Etter en kort topptur til Skogshorn (Hemsedal) for en del år siden hvor det var -17 når vi startet og etterhvert fikk ganske sur vind, så kjøpte jeg min første dunjakke. (Teknisk stopp like under toppen, av med skalljakka og riste løs isen som hadde lagt seg på innsiden.. Stå i ullundertøy og hive på flere isolerende lag for å ha på mens vi roet ned før nedfarten. Beslutningen om å kjøpe meg en dunjakke ble tatt der og da.)
Som aktivitetsjakker har jeg nå:
Min første dunjakke:
Mountain Hardware Phantom Jacket
- Benyttes som toppturjakke på vinteren, slenges på utsiden av skalljakke ved pauser eller roligere tempo hvor det er ønskelig å holde varmen som er opparbeidet. Fin også på kjølige høstdager som ytterjakke/pausebekledning på turer, gjerne rett utenpå t-skjorte (benyttes selvsagt ikke i regnvær.)
- 800 fill power, veier ca 460 gram, på størrelse med en liten toalettveske når den er pakket sammen i sekken.
LetterE alternativ til Phantom Jakken:
Rabb Neutrino Vest
- Benyttes i hovedsak som alternativ til Phantom jakken.
- 800 fill power, veier ca 350 gram, svært liten når den er pakket sammen i sekken.
Har også en
The North Face Summit Series jakke
- Denne benyttes til stillestående /rolige aktiviteter på dager med mye kulde, eller når gradestokken har krøpet enda en god del nedover. (Standplass etc..) Ikke noe å utsette på denne jakken til mitt bruk av denne typen.
- 700 fill power, veier i underkant av et kilo.
Som alternativ til lettere dunjakke benyttes Norrøna Lofoten Pimaloft jakke. Denne tåler også en del mer regn/sludd før den taper isolasjonsevnen.
Selvsagt benyttes ull innerst, ull/fleece som mellomlag (når behov) og skalljakke når aktivitetsnivået er høyt og temperaturen tilsier at man ikke trenger mer.
Til bybruk:
Mountain Works Fat Boy Down Parka benyttes som byjakke/til og fra jobb, på kalde vinterdager.
Veldig god og varm men ikke samme kvalitet som Summit Series jakka. litt tynn på innsiden av armene, dårlige borrelåser på armene og har gått hull på foret i den ene "håndlommen". Denne har kun en liten synlig logo på nederst på det ene ermet når den er på og lukket.
Mountain Works All Weather Parka er fin til samme bruk på sure høstdager/milde vinterdager med mulighet for fuktig vær. Mesh-for på innsiden. Denne har jeg absolutt ikke noe å utsette på.
På ekstra kalde vinterdager med rolig aktivitet benyttes også
Kamik Oslo WP som skotøy, denne har komfort temperatur ned til - 74 grader(!). Som å ha en tøffel på foten utendørs, og det må innrømmes at utseendet betyr mindre når kulden også kryper ned rund minus tyve grader i bystrøk, da benyttes denne tøffelen også til/fra jobb. ;D
Min anbefaling er at man kjøper jakka ut fra det den skal brukes til. Skal den benyttes når det er risiko for sludd/regn, gå for en jakke med ytterskall som holder dette ute. Skal den benyttes som "den ene" jakka til/fra jobb og hjemme, gå for en litt tynnere foret-/dun-jakke og ta heller i bruk en ekstra ulljakke under på de kalde dagene, f.eks en
Aclima Hot Wool Jacket.