Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.952
    Jeg likte dette furuhelvete fra 1975 godt men det er vell litt upraktisk også. Deilig kontrast til det sterile nye.

https://www.an.no/bolig/lillehammer...et-var-et-litt-dristig-prosjekt/s/5-4-1027636

Huset er bygget med limtresøyler og bjelker, og er nesten kvadratisk. Innvendig preges huset av ubehandlet furupanel, hjørner uten listverk og åpne rom der bæringen er eksponert. Flere steder stikker de kraftige bærebjelkene i furu ut i rommet.

Rødfargen skal gjøre at det minner om en løe. Det hadde sittet langt inne å male det hvitt.

Huset er et godt eksempel på det som ble kalt «furuhelvete» på folkemunne, da det var på veg av moten og mange hadde begynt å se seg lei på mørkt panel med mye kvist.

Om sommeren fungerer de mange trærne som solavskjerming. Om vinteren er de tomme for blader og gir fritt utsyn.

190611-0173.jpg

190611-0111.jpg

190611-0015-2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.861
    Torget vurderinger
    23
    S.k. furuhelvete kan enkelt moderniseres mtp. farger og overflater, det er langt verre å lage noe trivelig utt av åttitalls Blokkdattne og Moelvenbrakker. Sjelløse saker.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Fyll rommene med høyttalere, plater og bøker. Så blir ikke furua så dominerende og man får dempet akustikk på kjøpet. Som på siste bildet. Synd artikkelen var for innlogging, jeg liker godt norsk trearkitektur fra denne perioden. 74-75 ish ?

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Fyll rommene med høyttalere, plater og bøker. Så blir ikke furua så dominerende og man får dempet akustikk på kjøpet. Som på siste bildet. Synd artikkelen var for innlogging, jeg liker godt norsk trearkitektur fra denne perioden. 74-75 ish ?
    Det er noe med norsk arkitekttegnede hus fra den tiden, hvor de eksperimenterte med furu, vindus plasseringer, samt overflater som tegelsten og klinker-flis.

Her er et par til fra innsiden, opplevelsen av furuen blir påvirket av lyset.

Kveinnhussletta_01.JPG Kveinnhussletta_02.JPG

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kirkebygg. På Hedmarken finnes de mange middelalderkirker i stein, og 17-1800-tallskirker i treverk. Men den jeg liker best er Veldre kirke fra 2000. Man tager en basilika og bygger den i tre.

Veldre_kirke.jpg

Den ligger fantastisk til der man kommer syklende via Byflaten fra Brumundal, og utsikten over Veldrefjorden og sydover Mjøsa er av samme kaliber. En fryd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.861
    Torget vurderinger
    23
    Det er noe med norsk arkitekttegnede hus fra den tiden, hvor de eksperimenterte med furu, vindus plasseringer, samt overflater som tegelsten og klinker-flis.

Her er mitt private furuhelvete... arkitekttegnet (er ikke alle bygg det da..:rolleyes:), bygget 1974-1976. Alle flater er nye, inkl 3.100 lm. furu glattkant, lutet, vasket & oljet... hvite vegger har 20 mm. rupanel under gips, skifer gulv på kjøkken, bad, toaletter, inngang, hjemmekontor etc. etc. Stor gruepeis i stue, 7 lag gråhvit slemmemørtel temmet den samfunnshusbrune teglsteinen. Drittjobb men løftet hele huset designmessig.

furuhelvete.png

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Kirkebygg. På Hedmarken finnes de mange middelalderkirker i stein, og 17-1800-tallskirker i treverk. Men den jeg liker best er Veldre kirke fra 2000. Man tager en basilika og bygger den i tre.

Vis vedlegget 545065

Den ligger fantastisk til der man kommer syklende via Byflaten fra Brumundal, og utsikten over Veldrefjorden og sydover Mjøsa er av samme kaliber. En fryd.
    Gamle kirker er stort sett vakre.

Og da kan alle svare på følgende: nevn de to kirkene bygget i tre her i landet med tvillingtårn?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12

Vis vedlegget 545065

Bygda jeg vokste opp i.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.189
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Her er mitt private furuhelvete... arkitekttegnet (er ikke alle bygg det da..:rolleyes:), bygget 1974-1976. Alle flater er nye, inkl 3.100 lm. furu glattkant, lutet, vasket & oljet... hvite vegger har 20 mm. rupanel under gips, skifer gulv på kjøkken, bad, toaletter, inngang, hjemmekontor etc. etc. Stor gruepeis i stue, 7 lag gråhvit slemmemørtel temmet den samfunnshusbrune teglsteinen. Drittjobb men løftet hele huset designmessig.
    Du har et vakkert hjem, og en vakrere hage. Jeg er glad for å ha få opplevd det.

Greit anlegg og.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.861
    Torget vurderinger
    23
    Takk for vene ord, Burnt, håper du tar deg en tur nedover igjen til høsten!

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 545065

Gamle kirker er stort sett vakre.

Og da kan alle svare på følgende: nevn de to kirkene bygget i tre her i landet med tvillingtårn?

Frydendal ? Er det en av de ?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Inngangsdøren vår fra 1976 har fått en aldri så liten makeover. Teak er pent.
    Hva gjelder kjøretøyet i forgrunnen ber jeg så meget om unnskyldning, og henleder oppmerksomheten på fargen, som har en sterk relasjon til huset Savoy som en gang styrte Italia. DET er lenge siden, hundre år og mer.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Inngangsdøren vår fra 1976 har fått en aldri så liten makeover. Teak er pent.
    Hva gjelder kjøretøyet i forgrunnen ber jeg så meget om unnskyldning, og henleder oppmerksomheten på fargen, som har en sterk relasjon til huset Savoy som en gang styrte Italia. DET er lenge siden, hundre år og mer.
    Teak er sabla pent - og lukter godt! Og flott sykkel...

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Vi har to av dem. Forrige eier var forhandler og da han bygget ut satte han inn to slike teak dører med sidefelt, også i teak og glass.
    Fint og flott og sånn helt til jeg skulle montere katteluke i det ene sidefeltet, massiv teak. Det gikk noen stikksagblader for å si det slik :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.590
    https://www.nrk.no/telemark/atte-ar...-a-sette-mine-bein-i-den-nye-kirka-1.14700818

Typisk eliten

Kunsthistoriker Tommy Sørbø, som er kjent for å kritisere moderne nybygg, er så uenig med Ellen Lerberg som det går an å bli.
    – Det er typisk at eliten skal forklare oss andre hvordan ting skal være. Slike utspill er med på å skape populisme.
    – Ser du at det er naturlig å bygge moderne i 2019?
    – Hvis kirken hadde blitt en rekonstruksjon av kirken som stod der før, slik flertallet i Porsgrunn ønsket, ville det vært en moderne kirke. Da ville det vært et sant uttrykk for vår tid, fordi flesteparten ønsket det.
    Lurer på hvem som her prøver å fremstå som eliten? Legg også merke til hans definisjon på "moderne"

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.952
    Den nye kirka er kjempekul. Det er ikke lenge før de verste hornriggene også får en naturlig plass i ett møblert moderne hjem.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    https://www.nrk.no/telemark/atte-ar...-a-sette-mine-bein-i-den-nye-kirka-1.14700818

Typisk eliten

Kunsthistoriker Tommy Sørbø, som er kjent for å kritisere moderne nybygg, er så uenig med Ellen Lerberg som det går an å bli.
    – Det er typisk at eliten skal forklare oss andre hvordan ting skal være. Slike utspill er med på å skape populisme.
    – Ser du at det er naturlig å bygge moderne i 2019?
    – Hvis kirken hadde blitt en rekonstruksjon av kirken som stod der før, slik flertallet i Porsgrunn ønsket, ville det vært en moderne kirke. Da ville det vært et sant uttrykk for vår tid, fordi flesteparten ønsket det.
    Lurer på hvem som her prøver å fremstå som eliten? Legg også merke til hans definisjon på "moderne"
    trodde fyren var kunsthistoriker, men han hadde nok strøket til forprøven til enhver estetiskhistorisk utdannelse med den definisjonen. nesten fornøyelig å se slik faglig selvfornedrelse.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.590
    ^Vil tro at mose ikke er et fremmedelement på tak og plener...…..

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Mener Tommy Sørbø at alle offentlige bygg skal utformes etter lokal folkeavstemming ? Det hadde blitt interessant...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fint sted, det der furugreiene, men jeg hater HDR-bilder i prospekter. Uærlig og grimt. Jeg ville skydd den megleren som pesten.

Sist redigert av en moderator:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Reverb-himmel, det der. Var i et tilsvarende bygg i Oslo. De som bygget det solgte også etter ett år ...

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til skohylla av forskalingsplater og borekjerner, gjennomført er det i alle fall. Likte også at de klarte å få vrideren til spjeldet til å treffe staghullet i støpen.
    Men..de greide ikke å få peisen sentrert på plateskjøten, det gjoprde nok vondt..

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Er ubehandlet betong blitt høy standard nå?
    Helt ubehandlet er den nok ikke, et minimum av støvbinding/ impregnering må til.

Jeg vil si ja, men da må det gjøres bedre enn her, pigmentering og bordforskaling feks.

Med kreativ bordforskaling for diffusjon og vinkling mot stående bølger ville man kanskje kunne lage akustisk levelige rom. Ellers finnes det mye fin tekstilkunst da.

I himling er rå betong aldri høy standard. Kanskje ikke gulv heller. Terrazzo takk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.966
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så akkurat noe liknende på Grand Designs, bare mer brutalt om mulig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn