Huttunen-Lipasti-Pakkanen Arkkitehdit/Architects ; Villa Mecklin
Denne var vår inspirasjon når vi bygget vår hytte og jeg innrømmer flatt at jeg stjal detaljer fra denne. Jeg blir også inspirert finske sauna hytter med sine stramme linjer og materialvalg med substans som ikke nødvendigvis koster skjorta. Og dem funker - noe som er svært viktig for meg!
De Sede - den meget rennomerte sveitsiske produsent av møbler, primært sitteredskaper i uovertruffen kvalitet
Huder fra norske kuer er høyt skattet bl.a. fordi de går ute uten piggtrådsperringer, og insektbitt er et heller lite problem.
Lagt for å overleve eieren.... her er et utvalg fra de Slukske samlinger
Her er lyttestolen - mitt første møbel fra De Sede. Med fotskammel. Kjøpte en utstillingsmodel fra importøren, en bekjent - på tidlig åttitallet.
Modellen fåes fortsatt - står på Illums i Kjøbenhavn, Neck hud, dvs. de bruker hele tykkelsen på huden, uspaltet, 5-7 mm. tykk.
"Optimal sittekomfort og overflate på skinnet etter typisk 20-20 års bruk" sto det i reklamen da jeg kjøpte den. Like fin i dag, silkemyk overflate
og suveren recliner mekanisme. Brukt i 35 år nå, like fin. Tung som fy, stålkonstruksjon.
En annen udødelig modell (fortsatt en bestselger) er modellen DS-47, også denne i Neck hud. Her er det ingen synlige sømmer, hvilket setter enorme krav til hudkvaliteten da HELE huden benyttes. På toseter sofaen f.eks. så er senter i sofaryggen gjerne ryggstripa på kua! Har to tosetere på jobben. Uoppslitelige møbler. Tidløse. Uovertruffen eierglede. De coole hifigutta på åttitallet hadde gjerne et par sånne, et knippe Rolexer i stål og en grei samling Leica'er...
Her sees tydelig hudens overflate, tykkelse og struktur. Fargen heter Cognac..
Så har vi modellen DS-2011 - en elegant og svevende serie med stoler, to- og treseter sofa i mer normal hud. Også disse er tunge som fy selv om de ser meget lette ut, dette skyldes utstrakt bruk av metall i skjelettene. Det står tre slike i storstua hjemme, de får daglig juling bl.a. av undertegnede og ikke minst småttingen som elsker å lage Spiderman løype og hoppe/ta salto fra den ene til den andre... Jeg har ikke hjerte til å sette en stopper for det, det er jo bare møbler og de tåler dessuten en støyt, Ikke noe markstukne vestlandsplank dette.. Skulle uhellet være ute så har jeg en til, som står pakket ned på lageret. Er fortsatt i salg. Mine er 20 år++.
Her er en s.k. Club stol - vi har to stk. ved spisestuen - veier et tonn, ser ut som null vekt, stål chassis og utrolig sittekomfort. Tidløst.
En annen modell - husker ikke nummeret - denne står i hjemmekontorert, var tiltenkt sweetspot men blir nok stående
her på hjemmekontoret permanent! Nakkestøtte kan justeres i "klikk"