Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    Forstår at Mohr budde der sjølv? Snl

    Mohr har tegnet tjue eneboliger. Den viktigste av disse er hans egen bolig på Slemdal (1973).

    Bjart Mohr giftet seg med keramikeren Anne-Marie Backer Mohr (1928–2005), og de fikk tre barn: Morten Olav (født 1952), Ole Herman (født 1955) og Karin Cecilie (født 1960). Anne-Marie Backer Mohr var datter av arkitekt Lars Backer(1892–1930). Hennes morsarv var en åttendedel av den 21 mål store eiendommen til hennes morfar, fabrikkeier Ole Mustad (1870–1954).

    Mohrs hus på Slemdal er i én etasje og strekker seg i øst-vest-retning, med to soverom mot øst. Så kommer stuen. Den har dobbelt høyde med et øvre nivå som er bokgalleri. Under midtpartiet ligger en underetasje med Anne-Maries keramikkverksted. Mot vest ligger to soverom til og et tverrstilt svømmebasseng. Huset har flatt tak og er en komposisjon av rektangulære volumer.

    Ole Mustads tyskfødte hustru Dora, og hennes medbragte gartner, foredlet den store natureiendommen til et parkanlegg. Denne interessen videreutviklet Mohr-ekteparet på sin del av eiendommen. Deres forbilder har vært hageanlegget rundt den keiserlige villaen Katsura i Kyoto i Japan og Louisiana kunstsenter i Danmark.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4924.jpeg
    Et utstillingsrom i Kunstsilo i Kristiansand.

    Det er aldeles deilig å synge i foyeren i Kunstsilo; katedralakustikk men med masse tidlig diffusert retur. Den kan minne litt om Berlinfilharmoniens kammersal, men er selvfølgelig mye våtere.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.667
    Antall liker
    12.142
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.971
    ^Er plantegningene feil, eller er det en helt idiotisk romdisponering i huset?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Har ikkje så vanvittig sans for Konow, men huset er jo verdsberømt i Bergen og for alle som interesserer seg ørlite for arkitekturhistorie.

    Temmeleg billig?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    2
    ^Er plantegningene feil, eller er det en helt idiotisk romdisponering i huset?
    Er ikke det sixtinske kapell litt upraktisk høyt under taket ?

    På de originale tegningene er det ingen dør inn til pikeværelse rett fra entréen ( selvsagt ) og det er i mine øyne et meglerpåfunn å kalle dette et soverom.

    En moderne familie ville kanskje ikke trives godt med kjøkkenet slik det ligger, men for sin tid var ikke idiotisk, det var det eneste riktige.

    Når jeg tenker på Konow Lund, tenker jeg på dette huset. 10 mill virker som et røverkjøp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Takk, @superhkm. Alltid artig å se slike gamle boliger med tydelig tjenesteavdeling/maskinrom.
    Vi bodde i hine hårde dager i en klassisk 5-roms på Fronger i Oslo. Leiligheten var riktig nok, som slike ofte er, modernisert ved at kjøkkenet var flyttet ut i et av de store rommene. Men planløsningen med et lite pikeværelse, baktrapp slik at de kunne komme seg inn og ut uten å forstyrre herskapet var påfallende. Det fantes også små tegn av det gamle signalsystemet som kunne brukes for å påkalle tjenestepikens oppmerksomhet når herskapet trengte noe. Anretning var det også der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Hehe. Bud bedes gaa kjøkkenveien. En kompis bodde i en slik bygård.
    Det er forsåvidt interessant at en boligmasse bygget for over 100 år siden faktisk er helt relevant selv om samfunnet fullstendig har endret seg. Vår leilighet hadde fire store rom - to studer hvorav vi brukte den ene som spisestue, hovedsoverommet og da kjøkkenet som opprinnelig var spisestue. I tilleg var det en mellomgang (anretningen) et lite soverom (pikeværelset) og et mindre soverom (opprinnelig kjøkken). Så essensielt har man, ved å flytte kjøkkenet og gi avkall på en stue, fått en leilighet som funker helt fint i dag over 100 år etter at den var bygget. Naboen over gangen hadde ikke endert sin på samme måte og hadde fortsatt tre stuer og et nærmest komisk lite kjøkken.

    Det var kun ett bad i leiligheten og ikke noe separat toalettrom, men jeg antar at en gang i tiden hadde tjenestepiken toalett i det som nå var bod i baktrappen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Sunnmøre
    Dette er på Bønes (eller Kråkenes om man skal være pirkete) 😀😀
    Beliggenheita er kanskje noko som dreg ned og forklarar relativt audmjuke prisantydninga: rett ved både E39, krysset på Fjøsanger og Ringveg vest (556)?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.023
    Antall liker
    9.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Beliggenheita er kanskje noko som dreg ned og forklarar relativt audmjuke prisantydninga: rett ved både E39, krysset på Fjøsanger og Ringveg vest (556)?
    E39 er ikke i nærheten, men du har en del trafikkstøy fra 556.

    Huset er jo gammelt, beliggenhet, utsikt og hage (edit - så litt nærmere på bildene nå, og det er jo mer hage enn jeg trodde) er det jo ikke så mye av, det hadde "fortjent" å ligge lengre opp
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.373
    Antall liker
    17.116
    Torget vurderinger
    2
    Det er forsåvidt interessant at en boligmasse bygget for over 100 år siden faktisk er helt relevant selv om samfunnet fullstendig har endret seg. Vår leilighet hadde fire store rom - to studer hvorav vi brukte den ene som spisestue, hovedsoverommet og da kjøkkenet som opprinnelig var spisestue. I tilleg var det en mellomgang (anretningen) et lite soverom (pikeværelset) og et mindre soverom (opprinnelig kjøkken). Så essensielt har man, ved å flytte kjøkkenet og gi avkall på en stue, fått en leilighet som funker helt fint i dag over 100 år etter at den var bygget. Naboen over gangen hadde ikke endert sin på samme måte og hadde fortsatt tre stuer og et nærmest komisk lite kjøkken.

    Det var kun ett bad i leiligheten og ikke noe separat toalettrom, men jeg antar at en gang i tiden hadde tjenestepiken toalett i det som nå var bod i baktrappen.
    Leiligheten jeg hadde i Camilla Colletts vei var slik, med to oppganger, og der pikeværelser, m.m. var på baktrapp, med toalett etterhvert i trappen (installert på 1940-tall, men utedo for tjenerne før dette, i bakgården).
    I samme gate så jeg på en leilighet i 1984. CC9, andre etasje. Der kunne man kjøpe hele etasjen for 740', fire store stuer ved siden av hverandre i front og et himla styr med værelser, anordninger, etc., nærmest bevart intakt, inklusive noen utrolige svenskeovner, også i soverommene.
    Mange av bygningene i området er bygget etter tegninger av gårder i Stockholm, så svenskeovnenes inntog var ikke så underlig. Tjenerfløyen på CC9 hadde plass til piker, husmor og kusk, og det må også ha vært staller der i bakgården, i sin tid. Det er flokete å modernisere disse gamle leilighetene, på grunn av slike avgrensede soner.
    I leiligheten jeg flyttet til noen år etter hadde man bundet sammen tjenerdel og hoveddel med en smal gang, som gikk gjennom badet, og der man i gamle dager hadde en veldig smal gang, slik at det som nå var bad var et eget rom. Så tjenerne hadde bare å smyge seg fra sin del, sannsynligvis gående på tvers, inn i kjøkkenet, som var adskilt fra eiernes bo-område. Og dermed får man gjerne litt rare romdisponeringer etter moderne standard.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kompisen min bodde selvfølgelig i Camilla Collets vei han også. Nå bor han i en kul og temmelig fyringsdyr arkitekttegnet villa fra ca 1960 på en åskam på Blommeholm. Inni er det fine ting som Unoform, PH, Sonus faber og B&O og border collien er best med ball.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    623
    Vis vedlegget 1028696
    Et utstillingsrom i Kunstsilo i Kristiansand.

    Det er aldeles deilig å synge i foyeren i Kunstsilo; katedralakustikk men med masse tidlig diffusert retur. Den kan minne litt om Berlinfilharmoniens kammersal, men er selvfølgelig mye våtere.
    Var der i går, uten å synge! Og bildene var ikke så rare som jeg hadde fryktet. Inntrykket var litt i samme divisjon som Guggen, der vi var i påska.
    Men de nye søylene oppe på taket må være i feil materialer, tydelig spor etter reparasjon av rustskader ...
    Har de hatt flere arkitekter enn ingeniører i sving?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.777
    Antall liker
    23.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var ikke på taket. Skulle gjerne hatt bedre tid, men jeg må jo berømme hvor integrert i byens kulturliv de klarte å få denne landsfestivalen for kor, og at de i tillegg til sin normalt gode kontakt med Gud og Jesus hadde bestukket værgudene grundig. Vi gikk strandpromenaden (også god arkitektur) fra Aquarama til Comfort Hotel (Fawlty Towers II) i bare skjorteermene etter midnatt.
    IMG_4920.jpeg
    Interiør i Falwty Towers II.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.578
    Torget vurderinger
    23

    Den danske designeren Anker Bak har begått denne lekre gåstolen. Aktuell for mange HFS'ere.... :unsure:
    Denne og flere andre artige objekter fra designeren er å se på den tredagers lange designfestivalen
    i København, 12-14 juni. Be there!!

    1718137910483.png

     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    18.047
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4

    Den danske designeren Anker Bak har begått denne lekre gåstolen. Aktuell for mange HFS'ere.... :unsure:
    Denne og flere andre artige objekter fra designeren er å se på den tredagers lange designfestivalen
    i København, 12-14 juni. Be there!!

    Vis vedlegget 1031277

    Eg trur eg ville gått for ein meir offroad type. Må kanskje designe den sjølv...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.188
    Antall liker
    9.050
    Sted
    Oslo
    Eg trur eg ville gått for ein meir offroad type. Må kanskje designe den sjølv...
    Jeg kan se meg selv bevege meg sobert fra residensen til Continental hjørnet for å plukke opp Financial Times og HiFi News, innom Briskeby polet og hjem til residensen i en slik en.
    Kanskje innom Sol Cigar også?
    Plutselig ser det ikke så stygt ut å bli en Grey Panther
    The future so bright.....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.371
    Antall liker
    2.940
    Ca 25 år tilbake bestillte vi nye heltre dører med 4 speil til hele boligen fra Norsk produsent. Et av dørbladene var nesten like skjeivt som på bildet.

    Da jeg returnerte døra til salgssted hadde selger problemer med å holde masken i sitt forsøk på å beklage samtidig som han holdt på le seg ihel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.971
    Skikkelig steampunk, den der. Litt synd at det en en liten totakter i rammen på den, litt puslete lydbilde da?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.578
    Torget vurderinger
    23

    "Et sånt ur vil jeg ha" sa jeg til kona her om dagen - vi var innom Urmaker Christensen i Stortingsgata...
    Herlig design (som jo kjennetegnes av utførelse, utforming OG ikke minst funksjonalitet)
    Belyst fra baksiden, suveren lesbarhet bare ved et øyekast. Glimrende.

    lysende klokker.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn