Utviklingstråd: Sigberg Audio Saranna - fullrange gulvstående høyttaler med kardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EDIT: Det er gjort noen justeringer underveis, og høyttaleren har nå 8" coax, se denne posten

-----

Tid for en ny utviklingstråd, og dere får være med fra start! Jeg har ikke engang bestemt navn enda. Hvis dette ender opp som en produksjonsmodell, så snakker vi nok 18-24 måneder frem i tid.

Sigberg Audio lager høyttalersystemer bestående av monitorer og subwoofere. Det er to åpenbare segmenter i markedet som ikke treffes av dagens produkter:
    1) De som ønsker gulvstående høyttalere
    2) De som ikke ønsker subwoofer.

Denne nye høyttaleren vil adressere begge punkter. Jeg starter nå utviklingen av en Sigberg Audio fullfrekvens, aktiv høyttaler med kardioide!

(Svært tidlige skisser, med forbehold om større endringer)
    1700930033218.png

1700930056804.png

Litt om høyttaleren (forbehold om endringer)
    • Stort lydbilde og fyldig og naturlig lyd (tilsvarende øvrige Sigberg Audio produkter)
    • Fullfrekvens (20-20,000hz) in-room
    • Kardioide øvre bass og mellomtone
    • 3-veis design. Coax i mellomtone/diskant. To kraftige 8" (fs:25hz) til bass og subbass.
    • Portet kabinett, med opsjon til å gjøre om til lukket med medfølgende skumplugg.
    • Som med våre andre høyttalere, vil den supportere plassering tett til bakvegg (men også lenger ut).
    • Enkle presets (knapp bakpå) for å justere bass/plassering, pluss 9-bånds EQ innebygget for å temme rommet.
    • Dedikert preset for å parre med Sigberg Audio subwoofere. Denne introduserer høypass i høyttalerne slik at de matcher SA subwoofere perfekt.perfectly.

(Veldig) Foreløpige spesifikasjoner:
    • Portet (bak) kabinett
    • 5.5" mellomtone, 1" silkedome (coax)
    • Dobbel 8" (22cm) aluminium bassdrivere
    • 107x35x32cm (HWD)
    • 28-20,000hz (+/-3dB anekoisk)
    • Typisk in-room bass respons: 20hz (-3dB)
    • Kardioide fra ~250hz
    • 3-kanals, 650W Hypex forsterker i hver høyttaler

Tidlige prototyper:
    1700927091599.png

Foreløpige målinger, forbehold om endringer, dette er også kun in-room i lytteposisjon
    Mer detaljerte målinger kommer etterhvert

I lytteposisjon i rommet over, med høyttalerne 10-15cm fra bakvegg (venstre+høyre+snitt):
    1700927168069.png

10-200hz (i lytteposisjon, ingen smoothing, ingen subwoofer).
    Merk at referansenivå er 75dB (snitt av 300-5,000hz) på denne målingen. Så relativt til det er -3dB in-room ved 22hz, og -6dB ved 16hz.
    1700927237804.png

Fortsettelse følger.. :)

Sist redigert:

Kommentarer

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg jobbet fulle dager med tuning av de nye prototypene hele uken basert på både lytting og måling, og nå har det gått fra dritbra til litt magisk.

Veldig balansert og fint uansett hva man setter på, og vanvittig størrelse. Jeg tror disse kommer til å bli like bra som Manta. :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Må man ha grill ?
    Det blir vel ingenting bak ?
    Dersomattehvisomatte.... så hadde jeg ikke ikke brukt grill, fordi jeg digger utseende med "uten dustcap"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker rund grill. Du skal forresten ha lakkert topplate, ikke sant?
    IMG_5126.jpeg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor vil du ha finer synlig kun i front?
    Mine 50 øre: Avrundede hjørner, lakkert. Finer på den plane delen av sideplatene.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Fas kantene på basen, i samme antall grader som tilten på HT
    Forran og bak følger HT vinkel

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut for meg som at du skal ha finer-«lister» langs kantene kun i front men ikke på toppen eller bak. Dersom bak kun skal være «business» er det greit at det ikke er finer der, men jeg mener det vil se pussig ut å ikke la toppen ha samme design som fronten.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fas kantene på basen, i samme antall grader som tilten på HT
    Forran og bak følger HT vinkel
    Tilten er jo bare 4 grader, vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener med 4 grader kant på basen. Så for meg samme kant rundt basen som det er inn på portene.

Ellers er en liten kanskje ikke nevnt detalj at den nok blir 26cm i front og 25cm bak, i bredden altså. Så sidene på basen vil følge kabinettet og vil skrå svakt innover bakover som en liten detalj.

1726159742505.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut for meg som at du skal ha finer-«lister» langs kantene kun i front men ikke på toppen eller bak. Dersom bak kun skal være «business» er det greit at det ikke er finer der, men jeg mener det vil se pussig ut å ikke la toppen ha samme design som fronten.
    Hm, tjaha. Det spørs jo litt hvordan man avslutter det tenker jeg. Skal tenke litt på det. Ser for meg en 45 grader fas i overgangen fra side til front, som da er finert / avslutter finéren. Så jeg tipper da den 45-graders kanten oppleves på en måte som en del av siden, og hele den plane delen av baffelen da lakkert og uten finér.

Men dette kommer jeg sikkert til å krangle litt med de som skal konstruere kabinettet om også. :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Når du ser HT ifra siden ville jeg hatt de 4 gradene lik front og bak. "skråskjært" som vi sier på landet :cool:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når du ser HT ifra siden ville jeg hatt de 4 gradene lik front og bak. "skråskjært" som vi sier på landet :cool:
    OK, så kanten på basen som går ned til gulvet foran og bak skal skrå 4 grader på samme måte som baffel og bakside av høyttaleren? Ja, det kan man vel sikkert få til. Basen blir ikke veldig tykk, men kan jo kanskje gjøre det for det. :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    OK, så kanten på basen som går ned til gulvet foran og bak skal skrå 4 grader på samme måte som baffel og bakside av høyttaleren? Ja, det kan man vel sikkert få til. Basen blir ikke veldig tykk, men kan jo kanskje gjøre det for det. :)
    Ja, det reagerte jeg og på.. er den litt for tynn ??

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det reagerte jeg og på.. er den litt for tynn ??
    Njaeeei, målet er egentlig ikke at den skal gjøre så mye ut av seg, men den trengs for å redusere veltefare. Det kommer også føtter under den som vil heve den 15-20mm fra gulvet (ikke med på illustrasjonen), så da vil du jo få en illusjon av at den er tykkere/høyere enn den er.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Njaeeei, målet er egentlig ikke at den skal gjøre så mye ut av seg, men den trengs for å redusere veltefare. Det kommer også føtter under den som vil heve den 15-20mm fra gulvet (ikke med på illustrasjonen), så da vil du jo få en illusjon av at den er tykkere/høyere enn den er.
    Og en skråkant vil øke den illusjonen :cool:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Oppdatering på hvordan vi ligger an mtp utvikling og timeline på Saranna:

Det er alltid noen bevegelige deler, men designet begynner å stabilisere seg, og for tiden pågår arbeid med CAD-tegninger til kabinettprodusenten. Målet er å få et demopar med produksjonskvalitet mtp finish senest januar 2025. Deretter følger første offentlige visning av Saranna på Oslo Hifi Show i Asker den 22-23.mars 2025.

Jeg er forsiktig optimistisk mtp at vi skal kunne åpne for forhåndsbestillinger ca samtidig, og at de første høyttalerne sendes ut til kunder Juni 2025.

Erfaringen så langt er at ingenting går nøyaktig som planlagt og ting tar lenger tid enn forventet, så det kan hende vi i praksis ser august eller september. Samtidig har jeg lagt inn mer buffer enn tidligere, men vi får se. :)

1726334110200.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Foreløpig produktside er nå live:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fin presentasjon men jeg får ikke målene til å gå i hop:
    1726575566242.png

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    husk noe beskyttelse på bak elementene.. katter klorer fort på der.. :(. Vurdert noe ala "gitter" ?!

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    husk noe beskyttelse på bak elementene.. katter klorer fort på der.. :(. Vurdert noe ala "gitter" ?!
    Planen foreløpig er å senke de inn i kabinettet, så hele elementet (inkludert opphenget/pølsa rundt) vil ligge ganske flush med bakvegg og ikke være synlig fra siden.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har besøk i lytterommet så tenkte jeg skulle dele et bilde for å gi et inntrykk av størrelseforskjell mot Saranna. Dette er Kef LS60 så klart.

Merk at føttene under Saranna kun er midlertidige for å få riktig høyde og tilt på prototypene. :)

1727428058246.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.707
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket par låter best?

😊
    Som produsent selv tenker jeg at jeg ikke skal si så utrolig mye om konkurransen på den måten, men det er jo litt forskjellig prisklasse, så utgangspunktet er urettferdig. LS60 er kjekke høyttalere med fin lydsignatur, og er jo veldig enkle å sette opp med streaming direkte til høyttalerne og noen enkle EQ-muligheter direkte i appen.

Det jeg kan si uten å fornærme noen er at dynamisk kapasitet er veldig forskjellig (skulle bare mangle). LS60 begynner å låte anstrengt rundt 95dB i lytteposisjon, og ved rundt 100dB blir det rett og slett ikke særlig høyere. Saranna har bare såvidt varmet opp når det bikker 100dB. :)

Dette ganske vesentlige skillet i kapasitet gjelder også SBS og selvsagt Manta, og er nok større enn de fleste skjønner sammenlignet med ganske mye annet uansett prisklasse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
7.707
Link til alle artikler
72
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

• 0
I forbindelse med flytting til nytt lager drar vi på litt ekstra med tilbud for å redusere mengden varer som må flyttes. :) Vi har kun 3 sorte og 3 hvite Inkognito generasjon 1 subber igjen, og...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Grey is the new black!

Sigberg Audio: Grey is the new black!

• 2
Vi går nå over fra svart til grå grill på hvit 10D, for å bedre matche hvit Manta (som også har grå grill). :) Vi har et veldig lite antall igjen av "gammel" hvit med sort grill, og selger ut...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

• 3
Det er moro med folk som satser og tør gå egne veier! Og ikke minst er det moro med norsk satsning innen lyd! @EgelandAcoustics har imponert meg med en forfriskende vitenskapelig tilnærming til...
Fortsett
Bransjenyheter
Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

• 1
NU KJØR VI! :D :coffee: Vi freser ned mot Horten om noen timer og gleder oss til å møte masse musikkglade entusiaster! :love: Vi spiller som tidligere nevnt på SBS.1 og Inkognito hele...
Fortsett
Bransjenyheter
Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

• 5
I couldn't be happier with Sigberg Audio’s Manta loudspeakers and 10D subwoofers offering a full-range experience. These loudspeakers are in financial reach of a larger group of music lovers and...
Fortsett
Bransjenyheter
Hortenmessen 2024: Sigberg Audio

Hortenmessen 2024: Sigberg Audio

• 6
Sigberg Audio dukker opp på Hifimessen i Horten i år også! Vi sees vel der?
Fortsett
Topp Bunn