Jeg har ikke vannscooter, har aldri kjørt sorten og har ingen planer om å kjøpe en. Bare så det er sagt.
Av prinsippielle årsaker er jeg meget skeptisk til å forby andre å drive med ting som ikke interesserer meg selv. Jeg har derfor ingen sterke meninger om disse farkostene. Men jeg er sant og si "noe facinert" av den krangelen som nå har oppstått i kjølvannet av det mye omtalte "frislippet". Ikke minst er argumentasjonen ganske interessant.
En av ordførerne der nede i skjergården sør i landet var ute i avisene og ville ha totalforbud fordi vannscooter bare brukes til "lek og morro"!? Et stjerneeksempel på lite gjennomtenkt argumentasjon. Kan man ikke greit og enkelt si at all bruk av fritidsbåter er "unyttig og kun lek og morro"? Noen vil selvsagt hevde at de bruker sine båter for å fiske. Greit nok, men oppgis disse "fiskeinntektene" til Skatteetaten? Er det slik at bruk av fritidsbåt som ikke kun er "unyttig lek og morro" faktisk er svartarbeid og skatteundragelse rund baut?
Jeg har forstått det slik at moderne vannscootere er gjenstand for krav fra EU om maksimal støy og at nye slike har et "levelig" støynivå. Og da undrer jeg meg noe over at det skal være så mye verre at noen kjører rundt på en vannscooter enn at noen kjører rundt i en jolle med 9,9 hk påhenger? Jeg er gammel nok til å huske at det gjennom årene har vært ganske friske debatter vedrørende tema, unger/ungdom i Pionerjolle med 9,9 Hk på hekken. Mor og far skal "ha seg" i båten og kaster ungene i jolla for å få litt fred og "voksentid". Selvsagt greit for dem, men enkelte av nabobåtene lot seg selvsagt irritere av dette.
En bekjent lanserte en teori om at vannscooter er så billig at "plebeierne" brått har fått råd til å ferdes på sjøen. I følge ham var denne motstanden mot vannscooter "sjøens partrisieres" reaksjon på at de måtte omgås folk som ikke i samme grad som dem selv var "bedrestillte". At slike som har mahogni selbåt og som drar ut på sjøen i grå bukse og blå blazer med KNS merke på brystlommen og splittfalgget på hekken kan tenkes å reagere slik ser jeg ikke bort fra, men er de så mange at de makter å skape den "stormen" disse farkostene har forårsaket?
Av naturlige årsaker er ikke dette noe tema der jeg bor. Hos oss går diskusjonen om hvorfor man ikke får lov til å forlenge snøscootersesongen selv om snøen ligger tykk på fjellet. ( Til info går Statens Vegvesen ut og ber folk som skal mellom tettstedene og som må over høydedrag her nord om å kjøre med vinterdekk! Kalenderen sier 03.06.17! )
Men nok om det. Hvilket syn har HiFidiotene på fenomenet vannscooter?
Av prinsippielle årsaker er jeg meget skeptisk til å forby andre å drive med ting som ikke interesserer meg selv. Jeg har derfor ingen sterke meninger om disse farkostene. Men jeg er sant og si "noe facinert" av den krangelen som nå har oppstått i kjølvannet av det mye omtalte "frislippet". Ikke minst er argumentasjonen ganske interessant.
En av ordførerne der nede i skjergården sør i landet var ute i avisene og ville ha totalforbud fordi vannscooter bare brukes til "lek og morro"!? Et stjerneeksempel på lite gjennomtenkt argumentasjon. Kan man ikke greit og enkelt si at all bruk av fritidsbåter er "unyttig og kun lek og morro"? Noen vil selvsagt hevde at de bruker sine båter for å fiske. Greit nok, men oppgis disse "fiskeinntektene" til Skatteetaten? Er det slik at bruk av fritidsbåt som ikke kun er "unyttig lek og morro" faktisk er svartarbeid og skatteundragelse rund baut?
Jeg har forstått det slik at moderne vannscootere er gjenstand for krav fra EU om maksimal støy og at nye slike har et "levelig" støynivå. Og da undrer jeg meg noe over at det skal være så mye verre at noen kjører rundt på en vannscooter enn at noen kjører rundt i en jolle med 9,9 hk påhenger? Jeg er gammel nok til å huske at det gjennom årene har vært ganske friske debatter vedrørende tema, unger/ungdom i Pionerjolle med 9,9 Hk på hekken. Mor og far skal "ha seg" i båten og kaster ungene i jolla for å få litt fred og "voksentid". Selvsagt greit for dem, men enkelte av nabobåtene lot seg selvsagt irritere av dette.
En bekjent lanserte en teori om at vannscooter er så billig at "plebeierne" brått har fått råd til å ferdes på sjøen. I følge ham var denne motstanden mot vannscooter "sjøens partrisieres" reaksjon på at de måtte omgås folk som ikke i samme grad som dem selv var "bedrestillte". At slike som har mahogni selbåt og som drar ut på sjøen i grå bukse og blå blazer med KNS merke på brystlommen og splittfalgget på hekken kan tenkes å reagere slik ser jeg ikke bort fra, men er de så mange at de makter å skape den "stormen" disse farkostene har forårsaket?
Av naturlige årsaker er ikke dette noe tema der jeg bor. Hos oss går diskusjonen om hvorfor man ikke får lov til å forlenge snøscootersesongen selv om snøen ligger tykk på fjellet. ( Til info går Statens Vegvesen ut og ber folk som skal mellom tettstedene og som må over høydedrag her nord om å kjøre med vinterdekk! Kalenderen sier 03.06.17! )
Men nok om det. Hvilket syn har HiFidiotene på fenomenet vannscooter?