Forsterkere Vakre forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    6.885
    LM-219 IA. Vakker på en litt røff og industriell måte, samtidig som den er både ryddig og harmonisk. Råtøff amp!
    Skulle gjerne hatt en slik, nesten bare for å kunne sitte og beundre den 😃

    6E6BDA09-F38D-4DC6-A9A3-92406B585BE4.jpeg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.132
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Og de gamle er jo heller ikke så gærne... ;)
    Synes nå jeg da, men smaken er som baken...

    cary-2.PNG
    CARY-3.PNG
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Synes disse gamle klassikerene må være med

    ,sikkert ikke mange som vet hva stax stod for i sin glans tid
    Kl A , current source shunts , J fets krets løp , kondensator pickups med amplifier stage i selve PU , eletrostatic høytalere og hode telefoner mm

    Her er en av kongene av klA
    STAX DA  100.png
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.491
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Synes disse gamle klassikerene må være med

    ,sikkert ikke mange som vet hva stax stod for i sin glans tid
    Kl A , current source shunts , J fets krets løp , kondensator pickups med amplifier stage i selve PU , eletrostatic høytalere og hode telefoner mm

    Her er en av kongene av klA Vis vedlegget 841227
    Sikkert vakkert inni, men utenpå er dette et sett svarte skoesker i tynt blikk. Her har produsenten brukt billigste metode for i innkaple elektronikken. Om du synes dette er vakkert tenker jeg at det er godt vi har forskjellig smak,
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert vakkert inni, men utenpå er dette et sett svarte skoesker i tynt blikk. Her har produsenten brukt billigste metode for i innkaple elektronikken. Om du synes dette er vakkert tenker jeg at det er godt vi har forskjellig smak,
    Så er det på'an igjen?? Trodde en ikke skulle kommentere andre sin smak i negativt retning her. Forstår ikke vitsen med å holde på slikt.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert vakkert inni, men utenpå er dette et sett svarte skoesker i tynt blikk. Her har produsenten brukt billigste metode for i innkaple elektronikken. Om du synes dette er vakkert tenker jeg at det er godt vi har forskjellig smak,
    Ja er nok litt forutinntatt som at flere av egne stax producter har gitt meg uforglemmelige lyd opplevelser , som har brennt seg fast i memorien forever : )
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Om man ikke skal kunne mene noe om utseendet til apparater som presenteres i en tråd med vakker i overskriften blir tråden temmelig døll.

    Stax laget ikke apparater for utstilling. Null Yen på «design». Flott teknologi var det.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ^Om man ikke skal kunne mene noe om utseendet til apparater som presenteres i en tråd med vakker i overskriften blir tråden temmelig døll.

    Stax laget ikke apparater for utstilling. Null Yen på «design». Flott teknologi var det.
    En kan tenke for seg selv at dette var stygt, en må ikke nødvendigvis skrive det... Det er tross alt noen som syntes produktet "var et smykke."
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …der Chalshus beskriver utseendet.

    Vi trenger ikke være binære som amerikanere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Vakker minimalistisk forsterker hvor klasse D og rør kombineres med eksotiske materialer til overkommelig pris…. Rundt 20k. 🤩

    The Heaven 11 Billie

    5CFDC398-9D97-4A5B-80C4-B2A5C3E6785E.jpeg



     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Enig. Litt kontrollert Beito i kombinasjon med naturalu kan funke.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Den var det fint å hvile øynene på!
    Enige; syns den traff meget bra.
    Litt usikker på denne TAS :unsure: Likte ikke tre knottene eller var den flott
    mvh
    Ser den, ikke gitt det funker med material kontraster…syns designer har gjort et bra valg/ kompromiss i dette tilfelle. Levernes i andre farger/utførelse også. 😎
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke de stramme kontrollene et godt stykke unna Beito da?
    (Fruen brakte en Beitoseng inn i ekteskapet. Et forferdelig instrument.)

    Jeg får faktisk assosiasjoner til Limetree-phonoampen min som står ved siden av grammofonen. Industrielt mot organisk der og.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Er ikke de stramme kontrollene et godt stykke unna Beito da?
    (Fruen brakte en Beitoseng inn i ekteskapet. Et forferdelig instrument.)

    Jeg får faktisk assosiasjoner til Limetree-phonoampen min som står ved siden av grammofonen. Industrielt mot organisk der og.
    Enige, ganske laaaangt unna…henhold til spec benyttes aircraft-grade aluminium, rustfritt stål og amerikansk walnut. Holfi forsterkere derimot er flotte Beito kreasjoner. 😎
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På siden, men dog:
    Slike rør i det fri, er det for at brukeren skal kunne se at strømmen går?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uh. Katt og grammofon. Valentino og gulvstående effektforsterkere. 🤣

    Mange hyggelige interiører hos lykkelige eiere.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hva er vakkert og kan det diskuteres?

    I egenskap av trådstarter vil jeg komme med noen refleksjoner og digresjoner. Det sies at smak og behag ikke kan diskuteres.

    Saken er vel heller at det kan diskuteres, men vanskelig avgjøres. Det finnes noe design som er bedre enn annet. Kanskje til og med noe som er udiskutabelt vakkert, som mange av Bang & Olufsens kreasjoner innen HIFi, eller noen bilmodeller fra Jaguar.

    Hva er det som gjør at vi synes noe er vakkert? Når form fyller funksjon, harmoni og symmetri er på plass, fargevalg passer sammen, så er det elementer jeg synes gjør noe vakkert. For mye av alt, elementer i designet uten funksjon, eller som verre er, skaper problemer for produktet, kan trekke i motsatt retning. Så er det noen forsterkere som bryter alle regler og likevel er vakre. Hvorfor det er slik er verdt å diskutere. Ja smak og behag kan diskuteres.

    Et annet spørsmål er: Kan det gjøres på en sivilisert måte på HFS? Det er mer usikkert. I hvert fall for en dels vedkommende. Alle forsterkere vist frem i tråden er det noen som eier, og følger glede over. Det synes jeg det er greit å tenke over når man uttrykker seg. Ingen liker å bli såret. Konstruktive synspunkter bør vi imidlertid alle tåle.

    I tråden har flere også vært innom innsiden av forsterkere og om den er vakker eller ei. Innsiden var i utgangspunktet ikke tenkt som et tema, men er åpenbart interessant. Skjønnhet, eller for å si det på en annen måte: kvalitet, har både ytre og indre dimensjoner. For den som virkelig ønsker å dypdykke inn i filosofiske spørsmål om dette anbefaler jeg boken:

    Zen and The art Of Motorcycle Maintenance. En beskrivelse av en ytre og indre reise. To motorsyklister på tur, en har en ny sykkel han ikke kan reparere selv, fortelleren med en eldre utgave han selv reparerer underveis. Boken er en veritabel filosofisk Tour de force og langt fra lettlest, men et fantastisk verk.


    17620E6D-BF4A-4AD3-A3FC-7CB32C2E2948.jpeg
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Bob Carver Silver Seven er jo vakker ikke bare i utførelse og design, men historien bak produktet er absolutt noe enhver bør ha kunnskap om og reflektere litt over.
    2.jpg
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Bob Carver Silver Seven er jo vakker ikke bare i utførelse og design, men historien bak produktet er absolutt noe enhver bør ha kunnskap om og reflektere litt over.
    Vis vedlegget 841655
    Ser ut som prototype eller Kina copi?…..Produksjons utgave virker mer gjennomført både på lakkering, trafo deksel og små detaljer som watt meter og justeringsknapper.


    DC7795BF-E41C-44A7-A362-C248EDC6B0C0.jpeg




     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Ikke så vakkert men stolt av å ha spart og fått kjøpt😊 Vis vedlegget 839971
    Rotel sin 15-serie er en serie jeg synes at er en fin serie, valgte jo den selv bl.a. nettopp fordi jeg liker designen, men også fordi prisen er overkommelig og fordi Rotel gir mye igjen for pengene på alle måter synes jeg, Er veldig fornøyd med oppsettet men gleder meg jo til å få Rotel RCD-1572 MK.II som vil bli kjøpt i løpet av året, da vil hovedoppsettet være komplett her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn