Digitale avspillere Valab DAC WM8741 - en kjærlighetshistorie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ikke Valab spillerne, de er sikkert veldig gode.
    Men en ting er å bruke en god chip i en dac, en annen ting er å få det til å låte bra. Min erfaring er at i analogdelen og i strømforsyningen står slaget. Like mye som å velge chip. Min Eastern Electric dac har både rørutgang og opamp utgang. Det er lett å høre forskjell, det koster å lage en god analogdel med rør. AN er et glimrende eksempel.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ny Valab-DAC her:
    Valab ES9018 Sabre Asynchronous 32bit 192K USB DAC with XLR Balanced Output | eBay

Mens Valab WM8741 er basert på DAC-chip fra Wolfsson er denne basert på "verdens beste" DAC-chip fra ESS-Sabre, ES9018.

Jeg har forresten spilt noen dager på Valab WM8741 nå, og uten å skryte for mye må jeg si at det høres veldig bra ut. Formidabel forbedring på lyd fra Blu-Ray og satellitt-mottaker. Mer på det jevne sammenlignet med Hegel CDP4AmkII, men i den grad det er noen forskjell så tror jeg jamen at det er i Valab sin favør:) Byggekvaliteten på denne DAC'en er mildt sagt imponerende!
    Det er 5 forskjellige digitalfiltervalg på denne DAC'en. Ikke lett å høre forskjell, men jeg foretrekker filter 1.

Mer om disse filtervalgene her: H I F I D U I N O: WM8741 Digital Filters

mvh
    larkuz
    @larkuz: Har du lyst til å skrive litt og si hvordan du opplever nykomlingen i ditt oppsett?
    Sammenliknet med mye der ute, kan det jo nesten virke som om den Valabsaken kan bli aktuell...(tenker da på den 32bitsaken....)
    Rom for noen modifikasjoner med den?

Samtidig: Skal den bli aktuell, bør den jaggu være god, for min egen diy-topptrimmede sak fungerer meget godt imho....

mvh
    Proffen

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ut fra mine erfaringer med produkter fra Valab, skal man slett ikke kimse av dem! VFM, garantert - selv om noen vil riste på hodet og hviske "kinamikk"..........

mvh
    Proffen
    Tror du fornærmet endel Taiwanesere nå... -selv om Kineserne ønsker seg Taiwan som "landsdel"

Arne K

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra mine erfaringer med produkter fra Valab, skal man slett ikke kimse av dem! VFM, garantert - selv om noen vil riste på hodet og hviske "kinamikk"..........

mvh
    Proffen

Tror du fornærmet endel Taiwanesere nå... -selv om Kineserne ønsker seg Taiwan som "landsdel"

Arne K
    heheh, peanuts.....
    :cool:

mvh
    Proffen

L

larkus

Gjest
    @larkuz: Har du lyst til å skrive litt og si hvordan du opplever nykomlingen i ditt oppsett?

mvh
    Proffen

Jeg gjør et forsøk.
    Allerede ved utpakkingen gjør Valab et godt inntrykk. Relativt tung, og solid som bare det.
    Den har vel fått kjørt seg ca. 20 timer til nå, og den lydmessige opplevelsen så langt er veldig bra.
    Forbedringen på lyd fra BD og satellittmottaker er betydelig. Mer fylde, rom og detaljer i lyden fra disse kildene.
    Det kjøres HDMI fra BD og satellittmottaker inn på flatskjerm, og så optisk fra skjermen til Valab'en. Det kurerer også et lipsync-problem som oppstår når analog lyd går rett fra disse kildene til forsterker, eller digitalt fra kildene direkte til DAC'en.

Sammenlignet med cd-spilleren som er en Hegel CDP4AmkII, er det ikke store forskjellene. Det er litt vanskelig å sammenligne ved direkte skifting mellom Valab og Hegelen, da Valab gir litt mer nivå ut og dermed kan oppfattes som å låte best. Den forskjellen jeg mener å høre er at Valab er en anelse varmere i lyden. Ellers så er den svært lik Hegelen i spillestil. Stikkordene her er timing, detaljer, perspektiv,, modulasjon av dype basstoner og presisjon i lydbildet. Alt på et høyt kvalitetsnivå.

Når det gjelder de fem forskjellige valgene for digitalfilter på Valab'en så har jeg endt opp med filter 1 eller filter 2 som det foretrukne. Muligens filter 1 som det beste av de to. USB-inngangen er ikke prøvd.

Alt i alt ikke dårlig av en DAC til ca. 2500.- kroner.

mvh
    larkuz

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kunne vært morsomt å sammenlikne Eastern Electric og Valab
    10k i prisforskjell.

Haavard

L

larkus

Gjest
    Ser ut som om det er fortløpende utvikling av denne Valab-dac'en.

Gladamatør sin versjon
    valab1.jpg

2013-versjon
    valab2.JPG

Og den nyeste som nettopp har dukket opp, mk3 versjonen.
    valab3.JPG

De to siste bildene er hentet fra e-bay.

Edit: Nysjerrig som jeg er, så åpnet jeg nettopp min egen dac. Innmaten i den er identisk med den på det siste bildet (mk3-versjonen).
    mvh
    larkuz

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen

Jeg gjør et forsøk.
    Allerede ved utpakkingen gjør Valab et godt inntrykk. Tung og solid som bare det.
    Den har vel fått kjørt seg ca. 20 timer til nå, og den lydmessige opplevelsen så langt er veldig bra.
    Forbedringen på lyd fra BD og satellittmottaker er betydelig. Mer fylde, rom og detaljer i lyden fra disse kildene.
    Det kjøres HDMI fra BD og satellittmottaker inn på flatskjerm, og så optisk fra skjermen til Valab'en. Det kurerer også et lipsync-problem som oppstår når analog lyd går rett fra disse kildene til forsterker, eller digitalt fra kildene direkte til DAC'en.

Sammenlignet med cd-spilleren som er en Hegel CDP4AmkII, er det ikke store forskjellene. Det er litt vanskelig å sammenligne ved direkte skifting mellom Valab og Hegelen, da Valab gir litt mer nivå ut og dermed kan oppfattes som å låte best. Den forskjellen jeg mener å høre er at Valab er en anelse varmere i lyden. Ellers så er den svært lik Hegelen i spillestil. Stikkordene her er timing, detaljer, perspektiv og presisjon i lydbildet. Alt på et høyt kvalitetsnivå.

Når det gjelder de fem forskjellige valgene for digitalfilter på Valab'en så har jeg endt opp med filter 1 eller filter 2 som det foretrukne. Muligens filter 1 som det beste av de to. USB-inngangen er ikke prøvd.

Alt i alt ikke dårlig av en DAC til ca. 2500.- kroner.

mvh
    larkuz
    @larkuz: Når du skriver dette, er det da med WM8741-dac som utgangspunkt, eller er det med ES9018?
    Ble jo litt i stuss. Trodde en stund at du først hadde kjøpt den første, deretter den andre - men så innser jeg plusselig at du gjerne har kjøpt den første, og siden linker til og forteller at der har kommet en ny Valab-dac....

Går fortsatt og tygger litt på om man skal prøve ut den sistnevnte.... Å bruke en dac som bruker "verdens beste dac-chip" høres jo forlokkende ut. Hvor bra kan sånt være? Kan jo være den vil ligge på nivå eller over min nåværende DIY-dac, evt kan den faktisk være såpass bra at den vil ligge på nivå mellom mange av dagens dacer og de såkalte dsd-dacene som etterhvert har begynt å dukke opp....?
    Kva trur forsamlinga?
    Min gode venn Sense mener ut fra bildene at Es9018 ser ut til å være en seriøst bra mekket sak.
    Noen andre teknisk kyndige der ute som vil mene noe om denne?

Er ellers enig i at de ulike versjonene basert på WM8741-chipen ser ganske make ut, og vil kanskje spille omtrent på nivå med hverandre.....

mvh
    Proffen

L

larkus

Gjest
    @larkuz: Når du skriver dette, er det da med WM8741-dac som utgangspunkt, eller er det med ES9018?
    Jeg har WM8741, versjonen på det siste bildet i innlegg #47.

mvh
    larkuz

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Hvor stor betydning har OPA627 op-ampene på analogutgangen for lyden fra denne Valab DAC'en?
    Er analogtrinnet i en DAC viktigere enn selve DAC-chipen for hvordan det hele låter?

mvh
    larkuz

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @Haavard og johnnygrandis:
    Ser dere skriver at dere sitter med hver sin dac som kjører med ESS-Sabre.
    Hvordan vil dere beskrive deres dacer...?

larkuz gjør jo sin sammenlikning med Hegel, et merke jeg selv bare er sånn passe begeistret for - men det låter jo lovende at Valabdacen er anelsen varmere i klangen....
    Og så er det jo ikke samme dac-chip og kretskortløsning i larkuz`dac som i ESS-Sabre-dacen....

mvh
    Proffen

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la da vitterlig inn et svar på dette, men hvor ble det av?

Hva betyr hva?
    Hvis du leser og søker på opampskifte og tweaking på Eastern Electric, så vil du finne mange meninger. Mange hevder at det er mye å hente på dette. Selv har jeg sett litt på noen classd saker som visstnok skal være veldig goder. Så derfor vil lyden fra dac være påvirket av opampen som sitter der.

Hva med dac chipen? Når Ess-Sabre kom på banen med disse nye chipene var det mange som begynte å bruke de. De representerte for noen noe bedre og noe nytt. Det er klart at denne chipen betyr mye for lyden.

Jeg er av den oppfatning at en komponent er en helhet satt sammen av deler. Derfor er det for meg umulig å si hva som betyr mest. Alt teller. I Eastern Electric er det også en rørutgang. Den er et eksempel på at hvis analogdelen ikke er god hjelper det ikke med en god chip. Bruker aldri rørutgangen på min og er uenig med de som synes den låter bra.

Hvis en leser H.R sine erfaringer med å hore opp strømforsyningen på dac, ja så vil jeg tro at den har mye å bety også.

Så larkuz, hva lager den gode lyden? Summen av helheten spør du meg

Haavard
    Hvor stor betydning har OPA627 op-ampene på analogutgangen for lyden fra denne Valab DAC'en?
    Er analogtrinnet i en DAC viktigere enn selve DAC-chipen for hvordan det hele låter?

mvh
    larkuz

L

larkus

Gjest
    Dette var merkelig! På hardt komprimerte innspillinger som f.eks. Black Sabbat's "13" synes jeg at filter 4 på Valab WM8741 er å foretrekke.
    På andre innspillinger som ikke er ihjel-komprimerte foretrekker jeg filter 1.
    Mer om de forskjellige digitalfiltrene her:
    H I F I D U I N O: WM8741 Digital Filters

mvh
    larkuz

L

larkus

Gjest
    Ta en titt her: 德國新進品牌 Rein Audio , 如有雷同。。。。。。 - 《 DAC / CAS 系統及DAB 數碼收音機 》 - 亦軒耳機音樂世界 - Mingo-HMW.com

Det viser seg at Valab Dac'en ($340,- USD) er så og si identisk med tyske Rein Audio X3 DAC ($1680.- USD)
    Omtale her: Rein Audio’s New Toys: X3 DAC & X-Amp | Headfonia

Ikke store forskjellene. Annen frontplate, samme DAC-chip, ørlite forskjell på printet, OPA2607 på utgangene og valgmulighet for oppsampling.
    Bakplatene er helt identiske.
    mvh
    larkuz

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Har forsket litt mer på dette, og kom over denne tråden her:
    Rein Audio X3-DAC Review

Det viser seg at Valab-Dac'en går under betegnelsen DAC X9 på diverse nettbutikker
    歌诗德 三代DAC-X9 最具模拟味 原生平衡解码器 双并WM8741 XMOS-淘宝网.

Det kommer også frem at Rein Audio er konfrontert med saken, at de tar saken veldig alvorlig, og starter etterforsking.

Bør kjøpere av Valab WM8741 ha dårlig samvittighet? Eller bør Rein Audio ligge lavt i terrenget i denne saken?

mvh
    larkuz

L

larkus

Gjest
    Dac X9 som er identisk med Valab WM8741-DAC'en har vært på markedet siden tidlig i 2012. At X3-DAC som nettopp er kommet på markedet skal være utviklet og designet av Rein Audio virker da litt tvilsomt.

Dac'ene er sannsynligvis utviklet og satt sammen av en kinesisk eller Taiwansk OEM-produsent, og hvem som helst kan kjøpe dem og sette sitt navn på frontplaten.

At Rein Audio sin rimeligere X-DAC ($780,- USD) REIN AUDIO XDAC REVIEW
    er identisk med en som kalles DAC7 ($316,-USD) på AliExpress X7 DAC-in Other Consumer Electronics from Consumer Electronics on Aliexpress.com
    gjør ikke saken bedre for Rein Audio.

Begge Rein Audio Dac'ene har forresten fått topp omtaler mange steder.

Det ser dermed ut til at Valab-Dac'en til skarve NOK 2500.- er et usedvanlig godt produkt til den prisen.
    Rein Audio X3-DAC som utvilsomt er akkurat samme produkt med en annen frontplate, havner vel på ca. NOK 10 000,-

mvh
    larkuz

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    -------
    Begge Rein Audio Dac'ene har forresten fått topp omtaler mange steder.

Det ser dermed ut til at Valab-Dac'en til skarve NOK 2500.- er et usedvanlig godt produkt til den prisen.
    Rein Audio X3-DAC som utvilsomt er akkurat samme produkt med en annen frontplate, havner vel på ca. NOK 10 000,-
    mvh
    larkuz
    Beklager, men om den ikke er dyr nok, blir den aldri bra nok! ;)
    (på samme måte som kabel...)

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Valab WM8741 Dac'en låter iallefall etter det jeg kan bedømme på nivå med Hegel CDP4Amk2.
    Om det er bra eller dårlig kan selvfølgelig diskuteres:)

Valab'en ser dessuten til å være atskillig mer påkostet enn selve DAC-delen i Hegelen. Så hvis man ser det på den måten så klarer Hegelen seg ganske bra.:rolleyes:

mvh
    larkuz

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Etter en mer grundig test av den som er innebygget i forsterker Hegel H100 mot min DAC WM8741, så kan en si:

Hegel sin DAC som sitter i H100 er sikkert grei den, joda, men WM8741 er så mye bedre.
    De spiller på samme måte, men den som sitter i Hegel sin glimrende forsterker H100 er mye mer forsiktig og detaljer er jo der, men så utrolig svakt og disigt at det er så vidt en hører det. Dynamikken er også mye dårligere!!! Utropstegn, da Hegel får mye skryt for dynamikken og sånne ting. Eg liker Hegel sin spillemåte sånn at det er sagt.
    WM8741 er nesten en Hegel på spillemåten men så utrolig mye bedre på alt.
    :)

L

larkus

Gjest
    Wolfson WM8741 chipen har mulighet for valgfri oversampling
    valab.jpg

Denne muligheten er etter det jeg har funnet ut på nettet bare tilgjengelig i noe som kalles "software-mode"
    Den tidligere viste Rein-dac'en har denne muligheten aktivert, mens Valab DAC'en ikke har det.

Er det noen som vet hvordan denne chipen håndterer innkommende signaler når ikke oversampling kan velges av brukeren?
    Kan det være at den fungerer som en NOS (non over sampling) DAC?

Er forresten up-sampling og over-sampling to forskjellige ting?

mvh
    larkuz

L

larkus

Gjest
    Burson HD-module ankom idag
    20130717_114218.jpg

Av med lokket på valab DAC
    20130717_114239.jpg

Ut med OPA627
    20130717_114328.jpg

Inn med Burson
    20130717_114435.jpg

Og - overraskelse! Akkurat for lite plass til å få på lokket. :mad:
    Spørs om jeg må lodde ut dip-sokkelen på printet og lodde på plass Burson'en sin integrerte dip-sokkel.
    To slike sokler blir rett og slett for høyt.
    20130717_115401.jpg

Lytteinntrykk kommer seinere. Tar meg heller en støyt av medisinflaska i bakgrunnen for å komme til hektene igjen etter inngrepet:)

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Lytterapport nr.1
    Kona ligger i sofaen rundt hjørnet i stua og slapper av etter en hektisk arbeidsdag, totalt intetanende om oppgraderingen.
    Jeg setter på spor1 fra Patricia Barber's "Verse". Etter ca. 20 sekunder høres det fra sofaen rundt hjørnet: "Hva har du gjort nå? Det låter så klart og luftig, mye bedre enn før." :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er en slik Valab ES9018 Sabre Asynchronous 32bit 192K USB DAC with XLR Balanced Output | eBay i bestilling.
    Blir spanande å få den i hus, koble opp og høre hva som bor i rakkarn....
    Kan den om mulig være bedre enn min DIY-max-tweakede....?

mvh
    Proffen

Fått den? Prøvd??

Mvh
    Frank

Jau, fekk han i hus i dag. Er koblet opp og så vidt prøvd, men det er alt for tidlig å komme med noe kvalifisert synsing....

mvh
    Proffen

L

larkus

Gjest
    På tide med Lytterapport 2 nå Larkuz

Haavard
    Beklager ventetiden. Jeg har vært vekkreist en ukes tid.

Lytterapport nr. 2

Men Burson-modulene installert er det helt klart en mer kontant bassgjengivelse med mer "pondus" sammenlignet med de originale OPA627 installert.
    Lyden er også en smule mer luftig med en anelse større rom. Burson-modulene "tegner" også litt skarpere konturer rundt hvert enkelt instrument/utøver i lydbildet.
    Alt i alt veldig bra, men ikke den helt dramatiske forskjellen fra før oppgraderingen. Men uansett nok til at Hegel CDP4AmkII nå virker en anelse "sløret" og tilbakeholden i sammenligning. Hegelen har forøvrig også OPA627 på utgangene.

Jeg prøvde forresten å lodde ut ic-soklene i Valab'en for å få senket Burson modulene nok til å å få på lokket. Men det viste seg å være vanskelig da printet er dobbeltsidig og gjennomplettert, så jeg gav opp og kjører med lokket liggende løst på. Jævla irriterende! Det mangler en 2-3 mm på at lokket er på plass.

Jeg har forresten hatt noen dager da jeg synes at det låt dårligere enn før oppgraderingen. Årsaken var ektremt dårlig kontakt i en av RCA-pluggene på digitalkabelen.
    Det var nok å se hardt på den, så forsvant signalet. Skiftet kabel, og voila! - det låt som det skulle igjen. Hvordan kan det forklares? Jitter?

Edit: Har forresten ingen stabilitetsproblemer med Burson-modulen sokkel i sokkel, slik som GladAmatør beskriver i starten av tråden.

mvh
    larkuz

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fin tilbakemelding larkuz
    Det eneste kritikkverdige med bursonmodulen er at den ser noe dårlig hjemmemekka ut.
    Sitter og teller på knappene som jeg skal bestille meg classd modulen til min Eastern Electric dac, husker ikke hvilke opamper som sitter i min, men langt fra de beste har jeg skjønt etter lesing på nettet.

Håvard

L

larkus

Gjest
    Dette ser vel ikke akkurat ut som dårlig hjemmemekking.

1.jpg
    2.jpg

L

larkus

Gjest
    Lytterapport nr. 3

Her skjer det saker og ting, og det av den negative sorten! Den siste tiden har jeg hatt en følelse av at lyden fra Valab'en gradvis har blitt degradert i forhold til Hegelen's innebygde DAC.
    Den maktfulle og kontante bassgjengivelsen fra Valab'en med Burson-modulene er ikke slik jeg husker fra noen uker tilbake, og jeg synes at lyden er generellt blitt en smule mer mer stressende.

Ok! Av med lokket, ut med Burson-modulene og inn igjen med OPA627. Og hva skjer? Nå låter det helt klart bedre. Det ser ut som om Burson-modulene gradvis har endret lyd til det dårligere i den 100-timers innspillingstiden som Burson Audio antyder må til. Faen til greier!

mvh
    larkuz

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Her må det vel være snakk om noe annet enn innspilling etc
    Jeg kan til enn viss grad være enig at innspilling har betydning, men det du beskriver er merkelig.

Håvard
    Her skjer det saker og ting, og det av den negative sorten! Den siste tiden har jeg hatt en følelse av at lyden fra Valab'en gradvis har blitt degradert i forhold til Hegelen's innebygde DAC.
    Den maktfulle og kontante bassgjengivelsen fra Valab'en med Burson-modulene er ikke slik jeg husker fra noen uker tilbake, og jeg synes at lyden er generellt blitt en smule mer mer stressende.

Ok! Av med lokket, ut med Burson-modulene og inn igjen med OPA627. Og hva skjer? Nå låter det helt klart bedre. Det ser ut som om Burson-modulene gradvis har endret lyd til det dårligere i den 100-timers innspillingstiden som Burson Audio antyder må til. Faen til greier!

mvh
    larkuz

L

larkus

Gjest
    Ja, det er merkelig. Det hadde vært interessant å høre hvilke erfaringer GladAmatør har med Bursonmodulene i sin Valab Dac.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn