Du har nok rett - sikkert noen som har kuttet hjørner der man trodde det ikke ville bli sett. Men det pågår faktisk utstrakt piratproduksjon også av det man tror er lav-volum varer. Vi glemmer lett i våre dager at varene fort når over hele verden og dermed oppnår respektable salgstall. Jeg har sett mye rart, og er på vakt - selv om det står merkelogo på inngangsdøren.
Ble var dette da jeg gjorde et oppdrag for Helly Hansen. De hadde store problemer med butikker som solgte piratprodusert HH, tilsynelatende kopier av originalen, men med dårligere materialvalg og i mange tilfeller i slik utstrekning at tøyet var farlig, i forhold til hva man forventet at det skulle tåle. Ti år siden nå, og problemet er blitt verre.
Fritz Hansen, som sitter med lisensene til mange danske designeres produkter, fortviler over hvordan dette utvikler seg. Til og med autentisitetsseglet kopieres.
Forøvrig - en morsom historie. McDonalds i U.K. fikk en brainstorm, og ville innrede sine utsalg med Arne Jacobsen møbler. De lagde noen prototype-butikker, og innledet forhandlinger med Fritz Hansen.
Av en eller annen merkelig grunn mente FH at det var smart, og sa ja til et samarbeid.
Hvorpå McDonalds U.K. øyeblikkelig bestilte piratproduserte kopier.
FH ble advart, bl.a. av meg i utdraget under. Fikk svar på mitt brev fra Jan Helleskov på FH som inneholder følgende fantastiske setning: "Obviously, we didn’t anticipate that the project would involve pirated versions of our furniture."
Jeg vedlegger Fritz Hansens pressemelding fra da de avsluttet prosjektet. Utdrag fra min kommunikasjon med FH:
How did I react when I read the news of Fritz Hansen handing over Arne Jacobsen's creations to McDonalds? With absolute dismay. I consider this a major, major brand building mistake.
Of course, there are different aspects to the matter.
1. We should shun elitism. I learned much from Kaj Franck's philosphy underlying his efforts for Iittala. He created excellent design for everyday use, for everybody -- it has nonetheless helped Iittala become a price leader within its categories.
However, I feel that McDonalds should commission a good designer (and Fritz Hansen) to create a NEW range of furniture answering to McDonald's needs. Just as Starck got his start creating the interior and furniture of the Café Costes, McDonalds could achieve a similar synergy.
2. Instead, they are borrowing Arne Jacobsen's feathers, to deck themselves out as smarter and more clever than they are. At my expense, since it undermines the value of the Arne Jacobsen objects I own, and at every other AJ enthusiasts' expense. And why Fritz Hansen, as custodians of his legacy appointed by his descendants, are willing to be a part of this is a mystery.
3. I have spent the past few days asking people what they think. Leading designers, architects, store owners, advertisers, brand builders -- in many nations. They're all reacting with dismay and some with abject astonishment.
One very level headed comment came from a leading Finnish designer: "I can see why Syver'n would fit into the interior, it was designed for that use. But once McDonalds have tried to wash Coca Cola out of Egget, and scrub crushed fries out of the Swan, at least those two pieces of furniture should be saved from the sacrilege of being misused in this manner."