Hadde en leilighet på fire plan i København, mens jeg arbeidet der. Jobben som hadde skaffet den. Praktfullt sted, men faen så lei jeg ble trapper.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Ett plan - fordi jeg begynner å vokse til og skulle jeg bygget så ville jeg tenkt tosidig og laget et sted for alderdommen også.Hadde en leilighet på fire plan i København, mens jeg arbeidet der. Jobben som hadde skaffet den. Praktfullt sted, men faen så lei jeg ble trapper.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Jeg ville nok lagt tilEtt plan - fordi jeg begynner å vokse til og skulle jeg bygget så ville jeg tenkt tosidig og laget et sted for alderdommen også.Hadde en leilighet på fire plan i København, mens jeg arbeidet der. Jobben som hadde skaffet den. Praktfullt sted, men faen så lei jeg ble trapper.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
I tillegg har jeg 3 etasjer i dag og man blir litt lei av å løpe opp og ned. F.eks. bad i 3. etasje og vaskerom i kjeller.
Andre punkter jeg hadde prioritert:
- Soverom mot nord.
- TV-stue adskilt fra hovedstue.
- Allrom med god takhøyde.
- Garasje sammen med hus med gangvei som leder til husets gang.
- Teknisk rom sentralt i huset.
- Fokus på rent design, lavt vedlikehold, mer treverk og mindre tapet/maling.
Høres godt planlagt ut. Jeg slo i høst ned to vegger for å lage allrom med kjøkken og stue i ett. Angrer ikke et sekund. "Matos" osv... har ikke vært et problem en eneste gang. Har avtrekk fra ventilasjon innerst i allrommet ved kjøkken og godt avtrekk over stekeplate. Super løsning.Vi har bygd hus nå nettopp..
Alt på et plan.
Garasjen er i plan med huset, 7m unna slik at vi kan bruke rullestol rett ut ved behov.
Tv-stuen er separat fra stuen.
Soverom mot nord.
Langt takutstikk for å hindre sommersolen i å skinne inn i stuen... og hindrer slagregn.
Kjøkken i separat rom for å eliminere bråk og matos.
2.7m høyde inne.
Akustikk plater i hele taket, så ingen ekko.
Teknisk rom, i ene enden av huset, så hører ingen lyd fra ventilasjonsanlegget eller vaskemaskin/tørketrommel.
Eikepanel i alle "offentlige" rom.
Isolasjon i alle innervegger for å dempe lyd mellom rom.
Trapper er fint det. De siste seks leilighetene jeg har hatt har alle vært svært så forskjellige. Bortsett fra to ting. Minst to plan og enten takterasse eller balkong stor nok for grillings for familie og venner.Hadde en leilighet på fire plan i København, mens jeg arbeidet der. Jobben som hadde skaffet den. Praktfullt sted, men faen så lei jeg ble trapper.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Da tror jeg du må kjøpe 2-3 tomter hvis det skal bygges på kommunale tomter.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Smak og behag. Går mange høydemeter per uke selv, men hadde helst bygget på ett plan og tatt høydemeterne i form av toppturer i naturen.Trapper er fint det. De siste seks leilighetene jeg har hatt har alle vært svært så forskjellige. Bortsett fra to ting. Minst to plan og enten takterasse eller balkong stor nok for grillings for familie og venner.Hadde en leilighet på fire plan i København, mens jeg arbeidet der. Jobben som hadde skaffet den. Praktfullt sted, men faen så lei jeg ble trapper.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Går mye på jobb og med kontor i fjerde etasje blir det en del høydemeter i løpet av en uke.
Men skal gå med på det kanskje ble litt i meste laget da jeg leide et nederlandsk townhouse. Totalt 200 kvadrat men over fem plan pluss loft som var eneste lagringsplass, inklusive for vinter/sommerdekk.
Da tror jeg du må kjøpe 2-3 tomter hvis det skal bygges på kommunale tomter.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
I dag er tomtene så små at du vil få problemer med BYA (utnyttingsgraden) med et ett-etasjes hus (med mindre du skal bo "smått")
Tør jeg foreslå et hus på landet ala noe av det man ser på tv-serien Drømmedesign
Vis vedlegget 535973
Hvor går du på ski?Jeg er ikke så langt derfra jeg heller. 35-40 min å gå til sentrum - ca 5 min på sykkel (nedoverbakke, så litt mer hjem igjen ). 15 min gangavstand til jobb. Jeg må riktignok gå 300 m før jeg kan ta på meg skiene, men det kan jeg leve med Så lenge konsertene slutter før midnatt kommer jeg meg hjem med buss. Hvis ikke koster taxi ca 350 kr (med mindre det er i Granåsen eller på Sverresborg).
Slike tomter finnes ikke lenger. Denne ble kjøpt av mine foreldre i 1969.
Å bo på et plan er utrolig greit. Høydemeterne kan man ta i andre sammenhenger enn hjemme.
Har idag hus med 4 kvister som rager høyt med kjeller, 2 etasjer og kaldloft oppå. Å vaske og male hele sulamitten, samt få malt vindskiene er nesten med livet som innsats til tider.Støtter helhjertet hus på ett plan. Eneste minuset er at ungene må til besteforeldrene for å lære seg å gå i trapper.
Det ser litt ut som en påkostet bussterminal.Da tror jeg du må kjøpe 2-3 tomter hvis det skal bygges på kommunale tomter.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
I dag er tomtene så små at du vil få problemer med BYA (utnyttingsgraden) med et ett-etasjes hus (med mindre du skal bo "smått")
Tør jeg foreslå et hus på landet ala noe av det man ser på tv-serien Drømmedesign
Vis vedlegget 535973
Da må jeg nesten skrive om en one-liner fra Løvenes konge:Det ser litt ut som en påkostet bussterminal.Da tror jeg du må kjøpe 2-3 tomter hvis det skal bygges på kommunale tomter.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Vis vedlegget 535973
Men Deph'ern har jo faktisk helt rett!Da må jeg nesten skrive om en one-liner fra Løvenes konge:Det ser litt ut som en påkostet bussterminal.Da tror jeg du må kjøpe 2-3 tomter hvis det skal bygges på kommunale tomter.En ting som er sikkert: skal jeg noensinne bygge hus på nytt blir det ett plan.
Vis vedlegget 535973
"Gjestemedlem, with you, everything's buzz.........."
Joda fancy, men det minner meg om en rasteplass/utedo som Vegvenet bygget for drøye 6mill på Gornitak Rasteplass mellom Varangerbotn og Nesseby.Mulig det, men tøft er det uansett ( i de rette omgivelsene).
Whale Tail House, King Island, Tasmania “The Grand Design House” | Beachouse Architecture
Menmenmen - den vant jo prisen for landets fineste eller noe slikt?Joda fancy, men det minner meg om en rasteplass/utedo som Vegvenet bygget for drøye 6mill på Gornitak Rasteplass mellom Varangerbotn og Nesseby.Mulig det, men tøft er det uansett ( i de rette omgivelsene).
Whale Tail House, King Island, Tasmania “The Grand Design House” | Beachouse Architecture
Ja jeg tror det stemmer!Menmenmen - den vant jo prisen for landets fineste eller noe slikt?Joda fancy, men det minner meg om en rasteplass/utedo som Vegvenet bygget for drøye 6mill på Gornitak Rasteplass mellom Varangerbotn og Nesseby.Mulig det, men tøft er det uansett ( i de rette omgivelsene).
Samme her. Har også vært interessant å se Netflix-produksjonen "The World's Most Extraordinary Homes". Sesong 2 med spesialepisoden fra Sveits med den pensjonerte finansrådgiveren som fikk tegnet huset basert på samling av Porsche-klassikere samt B&W 800 Diamonds til å lyssette panoramautsikten over like klassisk sveitsisk innsjø og fjell-landskap, burde vel få pulsen opp for ganske mange her på HFS.