Omtrent som levetiden på varmepumpa, eller til de nye er SÅ mye bedre at du bare er nødt til å oppgradere! ;DLydMekk skrev:Har noen regnet på hvor mange år det tar å tjene inn kostnadene til kjøp og montering av pumpa?
Hos meg tok det 4-5 år å spare inn en varmepumpe til 20 000LydMekk skrev:Har noen regnet på hvor mange år det tar å tjene inn kostnadene til kjøp og montering av pumpa?
Pelletsovn har noe fantastisk high-tech møter Low-tech over seg. Datastyrt og programerbar varmekilde med brennkammer i støpejern der det stadig triller ned kaninforaktige pellets. Faktisk utrolig sjarmerende! Varmepumpe er bare veldig komfortabelt, lettvint og strømsparende.slowmotion skrev:Jeg går og vakler mellom pellets og varmepumpe.
begge har ulempen at de ikke er lydløse, de har jo vifter.
Jeg har i praksis gratis ved, så bruker vedfyring i tillegg.
Synspunkter?
Nå får man kun en COP på 5 ved gunstige betingelsen som +7 og viften på full blås. Ikke så relevant hvis man bor på indre Østland.Rudi skrev:..., med en varmepumpe med cop på 5 vil man greie seg med kun 1200 watt........... det er stor forskjell det.......
men komfort messig vil det det bli et betydelig løft og ikke minst betjeningsmessig.......... er jo deilig og kun regulere det hele via en fjernkontroll, ned til 17-18 grader før du legger deg og setter den på 22 neste morgen før du står opp.......... ikke som med vedfyring, beinkaldt på morgenen før du begynner å fyre, så etter 1.5 - 2 timer...... glovarmt
Det finnes en rekke modeller i utsøkte off-whitenyanser, hjelper det?roffe skrev:Jeg har vurdert det i mange år, men er jålete, og ønsker ikke noe som skjemmer ut hele stua. Finnes det noen løsninger der ute som er effektive og som ikke ser ut som om Hulken har kastet en gråmalt bil med grillen først gjennom øverste del av veggen i stua?
Off-white og lysegrå kommer ut på ett i min bok. Formen er viktigere enn fargen, faktisk. Må innerdelen være så klumpete? Jeg har sett noen slimline-modeller som er noe bedre, men ytelsen på disse er betydelig svakere enn for klumpene som bare mangler lykter for å se ut som en bilfront.totte skrev:Det finnes en rekke modeller i utsøkte off-whitenyanser, hjelper det?roffe skrev:Jeg har vurdert det i mange år, men er jålete, og ønsker ikke noe som skjemmer ut hele stua. Finnes det noen løsninger der ute som er effektive og som ikke ser ut som om Hulken har kastet en gråmalt bil med grillen først gjennom øverste del av veggen i stua?
Og OT-hjørnet er der hifi-folket snakker om.... ?RoDa skrev:Dette er et hifi-forum. Eller var kanskje...
Problemet er vel at 2 av de gangene så har du ikke behov for den varmensamlanes skrev:Er ikkje rart skogen vokser så inni helvete overalt.
Jeg hogger 3-4mål pr år,nesten gratis,piss i havet når eg ser all skogen istedenfor fjorden.
Veden varmer 3 ganger også.
Mvh.
RBN skrev:Huset er ganske stort og i fjor kjøpte vi olje for over 60 000 kr.
Mvh
RBN
Jeg har Exvent balansert ventilasjon med varmeveksler, men ikke innebygget varmepumpe. En ting som er HELT klart er at luftkvaliteten og dermed komforten som et balansert ventilasjonsanlegg gir, er sånn ca 100 ganger bedre enn en varmepumpe.Greven skrev:Snakker dere om luft-luft nå? Det høres jo veldig bra ut om disse fungerer så bra. Vurderer selv å legge opp et ventilasjonssystem fra Exvent. Disse har sug og innsprøytninger i hele huset, samt varmepumpe innebygd i luftveksleren. Styres via fjernkontroll, men må jo da nødvendigvis gi lik temp i alle rom. Kanskje det hadde vært like greit med en vanlig luft-luft varmepumpe dersom dette fungerer så bra som dere sier?
Jeg ville kjøpt en Panasonic pumpe fra en av selgerne på Finn og så betalt et rørleggerfirma eller noen andre noen kroner for å montere den. Jeg synes 3000 kroner som mange tar for monteringen er for dyrt. Bør kunne slippe unna med en 10-12 000 for en god varmepumpe ferdig montert dersom en ikke handler av den lokale haien. Dersom en betaler 20 000 for en varmepumpe ferdig montert skal det godt gjøres å tjene den inn.bjornh skrev:Min mor har snakket om varmepumpe i et par år nå, men hun fyrer en del med ved, som ikke koster all verden på bygda.
Men hvilke pumper (til hvilken pris?) anbefales, og hva er forventet levetid?
Da hadde vi fyrt med ved ;Dslowmotion skrev:RBN skrev:Huset er ganske stort og i fjor kjøpte vi olje for over 60 000 kr.
Mvh
RBN
Inni granskauen ....
Beklager, ser jeg formulerte meg på en dum måte.ErosLoveking skrev:så du vil si det er å rope ulv! ulv! hvis en påpeker det faktum at det er aktører som selger varmepumper som ikke er beregnet på vårt klima?
jaja, skal holde kjeft jeg.
Det er jeg enig i. Panasonic flat TV med varmepumpe via HDMI ;DAnonym skrev:Jeg ville kjøpt en Panasonic pumpe fra en av selgerne på Finn og så betalt et rørleggerfirma eller noen andre noen kroner for å montere den. Jeg synes 3000 kroner som mange tar for monteringen er for dyrt. Bør kunne slippe unna med en 10-12 000 for en god varmepumpe ferdig montert dersom en ikke handler av den lokale haien. Dersom en betaler 20 000 for en varmepumpe ferdig montert skal det godt gjøres å tjene den inn.bjornh skrev:Min mor har snakket om varmepumpe i et par år nå, men hun fyrer en del med ved, som ikke koster all verden på bygda.
Men hvilke pumper (til hvilken pris?) anbefales, og hva er forventet levetid?