Varmepumpe.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
1 år med varmepumpe og vedfyring kontra parafin og panelovner.

Nå har jeg ikke sett datablader for nye varmepumper men når jeg var på jakt etter varmepumpe for en 4 år siden så var min konklusjon at man skulle ha flaks for at det skulle bli god økonomi å bruke mer enn 12-13k på en varmepumpe.
Iallfall med en realistisk strømpris og tilgang til relativt billig ved som et alternativ.

Hvis du må betale 50% ekstra for norsk garanti noe som er ca tilfelle sammenlignet med de svenske prisene så hadde iallfall mitt valg vært enkelt, jeg ville ikke mistet nattesøvnen av å ikke ha garanti.

Jeg har sett enkelte norske firmaer annonsere med varmepumper til 8-10k til kun 17 900 ferdig montert.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

Så det du sier Rudi er at hvis man bor i gammelt trehus med svaiende tregulv så kan man glemme varmepumpe?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

Du monterer utedelen til grunnmur eller helst til et frittstående fundament.

Jeg satte min utedel på 2 leca blokker, veldig enkel og god løsning.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22

Synes det er morsomt at dere finregner på noen få tusenlapper og setter den økonomiske gevinsten foran det meste annet jeg, når vi faktisk er inne på HFS og flere av dere har musikkanlegg til et 6-sifret beløp ;D

Hvor lang tid bruker dere på å tjene inn igjen det da?
Kanskje satse på noen dyrere, større og mindre effektive rør/klasse A monoblokker?
Med bi eller triamping i tillegg og 4-500w forbruk på tomgang, varmer de godt de også!
Trenger ikke varmepumpe da vettu ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

En annen faktor er jo det at panelovner har positiv innvirkning på lyden, noe en varmepumpe ikke har.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

Jeg har ikke oppvarming i lytterommet, det stemmer. ;)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3

Hvis man trenger varmepumpe/ovner så har man alt for liten forsterker! ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.687
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Julenissen skrev:

;D ;D ;D
Et sant ord! For små eller for få!

mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

Rudi skrev:
slowmotion skrev:
Så det du sier Rudi er at hvis man bor i gammelt trehus med svaiende tregulv så kan man glemme varmepumpe?

Hvordan får du til at jeg har noen formening om akurat det ??

Det eneste jeg har sagt er at man skal være forsiktig med hvor man plasserer utedelen for og slippe unødvendig during i veggen pumpen står montert på, hva det har med gammelt trehus med svaiende gulv og gjøre forstår jeg ikke helt.
ok.

Jeg forsøker å finne ut om varmepumpe er noe for meg,
og jeg bor i et slikt gammelt hus.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3

Har sett bilder/info på varmepumper i annet design enn de vanlige grå, klarer bare ikke å huske hvor

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Julenissen skrev:
Blah! Dersom man trøkker 95% av samlet effekt i forsterkeren direkte til høyttaleren, så blir det lite varme til overs for oppvarming av rommet, uansett hvor kraftig forsterkeren er.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

roffe skrev:
Julenissen skrev:
Blah! Dersom man trøkker 95% av samlet effekt i forsterkeren direkte til høyttaleren, så blir det lite varme til overs for oppvarming av rommet, uansett hvor kraftig forsterkeren er.
Rørforsterkere avgir alltid litt ekstra varme.
Siden vi bor i Norge så er det jo bare en fordel. ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652

roffe skrev:
Julenissen skrev:
All energi tilført forsterkeren fra lysnettet blir til varme i rommet. Bortsett fra akustisk lekkasje ut gjennom tynne vegger. Men så tynne vegger finnes ikke at det har noe å bety i de tre første gjeldende siffre.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

... og med vanlige høyttalere går ca 98% av effekten tilført høyttaleren over til varme.
Kun 2% blir lyd. Morsomt, ikke sant? ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Rudi skrev:
De viktigste tingene med varmepumpekjøp i Norge er:

dvs god virkningsgrad ned mot minus 20-25 og best mulig cop +/- 7 grader, hvilket et fåtall har.
Norge er stort da....
Her langs kysten på Vestlandet og sørover så er det helt uinteressant hvordan pumpen oppfører seg ved minus 20+.

Mvh
OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.988
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

LydMekk skrev:
Har noen regnet på hvor mange år det tar å tjene inn kostnadene til kjøp og montering av pumpa? :(
Selvsagt. ;)

Så god rente får du ikke i banken, for å si det forsiktig. Har ikke regnestykket foran meg nå, men 3-5 års tilbakebetalingstid høres riktig ut, og da hadde jeg regnet med noen årlige servicekostnader. Nå har den gått i 6 år uten at det har vært nødvendig å gjøre noe som helst annet enn å støvsuge de to innedelene et par ganger i året.

Men den største fordelen er likevel i inneklima/trivsel. Jeg bor i et gammelt og dårlig isolert trehus. (Ja, utedelen er skrudd fast til grunnmuren, ikke til treveggen.) Tidligere var det vanskelig å holde stuene varme nok om vinteren, sånn at det lett ble dager hvor enkelte rom var avstengt. Alternativet var intens vedfyring eller elektriske panelovner på full guffe, og da blir det røykpartikler og svidd støv i inneluften. (Jeg har to astmatikere i familien.) Nå står termostaten på et behagelig nivå året rundt, og så sper vi på med vedfyring når det dipper under -10 eller deromkring. Og det gjør det faktisk ikke så ofte her i Akershus heller.

Har ikke gjort noen "etterkalkyle" på om jeg sparte penger eller ikke, men er veldig fornøyd med varmepumpen. Noe av det lureste jeg har gjort, uansett hvordan gevinsten er fordelt mellom lavere strømregning og bedre trivsel.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652

slowmotion skrev:
... og med vanlige høyttalere går ca 98% av effekten tilført høyttaleren over til varme.
Ja, og husk nå på at ABSOLUTT all energien i lyden også blir til varme etter at etterklangen er dødd ut. Dette gjelder også de 2% som midlertidig blir til lyd.

Enkel fysikk dette. Bør kunne aksepteres av alle uansett trosretning eller skepsis. Unntaket er som sagt lydlekkasje ut gjennom veggen. Energi blir aldri borte, den bare skifter modus, og ender opp som varme.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Rudi skrev:
OMF skrev:
Norge er stort da....
Her langs kysten på Vestlandet og sørover så er det helt uinteressant hvordan pumpen oppfører seg ved minus 20+.

Mvh
OMF

Kanskje derfor jeg skrev "og best mulig cop +/- 7 grader"............
Joda..., men hvis ikke jeg tar helt feil, så vil de to kravene være til dels motstridene. Man greier ikke å opprettholde høy virkningsgrad over et stort temperaturområdet. Så da kan det være greit å titte litt på gradestokken der man bor - og velge en pumpe som har høy virkningsgrad i det temperaturområdet du trenger den mest. Dette er jo en av grunnene til av Vannn/Vann har høyere virkningsgrad - rett og slett fordi den skal jobbe innenfor et veldig spesifikt temperaturområdet.

Så er det selvsagt andre forhold som er av betydning - om du har andre oppvarmingskilder feks - eller kan det mildt sagt bli jævlig kaldt hvis temperaturen bikker under 25 grader og du kun har en varmepumpe som oppvarming og den omtrent ikke leverer noe når det blir så kaldt!

Poenget mitt - varmepumpen bør skreddersys til huset, bruken og omgivelsene. Har man ikke greie på dette selv - så kan det være lurt å velge en seriøs og erfaren leverandør. Kan man lese tallene selv, så kan man plukke billigste varient som tilfredsstiller!

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Barbaresco skrev:
slowmotion skrev:
Ja, og husk nå på at ABSOLUTT all energien i lyden også blir til varme etter at etterklangen er dødd ut. Dette gjelder også de 2% som midlertidig blir til lyd.

Enkel fysikk dette. Bør kunne aksepteres av alle uansett trosretning eller skepsis. Unntaket er som sagt lydlekkasje ut gjennom veggen. Energi blir aldri borte, den bare skifter modus, og ender opp som varme.
No har eg eit lytterom der eg har lyst til å unngå bruk av varmekablane. Ut frå det du skriv får eg lyst til å spele rommet varmt (Forsterkarar og elektronikk står i eit anna rom, så her er berre høgtalarar). Veit du kor høgt eg må spele i eit rom på 80m3 for å heve temperaturen frå 10 til 20 grader? Eg har høve til multikanalslyd, men det er vel det totale lydtrykket vi må gå etter, så det er kanskje uvesentleg?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

;D ;D ;D

Da må du vel tilføre samme effekt som du vil tilføre en ovn for å øke romtemperature tilsvarene vil jeg tro.
Minus varmen fra forsterkerene.
F.eks 2000 watt?
Hvor høyt det blir vil jo være avhengig av høyttalerene dine.
Uansett vil nok høyttalerene brenne opp ganske raskt. ;)

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0

slowmotion skrev:
;D ;D ;D

Da må du vel tilføre samme effekt som du vil tilføre en ovn for å øke romtemperature tilsvarene vil jeg tro.
F.eks 2000 watt?
Hvor høyt det blir vil jo være avhengig av høyttalerene dine.
Uansett vil nok høyttalerene brenne opp ganske raskt. ;)

;)
Men vil ikkje mesteparten av energien gå med til varme i effektforsterkarane? Dei står i eit anna rom, og er lite hjelp i. Høgtalarane mine tåler sjølvsagt UAVGRENSA mykje effekt, og spelar dessutan 100 dB/W, så problemet vert kor mange dB som må til i ei tidsperiode for å auke romtemperaturen med 10 K. Som skikkeleg audiofil spelar eg gjerne sinustonar. (er det skilnad på varmeeffekten av bass og diskant, forresten? Anlegget mitt kling ein smule "varmt"....)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0

No tenkte eg ikkje på at lettdrivne høgtalarar kanskje har annan varmeeffekt enn tungdrivne. Dei tungdrivne omset vel meir av tilførte watt direkte til varmeenergi....

Men oppi dette her lurer eg på om eg skal snakke med naboen. Han bur ca 10 m unna dette lydrommet mitt, og skulle vel få med seg litt av musikken. Han har ikkje høgtalarar i sitt rom, men vil vel få litt varmeeffekt frå meg om eg berre spelar høgt nok. Rommet hans er på 100 m3. Kor høgt må eg spele for å auke temperaturen hos han med iallfall 1 grad?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517

Du får prøve og se hva som skjer, Arve. ;)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6

100 dB/W på 2000W gir 200000 dB, kanskje noe i overkant, selv for naboen.

En mer fornuftig tilnærming er nok å bruke noe mer tungdrevne høytalere. Hvis vi antar du spiller med et gjennomsnittlig lydnivå på 100dB, og trenger 2000W for å holde varmen vil det si at du trenger høytalere med en følsomhet på 0.05dB/W.

Edit; siden dette tydeligvis ble tatt på ramme alvor legger jeg herved til en:  ;)

N

nb

Gjest

Veggen skrev:
100 dB/W på 2000W gir 200000 dB
Ehhh.... nei, på ingen måte. Mer som 133 dB om jeg ikke har regnet helt feil.

Et lite eksempel på (visstnok) hva for eksempel ca 320 dB tilsvarer:
Fra http://amplioaudio.blogspot.com/2007/08/how-much-power-do-i-need.html
<i>
Volcano eruption, Tambora Indonesia, 1815, ejected 36 cubic miles. Approximately equal to 14,000 megaton nuclear bombs or a 14 gigaton bomb based on ejected volume, change in megatons times 1.345 equals volume ejected change. If was a nuclear bomb it would create a crater about 12.4 miles wide and 1.33 miles deep. Internal pressure is believed to be about 47 million p.s.i. = 347 db (p)
</i>

Tror ikke du får til det med 2kW forsterker og et par horn fra Avatgarde...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652

Det er tydelig at HFS trenger et grunnkurs i desibelskalaen, og et i termodynamikk, lover om energibevarelse. Dette er enkle greier, og bør være på plass hos alle som frivillig sysler med gjengivelse av lyd.

Ikke rart at Snåsamenner kommer lett til suksess, når fysikkens lover står så lavt i kurs!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6

Huffda, trampet i teoriklaveret skjønner jeg, og jeg som trodde det var lov med litt humoristisk adspredelse her på OT.  ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652

Fint med humor, men når det er så galt som dette :eek: :eek:

Og så blant lærerstanden også ::) ::)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Er det mulig å finne pålitelige støydata fro varmepumper? Den må selvsagt ha god virkningsgrad i tillegg, men for hifi-nøtter er støyen av stor betydning. Er det noen merker som er bedre enn andre?

Jeg har hatt Daiseikai Polar før, men synes den har bråket noe. Panasonic skryter på seg å være stillegående, men er det i samme gate som luktsvak hønsegjødsel??

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.667
Sted
Holmestrand
Kona nektet fordi det det dyrt og stygt, så jeg kjøpte varmepumpe til 5.000 kr på netthandelen. Tok meg en formiddag å installere. Er nok noe dårligere 25.000 kronersmodellen naboen har, men jeg er fornøyd. Støyer litt mer, og har en noe primitiv styring. Jeg har plassert den slik at støy ikke er et stort tema. Nå synes alle i huset at det var smart.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Har ikke lest hele tråden 100%, men hos oss fungerer en nordisk utgave av Panasonic lft-luft varmepumpe, heilt utmerket. Vi har hatt den i tre år nå, og den har fungert 100% - bank i bordet!

Vi har en enebolig på to etasjer, med en nokså åpen romløsning. Varmepumpens innedel står høgt i trappegangen, og støyen kan vi leve med. Sjøl på full guffe. Den gir en jevn og fin temp i hele husets bruksdel ( rundt 200 m2 ), og ved behov, kan varmluften styres ned i underetasjen / kjellerhallen. Vedovnen rukes til kosevarme i jula, og i de kaldeste vinterukene. Resten fikser varmepumpen.

Jeg har ikke regnet på økonomien i dette, men velger å kreditere den for at komfort og lufkvaliteten i huset, har gått betydelig opp. Filtere rengjøres hver 14. dag, og det er betydelige mengder dyrehår ( vi har katt og hund ) og mindre partikler som da bekler disse filterene. Nesten som kondenstørkerfilterene....

Panelovnene våre er nå slått av, så en viss besparelse i strømregningen har vi garantert. Varmepumpe kan trygt anbefales!

mvh. VilhelmW

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Ja, jeg har levd med to luft-luft varmepumper før, og vurderer fordelene som større enn ulempene.
Spørsmålet nå, når jeg igjen kan velge fritt, er hvilken modell som faktisk har lavest støy under normal drift.

Minimumstallene kan være under ubrukelig viftehastighet, kanskje bedre å vurdere maksimaltallene? Men er de sammenliknbare? Er panasonic virkelig bra på støy? De skryter på seg den nordiske tilpasningen, og det ser bra ut. Men det gjør også Toshiba Daiseikai Polar.

Ikke vet jeg....

S

Supertramp

Gjest
Jeg har også krøpet til korset og det kommer varmepumpe i huset vi overtok i går :eek:

Det blir enten Mitsubishi eller Panasonic (Toshiba var liksom planen, men det er nok i dyreste laget)

Så får vi se - huset er på ett plan med 190m2, så det blir nok andre varmekilder i tillegg......

ps! Mitsubishi er visstnok meget bra på støy

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har en Mitsubishi Kirgamin i kjellerstuen og en Daikin i hoved etasjen, Daikin er gulvmodell og har et utrolig lavt støy nivå. Mitsubishi'en støyer ikke mye, men er ikke i nærheten av Daikin.
Alle varmepumper virker når det er pluss grader ute, den store forskjellen kommer når det er 10-15 minus grader ute.
Mitsubishi og Daikin skal fungere ned mot 20-25 kalde.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.171
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg kjenner folk med Mitshubishi kirigamine luft/luft pumper, og de ser ut til å være stille og effektive, men hvorfor må de da rote det til slik denne artikkelen i Teknisk ukeblad beskriver?

Endte selv opp med å bestille en panasonic, ikke fordi den var best men fordi firmaet jeg kjøper gjennom virker solid, har holdt på en stund og ser ut til at de skal fortsette med det og jeg fikk god pris. (Jeg ser ikke de store forskjellene mellom de nyeste modellene til de ulike merkene.) Men først og fremst fordi dette firmaet er elektrikere, og garanterte meg forskriftsmessig tilkobling uten tillegg i prisen. De andre firmaene som har vært innom har insistert på å tilkalle elektriker i tillegg, med minimum 3k i påslag. (dette gjelder min konkrete enderekkehusleilighet.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
LydMekk skrev:
Har noen regnet på hvor mange år det tar å tjene inn kostnadene til kjøp og montering av pumpa? :(
Jeg reduserte strømforbruket fra over 30000 til 22000, også korrigert for graddager/utetemp. med en total strømpris på 70-90 øre i høysesonger utgjør det vel 6000 kr spart pr år dvs at varmepumpm var innspart etter 3-4 år og tøffer nå på det åttende året. Ren gevinst og et mer behagelig inneklima....

Daikin 2003 gulvmodell som støyer svært lite. Min modell går egentlig ikke lavt nok i turtall, spece'en lyver, men det er forhåpentlig rettet på dagens modeller.. Toshiba ble også sjekket,, den hadde meget bra virkningsgrad...

Forøvrig anbefales tineelement mot isplugging av drenshull.
Sleiven

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Det med oppgitt lydnivå på de forskjellige merkene skal dere ta med en STOOR klype salt og jaggu litt pepper også.

Tror ikke det finnes to produsenter som måler og oppgir sine lyddata etter en fast norm. Noen måler i kjøling, noen måler i varme, noen måler ved nominell effekt, noen måler ved absolutt minimumpådrag, noen måler en meter unna, noen måler hos naboen, noen måler der de får best resultat.

Det finnes ikke en fast modell som sier at sånn skal det gjøres og da er det et problem. Alle oppgir vel en eller annen dbA, men om det er kun dbA eller om det er målt ved en gitt frekvens, nei det aner ingen.

Det er akkurat det samme som ved COP verdien. Det finnes ingen fast modell/mal på hvordan dette SKAL måles, alle finner gjerne en måte å måle på som gjør at sin pumpe kommer best ut.

Ja men...............tanker kanskje noen nå. Det finnes jo tester av uavhengige firmaer/ forskere som har sjekket modeller mot hverandre.

Ja det gjør det, men om du graver i de så er det veldig få modeller som har lik nominell effekt, eller så er de målt ved forskjellig hertz(pådrag).

Foreksempel har noen en nominell effekt på 3200 watt som de bruker til å måle med. Andre har oppgitt sin nominelle effekt til 3600 watt, andre igjen er på 3400 watt.
Og da blir sammenligningen egentlig helt feil.
Tar men en pumpe med oppgitt nominell effekt på 3600 watt og "girer" den ned til 3200 watt som andre oppgir, så får du en helt annen og mye bedre COP verdi på pumpa di, er ikke verre enn det.

Det er derfor det skulle vært opplest og vedtatt at slike tester skulle vært gjort ved samme nominell effekt og dermed baste. Slik det er nå, så er det mye villeding ute å går.

Ta Kirigamine foreksempel. De flagger høyt og tydelig at den gir like mye ved -15 som ved +7 grader. Javel, folk biter på og tror de får over 6,0 kw ved -15 også siden den jo er på over 6,0 kw.
Tenker man litt på det, så skjønner man at det er fysisk umulig grunnet utetemperaturen som forandrer seg 22 grader. Når man i tillegg kan ta med at kjølemediet som snurrer i utedelen stort sett holder samme temperatur om det er -15 eller +7 så skjønner man at noe er galt.

Så hva har de gjort for å få like mye ved -15 ute?

Jo, de har begrenset pumpe i elektronikken, slik at den ved +7 ikke får lov til å gi mer enn den gjør ved -15. På den måten gir den like mye ved -15 som ved +7 grader ute. Kort fortalt. Panasonic har gjort det samme med sine nye modeller. De begrenser den ved +7 ute, den får ikke lov til å gi max effekt da.

Det sagt, så er det en veldig bra pumpe, i likhet med de fleste kjente merkene.

Skal ikke forsøke å lage noen skremselspropaganda her, men det er så mye villeding i varmepumpeverdenen, og normale folk går jo helt i surr. Det er ikke lett å velge forståelig nok, men jeg har alltid sagt at holder du deg til et kjent merke som du har hørt om før så er du rimelig trygg.
Det er ikke store forskjellen på pumpene egentlig, og åpner du de så er de skremmende like alle sammen.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Supertramp skrev:
Panasonic NE9JKE til kr 13900 inkl.montering - OBS! bygg butikkene

Det må være en meget godt kjøp.

http://www.panasonic.no/html/no_NO/.../I+hjemmet/NE9JKE/overview/3237134/index.html
Sannelig ikke så sikker, Panasonic pumpene coop solgte ifjor var ikke engang Panasonic..
Innmaten var dårligere kvalitet og en helt annen, ifølge en med god peil på Pana og spesialiserte seg
kun på dette merket, han fraråda billig pumpene på Coop. Nå er det bare hva jeg ble fortalt og er ingen garantist.

Topp Bunn