Varmepumpe.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
1 år med varmepumpe og vedfyring kontra parafin og panelovner.

Monterte varmepumpe i underetasjen i fjor, pleide å være pisjekaldt om vinteren, no er det noe helt annet, god og fin temperatur, som også er med på å varme opp overetasjen ganske så mye.. + mine oppholdsrom;);)

Varmepumpe er tingen!!!!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Har noen regnet på hvor mange år det tar å tjene inn kostnadene til kjøp og montering av pumpa? :(

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22

LydMekk skrev:
Har noen regnet på hvor mange år det tar å tjene inn kostnadene til kjøp og montering av pumpa? :(
Omtrent som levetiden på varmepumpa, eller til de nye er SÅ mye bedre at du bare er nødt til å oppgradere! ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Riktig. Og da har man spart... ? :)

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
1

Straum kanskje? Meir komfortabelt inne? Det er nokre som ser det som interessant og ;)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22

Varmepumpe kan for mange gi et stort løft i komforten, noe som er verdt mye i store deler av dette landet.
Om man egentlig sparer så veldig mye i det lange løp er en annen diskusjon, trekker man fra innvesteringen på 25000.-, servicekostnader og ikke minst det faktum at man også benytter denne til AC om sommeren (!), og forventet levetid, ville nok kona lett regnet ut at en oppgradering mindre i hifiutstyret var bedre butikk ;D

Men jeg vil allikevel si at den økte komforten med jevnere temperatur i større deler av huset, sommer som vinter, samt effekten av å sirkulere luften gjennom filtrene i innedelen er absolutt noe man vil sette pris på, og om så regnestykket over )i verste fall) går i 0.- er jo det billig komfort :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Har hatt varmepumpe i begge mine 2 siste boliger.

For meg er nok kanskje komforten med jevn temperatur i huset det viktigste. Og jeg tror nok også at man kan leve med litt lavere snitttemperatur i huset dersom det er jevnt varmt, enn hvis man har kalde soner og varme soner. Dette bidrar også luftsirkulasjonene til pumpen med!

Økonomien i dette avhenger nok mye av hvor du bor - her på Vestlandet hvor hele vinteren ligger i det optimale arbeidspunktet til pumpen (4-12 grader) er det helt klart bedre butikk enn på Svalbard!
Ellers er det selvsagt en fordel å ha hus med store og åpne rom som gjør at man får varmet opp større deler av huset.

Hos oss er jeg overbevist om at pumpen sparer seg inn over en periode på ca 5 år (20k i investering og 4k spart hvert år!).

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Eg monterte varmepumpe i fjor. Tidlegare brukte eg gratis ved og parafin eg hadde svært god pris på. For min eigen del har auka straumutgifter ete opp ei eventuell inntening. Eg har også fått ei noko irriterande susing i lytterommet mitt når pumpa går for fullt (som kompanserast ved å spele høgre) Men huset har også vorte varmare i dei periodene der eg dreiv sporadisk vedfyring (haust og vår), noko som aukar komforten for heile familen. Dessutan er eg nok meir miljøvenleg, trass alt...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

LydMekk skrev:
Hos meg tok det 4-5 år å spare inn en varmepumpe til 20 000
jeg redusert strømforbruket med 28%. Dette var etter at temperatur og sesonglengde var kompensert mht graddager.

Sleiven

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Vi har et veldig åpent hus fra 1972 over 2 plan med varmepumpe i trappehallen. Denne har gått døgnet rundt fra september til april i 6 år og holder hele huset varmt og komfortabelt, med hjelp av peis når det er kaldt. Genial innretning: 1W inn, 3-4W ut. At panelovner fortsatt kjøpes og brukes er et symptom på at el-avgiften er for lav.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

Jeg går og vakler mellom pellets og varmepumpe.
begge har ulempen at de ikke er lydløse, de har jo vifter.

Jeg har i praksis gratis ved, så bruker vedfyring i tillegg.

Synspunkter?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2

Snakker dere om luft-luft nå? Det høres jo veldig bra ut om disse fungerer så bra. Vurderer selv å legge opp et ventilasjonssystem fra Exvent. Disse har sug og innsprøytninger i hele huset, samt varmepumpe innebygd i luftveksleren. Styres via fjernkontroll, men må jo da nødvendigvis gi lik temp i alle rom. Kanskje det hadde vært like greit med en vanlig luft-luft varmepumpe dersom dette fungerer så bra som dere sier?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

slowmotion skrev:
Jeg går og vakler mellom pellets og varmepumpe.
begge har ulempen at de ikke er lydløse, de har jo vifter.

Jeg har i praksis gratis ved, så bruker vedfyring i tillegg.

Synspunkter?
Pelletsovn har noe fantastisk high-tech møter Low-tech over seg. Datastyrt og programerbar varmekilde med brennkammer i støpejern der det stadig triller ned kaninforaktige pellets. Faktisk utrolig sjarmerende! Varmepumpe er bare veldig komfortabelt, lettvint og strømsparende.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652

Luft-luft virker veldig fint, men er ikke lydløst. må slå av for stille stunder!
Min første virket i 13 år før den gav seg, den nye er stillere, og har nå virket i 1 år. Satser på mer enn 12 år til.

Så de må avskrives på kortere tid enn du har lyst til å tro, for de varer ikke evig. Med vanlig norsk (ikke-Røros) klima gir den positivt bidrag alle årets dager, og må kanskje kompletteres med ved eller panelovn 10 dager i året.

Det er klart at med varmevekslere, vannbåren distribusjon etc etc... blir det stillere og bedre, men 10 ganger dyrere, og kun aktuelt ved nybygg eller riving av gulv.

Lykke til med den nye tid!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Bruker man mye aircondition om sommeren, så går kanskje mye av vinningen opp i spinningen?
Jeg har hørt litt ulike ting om det er bra for inneklimaet med varmepumpe. Noen mener det er bra, mens andre sier det gir for tørr luft. Balansert luft skal visstnok være bedre og vannbåren er enda bedre. Synd at sisnevnte med henting av varme fra jord er så kostbar.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

her:

129kvm leilighet, 1 stk portabel panelovn på 2000w tas frem vinterstid (står som oftest innstilt på 800w). Noen fordeler med å bo i bygård også. :D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.503

Jeg bor definitivt i feil bygård !
En slik fyres beinhardt på vinteren.

Nå tråkker jeg rundt på det originale tregulvet fra 1880, så hadde sikkert hjulpet å isolere det.

EDIT: blir det beinkaldt i vinter flytter jeg fra Homansbyen til varmere strøk. Du får si fra om det er noen leiligheter til salgs i bygården din Eros.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Rudi skrev:
..., med en varmepumpe med cop på 5 vil man greie seg med kun 1200 watt........... det er stor forskjell det.......

men komfort messig vil det det bli et betydelig løft og ikke minst betjeningsmessig.......... er jo deilig og kun regulere det hele via en fjernkontroll, ned til 17-18 grader før du legger deg og setter den på 22 neste morgen før du står opp.......... ikke som med vedfyring, beinkaldt på morgenen før du begynner å fyre, så etter 1.5 - 2 timer...... glovarmt :p
Nå får man kun en COP på 5 ved gunstige betingelsen som +7 og viften på full blås. Ikke så relevant hvis man bor på indre Østland.
COP faller også sterkt med synkendetemperatur, i tillegg så er COP negativ når det avrimes...+ frostsikring av avrenningshull for vannet.

Jeg fikk i praksis målt et snitt COP på ca 3 (luft/luft) over hele sesongen, her på Vestlandet. Det er mulig dagens modeller er bedre enn min som er ca 6 år gammel.

Sørg for å få en som går laangt ned i effekt,dvs <500 watt og som har automatisk varmecoil for å hindre at avrimingsvannet fryser og plugger avløpet for vann.. Da kan hele skiten fryse istykker!!

De "nordiske" modellen fra feks Panasonic har dette..

Vi synes varmepumpe er helt topp, rask regulering, behagelig inneluft/klima (4 allergikere), slutt på kaldras fra vindu pga at luften sirkulerer i rommet på en bra måte, god samvittighet, og god økonomi. Vi har en meget stillegående modell (32db) som står lang unne sitte/tvkroken.
I en liten stue og plassering nær befolkningen kan nok viften gi noe støy og vind..

Når det blir ubehagelig varmt på hete somerdager kjører vi den på airconditioning. Deilig for allergikere med en relativt kjølig inneluft. Reelt sett brukes den slik 5-10 dager pr år så det bety lite mht strømforbruket.

Googlet med frem til at levetiden er typisk 12 år.
Jeg har hatt service 1 gang i løpet av 6 år (elektronisk vranglås fikset med reset). Rengjør filteret ukentlig.

Sleiven

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Installerte IVT luft til vann varmepumpe for vannbåren varme for to år siden.

Kunne ikke vært mer fornøyd frem til 20 juni i sommer. Da gikk alarmen på kontollpanelet og pumpa stoppet.
Systemet identifiserte feil på føler for luft-temperatur og temperatur på returvann!

De som installerte greiene kom umiddelbart for service. Konklusjonen var at det har oppstått en feil i kretskortet som styrer systemet. Dette kunne kun en spesialist fra IVT fikse, og han var tilkalt.

Venter nå, ca 2mnd senere med ukentlige purringer, på denne spesialisten.

Begynner å bli forbanna :mad:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.245
Torget vurderinger
1

Min mor har snakket om varmepumpe i et par år nå, men hun fyrer en del med ved, som ikke koster all verden på bygda.

Men hvilke pumper (til hvilken pris?) anbefales, og hva er forventet levetid?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Jeg har vurdert det i mange år, men er jålete, og ønsker ikke noe som skjemmer ut hele stua. Finnes det noen løsninger der ute som er effektive og som ikke ser ut som om Hulken har kastet en gråmalt bil med grillen først gjennom øverste del av veggen i stua?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

roffe skrev:
Jeg har vurdert det i mange år, men er jålete, og ønsker ikke noe som skjemmer ut hele stua. Finnes det noen løsninger der ute som er effektive og som ikke ser ut som om Hulken har kastet en gråmalt bil med grillen først gjennom øverste del av veggen i stua?
Det finnes en rekke modeller i utsøkte off-whitenyanser, hjelper det?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6

Kaster meg på den Roffe.
Jeg liker i prinsippet varmepumper, har til og med jobbet med denslags en gang i tiden.
Men, de luft-luft variantene jeg har sett er for stygge og bråker for meget. Desverre.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1

Er ikkje rart skogen vokser så inni helvete overalt.

Jeg hogger 3-4mål pr år,nesten gratis,piss i havet når eg ser all skogen istedenfor fjorden.

Veden varmer 3 ganger også.

Mvh.

R

RoDa

Gjest

Dette er et hifi-forum. Eller var kanskje...

Den største aberet med disse varmepumpene er vel bråket?
Det er i alle fall grunnen til at det ikke står en hos meg. ;)

Hadde jeg fått plasert den under trappa ute i gangen mon tro?

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

totte skrev:
roffe skrev:
Det finnes en rekke modeller i utsøkte off-whitenyanser, hjelper det?
Off-white og lysegrå kommer ut på ett i min bok. Formen er viktigere enn fargen, faktisk. Må innerdelen være så klumpete? Jeg har sett noen slimline-modeller som er noe bedre, men ytelsen på disse er betydelig svakere enn for klumpene som bare mangler lykter for å se ut som en bilfront.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

RoDa skrev:
Dette er et hifi-forum. Eller var kanskje...
Og OT-hjørnet er der hifi-folket snakker om.... ?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
55

samlanes skrev:
Er ikkje rart skogen vokser så inni helvete overalt.

Jeg hogger 3-4mål pr år,nesten gratis,piss i havet når eg ser all skogen istedenfor fjorden.

Veden varmer 3 ganger også.

Mvh.
Problemet er vel at 2 av de gangene så har du ikke behov for den varmen ;)

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603

I løpet av høsten går vi over fra oljefyr til berg - vann pumpe. Vi vil da bruke en kombinasjon av de gamle radiatorene i den gamle delen av huset og gulvvarme i et nytt påbygg. På sikt skal det bli gulvvarme over hele huset.
Huset er ganske stort og i fjor kjøpte vi olje for over 60 000 kr. Dette med sparetiltak som nattsenking etc. Hvis beregningene stemmer vil vi komme ned på en årskostnad på 14-15 000 kr.
Vi sparer altså ca 45 000 kr per år ved å bytte og slipper nattsenking. Vi vil også få nok varmt vann til å fylle badekaret midt på vinteren, som med dagens anlegg bare blir lunkent.
Kostnad for borring, anlegg og installasjon kommer på ca 200 000 kr.

For meg virker dette som enn fornuftig og økonomisk løsning.

Mvh
RBN

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

RBN skrev:
Huset er ganske stort og i fjor kjøpte vi olje for over 60 000 kr.
Mvh
RBN

Inni granskauen .... :eek:

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22

Greven skrev:
Snakker dere om luft-luft nå? Det høres jo veldig bra ut om disse fungerer så bra. Vurderer selv å legge opp et ventilasjonssystem fra Exvent. Disse har sug og innsprøytninger i hele huset, samt varmepumpe innebygd i luftveksleren. Styres via fjernkontroll, men må jo da nødvendigvis gi lik temp i alle rom. Kanskje det hadde vært like greit med en vanlig luft-luft varmepumpe dersom dette fungerer så bra som dere sier?
Jeg har Exvent balansert ventilasjon med varmeveksler, men ikke innebygget varmepumpe. En ting som er HELT klart er at luftkvaliteten og dermed komforten som et balansert ventilasjonsanlegg gir, er sånn ca 100 ganger bedre enn en varmepumpe. :)
Med varmepumpe får man sirkulasjon på lufta og til dels filtrering, mens et ventilasjonsanlegg skifter ut all lufta i huset i løpet av to timer, samtidig som ALL luft blir filtrert.
MEN skal ventilasjon fungere så bra som i teorien må man ha et 100% tett hus. Og da snakker vi om nytt hus.
Selv har jeg satt det inn i et gammelt hus som er under renovering, og jeg gjør mitt beste når det gjelder tetthet, med nye vinduer i hele huset og diffsperre i alle vegger og himling. Men helt tett blir det aldri, så her er det økonomiske ikke en gevinst. Men komforten er verdt det!

Jeg har også vannbåren gulvvarme i 1.etasje hvor konklusjonen blir det samme, ikke økonomisk i et gammelt hus men komfortabelt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

bjornh skrev:
Min mor har snakket om varmepumpe i et par år nå, men hun fyrer en del med ved, som ikke koster all verden på bygda.

Jeg ville kjøpt en Panasonic pumpe fra en av selgerne på Finn og så betalt et rørleggerfirma eller noen andre noen kroner for å montere den. Jeg synes 3000 kroner som mange tar for monteringen er for dyrt. Bør kunne slippe unna med en 10-12 000 for en god varmepumpe ferdig montert dersom en ikke handler av den lokale haien. Dersom en betaler 20 000 for en varmepumpe ferdig montert skal det godt gjøres å tjene den inn.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603

slowmotion skrev:
RBN skrev:
Huset er ganske stort og i fjor kjøpte vi olje for over 60 000 kr.
Mvh
RBN

Inni granskauen .... :eek:
Da hadde vi fyrt med ved ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

I iveren etter å spare noen lusne tusenlapper, vær ihvertfall sikker på at det er en varmepumpe som er dimensjonert for både sommer og norsk vintervær.

Har vel vært endel ganske grove eksempler på useriøse aktører som har drevet parallellimport på tilsynelatende kliss like modeller beregnet for sydligere strøk.

Google f.eks "Maxbad + varmepumpe" og les!

http://www.vvsaktuelt.no/xp/pub/venstre/varme_energi/428677

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/1242073918.79

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

Det finnes alltid et hylekor som skriker ulv ulv for hver minste ting.
Noen "lusne tusenlapper" blir fort til en 5-6 og da er det plutselig et spørsmål om det er økonomi i det med varmepumpe.

Her er det jo et firma som har kjempepriser mens de som annonserer rundt i Norge ofte starter på 17 000 ferdig montert.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17831721

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo

så du vil si det er å rope ulv! ulv! hvis en påpeker det faktum at det er aktører som selger varmepumper som ikke er beregnet på vårt klima?

jaja, skal holde kjeft jeg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

ErosLoveking skrev:
så du vil si det er å rope ulv! ulv! hvis en påpeker det faktum at det er aktører som selger varmepumper som ikke er beregnet på vårt klima?

jaja, skal holde kjeft jeg.
Beklager, ser jeg formulerte meg på en dum måte.
Ikke lett å holde tunga beint i munn når man har SAP oppe på den andre skjermen.

Poenget mitt er det at mange betaler altfor mye og selv om de er meget fornøyde og har klokketro til sine egne regnestykker er det ikke sikkert de sparer en krone når det kommer til stykket.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hei
I min iver :-\ så kjøpte jeg varmepumpe på netthandelen til 4000,-
( hadde bydd dette og glemt hele greia ::) )
Har montert denne selv og ventet vel ikke de helt store besparelsene (finnes jo mye mer effektive enn dette. )
MEN i løpet av 1 år som denne har stått oppe så er den nesten spart inn ( 1 mnd til så.. )
Er enig i fordeler som jevnere og bedre klima, og også bakdelene som støy.
Men en annen stor fordel er den korte oppvarmingstiden av romme/ne hvis en har hatt anlegget nedjustert .
Dette er en STOR fordel for oss som bor her nord og vil ha kort oppvarmingstid .
En annen ting er jo at en benytter varmen som stiger til taket også (har jo pumpa stående ganske nært taket)
Så jeg angrer ikke et sekund på mitt innfall på netthandelen ;) ;D ;D

Mvh Jan I

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.245
Torget vurderinger
1

Anonym skrev:
bjornh skrev:

Jeg ville kjøpt en Panasonic pumpe fra en av selgerne på Finn og så betalt et rørleggerfirma eller noen andre noen kroner for å montere den. Jeg synes 3000 kroner som mange tar for monteringen er for dyrt. Bør kunne slippe unna med en 10-12 000 for en god varmepumpe ferdig montert dersom en ikke handler av den lokale haien. Dersom en betaler 20 000 for en varmepumpe ferdig montert skal det godt gjøres å tjene den inn.
Det er jeg enig i. Panasonic flat TV med varmepumpe via HDMI ;D

-alvorlig -takk for tipset. Jeg har hørt rykter om at Panasonic lager gode varmepumper.

Topp Bunn