Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en islandsk studiekompis som kom dragende med debutplata til The Sugarcubes. Det låter fremdeles kult, annerledes, og veldig veldig bra. Tusen takk.

    Noen og tjue er ingen alder men herregud jeg er gammel
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å herregud. On a roll. En kompis skulle leie flyttebil en gang på den tiden.
    - Hva har du?
    - Æ har no Transit ja!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant en kul blogg om opptaksteknikker innen klassisk musikk. Japaner på forskningstur i Tyskland. Perfekt nerderi.
    1718440814083.png

    Den berømte Jesus Christus Kirche Berlin-Dahlem
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4955.jpeg


    Dype tanker på en søndag.
    Et anlegg som skal kunne gjengi alt mulig må være i stand til å kunne spille temmelig høyt i lytteposisjonen, opp mot 110 dB. Det krever driverareal, i alle fall om det skal spille dypbass.
    Et stueanlegg bør også låte riktig utenfor sweetspot, i alle fall for folk som sitter. En artig sideeffekt er at et anlegg som klarer det også vil låte bedre i sweetspot.
    Maksimal avstand fra høyttaler til sweetspot er 2 meter. Ugh.
    Dersom du skal innrede for hifi i stuen, begynn med høyttalerne. Unngå å ha en høyttaler nær sideveggen og den andre midt på langveggen.
    Ganske mye hifiestetikk er uestetisk.
    Lyttestolen trenger ikke være fastskrudd på livstid. En som er enkel å flytte på og et sidebord på hjul gjør det enklere å innrede hele rommet.
    En TV-skjerm mellom høyttalerne er helt ufarlig for lydgjengivelsen. Et skyvefelt i glass også.
    Høyttalerkabler trenger ikke være like lange. De kan også være ganske lange.
    DSP er vidunderlig, både til å fikse romnoder i bass- og grunntoneområdet og til å tune mellomtonen til smak. I tillegg er det et killer verktøy til delefiltre, fasekorrigering, DIY og whatnot.
    Moderne hifielektronikk er så bra at man ikke hører den, og det til veldig lite penger.
    AD- og DA-konvertering er transparent. Kabler også.
    Grammofonplater er kos. Artig hvor bra de kan låte så mange feil som det er i den kjeden.

    Sånn. Det var dagens filosofiske betraktninger fra gyngestolen, dype som en sølepytt.
     
    Sist redigert:

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    513
    Antall liker
    785
    Jeg sitter å leser dette i et hi-fi forum og ser etter sarkasmen som aldri kom. Godt skrevet V :) Selv sliter jeg med å kvitte meg med ting, jeg selger to par høyttalere og ender med to nye.. Så, ja stuen blir nok litt hi-fi preget for en stund fremover til jeg finner en løsning. Uansett er det spennende tider i møte her. Så jeg kan jo bare glede meg. Fint innlegg Valentino :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Sunnmøre
    Dersom du skal innrede for hifi i stuen, begynn med høyttalerne. Unngå å ha en høyttaler nær sideveggen og den andre midt på langveggen.
    Har aldri heilt forstått kor langt du har til sidevegg på høgre høgtalar (den som ikkje står ved Montana-hylla)?

    15 år på ein DIY-høgtalar må vel vera nesten verdsrekord, så det er openbert du må ha tenkt ein del rett.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er 3,5 m omtrent.
    Høyttalersystemet er strengt tatt ikke DIY. Stig Erik Tangen hadde et enmannsforetak på den tiden. Kabinettene ble bygget av Jan Bakken (nå Bakken og Casey). Jeg ser på det som et forskningsprosjekt.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.158
    Antall liker
    14.979
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tanker skal tenkes. Tenk at hun som kysset deg, startet bandet deres i 1981! Tiden går.
    Tenk at da kunne man skryte av at en forsterker var så gjennomsiktig som en kabel, ampliwire.
    I dag betyr vel det at en forsterker kan låte på alle slags vis?
    Jeg tenker på om jeg skulle prøvd å få høre dipolene en gang, selv om jeg forlengst har glemt alt annet enn at jeg likte Gjallarhornene. 😊
    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oh Susanna! 😘
    Klart at forsterkere kan låte om man vil! Jeg tror at mye beror på hva man liker å dille med i denne hobbyen. Det er veldig mye det går an å dille med, mange måter det går an å mekke musikkanlegg på.
    Om dipoler har jeg tenkt at de krever plass. For seg selv (1m minst til slle vegger) og at rommet bør ha litt størrelse, minst 20 kvadratmeter, slik at den diffuse returen får tid på seg. I mindre rom er kartoider helt inntil veggen et bedre utgangspunkt for god lyd. Selvfølgelig kan man få gode resultater med trad apekister også. Her kommer en kortslutning: siden dD har samme bestykning som Gjallarhorn 25 hadde fra 300 Hz og opp, må de låte omtrent likt!
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.225
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    1
    Grammofonplater er kos. Artig hvor bra de kan låte så mange feil som det er i den kjeden.
    Så du liker kos. Hva med litt mer kos/feil i en ellers så bit-perfect verdikjede? Hva med litt rør inn i verdikjeden? Mer avvik - mer kos. Avvik = kos. Eller?
    Jeg måtte bare, i beste mening Valentino;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget mitt er ikke bitperfekt lenger enn til volumkontrollen, @Baard. :)
    Rør har jeg aldri hatt lyst på. De forsvant vel da min far byttet ut sin Huldra 8 med en TR 2080, og senere har jeg holdt meg til solid state. Til dette systemet ville rørbasert også tatt mye mer plass enn det jeg er villig til å bruke.
    Min foretrukne frekvenskurve har avvik fra den teoretisk riktige. Det er for illusjonens, eller kosens skyld det også.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    YouTube har mye rart, f.eks. amerikanske Marching Band-konkurranser der de kaster seg utpå med finalen av Bruckner 8:
    Whisky Tango Foxtrot.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lyst på en ny boks slik at jeg kan ha færre bokser!! Stereoanlegget slik det er koplet nå:

    Drodledipolene 11 Eng.jpg

    Fra de andre brukernes er dette helt transparent. Fyr opp Spotify Connect og tra la la. Valentino den audiofile synes det er krøkkete med LMS som egen input, og den plastikkboksen til å velge mellom grammofon og (analog) CD. Det er heller ikke så kjekt for de audiofile nevrosene at Yamaha WXC-50 resampler alt inn til 24/48.
    1720336820478.png
    Jeg ønsker meg enWiiM Ultra. Foreløping er den ikke i handelen. Den kan alt WXC-50 kan pluss at den kan kjøre Squeezelite. I tillegg resampler den ikke og man kan etterhvert kunne sette PEQ per utgang. Da tenker jeg EQ på hodetelefonene. Den har grammofoninngang med dølle specs og hodetelefonutgang med dølle specs, men de trenger man jo ikke bruke:

    Drodledipolene 11 Eng WUltra.jpg

    Ultraenkelt!
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    329
    Antall liker
    401
    Hei Valentino.

    (Jeg starter med et parentes: Du gav meg gode råd om Wagner og Solti-innspillingen. Det er jeg takknemlig for. Terskelen er dog skikkelig høy, i en tilværelse med jobb, unger, flytting, skilsmisse og sånne saker(!), men jeg har i alle fall funnet ut hvilken innspilling jeg skal kaste meg over når den tid kommer.)

    Du har kanskje allerede tenkt høyt om det: Har du vurdert å bytte ut platespillerforforsterkeren med en digital sak - i forenklingens navn? Da slipper du å bry deg om en fremtidig Wiims ranglete specs på grammofoninngangen. Jeg bruker selv en Puffin fra Parks Audio, helt uten nevroser eller dårlig samvittighet. Sammenligningsgrunnlaget mitt er skralt, men jeg liker musikken like godt fremdeles.

    Hilsen hvego (Håkon Vego)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke helt slått fra meg en Puffin eller Waxwing nei. Det eneste som "plager" meg med Cambridge Alva Duo er at ved bytte av pickup fra MC til MM må jeg også plugge om tonearmskabelen på baksiden. Slik sett er Cambridgen bedre egnet til et oppsett med to tonearmer, en med MC og en med MM. Slike finnes , om ikke over alt:
    1720343295389.png

    Thorens TD 226.

    Til parentesen: Skilsmisse og flytting er aldri kjekt, men det går an å komme veldig fint ut av det. Imens det går seg til kan man skru opp:
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    329
    Antall liker
    401
    Jeg tror at med en Puffin må man taste litt om man bytter pickup, men kan jeg huske rett om jeg påstår at en Waxwing har et minne der man kan trekke frem forskjellige innstillinger. I så fall er det lettvint.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ønsker å bytte fra MM til MC med bare et knappetrykk, kan kanskje Pro-Ject sin Tube Box DS2 være en mulighet? Den har en egen input knapp på fronten som lar deg velge mellom to programmerbare innstillinger med et enkelt trykk, jeg har satt opp min med MM på den ene og MC på den andre. Fungerer utmerket, er godt fornøyd med trinnet i sin helhet, Ken Kessler det samme.

    Den kommer i sølv, men vet ikke om rør er aktuelt?


     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.191
    Antall liker
    16.732
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg tror at med en Puffin må man taste litt om man bytter pickup, men kan jeg huske rett om jeg påstår at en Waxwing har et minne der man kan trekke frem forskjellige innstillinger. I så fall er det lettvint.
    Puffin har minne for fire egendefinerte samt predifinert MM og MC, Waxwing har enda flere, 20?,hvis jeg ikke tar feil.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    329
    Antall liker
    401
    Puffin har minne for fire egendefinerte samt predifinert MM og MC, Waxwing har enda flere hvis jeg ikke tar feil.
    Da må Valentino kjøpe flere platespillere!

    ....men hva skjer med det estetiske i stua da, Valentino? Det er godt du har oss tastehuene på Hifisentralen: Vi maler deg inn i et hjørne uten at du trenger å taste med en eneste finger.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    533
    Antall liker
    1.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke helt slått fra meg en Puffin eller Waxwing nei. Det eneste som "plager" meg med Cambridge Alva Duo er at ved bytte av pickup fra MC til MM må jeg også plugge om tonearmskabelen på baksiden. Slik sett er Cambridgen bedre egnet til et oppsett med to tonearmer, en med MC og en med MM. Slike finnes , om ikke over alt:
    Vis vedlegget 1037555
    Thorens TD 226.

    Til parentesen: Skilsmisse og flytting er aldri kjekt, men det går an å komme veldig fint ut av det. Imens det går seg til kan man skru opp:
    Du kan ha en pickup med optisk feks, og en med rca, og bare endre i appen og inngangsvelger på forsterker mener jeg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi legger grammofonballen død. Jeg bytter ikke pickup så himla ofte, og det er jo litt søtt da å ha gammeldags helanalog phonoforsterker. Bak en dør.
    Denne dingsen her måler 205*205*71 mm og må stå oppå Montana.

    Da må orkideen og enhjørningen vike.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Hva tenker du om brukervennlighet kontra Lyngdorf TDAI-1120? Og evt andre faktorer for/i mot?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.525
    Antall liker
    6.221
    Sted
    Holmestrand
    Vi legger grammofonballen død. Jeg bytter ikke pickup så himla ofte, og det er jo litt søtt da å ha gammeldags helanalog phonoforsterker. Bak en dør.
    Denne dingsen her måler 205*205*71 mm og må stå oppå Montana.

    Da må orkideen og enhjørningen vike.
    Har du fått den hjem?
    Hvor handlet du i så fall?

    … ikke det, nei …
    😂
    (Leste litt bakover igjen. )
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.659
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker du om brukervennlighet kontra Lyngdorf TDAI-1120? Og evt andre faktorer for/i mot?
    Koster ikke Lyngdorf ut av nesen da?
    Man skal være klar over at Ultra kun har Line, Phono og Opt inn i tillegg til alle strømmemulighetene, som forsåvidt er de samme som WCX-50 pluss Squeezelite og Roon. Men den viser volumet og det er kjekt når man skal høre LP.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn