Politikk, religion og samfunn Valget i USA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette, kombinert med de beskrivelsene han har gitt tidligere av hvordan han vil bombe Midt-Østen:
    Trump calls for retaliation in wake of Orlando shooting | Washington Examiner
    Inneholder ikke begrepet "carpet bombing".

Omtaler Cruz' ønske om å teppebombe av ISIS. Inneholder ikke noe Trump-sitat om "carpet bombing".

Top U.S. general slams idea of carpet bombing ISIS - CNNPolitics.com

Militære er ikke synlig imponerte over fyrens forståelse av hva som utgjør en krigsforbrytelse.
    Omtaler Cruz' ønske om å teppebombe av ISIS. Inneholder ikke noe Trump-sitat om "carpet bombing".

...
    Hans umiddelbare respons på at en amerikanskfødt skap-homo gikk berserk med automatvåpen i Florida var å kreve teppebombing av sivile i Midt-Østen
    ...
    Nope. Didn't happen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, I stand corrected. Jeg sjekket en gang til. Begrepet "carpet bombing" ble brukt av Ted Cruz i den tidligere debatten jeg refererte til, ikke av Donald Trump. Trump beskrev derimot i noen detalj hvordan terroristenes familier skulle drepes. For noen av oss minner det litt om et tidligere tysk regimes lover om slektningers straffeansvar. Hva som er verst blir muligens litt hipp som happ.

• Liker
    Reaksjoner: awe

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Trump har sagt så mye kritikkverdig at det ikke burde være grunn til å finne på ting.
    Og når jeg ser Adams' analyse som jeg linket til i #471, føler jeg meg i grunnen litt beroliget om at en hel del av det han sier han kommer til å gjøre, aldri kommer til å bli gjort.

Mine amerikanske Facebook-venner er en konstant kilde til underholdning, for tiden.
    En som kritiserte Obamas vektlegging på bedre våpenkontroll i etterkant av homsebarattentatet, skrev følgende:
    Nobody wanted to ban pressure cookers after the Boston Marathon bombing, just saying.
    Svaret lot ikke vente på seg:
    :D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trump har sagt så mye kritikkverdig at det ikke burde være grunn til å finne på ting.
    I dette tilfellet var det en erindringsforskyvning (som det gjerne heter) om hvilken gærning som hadde argumentert for hvilken krigsforbrytelse i en tidligere TV-debatt, ikke å "finne på ting". Uansett, Trumps respons på skyteepisoden var 1) å takke for alle gratulasjonene om at han hadde hatt rett, 2) gjenta forslaget om å nekte muslimer adgang til USA, og 3) kreve gjengjeldelse i form av intensivert bombing i Syria og Irak. Ingen av delene tyder på at han har noe som helst i presidentstolen å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Statistikken er litt misvisende. McDonalds har hatt tunge tider, og antallet sjapper er fallende.
    Derimot mangler en stor kilde for våpeninnkjøp/-salg, selgere som er registrert som samlere. Disse kommer i tillegg til rene våpenbutikker og pantelånere (som grafikken viser). I 2012 var det 61 562 slike samlere/selgere med lisens til videresalg - disse må også søke om å få innvilget føderal våpensalgslisens.
    Antallet matbutikker i grafikken er nok korrekt.

There are more than 129,817 federally licensed firearms dealers in the United States, according to the latest Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives numbers (as of Aug. 1, 2012) . Of those, 51,438 are retail gun stores, 7,356 are pawn shops and 61,562 are collectors, with the balance of the licenses belonging mostly to manufacturers and importers of firearms and destructive devices.

Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    Hallo...

Så du mener det er bortimot dobbelt så mange våpenforretninger som det er dagligvareforretninger
    i USA? For hver dagligvareforretning du går/kjører forbi - så er det to våpenforretninger?

Har du i det hele tatt vært på den andre siden av dammen, for dette er ikke noe jeg kjenner igjen
    - til tross for lang tid tilbragt i statene (også i våpentette stater som Texas, Oklahoma, Arizona,
    New Mexico og California) (riktignok har det blitt noen år siden).

Her tror jeg statestikken er (bevist(?)) grovt misvisende. Man teller kun med store dagligvare-
    forretninger (supermarkeder), ikke Brustadbuer eller Quicky-Mart type forretninger. Videre går
    jeg ut fra at disse supermarkedene (som selger våpen) telles med som våpenforretninger, mens
    tradisjonnelle våpenforretninger ikke telles som daglivareforretninger (til tross for at de selger
    f.eks. turmat).

Du skjønner hvordan tallene fort kan bli misvisende om mine antagelser rundt dette er korrekte...

mvh
    Gunnar Brekke

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En fullstendig absurd assosiasjon og et like vanvittig googlesøk, men det finnes altså rosaeloksert AR 15.

DSC03555.jpg

NRA har svaret, ser det ut til. Homsene trenger bare å bevæpne seg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Hallo...

Så du mener det er bortimot dobbelt så mange våpenforretninger som det er dagligvareforretninger
    i USA? For hver dagligvareforretning du går/kjører forbi - så er det to våpenforretninger?

Har du i det hele tatt vært på den andre siden av dammen, for dette er ikke noe jeg kjenner igjen
    - til tross for lang tid tilbragt i statene (også i våpentette stater som Texas, Oklahoma, Arizona,

Her tror jeg statestikken er (bevist(?)) grovt misvisende. Man teller kun med store dagligvare-
    forretninger (supermarkeder), ikke Brustadbuer eller Quicky-Mart type forretninger. Videre går
    jeg ut fra at disse supermarkedene (som selger våpen) telles med som våpenforretninger, mens
    tradisjonnelle våpenforretninger ikke telles som daglivareforretninger (til tross for at de selger
    f.eks. turmat).

Du skjønner hvordan tallene fort kan bli misvisende om mine antagelser rundt dette er korrekte...

mvh
    Gunnar Brekke
    Du går ut ifra og du antar og du gjetter. Men du tar feil. Hva er problemet? Amerikanere er glade i våpen og har grei tilgang til dem. Det var ABC News som kom opp med statistikken, og de er veldig tydelige på hva de sammenligner. Merk også at de ikke tok med de titusener som har føderal salgslisens som omsettere av samlervåpen.

Guns in America, a Statistical Look - ABC News

Statistikken vakte oppstyr da den kom, men kunne ikke tilbakedrives.

Amerikanere er jo våpensprø. Da Gabrielle Giffords ble skutt av en sint politisk motstander gjorde hun det eneste rette da hun kunne gå og stå igjen. Hun dro på skytebanen da hun la ut på en "gun control tour".

Gabrielle Giffords Shoots Gun During Start of Gun-Control Tour - ABC News

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hallo...

f.eks. turmat).

mvh
    Gunnar Brekke
    Vel, uavhengig av antall matbutikker er jo 64000 autoriserte våpenhandlere uansett et ganske forbløffende antall. Det vil jo si en pr. 5000 innbyggere. Dvs. omtrent samme våpenhandlertetthet som Norge hadde hatt med litt over 1050 forhandlere. Eller over 180 bare i Oslo.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Offisiell amerikansk varehandelstatistikk oppgir ca 38 000 supermarkeder. Og ATF har gitt føderale salgslisenser til nær 130 000 våpenforhandlere, hvorav altså ca 64 000 butikker. Skjønner ikke hvorfor Brekke tar dette så tungt.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke skråsikker på terminologien her, men "grocery stores" inkluderer vel "småbutikker på hjørnet" og ikke bare supermarkeder?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.375
    Det står i grafen at omsetning skal være over 2 millioner dollar pr år. Som for øvrig ikke er veldig mye - noe over 50000 kroner pr dag om de har åpent 6 dager i uka, så man må ikke være supermarked for å telles med.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Det står i grafen at omsetning skal være over 2 millioner dollar pr år. Som for øvrig ikke er veldig mye - noe over 50000 kroner pr dag om de har åpent 6 dager i uka, så man må ikke være supermarked for å telles med.
    Skjønte ikke Brekkes oppstandelse. To millioner dollar årsomsetning er hvor grensen settes for å bli klassifisert som supermarket/grocery store, som brukes om hverandre.

Supermarkets

The terms supermarkets and grocery stores are often used interchangeably to refer to retail food stores. Industry experts offer more specific guidelines about the different store formats in the retail landscape, based on size and scale and products offered. According to the Food Marketing Institute, supermarkets fall under the traditional grocery segment. They are defined as full-line, self-service grocery stores with generated sales of 2 million U.S. dollars or more per year. Within the category, conventional/traditional supermarkets accounted for the largest share of dollar sales. A conventional supermarket is defined as a store format offering a full-line of groceries, meat, and produce with at least 2 million U.S. dollars in sales.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    Skjønte ikke Brekkes oppstandelse. To millioner dollar årsomsetning er hvor grensen
    settes for å bli klassifisert som supermarket/grocery store, som brukes om hverandre.
    Ikke den store oppstandelsen, men når noen nettstedet serveres noen så hårreisende
    feilaktige påstander som her, må man jo reagere. For dette må være ren svada.

For dem som har vært på den andre siden av dammen, har noen av dere lagt merke til;
    - At man går/kjører forbi 2 våpenforretninger - for hver dagligvarehandler?
    - Eller 4 våpenforretninger - for hver McDonalds?
    - Eller 6 våpenforretninger - for hver Starbucs?

I dont think so...

Jeg skjekket "Yellow pages" etter; "Gun Stores" og "Grocery stores" og fant følgende
    for to store byer; (Det lot seg ikke gjøre å søke hele USA).

- At det er ca. .10 daglighandlere for hver våpenforretning i Dallas, TX. ( 557 / 58 )
    Gun Stores in Dallas, Texas with Reviews & Ratings - YP.com
    Grocery Stores in Dallas, Texas with Reviews & Ratings - YP.com

- At det er ca. 100 daglighandlere for hver våpenforretning - i Los Angels, CA. ( 1.745 / 17 )
    Gun Stores in Los Angeles, California with Reviews & Ratings - YP.com
    Grocery Stores in Los Angeles, California with Reviews & Ratings - YP.com

Selv om våpentettheten i USA er den høyeste i verden med 88 våpen pr. 100 innbyggere,
    ligger ikke Norge så veldig langt etter - på en 11. plass - med 31 våpen pr. 100 innbyggere.
    Forholdet mellom forhandlertypene burde derfor gjenspeilet seg i Norge med; en våpenhandler
    for hver andre dagligvarehandler. Har ikke sett noe særlig til det heller.

Når man Googler finner man mye rart, bl.a. denne: Man er tydligvis i større fare for å bli utsatt
    for voldskriminalitet i Norge enn i USA - i forhold til folketallet... Hvem hadde trodd det!
    Norge mer voldelig enn USA : Norgesnytt (Jeg har ingen anelse om denne kildens troverdighet).

mvh
    Gunnar Brekke

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Kanskje han vil være demokratenes kandidat likevel, selv om jeg ikke tror det selv, men en ting er sikkert og det er at Sanders er sta som et esel.

Ifølge grunnlegger Julian Assange vil de nye dokumentene inneholde nok bevis til at Justisdepartementet kan ta ut tiltale mot Demokratenes presidentkandidat
    Wikileaks varsler nye Clinton-avsløringer - WikiLeaks - VG

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.751
    Torget vurderinger
    2
    Når man Googler finner man mye rart, bl.a. denne: Man er tydligvis i større fare for å bli utsatt
    for voldskriminalitet i Norge enn i USA - i forhold til folketallet... Hvem hadde trodd det!
    Norge mer voldelig enn USA : Norgesnytt (Jeg har ingen anelse om denne kildens troverdighet).

mvh
    Gunnar Brekke
    Sånn for ordens skyld stemmer vel ikke dette helt med Politiets egne tall:

For voldsforbrytelser ble det registrert 26 500 anmeldelser i 2014, noe som var en nedgang på nesten treprosent fra 2013. I femårsperioden var det en økning i 2012 og 2013, og i 2014 var antall voldsforbrytelsertilnærmet likt med tallene fra 2010. Det har imidlertid vært en kraftig økning i kategorien mishandling ifamilieforhold de siste årene. Den største nedgangen har vært i kategorien liv, legeme og helbred.
    Og sånn litt ekstra, for så si litt om hvor små tall vi egentlig snakker om:

I 2014 var det tre anmeldelser for legemsbeskadigelse med skytevåpen, mens antall anmeldelser i 2013 var ti. Iperioden 2010 til 2013 var det en jevn nedgang i anmeldte forhold, mens nedgangen fra 2013 til 2014 varrelativt stor. Totalt for femårsperioden var nedgangen 82 prosent. Siden tallene er små vil selv mindreendringer gi relativt store prosentvise utslag.
    (kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_2834.pdf)

Mvh
    Håkon Rognlien

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Journaliststudentene bak Norgesnytt bør gå på skole en stund til, Gunnar.

2015: 13 200 myrdet med skytevåpen; 26 000 såret (selvmord og forsøk på samme ikke med).

Jeg kan ikke huske at det var 212 skuddrepte og 419 skuddsårede i Norge i fjor? Det ville vært utfallet her, i forhold til folketall. Det er helt i orden, Gunnar. Amerikanerne er våpensprø. Sånn er det bare. Og amerikanske våpenbutikker er noe for seg selv. I antall og innhold.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Det var såkalt Filibuster om våpenkontroll i det amerikanske senatet nylig. Filibuster anvendes for å forhindre at det avstemmes. Den varte fra formiddag en onsdag og til litt over midnatt og i løpet av de timene var det så mange innmeldte skyteepisoder.

image.jpg

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.375
    Skjønte ikke Brekkes oppstandelse. To millioner dollar årsomsetning er hvor grensen
    settes for å bli klassifisert som supermarket/grocery store, som brukes om hverandre.
    Ikke den store oppstandelsen, men når noen nettstedet serveres noen så hårreisende

For dem som har vært på den andre siden av dammen, har noen av dere lagt merke til;

I dont think so...

mvh
    Gunnar Brekke
    Det er vel en svært begrenset del av us of a en typisk besøkende ser. En turist fra Norge vil stort sett besøke turietsteder eller liberale metropoler. De færreste drar dypt inn i midtvesten eller på landsbygda i Texas. Så hva som egentlig finnes i USA eller ikke bør man ikke mene for mye om etter noen flyktige besøk.

baserer man seg på Sogn og fjordane finnes ikke Starbucks eller mcdonalds i Norge heller.

du får ta det opp med de som lager statistikken.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2

I dont think so...

mvh
    Gunnar Brekke
    Det er vel en svært begrenset del av us of a en typisk besøkende ser. En turist fra Norge vil stort sett besøke turietsteder eller liberale metropoler. De færreste drar dypt inn i midtvesten eller på landsbygda i Texas. Så hva som egentlig finnes i USA eller ikke bør man ikke mene for mye om etter noen flyktige besøk.

baserer man seg på Sogn og fjordane finnes ikke Starbucks eller mcdonalds i Norge heller.

du får ta det opp med de som lager statistikken.
    He-he. Brekkes opprørte oppstandelse er fornøyelig. ABC News, som står bak den opprinnelige oppstillingen, er meget seriøse. For dem var det ikke like opprørende, men snarere en konstatering. Slik er det. Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms står bak utskriving av føderale lisenser for våpensalg, og har meget godt overblikk. Antallet McDonalds og Starbucks kjenner vi presist, og det samme gjelder antallet matvarebutikker i ulike kategorier.

At ABC News, i følge Brekke, er uvitende idioter som lager tullestatistikk, kan vi ta helt med ro.

Om det er noen trøst, er det flere bensinstasjoner i USA enn det totale antallet våpenhandlere, inklusive samlere.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.085
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Antallet matvarebutikker (38.000) virker likevel underlig lavt. 1 pr. 8500 innbyggere?? Det er som om Oslo kun hadde 77 matvarebutikker.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Antallet matvarebutikker (38.000) virker likevel underlig lavt. 1 pr. 8500 innbyggere?? Det er som om Oslo kun hadde 77 matvarebutikker.
    Neida. Som det klart fremgår av den opprinnelige grafikken er dette butikker med minimum to millioner dollar i årsomsetning. Småbutikker kommer i tillegg.

Men har du vært i en gjengs amerikansk våpenforretning. Man tror ikke sine egne sanser.

Her er USAs største. Men det er utrolig hva de har av utvalg selv i en gjennomsnittlig butikk. Og det kryr av dem.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Aha - så det er mao datamassering på gang. Juster definisjonen på matvarebutikker til du får et passe lavt antall. ::)

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.375
    Norge har så vidt jeg vet uvanlig stor tetthet av matbutikker. Jeg bor på Nordstrand i Oslo. Jeg kan gå til en Kiwi, en Spar og to Matrkorken. Om jeg tar bilen og kjører 5 minutter er det ytterlige 5-6 stykker jeg kan handle på. Snart kommer en stor Meny her i området også og Rema har visstnok inngått en eller annen avtale (regner med Spar forsvinner da). En innvandrerbutikk finnes også, forresten. Jeg har vært mange steder i Europa hvor tettheten fremstår som langt lavere, men hvor det finnes enorme sjapper litt utenfor bysentrum mens de som ligger sentralt er små eller spesialiserte (baker, slakter, fiskehandler osv). Norge preges av mange halvstore butikker og de ulike kjedene skal gjerne ha butikk "alle" steder og gjerne i samme området siden det gir seg litt hvor det er attraktivt å være lokalisert.

Siden omsetningen må være over 2 mio USD / år for å være med i oversikten forsvinner nok de minste på hjørnet osv, men 2 mio USD pr år er heller ikke veldig mye omsetning - det er ca 6400 USD / dag om de har åpent seks dager i uka.

Fra statistikksiden har de noe over 38.000 grocery stores / supermarkets i snitt 72 heltidsansatte - mao er det snakk om svært store butikker sammenlignet med Norge - de har i snitt en omsetning på 17 millioner dollar / år. Teller man med enhver kjøpmann på hjørnet blir nok tallet langt høyere, ditto om man tar med alle som spesialiserer seg på en nisje som kjøtt, ost eller fisk.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.260
    Torget vurderinger
    2
    Aha - så det er mao datamassering på gang. Juster definisjonen på matvarebutikker til du får et passe lavt antall. ::)

Johan-Kr
    Syns ikke det. I amerikansk statistikk er grocery stores/supermarket en kategori. Disse kjenner folk igjen. ABC News tok med McDonalds og Starbucks fordi man ser disse absolutt overalt i byer og tettsteder, så man skulle få et godt inntrykk av hvor mange våpenbutikker det er, og de tok med supermarkeder, for å vise hvor crazy det er at man har flere våpenbutikker enn slike.

Men de tok ikke med det like store antallet samlerforhandlere med salgslisens eller messeforhandlere, så det er vanskelig å anklage dem for datamassering.

Den oversikten skapte diskusjon i USA og er nå gjengs brukt i våpendiskusjoner. Ingen kontrovers der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn