Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:


    Kjekk til MBLene, som gjør seg i hvitt. God smak.
    Jeg vil jo si at det ser litt spesielt ut, men jeg vurderte faktisk å kjøpe et par rimelige lenestoler med lav rygg selv og så lage en slik smal hodestøtte. Funksjonelt design, men det ser litt pussig ut. Jeg er sikker på at noen kunne forene sittekomfort og en smal hodestøtte av dette slaget med en mer visuelt vellykket utforming.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Disse likte jeg også. Men hvor får jeg kjøpt dem?
    Noen på verdensveven som selger?
    Mulig pressang til kona disse, hun likte dem også.

    Håvard
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    wotg skrev:
    Jøgga skrev:
    Godt design finner vi her
    Nei!

    WOTG skiller med andre ord mellom "GODT DESIGN" og "FOLKELIG DESIGN" ( for massene ).
    Det er bra wotg, noen bør absolutt sette krav til en viss standard !
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Og når vi snakker om aluminium og form follows function. Kjøpte meg også ny skjenk til å ha i gangen :)

    Du har helt rett Spiralis. Det finnes godt design og det finnes folkelig design. For meg representerer Ikea endeløse køer og bruk og kast samfunnet.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    wotg skrev:
    Og når vi snakker om aluminium og form follows function. Kjøpte meg også ny skjenk til å ha i gangen :)

    Du har helt rett Spiralis. Det finnes godt design og det finnes folkelig design. For meg representerer Ikea endeløse køer og bruk og kast samfunnet.

    L E K K E R, wotg! Litt info, If you please...?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.286
    Antall liker
    24.891
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IKEA-bashing? Jeg er glad i salongen vår, jeg. Arild treseter, to stoler og ottoman. Det har hendt at jeg har skivebommet, men ikke i dette tilfellet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Du skal se at du likevel er en "mann av folket", Valentino. ;D
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.020
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    5
    19 sider, og enda har ingen nevnt Norway Says?! Vakre, skulpturelle møbler som er jordnære med en elegant twist. Favoritten Ugo står i stua, riktignok i en annen farge. Wallpaper Design Award 2004.
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har bladkurven deres i eikefinér rett ved siden av meg her. Og Ugo er råtøff, skulle gjerne hatt en. Liker stoffet de har utviklet også.

    Ikea er vel ikke akkurat min favoritt. Mange av varene har en utførelse og materialvalg som reflekterer den lave prisen og formelig skriker studenthybel. Designet er jo ofte heller ikke spesielt originalt, men kopierer dyrere og bedre møbler. Men jeg liker konseptet og utstillingene de lager i varehusene sine, med små perfekte hjemmekoselige innredninger som egentlig ikke ser ut som virkelige folks hjem i det hele tatt. Så jeg blir alltid glad og optimistisk av å ta en tur på IKEA, selv om jeg ikke finner så mange møbler jeg har lyst til å kjøpe.
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    impulse skrev:
    wotg skrev:
    Og når vi snakker om aluminium og form follows function. Kjøpte meg også ny skjenk til å ha i gangen :)

    Du har helt rett Spiralis. Det finnes godt design og det finnes folkelig design. For meg representerer Ikea endeløse køer og bruk og kast samfunnet.

    L E K K E R, wotg! Litt info, If you please...?
    PAC av Italienske Ycami.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.243
    Antall liker
    7.145
    Torget vurderinger
    4
    Ikke helt sikker på denne saken...blir den bygget i det hele tatt ? På et vis er den merkelig elegant tross proporsjonene.....og 3400 kvadratmeter lebensraum...plass til skikkelig lytterom og greier.

    [youtube=625,450]http://www.youtube.com/watch?v=Vt6Ok3pVy1E&feature=player_embedded#[/video]

    WHY har de kalt prosjektet...og det kan man saktens lure på....jeg tror svaret er...because we can...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Den dagen jeg vinner 1 milliard på Euro Milllions kommer jeg IKKE til å kjøpe en slik båt !!

    Imponerende ja, vakker NEI !! Nyskapende eller inovativ ? Nei ikke det heller. Det skroget er allerede i bruk, og har vært det i noen år allerede. Ble bygget så langt tilbake som i 1993.



    Marjata har også figurert ( med rette ) som "midtsidebåt" på "uglyships.com".
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.286
    Antall liker
    24.891
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    PGS har noen seismikkskip på samme skroget. Ikke akkurat WesternGeco Gem-klasse, nei.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.470
    Antall liker
    26.695
    Torget vurderinger
    24
    Haavard skrev:
    Disse likte jeg også. Men hvor får jeg kjøpt dem?
    Noen på verdensveven som selger?
    Mulig pressang til kona disse, hun likte dem også.

    Håvard
    Jeg kjøpte de hos Norway Design i Oslo i sin tid. Spør der om de har, eller kan skaffe.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Liker disse jeg. Enkelt og rent design som sofabord. Men så er jo jeg en enkel vindskjeiv vestending, dog utflyttet.. ;D



    Passer godt inn i ellers så rektangulære omgivelser med en dasj av mykere former. ::)
     

    Vedlegg

    Bjørk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Terka skrev:
    Liker disse jeg. Enkelt og rent design som sofabord. Men så er jo jeg en enkel vindskjeiv vestending, dog utflyttet.. ;D



