roffe skrev:
Spiralis skrev:
WOTG skiller med andre ord mellom "GODT DESIGN" og "FOLKELIG DESIGN" ( for massene ).
Det er bra wotg, noen bør absolutt sette krav til en viss standard !
Jeg for min del mener at det ikke trenger være eksklusivt og dyrt for å være godt design. Alt fra Ikea er ikke godt design, men det finnes noen perler innimellom. For meg er godt design når formgivningen er estetisk og funksjonen er god.
Ja du har helt rett Roffe. Innimellom så finner man produkter fra Ikea som har godt og funksjonelt design og som er bygd for å vare. Men hoveddelen av Ikeas konsept er som det påpekes i filmen fight club, at du er hva slags møbler du har og at når du endrer stil så skal du etter Ikeas ønske også endre møbler. Folk er derfor ikke så opptatt av kvaliteten eller det å kjøpe produkter i farger som er relativt nøytrale, slik at man skal kunne leve med dem i lang tid. Ikea forfekter at man skal kjøpe knall rosa sofa når det er hippt, for så å kjøpe mørkeblå sofa om to år, når det er "inn" fargen. Som et resultat av det er mesteparten av Ikeas produkter bevisst underenginert. Jeg har selv noen hyller og komoder fra Ikea og kan ikke skjønne hvordan designeren tenkte at skuffen skulle klare å holde f.eks 5kg med innhold, når alt som oppgjør festet er noen slisserer et par millimeter inn i sponplaten og selve skuffebunnen som er så fleksibel at den bøyer seg bare man puster på den.
Hyller som ikke har noen skikkelig støtte slik at skulle du velge å ominnrede eller gud forby; flytte, så vil hyllen være mere vindskjev enn tårnet i Piza.
Jeg har full forståelse for at Ikea ønsker å holde et visst prisnivå og at de derfor må gjøre noen kompromiss, men kompromissene Ikea velger å gjøre er de som gjør at produktet er lite funksjonellt og generelt sett har en kort levetid. Dette er ikke gjort for å nå det fastsatte prissegmentet, men for å få deg som kunde tilbake for å kjøpe nytt når dritten går helt istykker.
Desverre så er det slik at mange har ikke råd til altenativet, å kjøpe skikkelige møbler som faktisk er lagd av EKTE treverk, slik at man unngår holdbarhetsproblemene og ikke trenger å kjøpe nye møbler hvert tredje år.
Mange er derfor fanget i en slags negativ Ikea spiral, som leder til høyere konsum enn hva som hadde vert nødvendig. Ikea er derfor i mine øyne en stor miljøsynder og jeg prøver så godt jeg kan å unngå deres produkter.