Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Syncrolux

Gjest
    Får du den før påske...?

Å kjøpe påske-gave til seg sjøl synes jeg er en god ting :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    0
    Repeterer bildet fra forrige side: Lindemann Limetree Phono II, Topping L30 og Yamaha WXC-50.

Phonoforsterkeren er så lett at den fjærbelastede av/på/inngangsvelgerbryteren løfter hele greia om man ikke holder i mot. Jeg har lagt noe i mellom topplokket og seksjonen som mothold. Det samme kunne vært et problem med hodetelefonforsterkeren, men den er så lav at jeg får lagt en finger oppå. Yamahaen er ganske så tung sammenliknet med de to, og trykkbrytere har den også.
    Er denne boksen noe du varmt kan anbefale ?

WXC-50 MusicCast Streamer, forforsterker
    Til salgs
    3 000 kr

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt! Vær bare oppmerksom på at den kun har 1 (optisk) digitalinngang og 1 (rca) analoginngang i tillegg til strømmemulighetene (merk at den kun er Roon tested, ikke ready). Så kan man velge om den skal være preamp med variabel opt, coax eller analog ut pluss fast analog ut eller ren streamer med alt fast ut.
    Så låter den kanskje ikke highend. Andre vil si at den ikke låter fjas. THD+N på -98 dB.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    0
    Tenker fra Naka analog pre out til WXC og Coax out til Line In Receiver for romkorreksjon implement på vinyl-lyden fra alle PU's.....med en dings som denne eller tilsvarende ?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eller fått tak i en gammel RME ADI-2? Proffe greier. Supre analoginnganger og utmerket ADC.
    Men klart, om du mangler en streamer så får du det og med Yamahaen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man har heldigvis kjøkkenhalvøy.
    Ombygging av Sota Sapphire S/N 15631 fra 1987. Den er en Series II med tidligere eiers modifikasjon med Series V motor og styringselektronikk, og Sota Cosmos-armbord i akryl og aluminium.

27A53A7C-0FAC-4D09-BB08-90AA5A468E05.jpeg

Til høyre er fremdeles platetallerkenen montert på det uavstivede Series II subchassiset i MDF. Jeg tror avstivning kom med Series III.
    Elektronikken (Series V) ligger demontert til venstre for ølglasset.
    Til venstre splunknytt Series V subchassis (kryssfiner og avstiver-U) med Cosmos-armbordet med Well Tempered Arm-pålen tørrmontert.
    Legg merke til at det er lagt mindre blyvekt på Series V- enn på Series II-subchassiset..
    Det fremste hullet i armbasen er til blykuler hvis mengde justeres alt etter hvor tung tonearmen er.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.395
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Spennende!
    Veldig imponerende av Sota å levere oppgraderinger til en så gammel spiller. Er vel et fåtall produsenter som gjør det. De fleste vil nok prøve å lure på kunden en ny spiller.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig imponerende av Sota å levere oppgraderinger til en så gammel spiller. Er vel et fåtall produsenter som gjør det. De fleste vil nok prøve å lure på kunden en ny spiller.
    Det er kjekt. En hvilken som helst gammel Sota kan bli "ny".
    Sota Upgrading at at glance. Ser en tastefeil i prisen på New Series V subchassis. Jeg betalte $495.
    De selger også restaurerte innbyttespillere til lavere pris enn en splunkny spiller. Utvendig 1985, innvendig 2022.

...

6A532417-5A37-4ADF-9A05-20C6084A6FB3.jpeg

Cosmos-armbordet med tre monteringshull (og Well Tempered Arm-pålen med høydejusteringshjelp). Treskruen er fra Series II-armbasen. Den lange bolten er til Series V og gjennomgående med islagsmutter under subchassiset. Artig nok husker jeg at Donna (Mrs. Sota altså) skrev noe om bolt through arm base for 15 år siden, men det hadde jeg glemt og skjønte lite da treskruen ikke ville fatte i den nye. Aureka! De lange skruene og hexnøkkelen i den posen som ligger under monteringsanvisningen som jeg skumleste i stad...

Beklager påskefargen i lampen. Noe har visst blitt nedprioritert her i heimen.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Planen var opprinnelig å bare bytte subchassiset. Da hadde alt sett ut som dette etter øvelsene på kjøkkenhalvøya. Jeg har alltid vært ambivalent til hvordan min egen Sapphire ser ut med alle de ulike variantene av fargen sort på toppen. @Minutten ga meg griller i hodet over i Sota-tråden og Donna hadde selvfølgelig noe gammalt ræl som kunne shines opp liggende.

E2A20B2D-4756-499C-9492-7BCEF785E010.jpeg

Et tidlig Star Sapphire-kabinett i lys eik. Star Sapphire var den første vakuum-Sotaen som kom. Den hadde da manuell vakuumjustering. Hullet til justeringsjulet har fått blindplugg. Sapphire, Star Sapphire og Nova som er Star Sapphire med nytt navn har samme formfaktor så chassis, subchassis, tallerken og elektronikkenhet kan gå om hverandre. Veldig praktisk.

Star Sapphire hos Stereophile i 1984. Siden har modellene med et par unntak hatt kosmiske navn. (super)Nova, Cosmos, Comet, Moonbeam og splunknye Quasar.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når lyset slås på blir svart til fifty shades of grey.
    Fin gramofon er det uansett.
    Det der lokket og henglsene, er det også fra Sota eller?
    -Håper på svaret nei, for jeg kunne trenge et skreddersydd sånt. Hengslene er problemet.

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hengslene er Sota anno 1987, @ottone . Lokket inklusive hull til montering av hengselbeslag fikk jeg laget etter mål hos Kreativ Plast (på Nøtterøy trur eg) i 2007. Det originale var både brunt, sprukket og for lavt for Well Tempered-armen. Du får sikkert hjelp med både hengsler og lokk om du lager en tråd om det i Vinylavdelingen.
    Hvordan går det med deg og kårånaen? Husker at du gikk i hi i mars 20 pga. økt risiko.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så da ser endelig min Sota ut slik jeg mener en Sota skal se ut.
    14B3E60C-0E0B-4652-BFE9-9B2448CA6D7A.jpeg

B7633327-FB54-428A-8623-D8E9BB616919.jpeg

96DCC874-E0C5-4B0B-BE15-31F9D80973A2.jpeg

Hvordan oppgraderingen låter må jeg få komme tilbake til. Det er ikke gjort i en håndvending å justere opp igjen en Well Tempered Arm.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så vakkert! Gratulerer med god jobb og flott resultat!
    Bedringens vei er brolagt med god musikk, så det ser bra ut her.
    Isolasjonen ble ikke mer enn anbefalt for folk flest, og hjemmekontor pålagt av arbeidsgiver, alt sammen avlyst nå.
    Ja, som du sier, en ny tråd om lokk med hengsler kan komme til et forum nær deg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.312
    Torget vurderinger
    23
    Tydelig skille mellom møbel og funksjon nå. Det gjør seg veldig. Derfor kunne jeg aldri tenkt meg en Sota Millennia, mens en Cosmos er biens knær .

Æsj.

❤

For undertegnede - som er irreversibel tech-freak så gjelder det motsatte 🤭 🤭

Angrer på et tilbud jeg hadde en gang på Millenia med Triplanar arm/god p.u. til 60k. - som jeg min store idiot lot fare!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle du (heller) ikke ha gjort! :LOL:
    Jeg er nok litt ying-yang. Liker godt de dyre nakne Regaene, men Millennia, SME og boreriggaleien tiltaler meg ikke.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    For undertegnede - som er irreversibel tech-freak så gjelder det motsatte 🤭 🤭

Angrer på et tilbud jeg hadde en gang på Millenia med Triplanar arm/god p.u. til 60k. - som jeg min store idiot lot fare!
    Det var kanskje den jeg plukket opp?
    Er godt fornøyd med Millenia’en, hadde en Cosmos fra før, synes det er helt fint å ha to stk Sota, men om jeg bare fikk ha en, hadde det blitt Cosmos, ingen tvil.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Change of tack. Stjålet fra @Atlerovik sin tråd:
    Med utgangspunkt i dette finnes det jo mye kult innen art deco-stilen som kan sprite opp en hvilken som helst nøktern-minimalistisk skandinavisk stue:

:ROFLMAO:
    Noe slikt kunne jeg egentlig tenkt meg som stereomøbel. Da, @Sluket, kunne jeg levd med en Sota Millenia på toppen. Mine nåværende MontanaIkeadesign-høyttalere i fredelig kontrast selvfølgelig.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.525
    Sted
    Holmestrand
    Vi abonnerer begge på idéen om flyttbar lyttestol. :)
    Elektronikken er akkurat flyttet ut på siden, og høyttalerne mye lenger fram på gulvet. Vinn-vinn.
    Det var faktisk min mor som foreslo å flytte høyttalerne fram slik at området ved frontveggen nå kan doble som lesekrok.
    Førr ei dame!
    Min mor la høytalerne på stereoanlegget i barndomsheimen UNDER sofaen ...
    Utover det så var hun ei strålende dame og verdens beste mor (de fleste er vel muligens det?).
    :)
    Men det var kanskje utløsende faktor for lydinteressen når jeg tenker meg om.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. :ROFLMAO:

Er fornøyd med dagens løsning, og om jeg skulle byttet ut Montanegreiene hadde det blitt USM Haller. Vi har fryktelig mange "urolige" møbler i stuen allerede.

P

parafinoksen

Gjest
    Men til et dedikert lytterom hadde det vært kult med noe litt prangende og eksotisk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt! Men jeg må ha ro omkring slikt. Maksimalisme orker jeg ikke og stritter imot etter beste evne: "-vi ha noe på den veggen også, kjære?"
    Det er en artig observasjon å gjøre: Jo eldre vi blir, dess mer likner interiøret på det man ser hos gamle mennesker.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.525
    Sted
    Holmestrand
    Absolutt! Men jeg må ha ro omkring slikt. Maksimalisme orker jeg ikke og stritter imot etter beste evne: "-vi ha noe på den veggen også, kjære?"
    Det er en artig observasjon å gjøre: Jo eldre vi blir, dess mer likner interiøret på det man ser hos gamle mennesker.
    Kan ikke skjønne det der …
    🤣

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    0
    Jo eldre vi blir, dess mer likner interiøret på det man ser hos gamle mennesker.
    Det er bare et spørsmål om tid - den tiden du får lov til å bestemme hvor skapet skal stå - som mann - vern om din egen tid ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1650702471654.png

Every instrument, every artist, every venue, every album, will be reproduced in a manner that would normally be attributed to spending thousands of dollars on significantly better components.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn