Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Dette er pulverlakkerte aluminiumsvinduer, ganske slitesterke greier.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Trukke levetida på vinduene øker selv om. Værforholdene i Norge tenderer til å undervurderes.

Friday night and I just got paid ?

Det bygges mye skrellede trekasser i Norge fortiden, levetiden på kledning og trevinduer reduseres dramatisk uten takutstikk, vindusbord og vindusbrett. Vi hører om råteskader på 3-4 år gamle hytter.
    Men når det hotellet i Porsgrunn rives til fordel for noe mer tidsriktig om, tja 30 år ? Da kan vinduene gjenbrukes, det er jeg ganske sikker på.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    1AFFB0DB-D68D-455E-A6C7-9D5035E40EAA.jpeg

Krematorium utenfor Berlin. Hit skal jeg neste uke.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Trukke levetida på vinduene øker selv om. Værforholdene i Norge tenderer til å undervurderes.

Friday night and I just got paid ?

Det bygges mye skrellede trekasser i Norge fortiden, levetiden på kledning og trevinduer reduseres dramatisk uten takutstikk, vindusbord og vindusbrett. Vi hører om råteskader på 3-4 år gamle hytter.
    Men når det hotellet i Porsgrunn rives til fordel for noe mer tidsriktig om, tja 30 år ? Da kan vinduene gjenbrukes, det er jeg ganske sikker på.
    Ja, det bygges mye boliger litt i samme stil med flate tak. Estetisk sett pent, funksjonelt kanskje i bruk. Men rent byggteknisk er mye av dette ikke "bærekraftig". Men selv om vinduene kan gjenbrukes, er jeg i tvil om de faktisk blir det.

Bygget ser bra ut. Men vi ser at helt nye bygg må renoveres osv. Jeg lurer litt på hvordan man tenker dette inn i et klimaperspektiv.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.964
    Det blir enkelt om 1000 år når de skal gjøre en "color reconstruction" av gamle 2000 talls Norge (eller Berlin tydeligvis).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Spørs om "recorded history" eksisterer i samme grad som nå. Men vi søker som best vi kan å rekonstruere vår egne fortid.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Nei, som arkitekturturist. På studietur må vite. Svært fotogent prosjekt.

Skal også besøke dette :

Vis vedlegget 560462
    Veldig flott! En vanskelig utfordring å lage flott krematorie i Tyskland vil jeg tro. Det er noe med denne kombinasjonen som vekker en del negative følelser.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Unter dem Linden og Museums Insel er preget av klassisisme, sånn sett tilpasser David Chipperfield seg omgivelsene med sine strenge hvite søylerekker. Det er en utvidelse av et museum.

De opprinnelige klassisistene trodde vel at Grekerne og Romerne var asketiske i fargebruken og lot stein og sement tale for seg. Det var jo feil. Til og med Parthenon skal ha vært både rosa og oransje hvis jeg husker riktig.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Unter dem Linden og Museums Insel er preget av klassisisme, sånn sett tilpasser David Chipperfield seg omgivelsene med sine strenge hvite søylerekker. Det er en utvidelse av et museum.

De opprinnelige klassisistene trodde vel at Grekerne og Romerne var asketiske i fargebruken og lot stein og sement tale for seg. Det var jo feil. Til og med Parthenon skal ha vært både rosa og oransje hvis jeg husker riktig.
    Folk har vel egentlig alltid vært glad i farger, og de gamle egyptere malte jo og dekorerte sine byggverk.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Dette er egentlig SÅ ikke meg, men likevel jeg liker hvordan man har kombinert gammel og nytt. Bevart det særpreget fra de den gamle store Frogner-leiligheten, men likevel i et distinkt moderne og unorsk uttrykk. Noen har tydeligvis planlagt. Noen med mer stilsikker og mer selvsikker fargesans enn meg. Det er så langt man fra misforstått funkis / "minimalisme" som man kan komme og likevel uten at helhet eller detaljer drukner i overraskende farge- og materialvalg. Antar at stilen speiler eiers preferanser mer enn stylisten sine, selv om det ganske sikkert har vært en proff innblandet.

Det er fortsatt SÅ ikke meg, men jeg tror jeg likevel jeg kunne bodd her.

(Leiligheten hadde fortjent bedre bilder da!)

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

C

Cyber

Gjest
    For min del blir dette veldig "tungt".

Rotete fargemessig og en del smakløse valg som kraner, røde stoler, kunst som spriker i flere retninger. Men nå liker jeg en mer stram, minimalistisk greie.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.597
    Nok et bevis på at penger og smak ikke alltid går hånd i hånd. Kitsch er mer betegnende enn god smak.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Interessante definisjoner.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dette er egentlig SÅ ikke meg, men likevel jeg liker hvordan man har kombinert gammel og nytt. Bevart det særpreget fra de den gamle store Frogner-leiligheten, men likevel i et distinkt moderne og unorsk uttrykk. Noen har tydeligvis planlagt. Noen med mer stilsikker og mer selvsikker fargesans enn meg. Det er så langt man fra misforstått funkis / "minimalisme" som man kan komme og likevel uten at helhet eller detaljer drukner i overraskende farge- og materialvalg. Antar at stilen speiler eiers preferanser mer enn stylisten sine, selv om det ganske sikkert har vært en proff innblandet.

Det er fortsatt SÅ ikke meg, men jeg tror jeg likevel jeg kunne bodd her.

(Leiligheten hadde fortjent bedre bilder da!)

Vis vedlegget 560537

Vis vedlegget 560538

Vis vedlegget 560539

Vis vedlegget 560540
    den eneste forbindelse dette interiøret har til det vi kaller smak er operatoren dårlig.

he-he

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Interessante definisjoner.
    Nu får du gärna utveckla dina tankar.
    Man grupperer noe men oppfatter, egenskaper eller kjennetegn eller inn i forståelser eller forestillinger uttrykt ved ord som "kitsch", "smakløst" eller "minimalistisk".

Disse begrepene blir så rangerte innenfor sosiale kontekster der noe blir mer høyverdig enn det andre. Noen av disse kontekstene påberoper eller tilegner seg retten til definere disse begrepene og foreta rangeringen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    det er godt slik.

en må slutte å tro at bare fordi en er kommet til verden som et resultat av et knull, også er i stand til komme med estetiske dommer.

en undres; skulle nå stil og smak være som likes og dislikes på fjæsboka?

eller for å si det på den mest provoserende måte: er god smak uten en kunnskapskomponent?

for det er det den bedagelige smaksdemokratiske dogmatikk faller ned på:smak og behag kan ikke diskuteres; altså; smak og behag er uten kunnskapskomponenter. det er det dyriske brøl, ikke det siviliserte je ne sais quoi

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Emmanuel Kant diskuterte jo dette i sin tid.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror vi har diskutert det i denne tråden også, minst en gang.. det var noe om et museum i Bjørvika kan jeg huske...

Vi kan i hvertfall si at demokratiet vårt mener man kan kvalifiseres til god smak gjennom utdannelse og spesifikk erfaring.

Jeg tror nok det finnes politikere som mener at arkitektkonkurranser kan avgjøres av legfolk eller at kunstnere uten kommersiell apell konsekvent bør finne seg noe annet å gjøre, men de har heldgvis ikke flertall...

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes barvognen i 3225 er herlig. Leketøy for nytelse av alkohol. Bling, men barvogner behøver ikke og skal ikke være beskjedne IMO. Rives bort på FINN disse. Men det er naturligvis almuens samlingssted.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.960
    Torget vurderinger
    23
    Jeg synes barvognen i 3225 er herlig. Leketøy for nytelse av alkohol. Bling, men barvogner behøver ikke og skal ikke være beskjedne IMO. Rives bort på FINN disse. Men det er naturligvis almuens samlingssted.
    FINN er en sammenslåing av de gode gamle bruktsjappene, loppemarked og gamle dagers pantelånere. Mye skrot men det finnes perler blant alle svina.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    For min del blir dette veldig "tungt".

Rotete fargemessig og en del smakløse valg som kraner, røde stoler, kunst som spriker i flere retninger. Men nå liker jeg en mer stram, minimalistisk greie.
    Jeg ser de fleste kommentarene er omtrent som forventet. Dvs. omtrent som jeg selv hadde kommentert i 9 av 10 tilfeller. Likevel er det altså en pervers del av meg som fryder seg over slike avstikkere fra den alment aksepterte gode smak. Det gjenspeiler seg nok i musikksamlingen og bokhyllene også. Først og fremst der det opplagt er bevisste og gjennomtenkte valg om å trå utenfor den gjengse smak. Og jeg mener interiøret jeg viste til er nettopp slik. Langt fra noe man tilfeldig endte opp med. Jeg ville aldri kommet på tanken eller turt selv. Og jeg ville nok plukket vekk endel krimskrams. Og de fleste andre rommene virker ikke like gjennomførte. Men, først og fremst synes jeg det er velkomment annerledes enn det altfor vanlige misforståtte såkalte minimalismen. Eller minimalistisk vulgærisme i all sin bevisstløshet. Mitt normale jeg er nok langt mer komfortabel i "60-tallsinspirert nordic style".

Ja, kanskje er det kitsch. Om enn ikke så mye som en av de kuleste leilighetene jeg noen gang har satt mine føtter i. En urban mørk affære med bl.a. den knallrøde leppesofaen på 4 meter rappet fra oppsetningen av The Rocky Horror Show og en fullsize utstillingsdukke kalt Valgerd i ført nettingstrømper, lakk og lær. Skjønt det var nok snarere camp, mer enn kitsch. Eier var fullt inneforstått med at hans smak og valg for de fleste fremstod som smått vulgær og noe provoserende. Samtidig var aldri gjestene likegyldige til hvor de var. Og alle husket og fortalte om den leiligheten. Definitivt camp. Den fullstendige motsats til Frognerleiligheten. Og jeg likte mye ved begge.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.262
    Sted
    Sørlandet
    Til og med jeg - med min enfoldige smak - klarer å se elementer av Harry her:
    Harry? Det er hærverk! Finnene er jo kjent for sine design ikoner men dette er ikke blant dem. Nå kjenner jeg godt til pjp som har bygget denne og kvaliteten fra den kanten har alltid vært top notch og når sant skal sies så er ikke disse bilene noe særlig å samle på. Hakket mer bøst om den faktisk var sertifisert og raceklar.

Slik var den før han startet:

Husker godt hans Ford Express van med et beist av en V8. Morsomt å se han kjøre på stripa med den.

-BB-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn