Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Er den solgt montro? Ser den ikke på siten.

V

vredensgnag

Gjest
    En klassiker på Lauritz nå - har ikke plass ...
    Noe av det mest ettertraktede av norsk møbeldesign.
    http://www.deconet.com/decopedia/designer/Torbjørn-Afdal-id-1490

Afdals Krobo, laget av Bruksbo, med sjelden og original blomsterkasse.

Vis vedlegget 200572
    Usigelig vakkert - nesten noe japansk over stuket. Kunne faktisk ha vært laget i Japan, for Ikebana. Når jeg tenker meg om så MÅ designeren ha vært inspirert av japansk/kinesisk møbelarbeide, de bena er utrolig typiske for området. Hmm.... med fingerskjøter og det hele... skal jeg..
    Får også assosiasjoner til Japan av denne - helt avmålt linjeføring, sterk og smidig samtidig, og i tillegg mørke streken i blomsterkassen, typisk wabi-sabi.

Det er krobo-benker på Finn, men som regel er de dårlig behandlet.

Sist redigert:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bestilte en slik lampe ved juletider. Hentet den i går etter godt over fire måneders venting.

Vis vedlegget 195406

Og hva får jeg? Basen har fått seg et hakk.
    Glasset under lysrøret har skallet av to steder.
    Metallbølgen har fått en ripe og lyktehuset er løst og det skal det ikke være.
    Dyr var den også.

FAEN!
    That's life! Synd... mine er nå snart 30 år gamle, uten skrammer og med originale halogenrør som fortsatt lyser! Glimrende kvalitet. Trist som faen det der, hva med forsikring? Vet at hjemforsikring også kan være en mulighet.

Transportskade. Leverte den inn igjen 26.04. De mente at de muligens hadde en på lageret. Til uka har det gått en måned uten at jeg har hørt noe. Blir vel å ta en telefon til butikken og høre hva som skjer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    En MÅNED???? Hvordan overlever slike forretninger? Kommuniserer de ikke? Skremmende.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    En klassiker på Lauritz nå - har ikke plass ...
    Noe av det mest ettertraktede av norsk møbeldesign.
    Torbj�rn Afdal at Decopedia

Afdals Bruksbo, med sjelden og original blomsterkasse.
    En slik i palisander har jeg. Med blomsterkasse.
    Da er du vel ikke akkurat objektiv, men er du ikke enig i at Krobo er usedvanlig flott design?

Finner jeg et av disse bordene han tegnet i god stand, så lager jeg plass til det. Og HiFi-benken hans er også noe det kunne vært fint å ha mitt 60-talls anlegg på.

Vis vedlegget 200575
    Enig i at det er usedvanlig flott design. Denne benken utgjorde et veiskille for hva jeg har skaffet av møbler i etterkant. Bruker Krobo til stereobenk for øyeblikket.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Det var forresten ei dame som ikke forstod vitsen med Krobo benken, og lurte på hvorfor jeg ikke bare kjøpte en ny stereobenk (på Ikea feks).

Jeg var rystet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Stille her en stund... Har lyst til å slå et slag for god norsk design; denne gang fra en norsk produsent til og med! Det er så gjennomført det hele at en får virkelig lyst til å eie produktene. Da er designet vellykket, ikke bare på produktet men også på presentasjonen. Her er forsiden på en minikatalog de gir ut, og bildene inni er like delikate, kreative og sikle-verdige som forsiden. til alt overmål så er produktene i seg selv også prima både i design og kvalitet. Har brukt de til firmagaver i flere år.

pledd.jpg

• Liker
    Reaksjoner: ePi

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Ikke mye fart her for tiden.... skulle nesten tro det var sommerferie eller lignende..

Da sniker vi inn en bil, selv om det vel er tabu itråden. denne er bare så sjef at jeg må ha den med!

Tilhører Barry Weiss - the coolest dude out there... (fra Storage Wars)

The Blastolene Decko Liner!

barry-weiss-driving-deco-liner.jpg

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Dude fra Bolia. Sittekomforten kan beskrives som "tilbake-til-livmoren"-aktig. Og rygghøyden er perfekt i forhold til musikklytting. Her i sort quattro skinn og oljet valnøtt.

1.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hentet lampen idag etter å ha motatt sms igår. Den var fin, men stangen var bøyd... Mer venting...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan klarer de der??? Det er en todelt stålstang, stiv som bukkekødder... og pakket parvis i en solid kartong! Ufattelig. Forlang å få kjøpt en til - til halv pris!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Eller få halv pris på denne eller heve kjøpet og kjøpe en annen lampe?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Duh! Tanken var å snike til seg nr. to fa, serru...

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kommer nr 2 frem hel da, mon tro? Høres ut som living, dette. De holder på slik i inntil ett år eller to av gangen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Butikken er Expo-Nova. ...
    Bombe... men de pleier normalt å ha god service, merkelig. BTW, tør jeg spørre hva Oluce DIM koster nå tildags? Jeg betalte 3.000,- for grovt regnet 25 år siden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    SATAN!!!! Det var mye for en stang og en bøyd stålplate! Antar verktøykostnaden er nedskrevet for lengst..:cool: Men lampa er både cool OG skikkelig bra. Mine er like fine etter 25 år. Selv halogenrørene lever fortsatt, selvsagt p.g.a den høye effekten som alltid er dempet ned med 50-60%. Da lever pærene lenge..

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er denne lampen kraftig nok som eneste lyskilde i en gang på åtte kvm?

Beschreibung - BEGA

Lyskilde 2x60 watt max.

Nå har jeg en lampe med to 18watt lysstoffrør som funker, men vil ha noe annerledes.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    SATAN!!!! Det var mye for en stang og en bøyd stålplate! Antar verktøykostnaden er nedskrevet for lengst..:cool: Men lampa er både cool OG skikkelig bra. Mine er like fine etter 25 år. Selv halogenrørene lever fortsatt, selvsagt p.g.a den høye effekten som alltid er dempet ned med 50-60%. Da lever pærene lenge..
    Stilige de der, selv om (eller kanskje fordi) de har vært i produksjon i flere tiår. Et godt design kan fortsette å selge i en mannsalder, hvis det først slår gjennom og får festet seg. Ikke mange produkt som klarer dette, enkel konstruksjon, teknisk kvalitet, design, funksjon og en pålitelig og langsiktig produsent bak.

Minner meg forresten om den snodige signaturen du har lagt deg til i det siste :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Stilige de der, selv om (eller kanskje fordi) de har vært i produksjon i flere tiår. Et godt design kan fortsette å selge i en mannsalder, hvis det først slår gjennom og får festet seg. Ikke mange produkt som klarer dette, enkel konstruksjon, teknisk kvalitet, design, funksjon og en pålitelig og langsiktig produsent bak.

Minner meg forresten om den snodige signaturen du har lagt deg til i det siste :)
    Hva er det du mener med det? Jævlig uheldig uttrykk... ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Er du sikker på at du har kjøpt en original, og ikke en piratkopi?

Regner med det, ja. Fancy butikk.
    Det er ingen garanti i dag. Sjekk fabrikkmerkingen og be butikken dokumentere at dette er en original. Påpek at det du ser er venstrehåndsarbeid, og at du forlanger en ny, med opprinnelsesdokumentasjon.

Mange produsenter har flyttet produksjonen til lavkostland, der de fortsetter å produsere etablerte produkter - men noen ganger ofres det kvalitet, og andre ganger produseres det uautoriserte kopier. (Bare å sjekke Finn for hva folk tror er Arne Jacobsen stoler, for eksempel ... der er det mye rart som tilbys som ekte.)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg forventer at Expo Nova selger originaler.

Uansett, dette er tredje feilen på lampen. Heveing av kjøpet er vel rett rundt neste sving.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah, Expo Nova - honningfellen blant møbelselgerne i Oslo.
    Jeg deler litt korrespondanse jeg hadde med Expo Nova i 2007, siste gang jeg gadd kjøpe noe derfra. Det var i tillegg en temmelig stor ordre. Dine erfaringer kan tyde på at de ikke fulgte opp det de påstår de skal gjøre i svaret jeg fikk. Men jeg syns ikke du skal ta for gitt at det er en original du har, ikke slik den ser ut:

Min melding til EN:

Hei Erik,

Jeg regner med at jeg får møblene mine i løpet av dagen, men jeg er forundret over leveringsopplegget Expo->Nova bruker.
    Har nylig flyttet, og det har vært en del leveranser hit, fra Room, Bolia, KS-Interiør, Oslo HiFi Center, og en del andre. Samtlige har evnet å angi tid, Bolia faktisk dager i forvei, omtrent med en halvtimes presisjon.
    Jeg har ikke kastet bort tid, leveransen har skjedd og papp og annet er blitt fjernet før jeg har hatt anledning til å områ meg.

Jeg skulle kanskje få møbler tidlig i uken, jeg skulle høre fra lageret, jeg hørte ikke fra lageret, jeg skulle kanskje få dem i går, muligens høre noe i dag morges. Fikk et telefonnummer i går fra dere -- vedkommende var presset, men skulle nå til meg mellom 12-14, kanskje - men skulle ringe en time i forveien. Nå er klokken 14.41 og jeg har ikke hørt et pukk. Det hadde jeg ikke forventet fra Expo-Nova.
    Så det syns jeg dere skal rydde opp i, for det er ikke bra for merkevaren.

ENs melding til meg! Det var Eriks siste dag der ...

Hei, Stein,

Du har helt rett i at dette er noe vi gjør altfor dårlig i forhold til andre møbelforretninger.
    Vi sliter veldig med dette for øyeblikket da det er vanskelig å finne skikkelige folk til å utføre denne tjenesten
    på en effektiv og høflig måte. Vi har forsøkt flere selskap opp gjennom årene og er nå endelig førnøyd med
    selskapet vi benytter oss av bortsett fra at de for tiden er katastrofalt underbemannede.

Jeg setter veldig pris på at du sier fra og jeg har videresendt mailen din til eierne av Expo Nova.
    Vi er, som sagt, klar over at på dette området har vi et stort forbedringspotensiale som vi pr. tiden
    jobber intenst med.

Jeg beklager virkelig at dette har ført til at du har måttet bruke mye av din egen tid -
    det er ikke slik det skal være og det er heller ikke, som du nevner, noe Expo Nova er tjent med.

Jeg ringte lageret med en gang jeg mottok mailen din og ble fortalt at de nettopp var ankommet hjemmet ditt.
    Jeg kan rett og slett ikke forstå at de ikke har ringt deg etter så mange purringer fra min side og dette beklager jeg
    virkelig for. Jeg håper at de flotte møblene dine nå endelig er på plass og at alt ser bra ut hjemme hos deg.
    Jeg håper også at du til tross for den uproffe sisteleddservicen vår får et vellykket og hyggelig selskap i helgen.

PS. Jeg har min siste dag her på Expo Nova idag så for å få svar på fremtidige mailer anbefaler jeg deg å
    sende til kollegaen min

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23
    Det er nok en original - dette er ikke en så kjent/allment etterspurt artikkel at det er etablert noen piratkopivirksomhet rundt den. Den er 100 % lik mine lamper som er kjøpt for mer enn 25 år siden, forskjellen er at den kunststoffringen rundt knappen til dimmeren ser faktisk slitt ut; hvordan det kan ha seg er fanskelig å forstå all den tid mine er strøkne og har vært i kontinuerlig bruk i så lang tid.... Det kan være at de var short på denne komponenten og har brukt noe de har hatt liggende, alt. fremstilt en på en røffere måte enn normalt, for å kunne levere. Slikt skjer. Kjedelig er det uansett for et produkt som koster såpass.

V

vredensgnag

Gjest
    Du har nok rett - sikkert noen som har kuttet hjørner der man trodde det ikke ville bli sett. Men det pågår faktisk utstrakt piratproduksjon også av det man tror er lav-volum varer. Vi glemmer lett i våre dager at varene fort når over hele verden og dermed oppnår respektable salgstall. Jeg har sett mye rart, og er på vakt - selv om det står merkelogo på inngangsdøren.
    Ble var dette da jeg gjorde et oppdrag for Helly Hansen. De hadde store problemer med butikker som solgte piratprodusert HH, tilsynelatende kopier av originalen, men med dårligere materialvalg og i mange tilfeller i slik utstrekning at tøyet var farlig, i forhold til hva man forventet at det skulle tåle. Ti år siden nå, og problemet er blitt verre.
    Fritz Hansen, som sitter med lisensene til mange danske designeres produkter, fortviler over hvordan dette utvikler seg. Til og med autentisitetsseglet kopieres.

Forøvrig - en morsom historie. McDonalds i U.K. fikk en brainstorm, og ville innrede sine utsalg med Arne Jacobsen møbler. De lagde noen prototype-butikker, og innledet forhandlinger med Fritz Hansen.
    Av en eller annen merkelig grunn mente FH at det var smart, og sa ja til et samarbeid.
    Hvorpå McDonalds U.K. øyeblikkelig bestilte piratproduserte kopier.

FH ble advart, bl.a. av meg i utdraget under. Fikk svar på mitt brev fra Jan Helleskov på FH som inneholder følgende fantastiske setning: "Obviously, we didn’t anticipate that the project would involve pirated versions of our furniture."
    Jeg vedlegger Fritz Hansens pressemelding fra da de avsluttet prosjektet. Utdrag fra min kommunikasjon med FH:

How did I react when I read the news of Fritz Hansen handing over Arne Jacobsen's creations to McDonalds? With absolute dismay. I consider this a major, major brand building mistake.

Of course, there are different aspects to the matter.

1. We should shun elitism. I learned much from Kaj Franck's philosphy underlying his efforts for Iittala. He created excellent design for everyday use, for everybody -- it has nonetheless helped Iittala become a price leader within its categories.

However, I feel that McDonalds should commission a good designer (and Fritz Hansen) to create a NEW range of furniture answering to McDonald's needs. Just as Starck got his start creating the interior and furniture of the Café Costes, McDonalds could achieve a similar synergy.

2. Instead, they are borrowing Arne Jacobsen's feathers, to deck themselves out as smarter and more clever than they are. At my expense, since it undermines the value of the Arne Jacobsen objects I own, and at every other AJ enthusiasts' expense. And why Fritz Hansen, as custodians of his legacy appointed by his descendants, are willing to be a part of this is a mystery.

3. I have spent the past few days asking people what they think. Leading designers, architects, store owners, advertisers, brand builders -- in many nations. They're all reacting with dismay and some with abject astonishment.

One very level headed comment came from a leading Finnish designer: "I can see why Syver'n would fit into the interior, it was designed for that use. But once McDonalds have tried to wash Coca Cola out of Egget, and scrub crushed fries out of the Swan, at least those two pieces of furniture should be saved from the sacrilege of being misused in this manner."

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Har vist dette i en annen tråd, men syns det også fortjener å komme inn her.
    Ruslet omkring i Oslo i fjor, kort etter at jeg hadde kjøpt ny bolig, og så et fint, rundt bord gjennom vinduet. Det viste seg å være tegnet av Arne Halvorsen, og å være til å utvide, med to store mellomplater, så man kan ha altfor mange til bords (sett fra kjøkkenpersonalets side.) Original fra slutten av 50-tallet.

I samme butikk var det åtte restaurerte stoler signert Børge Mogensen. Disse var blitt tatt fra hverandre, pusset, limt sammen påny, og gitt nytt flettverk. De satte jeg inntil Halvorsens bord, som de er jevnårige med, og gleden ble konkret.

Det er blitt en yndlingsplass.

Skjermbilde 2013-07-15 kl. 13.16.24.jpg

Detaljutsnitt.

Skjermbilde 2013-07-15 kl. 13.16.56.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stakk innom en tur på Bauhaus-Archiv i Berlin her om dagen, fant ut mye jeg ikke visste fra før, og dro kjensel på mye fint som jeg ikke visste at jeg kjente så godt.
    Fikk ikke lov å ta bilder inne, men kan alltid låne noen fra nettet.
    Skjermbilde 2013-07-16 kl. 00.57.51.png

Skjermbilde 2013-07-16 kl. 00.57.25.png

Skjermbilde 2013-07-16 kl. 01.01.20.png

Kan anbefale et besøk på stedet for de som er interessert i arkitektur og design-historie.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.306
    Torget vurderinger
    4
    Ubetalelig historie om fatale feil når det gjelder merkevarebygging, Vreden ! Eller, det ville ganske sikkert vært et ubetalelig tap for FH dersom de hadde gått videre med avtalen.

PS: ikke helt overraskende at de finske Gradient'ene glir glatt in i formspråket til de ca. 50 år eldre klassikerne fra Halvorsen og Mogensen, hvor snåle de enn kan virke.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.095
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dedon Seax lounge. Denne var god å sitte i gitt. Omtrent 10k for en havestol er desverre for meget for meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn