Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Sist redigert:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Jeg vurderer å kjøpe en Jøtul F163C
    Fyrte akkurat opp i min. Vakkert å se på flammene mens man lytter til musikk. Anbefales. Kan jo nevnes at designeren er ingen andre enn mr Hareide, mannen som var designer hos SAAB tidligere.

| | Hareide Design
    Var innom en forretning og kikka på F163 og andre modeller fra Jøtul. Ble faktisk litt i tvil om F163 har utseende jeg egentlig ser etter. Lenger inn i butikken sto nemlig en Ild 3. Den har et mer klassisk design enn F163, og er foreløpig en favoritt.

Ild3.jpg

Men jeg har ikke bestemt meg helt ennå.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Smak er så forskjellig. Gå for det DU liker! Lykke til

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.336
    Apropos vakkert design og ildsteder...finnes det noe smukkere?

V

vredensgnag

Gjest
    På mine nye trakter befinner det seg en som gjør fullstendig rehabilitering av eldre ovner, og som i tillegg kan sette inn formstøpte brennkassetter i dem, slik at de brenner like effektivt som dagens nyere ovner.

Han sier det er trist å se på disse glatte og kjedelige nyovnene. Vel, jeg kan tenke meg noen unntak, bl.a. en Morsö jeg har stående. En stor fordel: disse gamle ovnene lager ikke ding-ding lyder i ett sett mens de varmes opp og kjøles ned.

Han skal ta over en eldre Aadal nr. 17 jeg har, og bytter den ut med en tilsvarende som er fullstendig gjenoppbygd, sandblåst, malt og utstyrt med brennkassett. Men når jeg ser hva mannen har inne av ovner får jeg lyst på flere.
    Han har ovner fra helt tilbake til 1600-tallet.

Skabelsen og Syndefaldet, fra Laxevaags Værk.
    http://gamleovner.no/173.jpg

Håndemaljert ovn fra Wingaard Støberi i Bergen. Bladgulldekor, og utrolige illustrasjonsdetaljer.
    http://gamleovner.no/169.jpg

Eidsfoss Jærnverk
    http://gamleovner.no/138.jpg

Om man vil forløse sine fyrbøterinstinkter:
    http://gamleovner.no/137.jpg

Varmer godt, og har mengder av detaljer man kan fabulere over:
    http://gamleovner.no/2_empirovner.JPG

Gamle ovner, empireovner, restaurering gamle ovner, taksering gamle ovner, Anders Sundvold, jernst�peri, jernst�beri, rundovner, ulefoss, N�s jernv�rk, Hamar jernst�peri

(Tar man retro helt ut, er det bare å slå til: http://gamleovner.no/auksjon/011.JPG )

Vedlegg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Veldig flott spisestue til salgs på finn, men alt for dyr for meg dessverre.

Vis vedlegget 150300 Vis vedlegget 150301

Det var et kjent design , tar jeg mye feil om dette er fra stryn møbel ( om de heter det i dag ) . Om dette erderfra så har de en skjenk som hører til som er meget lekker.
    Se den var fin. Dina fra Stryn, helt lik den vi kjøpte for en stund siden.
    Såvidt jeg husker var prisen i den finn-annonsen over det jeg betalte for våre nye.
    Skapene er også fine, stueanlegget med Superunitien gjemmer seg i et sånt.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk tak i 12 spisestuestoler i palisander av j.l møller no 78 og 62.
    Skal desverre selge disse danske klassikerne da fruen ikke var like begeistret.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Av en eller annen grunn får det bildet meg til å tenke på en høytaler mteinum. Tandberg!:rolleyes:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    På mine nye trakter befinner det seg en som gjør fullstendig rehabilitering av eldre ovner, og som i tillegg kan sette inn formstøpte brennkassetter i dem, slik at de brenner like effektivt som dagens nyere ovner.

Han sier det er trist å se på disse glatte og kjedelige nyovnene. Vel, jeg kan tenke meg noen unntak, bl.a. en Morsö jeg har stående. En stor fordel: disse gamle ovnene lager ikke ding-ding lyder i ett sett mens de varmes opp og kjøles ned.

Han skal ta over en eldre Aadal nr. 17 jeg har, og bytter den ut med en tilsvarende som er fullstendig gjenoppbygd, sandblåst, malt og utstyrt med brennkassett. Men når jeg ser hva mannen har inne av ovner får jeg lyst på flere.

Håndemaljert ovn fra Wingaard Støberi i Bergen. Bladgulldekor, og utrolige illustrasjonsdetaljer.

Eidsfoss Jærnverk

Gamle ovner, empireovner, restaurering gamle ovner, taksering gamle ovner, Anders Sundvold, jernst�peri, jernst�beri, rundovner, ulefoss, N�s jernv�rk, Hamar jernst�peri

(Tar man retro helt ut, er det bare å slå til: http://gamleovner.no/auksjon/011.JPG )
    Jeg får litt assosiasjoner til gamle veggur når jeg ser disse ovnene. Forøvrig, ding-ding lyder kommer vel kun ifra plateovner. Moderne støpjernsovner er vel helt tyste?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Ca i juli var det noen som la ut bilder av en kjent (?) designer som hadde formgitt en rørforsterker. Den hadde som vanlig synlige rør på toppen og to store flate hjel helt til venstre på fronten. Noen som vet hva jeg mener? Jeg har lett en stund, men er ikke i stand til å finne igjen bildene. Setter pris på litt hjelp her.

Edit: Fant det, det var Koichi Futatsumata som hadde designen.

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7

Eidsfoss Jærnverk

Veldig flotte mange av disse gamle ovnene.
    Selv har jeg denne i stua:

DSC_0151.JPG

V

vredensgnag

Gjest
    Rent brenner de også ...

Flott ovn du har. Det finnes ovnsmaling du kan gå over den med, om du ønsker.
    Skal jeg gå etter mengden røyk som slipper ut når jeg fyrer med min gamle etasjeovn eller med min nye rentbrennende, så stemmer det som står i artikkelen under.

Ikke bytt ut den gamle ovnen din - tema - Dagbladet.no

Sist redigert:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Bildet under er fra første fyring i min Contura C52. Jeg liker designet godt, men hva i huleste tenkte jeg på da jeg kjøpte gulvplata med den teite buen i front?

conturaC52_rs.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Skjær vekk buen i forkant og snu den ... en blikkenslager gjør det for deg på ett minutt, så det ser helt fint ut.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ulempen er at han da får hjørnene på plata (buen) synlig langs veggen bak og må finskjære fronten / parketten. Mye jobb for lite gevinst. Kjøp heller en vedkasse, så er det ingen som ser på buen. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Ulempen er at han da får hjørnene på plata (buen) synlig langs veggen bak og må finskjære fronten / parketten. Mye jobb for lite gevinst. Kjøp heller en vedkasse, så er det ingen som ser på buen. :)
    Hele poenget med den turen til blikkenslageren er vel å skjære vekk den buen?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Før du kutter den plata i det hele tatt bør du sjekke om den faktisk er stor nok etter reglene. Etter bildet å dømme ser den ikke ut til å være større enn nødvendig, og knapt nok det!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Skjær vekk buen i forkant og snu den ... en blikkenslager gjør det for deg på ett minutt, så det ser helt fint ut.
    Det kunne vært en løsning, men jeg ønsker å ha avrundede hjørner. Dessuten har plata to små hull i bakkant av lakkeringstekniske grunner. Et annet estetisk problem er at plata er litt for smal.

..Kjøp heller en vedkasse, så er det ingen som ser på buen. :)
    Det er mulig. Skal handle vedkasse og la det bero en stund.

V

vredensgnag

Gjest
    Før du kutter den plata i det hele tatt bør du sjekke om den faktisk er stor nok etter reglene. Etter bildet å dømme ser den ikke ut til å være større enn nødvendig, og knapt nok det!
    Jeg ville sagt den ser romslig ut, etter norske regler: 10cm ut på hver side av innføringsspalten, og 30 cm ut foran samme. Men de 30 cm må man selvsagt ta hensyn til om buen skal fjernes.
    Har forresten alltid lurt på hvorfor norske krav på hver side av innføringsspalten er så mye mindre enn f.eks. danske.

De to små hullene i bakkant kan du bruke til å skru platen fast i gulvet - med to pene, buede og gammeldagse skruer. Jeg brukte gamle messingskruer.

Uansett, peisbutikker og Maxbo, etc., tar blodpriser for disse platene. En blikkenslager skjærer en like fin plate, i valgfritt materiale, og nøyaktig etter mål - til langt lavere pris. Har i senere tid kjøpt plater til to ildsteder for småpenger i sammenligning med hva man skulle ha i butikk.
    (Og blikkenslageren kan lage pent avrundede hjørnebuer for deg).

Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fett. Men hva med hullet i parketten som da er større enn plata som var nedfelt?

Edit: Ser nå at plata ligger oppå parketten, og ikke nedfelt. Uvanlig - men dessto lettere å tilpasse plata da, ja.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Den er stor nok nå. En kutting av buen ville nok gjort den marginal. Og den marginale størrelsen er faktisk et estetisk problem.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Fett. Men hva med hullet i parketten som da er større enn plata som var nedfelt?
    Plata er ikke nedfelt.

Her er forøvrig en skisse av innstallasjonen. Ovnen er sideførskjøvet i forhold til pipa for å oppnå en bedre plassering i rommet.

ovnsmontasje_mod.png

V

vredensgnag

Gjest
    Morsomt å diskutere slikt en søndagsmorgen. Luksusproblem.
    Joda, så at platen ligger oppå parketten.

Har noen ildsteder der jeg bor nå, og et nytt på vei, så dette er nærliggende emne.
    Personlig tror jeg man fort venner seg til den buen.
    Har en ny klebersteins-Contura som jeg er godt fornøyd med, og som jeg etterhvert har lært meg å mate rett. Brukte altfor mye luft inn i kammeret til å begynne med.
    Feeder står feil på bildet, nå nærmest struper jeg ilden, og får god varme og lite aske.

Skjermbilde 2012-11-08 kl. 13.17.39.jpg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Morsomt å diskutere slikt en søndagsmorgen. Luksusproblem.
    Joda, så at platen ligger oppå parketten.

Har noen ildsteder der jeg bor nå, og et nytt på vei, så dette er nærliggende emne.
    Personlig tror jeg man fort venner seg til den buen.
    Har en ny klebersteins-Contura som jeg er godt fornøyd med, og som jeg etterhvert har lært meg å mate rett. Brukte altfor mye luft inn i kammeret til å begynne med.
    Feeder står feil på bildet, nå nærmest struper jeg ilden, og får god varme og lite aske.
    Se der ja. Plata går helt ut til veggen og utgjør et felt hvor man kan bale med ved og aske. Men du har ikke vurdert å montere en mansjett det hvor røykrøret går inn i veggen?

Flott bilde forresten.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    ...
    De to små hullene i bakkant kan du bruke til å skru platen fast i gulvet - med to pene, buede og gammeldagse skruer. Jeg brukte gamle messingskruer.
    Hvorfor skru plata fast i gulvet? Vekta av ovnen (ca 135kg) vil jo holde plata på plass. Det vil dessuten være uaktuellt å ha skruhoder stikkende opp siden ovnen er plassert svært nærme en gåsone. Det var sånn jeg endte opp med en liten plate i utgangspunktet.

ovnInnstallasjon.png

Uansett, peisbutikker og Maxbo, etc., tar blodpriser for disse platene. En blikkenslager skjærer en like fin plate, i valgfritt materiale, og nøyaktig etter mål - til langt lavere pris. Har i senere tid kjøpt plater til to ildsteder for småpenger i sammenligning med hva man skulle ha i butikk.
    (Og blikkenslageren kan lage pent avrundede hjørnebuer for deg).
    Hvis plata skal lakkeres begynner nok kostnadene å nærme seg prisen for en ferdigplate. Han som innstallerte ovnen sa at man måtte påregne mellom 2000 og 2500 for en custom plate.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville sagt den ser romslig ut, etter norske regler: 10cm ut på hver side av innføringsspalten, og 30 cm ut foran samme. Men de 30 cm må man selvsagt ta hensyn til om buen skal fjernes.

Om jeg ikke husker feil evt at reglene er endret siden jeg bygde hus må man også legge til noen centimeter for høyden fra gulvet opp til dørens nedkant.

V

vredensgnag

Gjest
    Han visste nok ikke hva han pratet om.
    Blikkenslagere har liggende plater i messing, polert rustfritt stål, upolert rustfritt stål, jern som er ulakkert, jern som er lakkert, lakkert med nupper, matt eller blankt.
    Så velger man bare det man vil ha, får det skåret til, og betaler ca. 600-1000 for det hele.

Røret på Conturaen står skrått inn i veggen, og mansjett ble vanskelig å montere. Uansett skal pipen ned når jeg bygger om kjøkkenet, og da blir samme ovn montert opp igjen med lengre røykrør før det går inn i ny pipe. En meter ekstra røykrør betyr 1kW ekstra varme, men vil også se penere ut.

Min erfaring er at selv om disse platene ligger plant mot gulvet, så har ting en tendens til å lure seg inn under dem, over tid. Mynter, rusk o.a. Sikkert etterhvert som det vaskes, støvsuges og lekes rundt ovner. Så da kan det være greit å skru fast.

Monterte nylig opp en klassiker i stølen til min datter. Jøtul 602 i rentbrennende variant - brenner meget effektivt.
    Her er den prøveoppsatt før gulvet males. Jeg tettet gammel røykinngang (kan skimtes like bak rørfestet) og boret ny høyere opp på pipen, for å få bedre proporsjon mellom ovn og røykrør.
    (Her fikk jeg gulvplate med på kjøpet, og da er det bare å takke.)

bilde-17 kopi.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn