Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jazz'eren Mats Gustafsson har en platesamlers drømmerom.

Et vakkert rom!

Vis vedlegget 473000
    Og LP på GULVET UTEN COVER!! !! ?? ?? FILISTER!!
    Det kan tenkes jeg blir lurt av en vidvinkel, men ser ikke den plata på gulvet urimelig stor ut ? Kan det være noe annet ? Et brett som ser ut som en plate ?
    Det er vanlig at slike bilder skal bære selvforklarende også for folk som ikke automatisk skjønner at slike hyller inneholder vinylplater, og da blir det ofte arrangert plater uten cover, som en visuell effekt.
    Eller er nok ikke det bildet et vanlig snapshot fra dagliglivet i musikkrommet, Gustafsson står garantert ikke sånn på hyllene sine og hyler til vanlig.
    Platen på golvet er sannsynligvis en plate, vidvinkeleffekten er sterk nok til det.

Men et herlig rom er det, og jeg liker bildet også.

H

Hardingfele

Gjest
    Jazz'eren Mats Gustafsson har en platesamlers drømmerom.

Et vakkert rom!

Vis vedlegget 473000
    Og LP på GULVET UTEN COVER!! !! ?? ?? FILISTER!!
    Det kan tenkes jeg blir lurt av en vidvinkel, men ser ikke den plata på gulvet urimelig stor ut ? Kan det være noe annet ? Et brett som ser ut som en plate ?
    Det er vanlig at slike bilder skal bære selvforklarende også for folk som ikke automatisk skjønner at slike hyller inneholder vinylplater, og da blir det ofte arrangert plater uten cover, som en visuell effekt.
    Eller er nok ikke det bildet et vanlig snapshot fra dagliglivet i musikkrommet, Gustafsson står garantert ikke sånn på hyllene sine og hyler til vanlig.
    Platen på golvet er sannsynligvis en plate, vidvinkeleffekten er sterk nok til det.

Men et herlig rom er det, og jeg liker bildet også.
    La meg redde de mange bekymrede vinylentusiastene fra ytterligere bekymringer i romjulen. Dette er en teppesparer, formet som en vinylplate. Masse ulike av dem på nettet. Sikkert ikke dumt når man har lagt vegg-til-vegg i lytterommet og skal sitte mye i sweetspot.

Platen er altfor stor i forhold til boksen med LPer rett ved siden av den.

Og naturligvis legger ikke en vinylentusiast som utgir bok om vinylentusiaster en LP på et teppe, men det kan godt være at han er en ertekrok som syns det er moro å hisse på seg kommentariatet.

https://www.aliexpress.com/item/Eur...ecord-pattern-rug-Decorative/32830107502.html

Europe-fashion-mats-Creative-Round-mats-Retro-black-carpet-study-room-Vinyl-record-pattern-rug-D.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan godt hende det er en vinylmatte på golvet hos Gustafsson, men platen er ikke for stor.
    Se på platene i kassen til høyre på golvet, de ser nesten større ut, og er like langt fra kamera. Størrelsene er helt riktig.
    Av alle uvesentlige ting, det viktigste på internett er ikke å ha rett, men å få rett :)

H

Hardingfele

Gjest
    Da må det være en 16-tommers plate. :) Kikk på refleksene på platen til Gustafsson og sammenlign med gulv- og teppesparerne på nettet. Helt symmetrisk trykk.

Her er et annet bilde, med større utsnitt. Lettere å se hvor overdimensjonert den er og vanskelig å tro at spots i taket skal gi den refleksen.

image.jpg

Sist redigert av en moderator:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Titter på nye stoler til bordet og kom over denne. Aya fra portugisiske Branca. Resten av portifolien er så som så, men denne er flott. Finnes i valnøtt eller bøk, med eller uten sittepute. Pris fra 5k. Synd ingen nord for Østerrike fører den og dit skal jeg ikke før til august.

AYAFAIA1.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tisca lager stilige tepper i ull. Blir muligens et slikt snart. Sikkert et styr å støvsuge/banke..

Olbia_Perla_col_1001.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Til spisestue ?
    Så høye og skrape armlener kan være potensielt klønete når man skal sette seg til bordet, spesielt de gangene bordet er dekket fullt og man kanskje sitter noe tett.
    Ikke sikkert det er et problem, men noe å være obs på.

Titter på nye stoler til bordet og kom over denne. Aya fra portugisiske Branca. Resten av portifolien er så som så, men denne er flott. Finnes i valnøtt eller bøk, med eller uten sittepute. Pris fra 5k. Synd ingen nord for Østerrike fører den og dit skal jeg ikke før til august.

Vis vedlegget 474161

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har tenkt tanken, og de er muligens ikke optimale. De utgår de de ikke er å få tak i heller.

Finn Juhl 108. Må dog prøvesittes. Regner med at den finnes på Jhon Møbler i Oslo.

Jeg har en stykk Cassina Cab413. Denne er litt for dyr, iallefall når man trenger seks. God å sitte i, ser bra ut. Fin sittehøyde, stødig.

1_CASSINA-Cab_Mario-Bellini_new-colours_group.jpg

Har også en CH47, CH26, Arper Catifa 53. Har et bord der man har god plass til åtte. Det er 220 langt.

Vrient dette her.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.417
    Torget vurderinger
    2
    Fin stol, det er riktig at stoler med armlener er litt mer plasskrevende, men de er også mer allsidige, man blir gjerne sittende lenger ved bordet på en stol som innbyr til flere stillinger.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Akustikken her i stua er heller dårlig. Har tenkt tanken. Den har også dette, med flere:

Olbia_Shag_col_1001.jpg

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Otare: Eey.. samme gulvet som oss!

Eller.. kanskje det var Paris.

Paris eller Dublin. :)

Ganske like..

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Vi vaklet litt mellom Dublin og Paris. Jeg ble faktisk litt usikker nå. Det ene er hvitere enn det andre. Jeg lurer på om vi ikke valgte Paris da vi endte opp med å synes at Dublin ble litt for gult. Vi valgte i hvertfall det som var minst gult av dem. Tror det er Paris.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har også Kährs. Verona tror jeg, eik i ganske naturlig mattlakkert 2-stavs town-sortering i alle fall. Jeg liker at treverk har tegninger og liv, og kan rett og slett finne glede i å se på et stykke tre som ikke er noe mer enn det. City-variantene til Kährs synes jeg har for lite liv, og 1-stavs tror jeg ikke hadde blitt pent i mine ganske små rom.

Sist redigert av en moderator:

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Vi skal også ha Langlo panel på veggene i inngangsparti, gang og stuen.

Skjermbilde 2018-01-02 kl. 16.57.56.jpg

Bare en illustrasjon.. :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er en avveing. De city-typene er ganske rolige. Mitt gulv er på 95m2, og parkett med for mye liv ville blitt for urolig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. Det handler om å finne en balanse her. Jeg er veldig fornøyd med mitt valg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har også Kährs. Verona tror jeg, eik i ganske naturlig mattlakkert 2-stavs town-sortering i alle fall. Jeg liker at treverk har tegninger og liv, og kan rett og slett finne glede i å se på et stykke tre som ikke er noe mer enn det. City-variantene til Kährs synes jeg har for lite liv, og 1-stavs tror jeg ikke hadde blitt pent i mine ganske små rom.
    Verona 2-stavs er akkurat samme gulv vi har i dag, men i den nye leiligheten vi flytter til, så har vi gjort et ganske annet valg. Er veldig spent på å se det ferdig lagt:

Parkett_LA_4V_Eiche_Puro_earth_Sauvage_struk_535621_QV.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.736
    Veeel..... ikke helt i min smak. Men, det viktigste er at du liker dem.

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    H

Hardingfele

Gjest
    Som de skriver i artikkelen - det är ju lite roligt hur fult det blev. Om forskjellen mellom computergrafikk i arkitektkonkurranser og virkeligheten når bygget står ferdig.

Nå får Oslo snart en gigantisk grå kloss midt i Vestbanen, der man allerede har gitt opp å prøve å få til det "lysende Leviathan" konseptet som var grunnlaget. Her noen avsporinger fra Sveariget:

Fake views – Kontrasten mellan visionsbilder och verklighet – Arkitekturupproret

Piteå-stadsberget.jpg

Kallhäll.jpg

kopenhamn.jpg

Light-Factory-Nova.jpg

vision4.jpg

vision2.jpg

34603285_10156518970372853_3596316055565238272_n-768x262.jpg

vision3.jpg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.417
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig at det ofte juges på slike illustrasjoner, gjengangeren er glass som framstilles som transparent på dagtid.

Allikevel er sammenligningen urettferdig, man har vel nærmest anstrengt seg for å få fotorafiene til å se så flate og døde ut som mulig...

Jeg vil også forsvare svenske arkitekter som sliter i en byggebransje enda mer kynisk og spekulativ enn den norske. Det er på ingen måte gitt at de som laget opprinnelig illuatrasjon fikk anledning til å følge prosjektet til ferdigstillelse...

H

Hardingfele

Gjest
    ^ Ja, men ikke med utgangspunkt i mennesker. Det er helt forferdelig å gå eller sykle der nede. Finnes ikke innbydende og du har ikke lyst til å "slå deg ned" noen steder. Simpelthen skandaløst dårlig planlegging.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    Ingen overraskelse at Operaen kun blir synlig fra sjøsiden og Langkaia. Ganske opplagt om man ser på byggeplanene som har vært vist i avisene i flere år.
    Problemet er det samme som har vært kritikken av barcode og det nye Munch-museet tidligere, - altfor stor arealutnyttelse og for lite rom mellom byggene gjør at resten av byen stenges inne. Jeg pleier å si at det er en grunn til at man har sett få tegninger av barcode og Munch-museet bakfra. De viser nemlig ræva til resten av byen.

Alt er resultat av en villet utvikling idet en gitt utnyttelsesgrad og totale bygningsarealer har vært forutsetninger for budsjettene og finansieringen. Alle endringer i planene har måtte reflektere dette for å beholde det totale bygningsvolumet. Og hvem var med på forutsetningene ? Jo grunneierne og HAV (HAV Eiendom) med Oslo Kommune som eier og OSU (Oslo S Utvikling). All offentlig debatt jeg kan minnes har godtatt disse forutsetningene som urokkelige og har kun skjedd innen rammene av disse.

Så om noen nå er overrasket over resultatet er det ganske utrolig.

Ellers er gamle stortingsmeldinger ikke min favorittlektyre, men denne er i grunn litt interessant å lese retrospektiv.
    St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling av Bjørvika

H

Hardingfele

Gjest
    Poenget her må da være hvor menneskefiendtlig sluttresultatet er blitt. At man ikke får grave og bygge i Bjørvika uten en overordnet plan sier seg selv, men den kunne vært utarbeidet med utgangspunkt i annet enn byggeklosser. At det er fortettet er en ting, men jeg har vandret i både moderne og gamle byområder der byggene står tett inntil hverandre, men hvor man føler seg til stede og har mange muligheter til adspredelser, o.a.
    I Bjørvika er fasadene "pell deg vekk" fra A til Å, og det som er av "byrom" er betongørken.

Operaen selv har år tilbake klaget mot den innbyggingen som planene la til rette for, men at det i tillegg skulle bli så lite innbydende som det er blir en slags bonus på makkverket.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn