Forsterkere Valg av forsterker til Canton gulvhøyttalere

Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
Hei, jeg har gulvhøyttalerne Canton Chrono 509 DC (3-veis) med følsomhet 88,3 dB, 1"diskant, 7"mellomtone og 2 stk 7"bass.

Regnes dette som en tung-, middels-, eller lett-dreven høyttaler?

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg forsøker å finne en forsterker som er kraftig nok til å drive disse høyttalerne. Hadde sett for meg integrert forsterker Rotel RA-11 (40 Watt).

Jeg har hørt Rotel RA-11 sammen med Tannoy Revolution DC6T SE (2 ½-veis) i butikken, og dette låt veldig veldig bra (i mine ører). For å sammenligne med Canton høyttalerne, så har DC6T SE lignende følsomhet på 90dB og 1" diskant, men 6" mellomtone og 6"bass. Er det store forskjeller mellom disse Canton og Tannoy høyttalerne? Hvis ikke, så vil jeg tro at Rotel RA-11 vil fungere veldig bra også på Canton høyttalerne?

Noen som vet noe/har erfaring/innspill/kommentarer på dette, så hadde det vært kjempekjekt! Takk!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.029
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Impedanse 4-8 ohm sier noe, men ikke allverden. Betyr det at impedansen aldri faller under 4 ohm? I så fall er jo det gunstig.
Spør forhandler!
Jo høyere impedanse, desto enklere å drive....
I tillegg kommer jo at høyere følsomhet også er positivt ifht en forsterkers evne til å drive elementene.....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.029
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Selv har jeg hatt godt hell med Plinius Integrert til Canton Vento 890DC.
Hva er dine erfaringer ifht Canton og impedansekurver?
Pliniusen du hadde, var jo ikke noen svekling, akkurat, og ville nok klare å drive maaaange middels tungdrevne høyttalere greit.

mvh
Proffen

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Plimius 9200 har bra med krefter og driver fint Canton ja, tror ikke de er vanskelige å dra men som med det meste så trenger de strøm for å spille stramt og prerist som Canton skall.
Impedancen vet jeg ikke noe om.
Når jeg hadde anlegget på stua er det Canton jeg savner mest av alle tror jeg !

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Chrono 509 har laveste impedans på 3,5 ohm mener jeg ganske sikkert. Slik sett er de ikke vansklige, men en 40W Rotel hørtes stusselig ut på disse. Ikke rare strømforskyningen for å holde styr på 2x7" bass. Selv ville jeg sett etter noe annet.

Aldri hørt den, men hva med en Abrahamsen integrert? Skulle tro det var en bedre match, og de går billig om dagen.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.029
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvis impedansen er nede på 3,5 ohm og følsomheten ligger på 88db, krever det nok litt av forsterkeren for å holde styr på elementene, ja...
Høytalerne er ikke supertungdrevne, men vil utvilsomt profitere på en strømsterkere forsterker enn en 40w Rotel, selv om det nok på beskjedent lyttenivå kan låte riktig så "koselig"...........

mvh
Proffen

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ble anbefalt Musical Fidelity M6 til noen ref.9 jeg hadde tidligere, ble aldri noe av men prøvde med 2 andre MF forsterkere (A1 2007 utgaven og Tri-Vista) og det hørtes veldig bra ut. Ville i hvertfall satset på mer enn 40 watt.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
De er glad i støm, har et par 509 i et kinooppsett med en onkyo TX NR3008 og den sliter når jeg kjører frontene fullfrekvens.
Har brukt dem en stund på en Parasound A21 og det spiller meget bra sammen.

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
155
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
jeg kjører Electrocompaniet på mine Vento Reference 5 DC, har 2x AW 250R, som er brokoblet som Nemo, med stort hell. Føler de er ganske tørste på strøm/effekt, og det var en meget stor oppgradering fra å gå fra 1 til 2 250R, dog 4 ganger effekten. Kjører Ec over hele linja, som jeg føler er en meget god kombo til Canton.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Plinius og EC AW250 er jo i en litt annen prisklasse enn Rotel RA-11...

I den klassen ville jeg valgt HK 3770, bra med krefter og velutstyrt.

Rotel er bra, men da ville jeg nok gått opp til den utmerkede RA-1570.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.029
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hørte jeg noen si Xindak 6950?
Det er en forsterker som kan gi mange høytalere juling nok...
Finnes sikkert andre alternativer, men denne bør ikke glemmes!

Mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.029
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noe jeg aldri har fått hørt, men som jeg er nyfiken på (basert på erfaringer med head amp derfra), er Audio gd..
Litt opp i pris ifht Rotet, kanskje, men det er jo ikke utenkelig at de forsvarer prisforskjellen....

Mvh
Proffen

m0hit0

Medlem
Ble medlem
25.04.2012
Antall liker
5
Sted
Stavanger
Hei,

Jeg kjører mine 509 sammen med Hegel h200 sammen med Hegel HD20 dac vel å merke.
Veldig fornøyd, verdt å ta en titt på denne forsterkeren siden den har droppa mye i pris i det siste.
Grunnet Hegel har gitt ut en ny og "oppdatert" serie.
Mye forsterker for pengene :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Fin pris på denne høyttaleren på dustinhome.no akkurat nå. Jeg ville ikke brukt en PA-forsterker på denne høyttaleren.

Kajack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2013
Antall liker
42
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har hørt mye på Hegel H200 på Canton Vento 7,hos ein kollega.
Det er i allefall dårlig match.
Han bruker Cd spiller og dac fra Hegel.
Nordost kabler.

Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
Trådstarter her. 1000 <3 lig takk for alle svar!

Utifra svarene her, høres ganske enstemmig ut for meg at RA-11 er i svakeste laget til å drive Cantonene. Ringte derfor en forhandler og spurte om kanskje storebroren rotel RA-12 (60W) kunne passet med høyttalerne. Han kjente ganske godt til høyttalerne (fikk jeg inntrykk av) og sa; RA-12 ville passet ganske bra, men at med en enda sterkere forsterker ville fått betydelig mer ut av høyttalerne. Han foreslo Rotel RA-1570 (120W) som et alternativ. For sammenlignings skyld, sa han at RA-12 ville kanskje fått ut 75% av potensialet til høyttalerne mens RA-1570 ville fått ut nærmere 90-95%. Men RA-1570 er jo dobbel så dyr, blah!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Du finner en ra-1520 på finn. Den er midt i blinken.

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trådstarter her. 1000 <3 lig takk for alle svar!

Utifra svarene her, høres ganske enstemmig ut for meg at RA-11 er i svakeste laget til å drive Cantonene. Ringte derfor en forhandler og spurte om kanskje storebroren rotel RA-12 (60W) kunne passet med høyttalerne. Han kjente ganske godt til høyttalerne (fikk jeg inntrykk av) og sa; RA-12 ville passet ganske bra, men at med en enda sterkere forsterker ville fått betydelig mer ut av høyttalerne. Han foreslo Rotel RA-1570 (120W) som et alternativ. For sammenlignings skyld, sa han at RA-12 ville kanskje fått ut 75% av potensialet til høyttalerne mens RA-1570 ville fått ut nærmere 90-95%. Men RA-1570 er jo dobbel så dyr, blah!
Vanskelig å si om det bare er selger-prat eller om han faktisk hadde peiling og var oppriktig, men om du er villig til å kjøpe brukt/demo ville jeg kikket på det.
Med den RA1520 som ble nevnt burde det begynne å hjelpe og det er visst en demo-modell så burde følge med litt garantier der også. Eventuelt ta en kikk på den Musical Fidelity M3i som også ligger på Finn, burde være godt med strøm i. :)

Ville styrt unna Hegel til Canton som nevnt tidligere også.

Ah, med DAC blir det verre, uten den ville jeg kanskje satset på 1520 over 12 selv om begge er 60 watt, men men. Ligger en XTC A100D2 med dac der også, har fått mye skryt og kunne tenkt meg å høre på den selv, men om den passer veldig godt til Canton aner jeg ærlig talt ikke, lykke til i hvertfall!

Sist redigert:
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
Denne er på 60W, dvs like mye som RA-12. Dessuten har ikke RA-1520 innebygget DAC (glemte å spesifisere i første post at jeg trengte dette)
Den er egntlig på 90w, men den blir vel uansett uaktuell uten DAC.
På Rotels hjemmeside fant jeg at den var 60W:
Power Configurations2 x 60 watts (20Hz-20kHz, <0.03%, 8 Ohms)

Link: Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.109
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Generelt;

2 stk 7 toms bass trenger en del strøm/watt for å styres! Selv om følsomheten totalt ligger på 88dB(medium følsomme).
Mange elementer trenger "strammere" styring enn en enkel toveis-konstruksjon med 2 elementer..

Canton har alltid hatt et rykte på at de voicer høyttalerne sine "helt på kanten" av hva folk liker ift diskantenergi..
Kjenner ikke de nevnte høytt, men jeg ville uansett valgt en forsterker som spiller litt snillt. EC, Abrahamsen, eldre NAD, nyere MF, Rotel går sikkert greit
Du må nok opp på 100-150 ærlige watt for å ha nok styring, kraft og dynamikk

M

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Denne er på 60W, dvs like mye som RA-12. Dessuten har ikke RA-1520 innebygget DAC (glemte å spesifisere i første post at jeg trengte dette)
Den er egntlig på 90w, men den blir vel uansett uaktuell uten DAC.
På Rotels hjemmeside fant jeg at den var 60W:
Power Configurations2 x 60 watts (20Hz-20kHz, <0.03%, 8 Ohms)

Link: Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS
Ja men den er i realiteten på 90w. Jeg ville foretrukket en ren analog forsterker. Det gir størst fleksibilitet. Dacen kan du da alltids oppgradere, uten at du må bytte forsterker.

her er en test hvor de måler den til 95w med begge kanaler drevet samtidig. http://i.nextmedia.com.au/avhub/aus..._integrated_amplifier_equip_review_lo_res.pdf

Sist redigert:
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
MÅ det være Rotel?

mvh
Proffen
Det må ikke være Rotel, men det må være en forsterker som er litt motsatt av Hegel (som er veldig skarp/spiss/ikke-avslappende). Er enig med tankegangen til sundkoien litt lenger oppe om at f.eks EC, Abrahamsen, eldre NAD, nyere MF, Rotel eller lignende hadde vært best.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Sier det igjen. Abrahamsen får du billig nå. Den har ikke innebygget dac da, men hvis du må ha det begrenser valgene seg veldig.

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Har eid Canton Ref 5, disse er litt lyse i klangen så bør matches med varmere elektronikk alla parasound,Electrocompaniet.

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Jungson Capio til 3500kr på finn.no, den ser interessant ut. Nok av krefter ser det ut til, klangmessig ukjent for meg. Trur ikke den er i produksjon lengre, men fant noen bilder på AVforum

Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
Trådstarter her. Da falt valget på Rotel RA-12 (60W). Har hatt anlegget hjemme i to dager nå. Har koblet meg på analog inngang med CD-spiller og her er erfaringene så langt:
- Ved lytting på lavere volum, føles lyden noe innestengt inni høyttalerne (kanskje dette betyr at forsterkeren er for svak for høyttalerene?)
- Må spille litt over middels lydstyrke og oppover for at instrument/vokal "kommer ut av" høyttalerne. Da er lyden klar og nokså fyldig (kunne vært fyldigere)
- Jeg ønsket i utgangspunkt ikke en for spiss diskant (f.eks Hegel), men synes Rotel ble litt for lite spiss, slik at vokalen ikke helt "treffer" meg.
- Bluetoothen fungerte ikke bra hos meg, ble mye "hakking" pga tap av datapakker. Dette skjedde når jeg prøvde å streame fra Iphone 4S og fra en Google Nexus 7 tab. Lydkvaliteten i USB-inngangen er generelt dårligere. Tror det er fornuftig å bruke digital optisk inngang (ikke prøvd enda) eller koble til CD-spiller på analog inngang.

Alt i alt, anlegget er bra, men ikke kjempebra. Vurderer litt å låne hjem en kraftigere forsterker fra butikken, feks Primare I22 (80W) for å se om det kan bli bedre. Denne tror jeg skal være noe spissere enn Rotel.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Du har nå fått tips om Abrahamsen + at du kan legge til Abrahamsen V6 (DAC) Brukt ligger V6 på 2-2500,-

Vil du langt høyere i prisklassen skal Parasound Halo serien spille knall på høyttalerne dine, i følge de som har hørt dette.
:)

Sist redigert:

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Vel. Hva skal man si? Du har fått mange sprikende råd her, men ingen har villet anbefale at du går for RA-12. Noen har vel også frarådet det.

Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
Hei, ja jeg har lest alle tipsene (1000 takk!). Prisgrensen min er kr 10 000,-, så det er begrenset hva jeg får kjøpt. Jeg valgte Rotel RA-12, fordi jeg hadde god erfaring fra lillebroren RA-11 i butikken (se første post). Tenkte derfor at RA-12 burde holde og gikk for denne, men jeg mistenker den er litt på grensen. Derfor tenker jeg å prøve ut Primare I22, som er kraftigere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Forsatt ikke høre på oss nei :( jaja.. dine penger.. :)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Det ligger en brukt Tysk SV233 på: FINN.no - Mulighetenes marked Dette er kjent som en Meget stabil og STRØM-Sterk forsterker på 2x200W/RMS Klasse-A + AB i 8 ohm med stram og mektig bass som kan åpne opp høyttalerne dine på lavt volum, samt en diskant som jeg tror kan revitalisere høyttalerne dine i de høyere frekvensene med en overbevisende fremtoning av krisphet og egde!

Mvh. Lyden av Opplevelser av andres Opplevelser...

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.147
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
Har hatt SV233 en god forsterker men tror den blir pågående om dine Canton har samme lydkarakter som ref serien.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.029
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, ja jeg har lest alle tipsene (1000 takk!). Prisgrensen min er kr 10 000,-, så det er begrenset hva jeg får kjøpt. Jeg valgte Rotel RA-12, fordi jeg hadde god erfaring fra lillebroren RA-11 i butikken (se første post). Tenkte derfor at RA-12 burde holde og gikk for denne, men jeg mistenker den er litt på grensen. Derfor tenker jeg å prøve ut Primare I22, som er kraftigere.
For 10k bør det være mulig å finne et stort antall brukbare kandidater, for å si det mildt!
Kan Lyngdorf være aktuell?
Saumfar børsen her, finnog andre bruktfora.
Legger du igjen 10k der, bør du i realiteten kunne få en forsterker med opptil det dobbelte i nypris, kanskje mer....

Mvh
Proffen

Topp Bunn