C
Cyber
Gjest
Har kontakter i bransjen, fikk beskjeden - ikke kjøp Panasonic. Punktum.
iJulenissen skrev:Panasonic hadde en serie for 5-6 år siden som hadde dårlige lager på viften på innedelen, jeg skiftet på min og den har fungert utmerket etter det, det jeg derimot ikke forstår er hypen rundt inneklimaet og den fine varmefordeling, varmen kommer uansett fra ett punkt i huset.
Det kan du godt si, men lufta blir "pressa" temmelig mange meter ut fra innedelen av varmepumpa - på en heilt anna måte enn fra panelovner og vifteovner av normal størrelse. Og man får en følelse av rein luft, ikke denne tørre, "svidde" innelufta som er typisk for panelovner.Julenissen skrev:Panasonic hadde en serie for 5-6 år siden som hadde dårlige lager på viften på innedelen, jeg skiftet på min og den har fungert utmerket etter det, det jeg derimot ikke forstår er hypen rundt inneklimaet og den fine varmefordeling, varmen kommer uansett fra ett punkt i huset.
Ta testen og prøv selv:el_mariachi skrev:Noen med økonomisk gangsyn som kan sette opp en kalkyle over 10år med et gjennomsnittlig strømforbruk på 16200 kwh pr. år?
Ikke dermed sagt at de kan dette, hvem som helst kan ta et serftifiseringskurs i dette. Det er egentlig en vits hele sertifikatet, du lærer ikke en puck om annet enn å skru det sammen uten lekkasje og kanskje du lærer å bruke en vakum pumpe sånn nogenlunde. Og etter en halv dag eller så, så sitter du med et bevis på at dette kan du!Supertramp skrev:Ang Coop og Panasonic.
Tilbudet nå er slik at Coop sender melding til Panasonic Norge ved kjøp.
De tar kontakt med en av sine autoriserte montører som igjen
kontakter kjøper og avtaler dag for montering.
Det vil jo da være mildt sagt underlig om disse pumpene ikke
er original Panasonic. På hjemmesiden til Panasonic står maskinen
omtalt som en 2010 modell; akkurat samme type betegnelse.
Det samme gjelder toppmodellene, f.eks HE9JKEBarbaresco skrev:Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????
Sound pressure Level****
Indoor
Heating, Hi / Lo / Slo (dB(A)) 40 / 27 / 24
Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
Der kan jeg "spare" kr.3000,- per år.Millmaker skrev:Ta testen og prøv selv:el_mariachi skrev:Noen med økonomisk gangsyn som kan sette opp en kalkyle over 10år med et gjennomsnittlig strømforbruk på 16200 kwh pr. år?
http://www.ecoconsult.no/index.php?option=com_guide&view=guide&Itemid=37
Nettopp - og det regnestykke går nok aldri i pluss.el_mariachi skrev:Der kan jeg "spare" kr.3000,- per år.
MEN, den ga ikke pris på pumpe, strømforbruk pumpe, service og vedlikehold samt levetid.
Dette er to forskjellige ting med ulik referanse. Omtrent som å måle størrelsen av en person i kilogram og centimeter, og så forundres over at det er fler centimeter enn kilogram.Barbaresco skrev:Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????
Sound pressure Level****
Indoor
Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
Dette ?? Googlet varmepumpe..... ;DLudo skrev:Hva får man for rundt 15K egentlig?
Ja, jeg vet at det er ulike størrelser, men referansene er valgt så de ikke skal være så ulike i luft under normale forhold.Asbjørn skrev:Dette er to forskjellige ting med ulik referanse. Omtrent som å måle størrelsen av en person i kilogram og centimeter, og så forundres over at det er fler centimeter enn kilogram.Barbaresco skrev:Det var stor forskjell på Sound Power og Sound Pressure for denne Panasonic. Er det A-vektingen som gjør det? Skulle ikke være stor forskjell ellers????
Sound pressure Level****
Indoor
Sound power Level
Indoor
Heating, Hi (dB) 56
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power
Klinger ikke godt nok den, i manges ører. Det er en Sharp pumpe, den heter egentlig Aermec/Sharp. Og den er mistenkelig lik IVT sin modell, både utvendig og innvendig.a.cosworth skrev:Ingen som har vurdert Aermec altså, det burde gjerne blitt tatt med i vurderingene rundtom.
Såvidt meg bekjent så starter all merkene opp igjen der de sto før strømbruddet. Vet ikke om noen som ikke gjør det.janghell skrev:Hvordan er det med disse luft/luft varmepumpene hvis det blir ett lite strømbrudd? Starter de opp igjen automatisk?
Hvis ikke så bør man vel ha en eller annen form for "backup" hvis man reiser bort på vinteren. Kjipt å komme hjem med isbiter i rørene....
Mye riktig her ja. Og Toshiba er vel varmepumpens high end merke.Rektor skrev:Har en Toshiba RAS- 13 Polar og betalte 23000.- inkl montering for 2 år siden. Har vært kjempefornøyd og den holder 209kvm varmt selv ned mot 15-20 grader. Dere må ikke kjøpe en med for lite kapasitet, det vil føre til at den går på fullt store deler av tiden og det øker slitasjen.
Even
He, he, artig gjensyn.Veggen skrev:Kaster meg på den Roffe.
Jeg liker i prinsippet varmepumper, har til og med jobbet med denslags en gang i tiden.
Men, de luft-luft variantene jeg har sett er for stygge og bråker for meget. Desverre.
Det var en del hytteeiere som fikk seg en overraskelse med å bruke varmepumper til frostsikring sist vinter. I tilfeller der en får en ekstrem kuldeperiode, og pumpa da ikke leverer nok effekt til å holde temperaturen oppe, så kan en ende opp med vannskader osv. I de tilfellene der pumpa får en feil og stopper kan en også få problemer.janghell skrev:Hvordan er det med disse luft/luft varmepumpene hvis det blir ett lite strømbrudd? Starter de opp igjen automatisk?
Hvis ikke så bør man vel ha en eller annen form for "backup" hvis man reiser bort på vinteren. Kjipt å komme hjem med isbiter i rørene....
Det er et liknende hus jeg er på vei inn i, og jakter derfor på reelle erfaringer. Derfor dette maset om hvor mye de bråker. Jeg har hatt Daiseikai Polar, og syntes den var i slekt med Widerøes Flyveselskap når propellen gikk for fullt. Andre merker bråker vel de også på fullt.Veggen skrev:He, he, artig gjensyn.Veggen skrev:Kaster meg på den Roffe.
Jeg liker i prinsippet varmepumper, har til og med jobbet med denslags en gang i tiden.
Men, de luft-luft variantene jeg har sett er for stygge og bråker for meget. Desverre.
Kort tid etter dette innlegget ble skrevet flyttet jeg inn i et hus fra 1986 på 240 m2 over 3 etasjer. Hele huset ble varmet opp av elektriske varmekabler i kjellergulvet. Etter å ha fått strømregningen for januar ble det klart at noe måtte gjøres.
Etter å ha trålet markedet landet jeg på en Mitsubishi kirigamine 6,6 kW. Denne holder hele huset varmt og jeg supplerer kun med ved på de aller kaldeste dagene for å slippe å kjøre den på max pga støy.
Installert i en trappegang der den synes og høres minimalt så er det akseptabelt.
Strømregningen ble halvert, godt fornøyd så langt. Det eneste jeg savner er programmerbar nattsenkingsfunsjon.
Er ikke det standard på alle pumper i dag?Veggen skrev:Det eneste jeg savner er programmerbar nattsenkingsfunsjon.
Fornuftig valg.Ludo skrev:Da er Panasonic HE9LKE bestillt
Jeg tar ditt råd til etterretning. Har kun bestilt befaring fra Panasonic (kommer i kveld) og skal sjekke Midt-i-bushen pumpene også.cybervision_ skrev:Tja, jeg har kontakter i bransjen og eneste tips fra servicemontører er : Ikke kjøp Panasonic. Og det er ment som et hyggelig tips, ikke nedrakking.
Mitsubishi og Fujitsu Siemens er meget gode produkter.