    Passer godt inn i ellers så rektangulære omgivelser med en dasj av mykere former. ::)
    Hvor kjøper du disse?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Spiralis skrev:
    WOTG skiller med andre ord mellom "GODT DESIGN" og "FOLKELIG DESIGN" ( for massene ).
    Det er bra wotg, noen bør absolutt sette krav til en viss standard !
    Jeg for min del mener at det ikke trenger være eksklusivt og dyrt for å være godt design. Alt fra Ikea er ikke godt design, men det finnes noen perler innimellom. For meg er godt design når formgivningen er estetisk og funksjonen er god.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    roffe skrev:
    Spiralis skrev:
    WOTG skiller med andre ord mellom "GODT DESIGN" og "FOLKELIG DESIGN" ( for massene ).
    Det er bra wotg, noen bør absolutt sette krav til en viss standard !
    Jeg for min del mener at det ikke trenger være eksklusivt og dyrt for å være godt design. Alt fra Ikea er ikke godt design, men det finnes noen perler innimellom. For meg er godt design når formgivningen er estetisk og funksjonen er god.
    Ja du har helt rett Roffe. Innimellom så finner man produkter fra Ikea som har godt og funksjonelt design og som er bygd for å vare. Men hoveddelen av Ikeas konsept er som det påpekes i filmen fight club, at du er hva slags møbler du har og at når du endrer stil så skal du etter Ikeas ønske også endre møbler. Folk er derfor ikke så opptatt av kvaliteten eller det å kjøpe produkter i farger som er relativt nøytrale, slik at man skal kunne leve med dem i lang tid. Ikea forfekter at man skal kjøpe knall rosa sofa når det er hippt, for så å kjøpe mørkeblå sofa om to år, når det er "inn" fargen. Som et resultat av det er mesteparten av Ikeas produkter bevisst underenginert. Jeg har selv noen hyller og komoder fra Ikea og kan ikke skjønne hvordan designeren tenkte at skuffen skulle klare å holde f.eks 5kg med innhold, når alt som oppgjør festet er noen slisserer et par millimeter inn i sponplaten og selve skuffebunnen som er så fleksibel at den bøyer seg bare man puster på den.
    Hyller som ikke har noen skikkelig støtte slik at skulle du velge å ominnrede eller gud forby; flytte, så vil hyllen være mere vindskjev enn tårnet i Piza.
    Jeg har full forståelse for at Ikea ønsker å holde et visst prisnivå og at de derfor må gjøre noen kompromiss, men kompromissene Ikea velger å gjøre er de som gjør at produktet er lite funksjonellt og generelt sett har en kort levetid. Dette er ikke gjort for å nå det fastsatte prissegmentet, men for å få deg som kunde tilbake for å kjøpe nytt når dritten går helt istykker.
    Desverre så er det slik at mange har ikke råd til altenativet, å kjøpe skikkelige møbler som faktisk er lagd av EKTE treverk, slik at man unngår holdbarhetsproblemene og ikke trenger å kjøpe nye møbler hvert tredje år.
    Mange er derfor fanget i en slags negativ Ikea spiral, som leder til høyere konsum enn hva som hadde vert nødvendig. Ikea er derfor i mine øyne en stor miljøsynder og jeg prøver så godt jeg kan å unngå deres produkter.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    IKEA produserer og selger "Expedit" hyllesystemer, og det er mer enn godt nok for meg. Max nytte og soliditet, til en hyggelig pris. De fleste overprisa designerhyller kneler bare ved synet av et par, tre LP-plater. ::)
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    wotg skrev:
    roffe skrev:
    Spiralis skrev:
    WOTG skiller med andre ord mellom "GODT DESIGN" og "FOLKELIG DESIGN" ( for massene ).
    Det er bra wotg, noen bør absolutt sette krav til en viss standard !
    Jeg for min del mener at det ikke trenger være eksklusivt og dyrt for å være godt design. Alt fra Ikea er ikke godt design, men det finnes noen perler innimellom. For meg er godt design når formgivningen er estetisk og funksjonen er god.
    Ja du har helt rett Roffe. Innimellom så finner man produkter fra Ikea som har godt og funksjonelt design og som er bygd for å vare. Men hoveddelen av Ikeas konsept er som det påpekes i filmen fight club, at du er hva slags møbler du har og at når du endrer stil så skal du etter Ikeas ønske også endre møbler. Folk er derfor ikke så opptatt av kvaliteten eller det å kjøpe produkter i farger som er relativt nøytrale, slik at man skal kunne leve med dem i lang tid. Ikea forfekter at man skal kjøpe knall rosa sofa når det er hippt, for så å kjøpe mørkeblå sofa om to år, når det er "inn" fargen. Som et resultat av det er mesteparten av Ikeas produkter bevisst underenginert. Jeg har selv noen hyller og komoder fra Ikea og kan ikke skjønne hvordan designeren tenkte at skuffen skulle klare å holde f.eks 5kg med innhold, når alt som oppgjør festet er noen slisserer et par millimeter inn i sponplaten og selve skuffebunnen som er så fleksibel at den bøyer seg bare man puster på den.
    Hyller som ikke har noen skikkelig støtte slik at skulle du velge å ominnrede eller gud forby; flytte, så vil hyllen være mere vindskjev enn tårnet i Piza.
    Jeg har full forståelse for at Ikea ønsker å holde et visst prisnivå og at de derfor må gjøre noen kompromiss, men kompromissene Ikea velger å gjøre er de som gjør at produktet er lite funksjonellt og generelt sett har en kort levetid. Dette er ikke gjort for å nå det fastsatte prissegmentet, men for å få deg som kunde tilbake for å kjøpe nytt når dritten går helt istykker.
    Desverre så er det slik at mange har ikke råd til altenativet, å kjøpe skikkelige møbler som faktisk er lagd av EKTE treverk, slik at man unngår holdbarhetsproblemene og ikke trenger å kjøpe nye møbler hvert tredje år.
    Mange er derfor fanget i en slags negativ Ikea spiral, som leder til høyere konsum enn hva som hadde vert nødvendig. Ikea er derfor i mine øyne en stor miljøsynder og jeg prøver så godt jeg kan å unngå deres produkter.
    Er ganske så enig i det du sier, wotg, spesielt med tanke på kvaliteten (dvs. mangel på sådan).

    For ca. 5år siden kjøpte vi noen garderobeskap på Ikea, som vi forsåvidt har vært fornøyde med utseendemessig sett. For 2 uker siden skulle disse flyttes til et annet rom, og idet vi skyver de bortover gulvet mot døra, mister de helt fasongen og ender opp helt skjeve. Dermed var det ingen annen løsning enn å demontere og fjerne de.



    Edit: skrev feil navn
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Haavard skrev:
    Disse likte jeg også. Men hvor får jeg kjøpt dem?
    Noen på verdensveven som selger?
    Mulig pressang til kona disse, hun likte dem også.

    Håvard
    Jeg kjøpte de hos Norway Design i Oslo i sin tid. Spør der om de har, eller kan skaffe.
    Takk. Dette blir vel ikke solgt på nett?
    Men hvem har akget disse? Trodde det var Chris king, men det står noe annet på dem.

    Håvard
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gleder meg å se at IKEA provoserer.
    Mange syns nok at det er litt for billig der, skulle bare mangle på dette forum, men for meg passer det bra ;D
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Ikke helt sikker på denne saken...blir den bygget i det hele tatt ? På et vis er den merkelig elegant tross proporsjonene.....og 3400 kvadratmeter lebensraum...plass til skikkelig lytterom og greier.

    [youtube=625,450]http://www.youtube.com/watch?v=Vt6Ok3pVy1E&feature=player_embedded#[/video]

    WHY har de kalt prosjektet...og det kan man saktens lure på....jeg tror svaret er...because we can...
    Det var en heftig rar sak, Wally har for vane å lage rare båter, denne er rimelig heftig:
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Beklager men jeg har ikke sans for Wally eller andre ( spesielt de italienske ) moderne "båtene" som ser ut som sjøgående cruisemisiler.

    Mulig det skyldes en "deficiency" i min karakter men etter min beste og mest oppriktige oppfatning om temaet båt / skip er en vesentlig funksjon ved en slik farkost at den er vakker. Wally lager ikke vakre båter.

    Reaksjonært og kanskje rett ut bakstreversk, men slik er nå jeg "skrudd sammen". ::)
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Jøgga skrev:
    Det gleder meg å se at IKEA provoserer.
    Mange syns nok at det er litt for billig der, skulle bare mangle på dette forum, men for meg passer det bra ;D
    Nå har jeg kanskje ikke studert denne tråden godt nok, men jeg kan ikke huske å ha lest noe sted her at folk har problemer med at Ikea selger varene billig. Det er vel helst det at billig også i denne sammenheng betyr elendig kvalitet og da blir det egentlig ikke så billig likevel?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    blekansikt skrev:
    Jøgga skrev:
    Det gleder meg å se at IKEA provoserer.
    Mange syns nok at det er litt for billig der, skulle bare mangle på dette forum, men for meg passer det bra ;D
    Nå har jeg kanskje ikke studert denne tråden godt nok, men jeg kan ikke huske å ha lest noe sted her at folk har problemer med at Ikea selger varene billig. Det er vel helst det at billig også i denne sammenheng betyr elendig kvalitet og da blir det egentlig ikke så billig likevel?
    Ikea har mange gode småprodukter, og endel gode og stilige møbler også. Hyller og slikt. Men mye er skrot og tapetserte sponplater. På den annen side så får du vel stort sett skrot i de andre møbelkjedene også til samme pris. Å gå på Ikea er ikke helt ulikt det å gå på et loppemarked, bortsett i fra at alt er nytt og i rikelig antall og luker mindre muggent.

    Denne siden med folk som har som hobby å modifisere ikeaprodukter er forøvrig litt artig: http://ikeahacker.blogspot.com/
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Beklager men jeg har ikke sans for Wally eller andre ( spesielt de italienske ) moderne "båtene" som ser ut som sjøgående cruisemisiler.

    Mulig det skyldes en "deficiency" i min karakter men etter min beste og mest oppriktige oppfatning om temaet båt / skip er en vesentlig funksjon ved en slik farkost at den er vakker. Wally lager ikke vakre båter.

    Reaksjonært og kanskje rett ut bakstreversk, men slik er nå jeg "skrudd sammen". ::)
    Vakkert kan diskuteres, men gøyalt at det prøves nye kombinasjoner. Inntrykk av Wally's finish er i toppklasse ihvertfall, samme med mange designelementer i båtene, selv om det totalt sett skurrer for mange. Uansett er de lite som slår Riva i eleganse:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn