Det er noe med norsk arkitekttegnede hus fra den tiden, hvor de eksperimenterte med furu, vindus plasseringer, samt overflater som tegelsten og klinker-flis.Fyll rommene med høyttalere, plater og bøker. Så blir ikke furua så dominerende og man får dempet akustikk på kjøpet. Som på siste bildet. Synd artikkelen var for innlogging, jeg liker godt norsk trearkitektur fra denne perioden. 74-75 ish ?
Det er noe med norsk arkitekttegnede hus fra den tiden, hvor de eksperimenterte med furu, vindus plasseringer, samt overflater som tegelsten og klinker-flis.
Gamle kirker er stort sett vakre.Kirkebygg. På Hedmarken finnes de mange middelalderkirker i stein, og 17-1800-tallskirker i treverk. Men den jeg liker best er Veldre kirke fra 2000. Man tager en basilika og bygger den i tre.
Vis vedlegget 545065
Den ligger fantastisk til der man kommer syklende via Byflaten fra Brumundal, og utsikten over Veldrefjorden og sydover Mjøsa er av samme kaliber. En fryd.
Bygda jeg vokste opp i.Kirkebygg. På Hedmarken finnes de mange middelalderkirker i stein, og 17-1800-tallskirker i treverk. Men den jeg liker best er Veldre kirke fra 2000. Man tager en basilika og bygger den i tre.
Vis vedlegget 545065
Den ligger fantastisk til der man kommer syklende via Byflaten fra Brumundal, og utsikten over Veldrefjorden og sydover Mjøsa er av samme kaliber. En fryd.
Du har et vakkert hjem, og en vakrere hage. Jeg er glad for å ha få opplevd det.Her er mitt private furuhelvete... arkitekttegnet (er ikke alle bygg det da..), bygget 1974-1976. Alle flater er nye, inkl 3.100 lm. furu glattkant, lutet, vasket & oljet... hvite vegger har 20 mm. rupanel under gips, skifer gulv på kjøkken, bad, toaletter, inngang, hjemmekontor etc. etc. Stor gruepeis i stue, 7 lag gråhvit slemmemørtel temmet den samfunnshusbrune teglsteinen. Drittjobb men løftet hele huset designmessig.
Gamle kirker er stort sett vakre.Kirkebygg. På Hedmarken finnes de mange middelalderkirker i stein, og 17-1800-tallskirker i treverk. Men den jeg liker best er Veldre kirke fra 2000. Man tager en basilika og bygger den i tre.
Vis vedlegget 545065
Og da kan alle svare på følgende: nevn de to kirkene bygget i tre her i landet med tvillingtårn?
Her er resultatet: (synes blandingen av stiler gikk ganske bra)Artig, har akkurat bestilt disse til hytta:
Vis vedlegget 543026
Hadde bestilt de samme som deg først, men de ble litt for brede for bordet.
Teak er sabla pent - og lukter godt! Og flott sykkel...Inngangsdøren vår fra 1976 har fått en aldri så liten makeover. Teak er pent.
Hva gjelder kjøretøyet i forgrunnen ber jeg så meget om unnskyldning, og henleder oppmerksomheten på fargen, som har en sterk relasjon til huset Savoy som en gang styrte Italia. DET er lenge siden, hundre år og mer.
Lurer på hvem som her prøver å fremstå som eliten? Legg også merke til hans definisjon på "moderne"–
Typisk eliten
Kunsthistoriker Tommy Sørbø, som er kjent for å kritisere moderne nybygg, er så uenig med Ellen Lerberg som det går an å bli.
– Det er typisk at eliten skal forklare oss andre hvordan ting skal være. Slike utspill er med på å skape populisme.
– Ser du at det er naturlig å bygge moderne i 2019?
– Hvis kirken hadde blitt en rekonstruksjon av kirken som stod der før, slik flertallet i Porsgrunn ønsket, ville det vært en moderne kirke. Da ville det vært et sant uttrykk for vår tid, fordi flesteparten ønsket det.
trodde fyren var kunsthistoriker, men han hadde nok strøket til forprøven til enhver estetiskhistorisk utdannelse med den definisjonen. nesten fornøyelig å se slik faglig selvfornedrelse.https://www.nrk.no/telemark/atte-ar...-a-sette-mine-bein-i-den-nye-kirka-1.14700818
Lurer på hvem som her prøver å fremstå som eliten? Legg også merke til hans definisjon på "moderne"–
Typisk eliten
Kunsthistoriker Tommy Sørbø, som er kjent for å kritisere moderne nybygg, er så uenig med Ellen Lerberg som det går an å bli.
– Det er typisk at eliten skal forklare oss andre hvordan ting skal være. Slike utspill er med på å skape populisme.
– Ser du at det er naturlig å bygge moderne i 2019?
– Hvis kirken hadde blitt en rekonstruksjon av kirken som stod der før, slik flertallet i Porsgrunn ønsket, ville det vært en moderne kirke. Da ville det vært et sant uttrykk for vår tid, fordi flesteparten ønsket det.
Villa Furulund er til salgs:
Annonse: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=156944164
-BB-
Mener Tommy Sørbø at alle offentlige bygg skal utformes etter lokal folkeavstemming ? Det hadde blitt interessant...Lurer på hvem som her prøver å fremstå som eliten? Legg også merke til hans definisjon på "moderne"
Helt ubehandlet er den nok ikke, et minimum av støvbinding/ impregnering må til.Er ubehandlet betong blitt høy standard nå?
Renovert lagerbygg ville jeg nesten si. Jeg kunne selv bygget noe i liknende rene flater, men hadde valgt tre og da gjerne lysnet finerplater og noe lyddempingsplater i pene farger. Alternativt lysnet/lutet panel.Denne kåken på Jar selges billig. Kanskje litt for kald for min smak, men original.
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=157774221