VdH mc10 - innstillinger og VTA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Stemmer det. Det er en MC10. Skal prøve med 1,5g. Kledde på den og må si at jeg opplevde at fundamentet kom tilbake.
    Jeg syntes at det plutselig manglet så mye i bunn at jeg ikke greide å få roen.

    Men jeg skal gjerne kle av den og spille slik noen uker.

    Har prøvd å finne noe om dette på nett, men finner ingen ting noe sted om å strippe disse VdH PUene. Hadde trodd at dette var noe som folk ville prøve ut. Men det er kanskje en grunn til det?!
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Når det gjelder belastning, så kjører jeg på 100 Ohm. Med min Holfi Ellipse er det ikke så mange muligheter for å justere.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kan ihvertfall konstatere at den spiller svært forskjellig i bukseløs versjon. Om det er til det bedre.... vanskelig å si enda :confused::cool:
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg belaster min Kanariefugl, Frog og mc10-s med 125ohm. Det giver et godt kompromis imellem stor størrelse og fasttømret bas og anslag.
    Havde tidligere 350ohm til rådighed. Det gav noget "blødhed" i bunden, når den stod på små besætninger med fasttømret rock a-la ZZ-top.
    Men det mere storladne musik blev uuuuhyggeligt flot (og stort.:rolleyes:).
    Hvis kun den står på rock og i mindre besætninger, indstiller jeg på ca. 65ohm. Her rykker musikerne sammen, men med fast sammentømret bund.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, men skal ikke kimse av en god Shure.
    Hadde inntil nylig en M95glm med Jico SAS nål. En aldeles fabelaktig pickup. M75 har jeg ikke hørt må maaaange år. :)

    Canary..., hva slags spiller og arm har du denne på?
    Frog som jeg hadde før husker jeg også spilte fantastisk bra med 100 Ohm.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men skal ikke kimse av en god Shure.
    Hadde inntil nylig en M95glm med Jico SAS nål. En aldeles fabelaktig pickup. M75 har jeg ikke hørt må maaaange år. :)

    Canary..., hva slags spiller og arm har du denne på?
    Frog som jeg hadde før husker jeg også spilte fantastisk bra med 100 Ohm.
    Litt artig er at jeg ikke aner hva slaks nål dette her er.
    Tror den engang var ment for philips. plastikken gikk i oppløsning under oppakning i sin tid.
    Men en fin nude diamant der for enden :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg har min vd Huller på Mørch-dp6, med passende armrør til den enkelte pu.
    Og Mørchen står oven på en Technics sp-10mk2 men kommer alternativt på Luxman pd-300.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes ikke det var overraskende at pickupen spiller annerledes uten sideveggene. Synes heller ikke det er rart at du ender med å være en smule ambivalent til resultatet.

    Sånn fra hofta skjer i hvert fall følgende: Den mister sideveggenes avstivende effekt, noe som teoretisk gjør at pickuphuset flekser mer, og resonnerer ved en lavere frekvens. Pickuphusets masse reduseres som teoretisk drar resonnansfrekvenser opp, og som i tillegg drar armresonnans opp.

    Det ville forbause meg om ikke dette var tatt hensyn til som del av en helhetlig plan fra VdH's side. La gå at enkelte billigpickuper er markedstilpasset gjennom 'lignende' ytterskall som mer er ment som beskyttelse av tandre smådeler enn en del av det strukturelle. Her synes jeg ikke det ser ut som fokus har vært på 'andre' ting.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Min Frog lød bedre uden tøj :p
    Bedre.... Eller anderledes?
    Bedre og anderledes. Bassen blev tydeligere/"hurtigere". Lydbillede generelt mere "neutralt" eller lineært.

    Kassen vejer næsten 2 gram, og ikke væsentligt lavere (0,6-0,7 gram) som nævnt tidligere i tråden.

    Om det er vægtreducering eller ændring af resonanser som giver den lydforskel, eller begge dele, skal jeg ikke gøre mig klog på.

    Det er muligvis også et spørgsmål om, hvilken arm man bruger den i...

    Fint at du kan prøve dig frem, så er det jo blot at vælge det som lyder bedst :)
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Det er mange år siden jeg vejede indkapslingen til 600-700g.
    husker måske forkert og det har helt sikkert været uden skruer og bøsninger (sorry)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Synes ikke det var overraskende at pickupen spiller annerledes uten sideveggene. Synes heller ikke det er rart at du ender med å være en smule ambivalent til resultatet.

    Sånn fra hofta skjer i hvert fall følgende: Den mister sideveggenes avstivende effekt, noe som teoretisk gjør at pickuphuset flekser mer, og resonnerer ved en lavere frekvens. Pickuphusets masse reduseres som teoretisk drar resonnansfrekvenser opp, og som i tillegg drar armresonnans opp.

    Det ville forbause meg om ikke dette var tatt hensyn til som del av en helhetlig plan fra VdH's side. La gå at enkelte billigpickuper er markedstilpasset gjennom 'lignende' ytterskall som mer er ment som beskyttelse av tandre smådeler enn en del av det strukturelle. Her synes jeg ikke det ser ut som fokus har vært på 'andre' ting.
    Som udgangspunkt, taler vdH ikke imod ideen om at smide tøjet,
    han advarer imidlertid om risikoen for at beskadige trådene. På eget ansvar.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    1,58g med rubb og stubb :)

    Har også lest noe om dette på sidene til VdH at deksel med fordel kan fjernes, men på eget ansvar da de tynne kobbertrådene ligger helt oppe i dagen. Men det står absolutt ikke om fordeler og ulemper.

    Ellers er godset i selve pickupen massivt. Og jeg kan ikke helt se at dette kan flekse på noen måte.
    Selve huset er meget tynt.

    Dersom noen har noen lenker til andre som har gjort seg erfaringer tar jeg meget gjerne i mot dette her i tråden :)


    fullsizeoutput_80d.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Helt enig.
    En pu behøver ikke den store stivhed, da stivheden gerne skulle ligge i armen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ved første øyekast, ser man ikke de helt store forskjellene mellom Frog og MC10 (bortsett fra fargen da :rolleyes:)

    IMG_0131.jpg
    IMG_1900.JPG
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg belaster min Kanariefugl, Frog og mc10-s med 125ohm. Det giver et godt kompromis imellem stor størrelse og fasttømret bas og anslag.
    Havde tidligere 350ohm til rådighed. Det gav noget "blødhed" i bunden, når den stod på små besætninger med fasttømret rock a-la ZZ-top.
    Men det mere storladne musik blev uuuuhyggeligt flot (og stort.:rolleyes:).
    Hvis kun den står på rock og i mindre besætninger, indstiller jeg på ca. 65ohm. Her rykker musikerne sammen, men med fast sammentømret bund.
    Ja svært interessante oppdagelser.Jeg må også tillegge at av og til savner jeg min gode gamle Frog.Hadde vært veldig interessant å prøvd disse pickuper mot et VDH riaa.Har aldri hatt et slikt riaa i mitt eie.
    Mvh Kenneth
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Måtte bare krype til korset, og dra opp buksene. Det er absolutt ingen tvil om at hele bunndraget og fundamentet forsvinner om jeg spiller uten huset. Så da er det tilbake til utgangspunktet. Men fy flate som det spiller. :cool:
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Fint nok.

    Men til noget helt andet.
    Det ser ud som du har vendt rundt på højre og venstre. (se headshell imod arm)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fint nok.

    Men til noget helt andet.
    Det ser ud som du har vendt rundt på højre og venstre. (se headshell imod arm)
    Hvordan da tenker du? :confused:

    Edit: Om du tenker headshell wire, så er de som de skal være :)
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Måtte bare krype til korset, og dra opp buksene. Det er absolutt ingen tvil om at hele bunndraget og fundamentet forsvinner om jeg spiller uten huset. Så da er det tilbake til utgangspunktet. Men fy flate som det spiller. :cool:
    Ja VDH pickuper er i enkelte kretser svært undervurderte pickuper.Men jeg vil nok påstå at det er en av de beste pickuper i markedet.Synd jeg ikke har fått testet opp mot VDH-Riaa.Kos deg med spillinga.
    Mvh Kenneth
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Det ligner nu de sidder modsat på headshell (ses på 1.billed side et.)
    Men pyt med det, der kan jo være kompenseret for det andet steds.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det ligner nu de sidder modsat på headshell (ses på 1.billed side et.)
    Men pyt med det, der kan jo være kompenseret for det andet steds.
    Det er pga at VdH PUen har fargene på motsatt side i forhold til alle de andre PUene jeg har, og har vært borte i.
    Fargekodingen korrensponderer med headshell, og videre med armen.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ok, så wirene bliver vendt igen fra headshell til tonearm, så de i tonearmen sidder som på pu? (rød/grøn imod inderside af rille hvid/blå imod yderside af rille)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dersom du ser på disse bildene.

    Først VdH MC10. (Her har jeg byttet side på wire i headshell. Det stemmer da ikke med høyre og venstre i opptak.)

    IMG_0163.jpg


    Derretter ser du på hhv Ortofon MC10 super, og Transfiguration Spirit.
    Disse har fargekodingen på motsatt side av VdH.

    Dette har jo strengt tatt ikke noe å si, men om jeg kjører et parallelt opptak på CD, og flytter headshell wire slik at de korrensponderer med Vdh. Da spiller VdH motsatt side høyre/venstre i forhold til CD.

    Om jeg beholder wire originalt i headshellet, og bare plugger fargene rett. Så stemmer alt i forhold til hverandre.

    IMG_0160.jpg
    IMG_0161.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Den røde/grønne side på din MC-10 sidder til venstre, men afspiller nålens bevægelse mod højre rilleside og er derfor den højre kanal.
    Os vise/versa med den anden side.
    Hvis kanalerne ombyttes får du et spejlvendt billed.
    Men på den anden side, hvis du er tilfreds med nuværende lyd, så pyt.

    Men hvis du skal have tiden til at gå med lidt nørderi, kunne du prøve med en engelsk rock-plade fra først i 70érne.
    Her bør lilletromme gerne høres til højre for midten (i lytteposition), og gulv-tomtom til venstre, og lige i midten står stortrommen.
    Opstilling i studiet og indspilning på den måde, blev "opfundet" af studieteknikerne omk Beatles, da de var i gang med indspilningerne til det hvide album, og blev en standart-opstilling i årerne efter.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ps.
    Hvis det er klassisk du lytter på,
    så er violiner gerne placeret til venstre i salen og cello-kontrabas til højre i salen med symphonisk musik
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Siden vi er inne på innstillinger på VdH MC10.... Jeg finner at den spiller dypere og mest presist i bassen med litt i underkant av anbefalt stifte trykk på 1,5g.
    Har lagt meg på 1,43g og synes at bassen spiller mer definert og dypere da. Sikkert ikke noen fasit, men det er nå sånn det er her hos meg :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Det er nok fordi du da går mot vtapositiv og nåla griper litt mer.
    Artig med platespillere og fysikkens lover.
    Fint lite magi i dette domenet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ^
    Det er nok fordi du da går mot vtapositiv og nåla griper litt mer.


    Men kun til en hvis grænse.
    Bliver vta for positiv (for lav), da vil nålen gripe mindre på.
    (spidsen af nålen, som går dybest i rillen ned hvor dybbassen ligger, vil se moduleringerne en anelse forsinket i fh til toppen af nålen, hvilket medfører lidt hængende ukontrolleret bas)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det oppleves strammere og mer kontrollert, samt dypere på 1,43g enn på 1,5g
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ja det kunne tyde på den har fået en anelse mere vta (løftet fane).
    I så fald stod den før for lavt med ukontrolleret løs bas til følge. (kan sagtens høres som mindre dyb bas).

    ps. Normalt benytter jeg ikke selv ord som positiv/negativ om vta.
    Måske fik jeg vendte om på betydningen af negativ/positiv i fh til hvad Lyntoft mente.
    og i så fald er det jo rigtigt med den "positive" vta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn