Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte noen stoler til kjøkkenøyen i vårt nye kjøkken. Vanskelig å finne høye stoler med ett luftig utrykk og nett fotavtrykk som samtidig er stabile og komfortable. Håper vi har truffet her da de kun er bestilt ut i fra bilde.

Mvh
    Gjert

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    CH47 av Wegner. En estetisk nytelse, imo. God å sitte i er den også.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30

Uten å gjøre dette til en biltråd så får vi vel ta med Eagle's versjon av E-type - low-drag speedster utgaven...

Til den/de som rakker ned på E-type, stort vakrere enn denne varianten blir det ikke!

Ser ihvertfall hvor inspirasjonen kommer fra.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Har en god porsjon fascinasjon for litt eldre kameraer - særlig Nikon. Jeg liker designet på Nikon F4 (i salg fra 1988 ). Designet av Giorgetto Giugiaro, som også har ansvaret for en del artig bildesign...

JAN_7778 - Kopi.JPG

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Har en god porsjon fascinasjon for litt eldre kameraer - særlig Nikon. Jeg liker designet på Nikon F4 (i salg fra 1988 ). Designet av Giorgetto Giugiaro, som også har ansvaret for en del artig bildesign...
    Kult, men det er ikke til hus og bolig.
    Jovisst er det det - hvor skulle ellers hylla for plassering av kameraet være? I garasjen?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IKEA treffer riktig godt til tider

ikea-ps-taklampe-hvit__0366383_PE548622_S4.JPG ikea-ps-taklampe-hvit__0364066_PE548626_S4.JPG
    IKEA PS 2014 til 495,-. Hadde kjøpt den tvert om det ikke var for at alle våre plasser for takpendler er godt bestykket allerede. Star Wars-fansen ser selvfølgelig at lampen kan se ut som Starkiller Base i det den eksploderer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Setter den gjerne sammen bare jeg slipper å kjøpe den!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. Etter å ha satt sammen en VerPan Fun (den med de dinglende perlemorskivene) er alt annet en lek.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten....den er ganske liten og gir utpreget plastikk preg. Kjøpte den, og leverte den tilbake! Den er forøvrig ferdigmontert i esken!

Ellers har Jula en LEd-pæreserie med fargetemperatur på 2200K - den er veldig fin til diverse pyntelamper og slikt, men kan dog ikke dimmes!

Mvh
    OMF

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikealampen kommer i flere utførelser, og de fleste av dem er ganske så Happy Plastic ja. Den i matthvit med kobber innvendig funker synes jeg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    God offentlig design

Fikk lyst til å slå et slag for offentlig arkitektur, design og utsmykning - det er mange eksempler på sådan,
    og gjerne med nyskapende bruk av materialer og metoder, ofte er det også satt av betydelige beløp til kunstnerisk utsmykning,
    noe som er langt mer sjeldent i det private eiendomsmarkedet.

Først ut er Oslo Tinghus;

Spennende arkitektur med god symmetri og en opphøyet uttrykksform som inngir respekt
    uten at det hele blir tungt og depressivt. Inngangspartiet med den høye tofløyede dør
    innrammet av store glassflater er flott utført og løser opp det massive.

Oslo_tinghus.jpg

ot01.jpg

Når en vel har kommet innenfor så får en litt av en åpenbaring;
    et stort åpent trappehus som går hele veien til toppen av bygget, og
    slynger seg rundt heissjaktene på en elegant måte.

tinghus trapp.jpg

Og nå til det virkelig kule; den norske keramikeren Ole Lislerud's storslagne verk

"Lex Portalis"

bestående av rundt tre tusen keramiske (porselen) plater i formatet 30 x 70 cm. (ca) som er
    integrert i den murte fasaden oppover i hele trappehuset! Tavlene inneholder tekster fra gamle rettsdokumenter
    og andre relevante skrivelser, og er påført ved spesielle teknikker og med speilvendt tekst (!)
    Dette ble gjort i Kina, og før montasjen ble det prøvelagt felter i en stor sal, for å finne best design
    og rytme i skriften. Et monumentalt stykke arbeid.
    Ved en ren inkurie fikk jeg kjøpt noen av disse tavlene av Lislerud i sin tid
    (SamlerSluket's klamme fingre krummet seg fornøyd rundt fangsten den kvelden..)

Han har for øvrig benyttet samme teknikk men med andre motiver i et inngansparti på Blindern, det var slik jeg oppdaget
    ham og tok kontakt. Han er for øvrig gift med Marianne Heyerdahl, ikke ukjent datter av sin far..

En i mine øyne alt for lite påaktet kunstner her til lands.

Ole Lislerud

Er dere i Oslo sentrum, benytt anledningen til en tur innom bygget og bli inspirert av
    god design, flotte materialer og fengslende kunst!

ol01.jpg

C

cruiser

Gjest
    Muligens nevnt før siden det ikke er helt nytt.. men var på besøk hos en kompis her nylig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Om man kan komme med et lite WTF om arkitekturen? Jeg synes det er dårlige muligheter for å finne et rolig og skjermet sted å vente. Tidsplanene i tingretten sprekker oftere og verre enn rutetidene til NSB på dager med 15 kuldegrader, kuling og høljeregn, og det reker mye rart i gangene. Det er ikke alle som geleides inn via bakdører av morske arrestforvarere, vitner, for eksempel.

Kanskje ikke helt optimalt funksjonsmessig? Men pent bygg, bevares!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.441

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.286
    Torget vurderinger
    4
    "Konglen" av Louis Poulsen er lampen over alle lamper. Nevøen min i London har en slik. Koster en vridd formue. Finnes også i piratkopi til en brøkdel av prisen.
    Ordføreren i Skien fikk nesten sparken for å ha fått en liknende montert på kontoret sitt i forbindelse med oppussing. Opposisjonen mente hun kunne ha nøyd seg med en kopi.

Kjøpte luksuslampe uten å vite prisen
    Sier ikke opposisjonen da at hun burde nøye seg med lovbrudd ?

Førøvrig synes jeg hun vært svært så nøysom som bare bestilte en....

Loius Paulson Kongle-rivercenter-for-the-per.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Så den IKEA pendelen er ikke noe å samle på?

Jeg har en slik i boden:

Lurer på å henge den opp over kjøkkenbordet.. Eller skal jeg så for Ikea lampen?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    "Konglen" av Louis Poulsen er lampen over alle lamper. Nevøen min i London har en slik. Koster en vridd formue. Finnes også i piratkopi til en brøkdel av prisen.
    Ordføreren i Skien fikk nesten sparken for å ha fått en liknende montert på kontoret sitt i forbindelse med oppussing. Opposisjonen mente hun kunne ha nøyd seg med en kopi.

Kjøpte luksuslampe uten å vite prisen
    Sier ikke opposisjonen da at hun burde nøye seg med lovbrudd ?
    Poulsens Kongle ble designet i 1958. Hvor lenge har man copyright (eller hva det heter) på et design?
    Det er klart at hvis man lager en kopi og selger den som om det var en original er det lovstridig, men er det forbudt å kopiere et så gammelt design og selger den som det, altså ikke utgir den som om det var en ekte Poulsen Kongle?

Lampen er forøvrig fantastisk fin, men prisen er også fantastisk. Den største utgaven av Poulsens kongle selges her i Trondheim for 200 000. Den minste utgaven koster ca 60 000. Kopien koster 2500...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Er det en 2/1, chalshus? Blir det nok lys? Vi har en 4/3 her som tar 100 gammeldagse W, og såpass må iallefall mine middelaldrende øyne ha.
    Uansett er det jo mer effektivt med en lampe som styrer lyset ned over ett kjøkkenbord enn en rundstråler, og PH slår alltid IKEA.

Konsertsalen med Konglene gir meg assosiasjoner til Jules Vernes Nautilus. En konglekopi til 2500 må vel være forenklet en del?

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Har aldri likt denne (heldigvis, pris tatt i betraktning) - kanskje ikke så rart da brutalisme, wabi sabi etc. er ting som opptar meg mer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.263
    Torget vurderinger
    2

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    PH5 tar (tok?) 150 W glødepære. Såpass måtte den ha også.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.416
    Sted
    Oslo
    Poulsens Kongle ble designet i 1958. Hvor lenge har man copyright (eller hva det heter) på et design?
    Det er klart at hvis man lager en kopi og selger den som om det var en original er det lovstridig, men er det forbudt å kopiere et så gammelt design og selger den som det, altså ikke utgir den som om det var en ekte Poulsen Kongle?

Lampen er forøvrig fantastisk fin, men prisen er også fantastisk. Den største utgaven av Poulsens kongle selges her i Trondheim for 200 000. Den minste utgaven koster ca 60 000. Kopien koster 2500...
    Som Designbeskyttet tror jeg bare vernet varer i 15 år fra registrering, men her kan vi snakke om opphavsrett siden den skiller seg veldig ut fra tidligere løsninger. Tripp-trapp-stolen til Stokke har et slikt vern, og i Norge varer det i 70 år etter designerens død. Jeg tror varigheten er ganske lik i Danmark.

Problemet med opphavsrett er at man ikke vet før man har tatt saken for retten, (noe Stokke har vært flinke til) så hvis Poulsen eller noen etterkommere har ivaretatt rettighetene oppfattes det fort som "fritt frem".

En annen ting er at jeg ikke kunne finne på å støtte noen som bevisst legger seg tett opp til andres geniale løsninger (slik som IKEA ofte gjør). Da lar jeg heller være å kjøpe. Grunnen er at jeg har stor sans for det designerne gjør, og har lite lyst til å undergrave virksomheten deres. Jeg har snakket med et par designere som sa at det de fryktet aller mest var å bli kopiert av IKEA. Da hadde de nesten ingen mulighet for å selge sine varer, og få igjen for de ukene eller årene de brukte på å komme frem til designet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 360922

http://www.varden.no/nyheter/kjopte-luksuslampe-uten-a-vite-prisen-1.799360
    Morsomt intervju. Man får nesten inntrykk av at Foss Five enten er dum eller gjør en betydelig innsats for å virke lettere innesnødd. :)

– Vet du hva den koster? spør Varden.
    – Nei, men jeg vet at modellen heter «Kongle», svarer Foss Five.
    Modellen «PH Kongle» selges av flere interiørforhandlere, og fås i ulike størrelser. Lampen på Foss Fives kontor selges for rundt 7.500 euro på nettet, mens prisen i Norge er om lag 60.000 kroner.
    – 7.500 euro? Hvor mye er det da?
    Ordfører Hedda Foss Five (Ap) må be Varden om å valutakalkulere hvor mye hennes nye taklampe faktisk koster.

– Du har altså bestilt og fått montert en lampe til over 60.000 kroner?
    – Ja, er det mye? Jeg vet ikke helt hva som er vanlig jeg, sier skiensordføreren.

– Hvorfor bestiller du en lampe uten å vite prisen?
    – Detaljene er det bystyresekretariatet som har oversikt på. For meg var det mest hensiktsmessig å la dem håndtere bestillinger, svarer hun.

Foss Five legger til at man i forbindelse med byggingen av Kongerød skole. også har bestilt tre tilsvarende lamper.
    – Jeg antok at når en skole bestiller slike lamper, så må det jo være rimelig, til og med kanskje i underkant for et ordførerkontor.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    Konsertsalen med Konglene gir meg assosiasjoner til Jules Vernes Nautilus. En konglekopi til 2500 må vel være forenklet en del?
    Nei, det er ingen synlig forskjell på dem. Mulig at originalen har "blader" i glass mens kopien har blader av plastikk. Jeg må innrømme at jeg har kopien hengende i hallen - å betale over 60 000 for en lampe i inngangspartiet i huset var uaktuelt. Den er såpass stor at man må ha en viss takhøyde for å bruke den. Heldigvis er det 3 m takhøyde i hallen hjemme hos meg.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Visse ikke at den lyste så dårlig. PH 3 1/2-3 har 100 watts pære som maks.[h=3][/h]

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    IKEA treffer riktig godt til tider

Vis vedlegget 360897 Vis vedlegget 360899
    IKEA PS 2014 til 495,-. Hadde kjøpt den tvert om det ikke var for at alle våre plasser for takpendler er godt bestykket allerede. Star Wars-fansen ser selvfølgelig at lampen kan se ut som Starkiller Base i det den eksploderer.

Har den og den fungerer faktisk veldig godt som lampe! Tror jeg har lagt ut bilde av den ganske tidlig i tråden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Den ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten....den er ganske liten og gir utpreget plastikk preg. Kjøpte den, og leverte den tilbake! Den er forøvrig ferdigmontert i esken!

Ellers har Jula en LEd-pæreserie med fargetemperatur på 2200K - den er veldig fin til diverse pyntelamper og slikt, men kan dog ikke dimmes!

Mvh
    OMF
    Da har du kjøpt en annen variant enn den de hadde da jeg kjøpte min. Halve morroa var jo å montere den! Men så har jeg vokst opp med Airfix byggesett! ;)

Vi satte inn en LED pære så vi har massevis av lys om vi ønsker det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.458
    Sted
    Smurfeland
    ^Liker også London godt. Vi var der før jul i forfjor og rakk et besøk i St. Paul's Cathedral innimellom all shoppingen. Storslått byggverk. Er ikke akkurat noen fotograf, men..
    IMG_1355.jpg

Detaljer fra inngangspartiet:
    IMG_1379.jpg
    IMG_1378.jpg

Mens vi satt på fortauscafèen utenfor ble det holdt orgelkonsert inne i kirken, og det må ha vært noen akustiske spissfindigheter der, for det hørtes ut som lyden kom ut og opp gjennom bakken like ved der vi satt, og det låtmektig!
    IMG_1387.jpg

Utsyn fra inngangen i Desemberlys.
    IMG_1382.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.065
    Torget vurderinger
    23
    Estetikk og arkitektonisk skjønnhet kan umulig være lagt til grunn for en slik spøk som dette. Gud bedre... Noen bør på en lettfattelig måte forklare kriteriene ellers kan slikt misforstås.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn