Dempet og ryddig. Virker som et riktig svar.Atelier Lorentzen Langkilde vant på Domkirkeodden
Det danske kontoret vant den åpne arkitektkonkurransen om å tegne museumsbygget som blir nærmeste nabo til Storhamarlåven (Sverre Fehn) og vernebygget (Kjell Lund) på Domkirkeodden i Hamar.www.arkitektur.no
Lovende. Mitt elskede "trekkspill" og Storhamarlåven, begge av Sverre Fehn, til høyre.
Likte skrivebordet.Merker jeg ble litt lei av Oslo akkurat nå..
Stor, tiltalende funkisvilla i Lykkebergkvartalet ved Domkirken/Kirkeparken - Fredrikstad sentrum
Denne elegante funkisvillaen ved Lykkebergparken og Domkirken i Fredrikstad sentrum er en bolig man legger merke til. En stor murvilla - beliggende iwww.finn.no
Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?Merker jeg ble litt lei av Oslo akkurat nå..
Stor, tiltalende funkisvilla i Lykkebergkvartalet ved Domkirken/Kirkeparken - Fredrikstad sentrum
Denne elegante funkisvillaen ved Lykkebergparken og Domkirken i Fredrikstad sentrum er en bolig man legger merke til. En stor murvilla - beliggende iwww.finn.no
Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?
I disse tider så er vel en trafostasjon den ultimate investeringen (?)Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?
Den er gjort mye her siden 2016, og jeg er helt enig, mørke vegger, og ikke minst himlinger håper jeg er en kortlivet trend. Men det er fint proporsjonerte rom , ute/inne er godt håndtert og trappa er «to die for»Ikke akkurat det jeg ville kalle et godt eksempel på funksjonalisme. Dette ser mer ut som en mislykket trafostasjon. Og for det andre; må alle innvendige flater gråmales for tiden?
Soverommene hadde helt tidstypiske funkistapeter, og fargevalget på lister, gerikter, tak og vegger var vågale og mildt sagt spreke.
Et av soverommene hadde for eksempel blått tak, sennepsgul tapet og svarte, blanke lister og gerikter. På gulvet var det en grålig linoleum, et material som var nytt og moderne, og mye brukt.
Bare noen få år senere går trenden mot en mer dempet fargebruk i funkishusene.
Det huset er ei perle i norsk museumssamanheng. Faktisk heile 1900-talssamlinga. Herregud så lei eg er av bygdetun og folkemuseum som tevlar om å samla flest mogleg stabbur og årestover.Jeg la mer merke til de spreke funkisaktige fargene i enkelte rom enn de grå. Sakser inn fra Maihaugens artikkel om funkisstilen i Dronning Sonjas barndomshjem:
Nesten som science fiction, lite er mindre tidlaust. Det med videokonferanse hadde eg høyrt om sidan tidleg på 1980-talet, og heilt avskrive i 2000.Men nå skal vel ikke fremtidsvisjoner heller forveksles med verken god arkitektur eller tidløshet.
Audun Engh har et troverdighetsproblem. Når en som i hele sitt liv har levd og kjempet mot autoritære strukturer plutselig ber om en estetisk-diktatorisk plan og bygningslov blir man litt paff. Samtidig er jeg enig i at dette med moderne kirker er blitt vanskelig. Vi har snakket om det i denne tråden før.Tjihi.
Hardt ut mot den nye kirken i Sædalen i Bergen: – Likhetstrekk med en bensinstasjon
Etter en arkitektkonkurranse er forslaget til ny kirke i Sædalen i Bergen endelig klart. Audun Engh i Arkitekturopprøret er ikke imponert.www.nrk.no
Den ny-karismatiske rørsla har jo synt at ein kan ha religiøse opplevingar i totalt sjellause hus. Det skulle ein også tru var god teologi: "der to eller fleire av dykk er samla i mitt namn er eg midt blant dykk." osb. Presten er inne på det same, " – Det er ikke bygget som er det viktigste, det er folkene " (Robert M. Prisig skriv litt om det same i "Church of Reason"-parabelen, forresten).– Personlig synes jeg dette er en modernistisk kasse, uten åndelige og religiøse kvaliteter, sier han.
Du har sikkert rett. Jeg synes det ser ut som om dette rommet glir over i selve kirkerommet, men det ser også ut som om det er en foldevegg der som kan skille disse.Er ikke det menighetssalen da?
De jeg har sett/vært i av slike har aldri gitt meg noen følelse av ro og kontemplasjon slik jeg får i de fleste kirkerom.