gjeld spesielt dei eldste jentene, som gjerne søkjer oppover i alder for vennskap - men det er eit ope spørsmål om elevar ved store skular eigentleg har så mykje større, reelle val på kven dei får vere saman med. Hakkeloven er strengare når det er mykje høner)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.008
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Hva er den statistiske sannsynligheten for at alle (dvs 3) 10-åringer fra ei lita øy skal ha "bedre gener" enn de 3 flinkeste av et kull på 200 fra et større sted? 2. Hvis det er usannsynlig, hva er det med undervisningssituasjonen som gjør at disse konsistent kan gjøre det så bra?

3. PS, jeg sa selvsagt ikke ifra om at jeg hadde trykket brukken pil, såvidt jeg husker var det sidemannen som sladra :-D

mvh
K
Gløymde å kommentere dette:
1. Gener, arv og intelligens er betydeleg overdrivne eigenskapar etter mi meining.

2. Dette har eg kommentert, så.....

3. Elendig klassemiljø, tydelegvis. Du utfordra ikkje læraren eingong? ;D
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Gløymde å kommentere dette:
1. Gener, arv og intelligens er betydeleg overdrivne eigenskapar etter mi meining.

2. Dette har eg kommentert, så.....

3. Elendig klassemiljø, tydelegvis. Du utfordra ikkje læraren eingong? ;D

Vi fikk igang en fin debatt her, jeg vil si at jeg angrer litt på måten jeg åpnet det hele på.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0

Sitat fra artikkelen:
Forskjellen på lønna til en som tar høyere utdanning og en som lar være er bare på 30 prosent.

Den samme forskjellen i vårt naboland Finland er til sammenligning på 80 prosent. Undersøkelsen er gjort blant alle de 30 medlemslandene i OECD.
Jeg hører med blant ikke-akademikerne, og har da muligens gått glipp av et par saker i livet. Men alvorlig talt: Hvem faen lever av %'er? Norge har en av verdens høyeste gjennomsnittslønner OG levestandard, og så begynner vi å bable om at DETTE er flaut?? Det som er for jævelig flaut er at ingen stiller spørsmål som dette:

Hvor stor er forskjellen mellom 100 000 og 180 000?
Hvor stor er forskjellen mellom 300 000 og 400 000?
Hvor er forsjkellen størst i %?

Muligens er Norge på lønsbunnen, men INTET i verken denne artikkelen eller morgenens nyheter har sagt noe om akkurat det!

Honkey
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
På foreldremøte på barneskolen igår:

Den nye regjeringen bryter ned Klemets kunnskapsløft.
Reduksjon i matte og norsk.......

Naturfag har fått nytt navn, men innholdet er jo det samme.....

Konkurransen om å selge nye bøker er så hard at det ansettes konsulenter for å kunne velge bøker...

"Vi skal ta i bruk Smart-board"
Velkommen etter..
---------------------------------------------------------------

Poden på 21 tar utdannelse i Australia:
Han er sjokkert over nivåforskjellen og tilhørende arbeidsmengde ( i Norges disfavør om noen skulle lure)

Og det er jo festlig med den latterlig lave lønnsforskjellene og alle de trygdede som reiser rundt og snekrer verandaer, legger parkett og er på 3 sydenturer i året.....................
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.234
Antall liker
10.796
... og alle de trygdede som reiser rundt og snekrer verandaer, legger parkett og er på 3 sydenturer i året.....................
Derson en trygdet driver slik, hvem er det da som engasjerer ham og vil ha jobben gjort billigst mulig?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Slik det ser ut kommer Norge bra ut på disse listene; topplederne tjener "lite" i Norge, mens de andre stillingene ser ut til å ligge bak USA, Storbritannia og Japan og foran de fleste andre, sånn i grove trekk.
At vi har en noe flatere lønnsstruktur enn majoriteten av andre land i OPEC, kan vel neppe karakteriseres som "flaut" slik det har blitt framstilt i media i dag? Jeg skjønner i grunn ikke helt hva som er flaut med dette, jeg!(?)

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
At vi har en noe flatere lønnsstruktur enn majoriteten av andre land i OPEC, kan vel neppe karakteriseres som "flaut" slik det har blitt framstilt i media i dag?
Jo, det synes jeg. Ikke bare flaut, det er også hemmende for samfunnsutviklingen. Produksjon blir for dyrt, mens spisskompetansen lønnes for dårlig. Resultat? Både produksjon og spisskompetanse flytter ut.

Det er alt for små lønnsforskjeller i Norge.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jo, det synes jeg. Ikke bare flaut, det er også hemmende for samfunnsutviklingen. Produksjon blir for dyrt, mens spisskompetansen lønnes for dårlig. Resultat? Både produksjon og spisskompetanse flytter ut.

Det er alt for små lønnsforskjeller i Norge.
Jeg ser hva du skriver, men jeg forstår det ikke. Det er påstander du her kommer med, og det vel så sannsynlig at det er mange andre mekanismer som styrer denne utviklingen. Og tross alt er det bare topplederne som tjener "dårlig" her til lands i forhold til de andre. Vi kommer faktisk meget høyt opp på lista hva angår lønn til andre grupper, ergo burde jo argumentene dine virke positivt for Norge, faktisk.

Honkey
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
3
Løkken mener vel at sjefen blir en mye bedre sjef om han får 50 % lønnsøkning, mens vi andre må takke med 3-4 %?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Løkken mener vel at sjefen blir en mye bedre sjef om han får 50 % lønnsøkning, mens vi andre må takke med 3-4 %?
Han mener vel at høyere lønn tiltrekker seg bedre ledere, ikke at man blir en bedre leder av høyere lønn.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Og tross alt er det bare topplederne som tjener "dårlig" her til lands i forhold til de andre. Vi kommer faktisk meget høyt opp på lista hva angår lønn til andre grupper...
Det stiller seg litt annerleden når man oversetter lønnen til kjøpekraft:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=274819

Med den lille graden av merinntjening de såkalt "høytlønte" (akademikere, mellomledere) har i Norge i forhold til medianen, så er det åpenbart at disse sitter igjen med mindre kjøpekraft i Norge enn deres kolleger i andre land gjør.

Løkken mener vel at sjefen blir en mye bedre sjef om han får 50 % lønnsøkning, mens vi andre må takke med 3-4 %?
En 50% lønnsøkning kunne gitt deg en bedre leder og derfor vært en svært god investering. Hvis det lave lønnsnivået gir oss dårligere ledere, så vil en lønnsøkning for disse være veldig god butikk.

Dette kunne markedet ordnet opp i selv, siden de firmaer med den fornuftigste forbruksprofilen nødvendigvis vil vinne frem markedsmessig. Den offentlig regisserte "sosiale utjevningen" er ikke bare organisert tyveri, den er også hemmende for samfunnsutviklingen.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det gjelder alle. Nettopp derfor blir det så feil når staten innfører nasjonal overstyring av den autonome lønnsutviklingen. I hvert fall i sektorer hvor arbeidskraft, kompetanse og/eller produkter derav er mobilt på tvers av landegrenser.
 
K

knutinh

Gjest
Satt på spissen så har vi relativt sett noe nært verdens dyreste vaskedamer og verdens billigste ingeniører.

Det betyr ikke at det ikke lønner seg å sette ut ingeniør-prosjekter til India, men at det faktisk kan lønne seg for f.eks Tyskland å sette ut rene ingeniør-oppdrag til Norge.

På den andre siden ville aldri noen finne på å leie inn norske vaskehjelper til å gjøre oppdrag i Latvia, fordi de er for dyre.


I norge er det en sterk moralsk bølge som sier:
1. Ingen er bedre enn oss andre, spesielt ikke direktører for de har nok penger. Men fotballspillere er bedre da...
2. Ved enhver endring av fordeling MÅ denne skje til fordel for bunnen, eller innsnevring av lønnsprofilen. Alle andre endringer er umoralske.


Her er jeg faktisk på linje med Løkken. Hvis en fotballspiller skal få bruke 10 år av livet sitt på å jobbe i en utsatt jobb med press, lite privatliv og store krav til talent med masse penger så må jammen en dresskledd få det samme.

Et utslag av den flate lønnsprofilen i Norge er at nesten ingen av oss har råd til å spise ute 7 ggr i uka. Det er opplagt at det blir slik når man må investere på børs for å tjene vesentlig mer enn servitører og kokker. Jeg sier ikke at jeg er mer verdt for samfunnet enn en servitør eller potetskreller, men det er rart om ingen er det?

-k
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Norge er det landet i Europa hvor høyere utdannelse gir lavest lønnsmessig uttelling.
 
Topp Bunn