Varme jakker for kalde dager...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hjelp - min Fjellreven Expedition dunjakke har i løpet av årene "krympet i skapet", og passer ikke lenger. For et par år siden, kjøpte jeg Bergan's dunjakke, men det er en lettvekter både isolasjons- og kvalitetsmessig. Kort er den også. Reine dunjakker uten vannavvisende ytterstoff, er heller ikke så bra i kyststrøk, hvor det plutselig kan komme en sluddbyge eller to...

Jeg vurderer nå flere Canada Goose parkaer eller Fjellreven Eskimo parka. Noen som har erfaring med disse? Dessuten er nettet fullt av piratjakke-selgere. disse vil jeg styre unna. skal jeg ha en slik jakke / parka, skal det sjølsagt være ekte vare. Mottar gjerne tips osv. hvor man kan handle trygt. r det noen som ønsker å kvitte seg med en pent brukt Canada Goose, er det bare å sende pm. Størrelse L, vil jeg tro. Bruker XL i det meste ellers av jakker og sånt.

mvh. VilhelmW

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Har Canada Goose, den er veldig varm og veldig stor i størrelsen, jeg bruker den kun når det er minusgrader.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Julenissen skrev:
Har Canada Goose, den er veldig varm og veldig stor i størrelsen, jeg bruker den kun når det er minusgrader.
Hvilken utgave? Har hørt ( og lest ) at man må ned en størrelse - minst.

mvh. VilhelmW

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Expedition parka i rødt, størrelse L, jeg er 178 og 103 kilo, stor men passelig.Rødt er jo en farge som skitt vises lett på.Har også en north face i samme stil den er XL og og bare litt større

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har aldri vært noe glad i dunjakker. Heller et vind- og vanntett skall med masse ull under.

Det passer bedre med varierende temperaturer og aktivitetsnivå.

Synes nå jeg...

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Jeg har aldri vært noe glad i dunjakker. Heller et vind- og vanntett skall med masse ull under.

Synes nå jeg...
Helt enig med Zomby her, bare unngå "softshell"-jakker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Når det er virkelig kaldt her, dvs mer enn 35 minus, ( har opplevd etparogfemti ) er det kun "Svenska armeens" saueskinnspesk som gjelder. Utvendig tykk kraftig seilduk, minner mye om materialet som brukes i skytterbekledning, - tykt stivt vann og vindtett foret med sueskinnspels. Den holder!

For de som er kjent med svenske tegenserier er den lik den som "91'an" bruker. I motsetning til de dunproduktene som nevnes veier den mange kilo! Mao et plagg for ekte mannfolk! ;D

Forøvrig er den beste bekledningen når det er svinkaldt en avkledd kvinne på en isbjørnfell foran en varm peis!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg har en North Face Himalayan Parka til de virkelig råkalde og sure dagene. Denne er dog så varm at den ikke egner seg når det er fuktighet i lufta, egner seg fra -10 og kaldere(men er litt klumpete i bil da den har fast hette. Denne har Gore Windstopper membran som er vannavisende. Til "normal" vinterbruk har jeg en Marmot Shadow dunjakke som tåler vann, dvs den har en gore.tex lignenede membran, en fantastisk jakke :) OG den har snøskjørt ov avtagbar hette :D Ellers har svenske Mountain Works en verstingjakke som er vanntett :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har stor glede av Mountain Works Fat Boy down parka på vanlige vinterdager, og deres Cold War på de verste dagene. Hhv. 650 og 800 fill med den beste duna.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Jeg ville kjøpt med Fjellreven med tanke på at duna er plukket av allerede døde fugler og at de er kjent for å lage gode produkter.

Dun plukket av levende fugler er barbarisk.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Enig med Anonym. Canada Goose er på lista over de man ikke bør kjøpe av. Men, trodde faktisk Fjellräven også var det. Mao. kjøper inn dun fra Kina hvor man ikke kan verifisere metodene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:

Synes nå jeg...
No held eg til på ein stad der temperaturen i går var svinekalde -9 grader C, så eg har ikkje erfaing med anna enn:
- At ull aller innerst er svært lurt, også når ein skal vere i aktivitet. Vindtett utanpå - iallfall dersom det er litt trekk (eller skikkeleg uver, sjølvsagt)
- At når ein er i mykje aktivitet, er dette nok, men når aktiviteten minkar, må ein ha på seg ein tynn ullgensar i tillegg.
- Og når du skal sitje i ro utandørs med litt vind og skikkeleg kulde, må ein heller ha to tynne ekstragensrar enn ein tjukk.
- At dun er fint, men krev for mykje omtanke. Og at det er ubrukeleg i sluddver.
- At føtene, fingrane og hovudet er det viktigaste å ta vare på klesmessig. Hettekonstruksjonen kan vere avgjerande i fjellet. Norrøna er best på dette, med Bergans og ein del av dei andre "meir utanlandske" like bak.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.549
Torget vurderinger
23

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Kjøpte meg en Canada Goose Heli Arctic på sensommeren. Jeg til nå ikke hatt et enkelt plagg som varmer så godt som denne. Går til jobben i 10-15 minus med bare en tynn super under. Kan trygt anbefale den om du finner et eksemplar i Norge. Prøv sportsnett.no. De får inn et parti nå og da uten å ha helt oversikt over når det kommer.

På Canada Goose sine hjemmesider og forum kan du få tips om hvordan du skiller de ekte fra de falske varene.

Jeg kontaktet Canada Goose før jeg kjøpte jakken for å høre hvordan den takler sludd- og regnbyger. Fikk da til svar at det er teflon i ytterstoffet som gjør det vannavstøtende. (En av metodene for å sjekke om den er ekte er å "krølle" stoffet. I den ekte jakken retter stoffet seg raskt ut pga teflonen). De svarte at de ikke bruker den fineste dunen i jakkene sine fordi den har en tendens til å falle fort sammen om den blir fuktig, mens den dunen av litt "lavere" kvalitet holder bedre på luften om jakken blir fuktig eller våt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.173
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
pengesluk skrev:
Frøys noe aldeles for jævlig i Hamburg i fjor og handlet inn en slik en:

http://www.wellensteyn.com/wwn_products_det.php?mod=JAG&mat=26&col=SW&af=W*zJvk0UNNaNlgH1KBzJnd[&afk=677

Åpenbart et bra merke, jakka er fantastisk varm og meget praktisk mht. glidelåser, lommer (dype, fine) etc. Hadde -20 i dag, sto ute i nærmere en time med kun denne jakka utenpå tynn skjorte, og merket ikke kulda.
ja det må være jakka, for det kan ikke ha noe med "spekklaget" å gjøre? ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.549
Torget vurderinger
23
- der røyk det to fortenner til, Leif! Snart må Trio'ene selges for å dekke tannlegeregningene, tør jeg anbefale HENGSLER på de nye??

N

nb

Gjest
Temperaturområdet fra rundt 0 til -25 og snø/ikke snø vind/ikke vind håndteres utmerket av en Arc'teryx skalljakke så justeres bare antall og type lag under etter vær og føreforhold. Easypeasy.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.173
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
pengesluk skrev:
- der røyk det to fortenner til, Leif! Snart må Trio'ene selges for å dekke tannlegeregningene, tør jeg anbefale HENGSLER på de nye??
he -he spørs det...trener karate jevnlig, og der er sånne som deg treningsdokker! ;D
mvh
Leif

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.311
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Vasser rundt i en slik i svart:

Er det skikkelig kaldt, kunne jeg kanskje tenke meg en litt varmere og lengre jakke, men det får vi ta når salget kommer etter jul.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
C. Alshus skrev:
personlig liker jeg ikke plagg med store logoer og merkenavn.

enig. først skal vi betale masse penger for et plagg, i tillegg må vi bære reklame på kroppen?
bullshit.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for innspill og erfaringer!

De av dere som har påpekt skalljakkenes fortreffeligheter, har jo heilt 100% rett!!! Jeg har jo opptil flere Norrøna-jakker, ei gammel "Storm" som brukes på jakt når det er skittvær og/eller vinter, "Falketind" packlite som alltid er med på turer til overtekksplagg, og så har jeg jaggu et ubrukt sett "Recon" - kanonjakke!

Jeg har faktisk minst en Bergan's Skogshorn hengende også, og kjapt oppsummert, har jeg flere slike antrekk enn jeg har dresser!! Så da er det jo bare å skippe trendyhysteriet med Canada Goose og hyre på seg fleece eller ullgensere. Canada Goose Expedition er forøvrig utsolgt i heile Europa, fikk jeg opplyst på foretningen her i by'n som forhandler disse. Der fikk jeg også opplyst at disse aldri er på salg, og at hvis jeg finner en sånn jakke under kr. 5500,- her i Norge, er det ei piratjakke.

Mvh VilhelmW

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
VilhelmW skrev:
Takk for innspill og erfaringer!

De av dere som har påpekt skalljakkenes fortreffeligheter, har jo heilt 100% rett!!! Jeg har jo opptil flere Norrøna-jakker, ei gammel "Storm" som brukes på jakt når det er skittvær og/eller vinter, "Falketind" packlite som alltid er med på turer til overtekksplagg, og så har jeg jaggu et ubrukt sett "Recon" - kanonjakke!

Jeg har faktisk minst en Bergan's Skogshorn hengende også, og kjapt oppsummert, har jeg flere slike antrekk enn jeg har dresser!! Så da er det jo bare å skippe trendyhysteriet med Canada Goose og hyre på seg fleece eller ullgensere. Canada Goose Expedition er forøvrig utsolgt i heile Europa, fikk jeg opplyst på foretningen her i by'n som forhandler disse. Der fikk jeg også opplyst at disse aldri er på salg, og at hvis jeg finner en sånn jakke under kr. 5500,- her i Norge, er det ei piratjakke.

Mvh VilhelmW
Jeg kjøpte min fra Canada, med en svipptur innom svaldbard,betalte 2700.Har en annen jakke i samme stilen, litt tyngre fra North face, den kjøpte jeg på frabrikkutsalg i Thailand, med 70 prosent avslag ;D

N

nb

Gjest
MaKi skrev:
Har veldig god erfaring med Klättermusen skalljakker som er helt unike i passform. Denne vinterjakka har jeg alltid siklet på
Eh.. er det en skalljakke? I min verden er en skalljakke en vind- og vanntett jakke uten noen form for foring, typisk gore-tex-jakker. Men mulig det er min verden som er i utakt her.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
En god dunjakke er det beste alternativet når det gjelder aktivitet av typen flanering til kontoret og lignende. Og ja jeg har jobbet i forsvaret stasjonert i Troms i 2 år og vet hva aktivitet kontra bekledning er. skjell-jakke med div underplagg er upraktisk for en kontorrotta som meg :)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.257
65finger skrev:
En god dunjakke er det beste alternativet når det gjelder aktivitet av typen flanering til kontoret og lignende. Og ja jeg har jobbet i forsvaret stasjonert i Troms i 2 år og vet hva aktivitet kontra bekledning er. skjell-jakke med div underplagg er upraktisk for en kontorrotta som meg :)
Man flanerer da ikke i dunjakke? Skal man flanere på vinterstid så er det vel fortsatt en lang, sort og tung ullfrakk av godt merke som gjelder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
noruego skrev:
65finger skrev:
Man flanerer da ikke i dunjakke? Skal man flanere på vinterstid så er det vel fortsatt en lang, sort og tung ullfrakk av godt merke som gjelder.
:-[ du har selvsagt rett!flanere i dunjakke går ikke

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
C. Alshus skrev:
Vasser rundt i en slik i svart:

Er det skikkelig kaldt, kunne jeg kanskje tenke meg en litt varmere og lengre jakke, men det får vi ta når salget kommer etter jul.
oh no, they killed Kenny! Bastards!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.311
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
nb skrev:
MaKi skrev:
Har veldig god erfaring med Klättermusen skalljakker som er helt unike i passform. Denne vinterjakka har jeg alltid siklet på
Eh.. er det en skalljakke? I min verden er en skalljakke en vind- og vanntett jakke uten noen form for foring, typisk gore-tex-jakker. Men mulig det er min verden som er i utakt her.
Klättermusen er ikke markedsført som en skalljakke heller, men som en varm vinterjakke. Les linken.

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Når det biter skikkelig ute så går North Sails jakka på. Vann og vindtett, lett og ekstremt slitesterk.
Det finnes nok jakker som er varmere, men med superundertøy holder den meg ihvertfall varm selv i 20 blå. Merker ingen forskjell om det er vindstille eller om jeg står i hockey ned de brattere henga i Hemsedal.

Selv ikke en febrilsk kattunge klarte å dra ut tråder eller lage merke i den, så de har nok brukt teknologien fra seilene i stoffet. For min del er det en stor fordel at den tåler skikkelig tøff behandling.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Etter en kort topptur til Skogshorn (Hemsedal) for en del år siden hvor det var -17 når vi startet og etterhvert fikk ganske sur vind, så kjøpte jeg min første dunjakke. (Teknisk stopp like under toppen, av med skalljakka og riste løs isen som hadde lagt seg på innsiden.. Stå i ullundertøy og hive på flere isolerende lag for å ha på mens vi roet ned før nedfarten. Beslutningen om å kjøpe meg en dunjakke ble tatt der og da.)

Som aktivitetsjakker har jeg nå:
Min første dunjakke:Mountain Hardware Phantom Jacket
  • Benyttes som toppturjakke på vinteren, slenges på utsiden av skalljakke ved pauser eller roligere tempo hvor det er ønskelig å holde varmen som er opparbeidet. Fin også på kjølige høstdager som ytterjakke/pausebekledning på turer, gjerne rett utenpå t-skjorte (benyttes selvsagt ikke i regnvær.)
  • 800 fill power, veier ca 460 gram, på størrelse med en liten toalettveske når den er pakket sammen i sekken.

LetterE alternativ til Phantom Jakken: Rabb Neutrino Vest
  • Benyttes i hovedsak som alternativ til Phantom jakken.
  • 800 fill power, veier ca 350 gram, svært liten når den er pakket sammen i sekken.

Har også en The North Face Summit Series jakke
  • Denne benyttes til stillestående /rolige aktiviteter på dager med mye kulde, eller når gradestokken har krøpet enda en god del nedover. (Standplass etc..) Ikke noe å utsette på denne jakken til mitt bruk av denne typen.
  • 700 fill power, veier i underkant av et kilo.

Som alternativ til lettere dunjakke benyttes Norrøna Lofoten Pimaloft jakke. Denne tåler også en del mer regn/sludd før den taper isolasjonsevnen.
Selvsagt benyttes ull innerst, ull/fleece som mellomlag (når behov) og skalljakke når aktivitetsnivået er høyt og temperaturen tilsier at man ikke trenger mer.

Til bybruk:
Mountain Works Fat Boy Down Parka benyttes som byjakke/til og fra jobb, på kalde vinterdager.
Veldig god og varm men ikke samme kvalitet som Summit Series jakka. litt tynn på innsiden av armene, dårlige borrelåser på armene og har gått hull på foret i den ene "håndlommen". Denne har kun en liten synlig logo på nederst på det ene ermet når den er på og lukket.

Mountain Works All Weather Parka er fin til samme bruk på sure høstdager/milde vinterdager med mulighet for fuktig vær. Mesh-for på innsiden. Denne har jeg absolutt ikke noe å utsette på.

På ekstra kalde vinterdager med rolig aktivitet benyttes også Kamik Oslo WP som skotøy, denne har komfort temperatur ned til - 74 grader(!). Som å ha en tøffel på foten utendørs, og det må innrømmes at utseendet betyr mindre når kulden også kryper ned rund minus tyve grader i bystrøk, da benyttes denne tøffelen også til/fra jobb. ;D

Min anbefaling er at man kjøper jakka ut fra det den skal brukes til. Skal den benyttes når det er risiko for sludd/regn, gå for en jakke med ytterskall som holder dette ute. Skal den benyttes som "den ene" jakka til/fra jobb og hjemme, gå for en litt tynnere foret-/dun-jakke og ta heller i bruk en ekstra ulljakke under på de kalde dagene, f.eks en Aclima Hot Wool Jacket.

Topp Bunn