Høyttalere Vakre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.113
    Sted
    Tårnåsen
    Gammelt jungelord: det er lettere å få dama til å akseptere det du hadde da dere ble sammen, enn å få lov til å dra nye ting inn i heimen!
    Skjønner faktisk ikke dette stadige maset om dameaksept. Hos meg blir det stadig flere kvm allokert til hifi, uten noen klager fra kona, selv om det skal sies at hun var fornøyd i dag da jeg tok bort to store subber i stua (bare to igjen etter det, men det ble faktisk bedre lyd etter litt tuning med Trinnov så det var grunnen fra mitt ståsted). Har dere med slike WAF-fruer forsøkt å sette henne i godstolen med et godt glass med det hun liker og hennes musikk eller film på anlegget?
    Funker hos meg i hvertfall:) Hvis ikke, bytt dame.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.188
    Torget vurderinger
    1
    Har dere med slike WAF-fruer forsøkt å sette henne i godstolen med et godt glass med det hun liker og hennes musikk eller film på anlegget?
    Funker hos meg i hvertfall:) Hvis ikke, bytt dame.
    Ikke direkte WAF-frue her i huset, men hun hører ikke forskjell på stereoen eller DAB-radioen (liten sak med 4" høyttaler i mono), samme hvor mye rødvin det er i glasset, ifølge henne. Hun klager bare over at det spiller for høyt om man drar på litt på film også. Men hun aksepterer at jeg har stereoen i stua, så hun blir ikke byttet ut. Vet de aller fleste har det mye verre enn meg, og de har Sonos hjemme i beste fall, eller en spinkel lydplanke under TVn som de har fått mast seg til etter flere mnd. med mye om og men. Flere venninner av dama har også spurt henne om hun virkelig godtar at stereoen får stå i stuen, hun svarer bare at det finnes verre hobbyer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ikke direkte WAF-frue her i huset, men hun hører ikke forskjell på stereoen eller DAB-radioen (liten sak med 4" høyttaler i mono), samme hvor mye rødvin det er i glasset, ifølge henne. Hun klager bare over at det spiller for høyt om man drar på litt på film også. Men hun aksepterer at jeg har stereoen i stua, så hun blir ikke byttet ut. Vet de aller fleste har det mye verre enn meg, og de har Sonos hjemme i beste fall, eller en spinkel lydplanke under TVn som de har fått mast seg til etter flere mnd. med mye om og men. Flere venninner av dama har også spurt henne om hun virkelig godtar at stereoen får stå i stuen, hun svarer bare at det finnes verre hobbyer.
    Samme regime hos deg som hjemme ser jeg, da hjelper det ikke bytte kone med deg:cry:
    prøvde å presentere disse og fortalte jeg vurderte å by. Det var det styggeste hu hadde sett:devilish:
    1650145643570.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.113
    Sted
    Tårnåsen
    Samme regime hos deg som hjemme ser jeg, da hjelper det ikke bytte kone med deg:cry:
    prøvde å presentere disse og fortalte jeg vurderte å by. Det var det styggeste hu hadde sett:devilish:
    Vis vedlegget 810148
    Tja hva skal man si, noen ganger har kanskje damene rett, Persona 3F er en smule penere ja og spiller vel ikke så verst heller? :D
    PS: men Persona trenger litt plass for å virkelig yte optimalt, i hvert fall 1+ meter fra frontveggen og sidevegg og bra med toe-in etter min erfaring med 9H, men da snakker vi vel fort om WAF igjen... men da vil jeg til gjengjeld si at du har en ekstremt oppløst mellomtone og diskant og som kan gi en romfølelse som ikke er så lett å forbedre med overgang til annet.. Hvis du i tillegg får overgangen til sub til å sitte så trenger du neppe å bytte kone ;)
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.799
    Antall liker
    8.112
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Old school England vs Deutsche Industrienorm. (DIN?,)
    De bakerste har jeg hatt
    Og savnet er stort!
    Og apropos en annen tråd som kryr av måleskjemaer - ESL 57 måler ikke bedre enn 63, men for meg spiller de bedre..
    For ikke å snakke om at de ser bedre ut.
    Men smak er som kjent subjektiv
    Skjønar kva du meiner. Men 63 er lettare å posisjonere seg til. Likevel, at det gjekk an å skaffe seg så god lyd attende i 1957, vitnar om at utviklinga av hifi har gått meir sidelengs enn framover...
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    De der er jo bare ikke fine. Morsomme, kanskje, men det holder ikke.
    Tja, en JBL bestykning med 15" + kompresjonsdriver i et stort horn er vel kanskje ikke enkelt å gjøre direkte pent. Om ikke annet ser de kompakte ut til å ha så voldsom bestykning og byggkvaliteten på kassene er det heller ikke noe å si på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Egentlig veldig få høyttalere jeg vil si er vakre, når jeg tenker meg om. Kunne nøyd meg med 'stylish' siden vakkert ikke er så vanlig, men er ikke så mye av det heller. Syns det er veldig mye med litt industrielt eller institusjonsaktig preg.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tja hva skal man si, noen ganger har kanskje damene rett, Persona 3F er en smule penere ja og spiller vel ikke så verst heller? :D
    PS: men Persona trenger litt plass for å virkelig yte optimalt, i hvert fall 1+ meter fra frontveggen og sidevegg og bra med toe-in etter min erfaring med 9H, men da snakker vi vel fort om WAF igjen... men da vil jeg til gjengjeld si at du har en ekstremt oppløst mellomtone og diskant og som kan gi en romfølelse som ikke er så lett å forbedre med overgang til annet.. Hvis du i tillegg får overgangen til sub til å sitte så trenger du neppe å bytte kone ;)
    Takk for at du støtter kona;) Nei, egentlig er jeg jo enig i hva du skriver. Men du vet åssen det er...nysgjerrighet på annet osv.
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    6.356
    Sted
    Holmestrand
    Egentlig veldig få høyttalere jeg vil si er vakre, når jeg tenker meg om. Kunne nøyd meg med 'stylish' siden vakkert ikke er så vanlig, men er ikke så mye av det heller. Syns det er veldig mye med litt industrielt eller institusjonsaktig preg.
    Det har knapt vært noen i denne tråden som kan kalles vakre.
    Tror noen forveksler stort, dyrt og det de selv synes er kult med vakkert.
    Antagelig samme psykologi/logikk som med alle boreriggene vi har sett i diverse tråder.
    Ser vel det samme med biler og andre statusobjekter også.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.428
    Antall liker
    7.294
    Sted
    Under stjernene
    Nei, Quad ELS 57 er ikke pen.
    Men komboen LP 12, ML-1, EC25W og radiatorne spilte flott på 70tallet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig veldig få høyttalere jeg vil si er vakre, når jeg tenker meg om. Kunne nøyd meg med 'stylish' siden vakkert ikke er så vanlig, men er ikke så mye av det heller. Syns det er veldig mye med litt industrielt eller institusjonsaktig preg.
    Noe fra Italia eller Usher kanskje? Enig i at det har blitt mye billakk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det har knapt vært noen i denne tråden som kan kalles vakre.
    Tror noen forveksler stort, dyrt og det de selv synes er kult med vakkert.
    Antagelig samme psykologi/logikk som med alle boreriggene vi har sett i diverse tråder.
    Ser vel det samme med biler og andre statusobjekter også.
    Ja, jeg vil ikke rakke ned på noens smak liksom, men hvis man ser på hifihøyttalere og sammenligner med ting man ser i møbelbutikker og interiørblader, så må det være lov å si at det ofte krasjer litt. Og noen ganger kan faktisk høyttalere se ok ut in their own right, men kanskje igjen vanskelig å matche med typisk interiør i en vanlig stue. :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    6.356
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jeg vil ikke rakke ned på noens smak liksom, men hvis man ser på hifihøyttalere og sammenligner med ting man ser i møbelbutikker og interiørblader, så må det være lov å si at det ofte krasjer litt. Og noen ganger kan faktisk høyttalere se ok ut in their own right, men kanskje igjen vanskelig å matche med typisk interiør i en vanlig stue. :)
    Nei, andre må få mene og like det de vil. Helt klart. :)
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ok, i tv stua mi synes jeg det går bra, litt dårlig bilde menn..også er jeg glad i høyttalere da og plages ikke av at de syns. Det er klart, møblementet rund blir matt i forhold.
    tempImagebg2p8p.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Ja, vil som sagt ikke rakke ned på andres smak og valg. Og har levd med ting selv som er mye verre enn det du har der, for å si det sånn. Ser jo trivelig ut det der. :)

    Hvis jeg allikevel skulle vært kritisk, ville jeg kanskje påpekt at høyttalere og møblement har litt divergerende fargetoner?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vil som sagt ikke rakke ned på andres smak og valg. Og har levd med ting selv som er mye verre enn det du har der, for å si det sånn. Ser jo trivelig ut det der. :)

    Hvis jeg allikevel skulle vært kritisk, ville jeg kanskje påpekt at høyttalere og møblement har litt divergerende fargetoner?
    Ja, vil som sagt ikke rakke ned på andres smak og valg. Og har levd med ting selv som er mye verre enn det du har der, for å si det sånn. Ser jo trivelig ut det der. :)

    Hvis jeg allikevel skulle vært kritisk, ville jeg kanskje påpekt at høyttalere og møblement har litt divergerende fargetoner?
    Fullstendig enig, møblementet ble kjøpt inn fort og gæli og billig når vi skiftet bolig for noen år siden. Også har man ideer og planer videre som ikke blir fullført..Det tar litt tid å "bo seg inn i et hus".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Tror kanskje jeg bommet litt på fargevalg der jeg skal bo, så skal gå stille i dørene angående estetikk og match av interiør og høyttalere før jeg ser hva jeg ender med selv. Men det er jo noe med at det er dyrt å fargekoordinere og matche ting når man må kjøpe nytt hele tiden også. Ny stereobenk hver gang man bytter høyttalere blir jo dyrt i lengden, det også. Eller hvis man må male veggene og legge nytt gulv hver gang. ;P
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Tror kanskje jeg bommet litt på fargevalg der jeg skal bo, så skal gå stille i dørene angående estetikk og match av interiør og høyttalere før jeg ser hva jeg ender med selv. Men det er jo noe med at det er dyrt å fargekoordinere og matche ting når man må kjøpe nytt hele tiden også. Ny stereobenk hver gang man bytter høyttalere blir jo dyrt i lengden, det også. Eller hvis man må male veggene og legge nytt gulv hver gang. ;P
    Jepp, nøytral stereobenk som for eksempel @StefanR viser over her er nok lurt. I stua måtte jeg bygge møbelet selv, umulig å finne noe ferdig som passet mine behov.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Joda, de der er vakre!
    Nei, de er kun laget slik som følge av billig produksjonsmåte (ref.: herr «X» på fabrikken) og veldig mye billigere enn høyttaler på ekte Dynaudio håndverksvis som eksempelvis Special Twenty-five eller nye Herital Special (som kanskje kom til etter kritikk mot Special Fourty…?)
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Nei, de er kun laget slik som følge av billig produksjonsmåte (ref.: herr «X» på fabrikken) og veldig mye billigere enn høyttaler på ekte Dynaudio håndverkvis som eksempelvis Special Twenty-five
    Dynaudio Evoke får bra i tester, om ikke annet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.789
    Antall liker
    23.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Skønner ikke hvorfor elektronikkhyllene/racket/skapet må «matche» høyttalerne. Men så skjønner jeg heller ikke hvorfor de greiene «må» stå mellom høyttalerne.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    2
    Å «matche» interiør er en vrien øvelse. Og et vrient begrep; to overflater/ materialer kan harmonere uten at de nødvendigvis er like.
    Har man en dragning mot høyglanspolert fugleøyebjerk er det kanskje en god idé med et mer nøytralt utseende på møblene rundt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.188
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at du støtter kona;) Nei, egentlig er jeg jo enig i hva du skriver. Men du vet åssen det er...nysgjerrighet på annet osv.
    Som dama sier, hifi er ikke den verste hobbyen.
    Det er jo disse underkuede mennene som kanskje får til hobby å være nysgjerrige på andre damer, også vet jo alle hva det innebærer. Nysgjerrigheten tar jo til slutt overhånd. Felles for alle er jo at man trenger å ha en hobby.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    ^Skønner ikke hvorfor elektronikkhyllene/racket/skapet må «matche» høyttalerne.
    Enig, de trenger jo ikke det.
    Men så skjønner jeg heller ikke hvorfor de greiene «må» stå mellom høyttalerne.
    De må jo ikke det, men ofte den eneste møbleringsmessige praktiske løsningen vil jeg tro? Mange skal også ha en tv inn i puslespillet. Da er jo allerede veggen okkupert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.789
    Antall liker
    23.832
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Men En flat tv er omtrent som et maleri i dimensjonene.

    Jeg antar at en slags audiofil sannhet om at høyttalerkabler må være like lange for å unngå skjevhet i lydbildet er en årsak til at vi ser så mange «alteroppsett». I tillegg står svært mange høyttalere alt for nært frontveggen. Se, her har vi fått plass til hifien.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Sier ikke at noe matche, men kanskje jeg heller burde sagt at det er fint om høyttalerne harmonerer med resten av rommet om det er lettere å forstå hva jeg mener da.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det er egentlig ganske praktisk å ha tv og resten av greiene mellom høyttalerne, fordi man slipper lange strekk med høyttalerkabler, HDMI, og hva enn man skal koble til TV som vel fortsatt bør stå mellom høyttalerne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo bare ledninger. Skjules enkelt pent.
    Sant, men nå har jeg uansett stikkontakter og routerdings midt på veggen hvor høyttalere kommer også. Også syns jeg det blir litt mange lange kabler med desentralisert løsning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn