VdH mc10 - innstillinger og VTA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder belastning, så kjører jeg på 100 Ohm. Med min Holfi Ellipse er det ikke så mange muligheter for å justere.
    Når man sammenlikner lastimpedans er det viktig å informere om hvorvidt man har en step up-trafo i kjeden, eller om man kun bruker aktiv forsterkning. Man kan/bør/vil ikke bruke samme last med trafo som uten.

    Tommelfingerregelen sier at med SUT bør lastimpedansen pickupen ser på primærsiden av trafoen ligge mellom 1 og 5 ganger pickupens spoleimpedans, mens med aktiv forsterkning (det mest vanlige i dag, tenker jeg) bør den ligge på mellom 10 og 20 ganger pickupens spoleimpedans. (Som et utgangspunkt, i alle fall.)

    Når man leser anbefalinger om 100 og 200 Ohms last, kan man gjerne anta at det er snakk om aktiv forsterkning. Har man en stepup før RIAA-en (eller innebygget i den) blir nok dette i de aller fleste tilfeller høyere impedans/lavere last enn man foretrekker.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Når det gjelder belastning, så kjører jeg på 100 Ohm. Med min Holfi Ellipse er det ikke så mange muligheter for å justere.
    Når man sammenlikner lastimpedans er det viktig å informere om hvorvidt man har en step up-trafo i kjeden, eller om man kun bruker aktiv forsterkning. Man kan/bør/vil ikke bruke samme last med trafo som uten.

    Tommelfingerregelen sier at med SUT bør lastimpedansen pickupen ser på primærsiden av trafoen ligge mellom 1 og 5 ganger pickupens spoleimpedans, mens med aktiv forsterkning (det mest vanlige i dag, tenker jeg) bør den ligge på mellom 10 og 20 ganger pickupens spoleimpedans. (Som et utgangspunkt, i alle fall.)

    Når man leser anbefalinger om 200 og 200 Ohms last, kan man gjerne anta at det er snakk om aktiv forsterkning. Har man en stepup før RIAA-en (eller innebygget i den) blir nok dette i de aller fleste tilfeller høyere impedans/lavere last enn man foretrekker.
    Helt enig.
    Men tilbage i de gamle vinyldage var der ikke så stor en forskel på om stepup var trafo eller aktiv.
    Det havde bl.a at gøre, med de tungere materialer pu blev fremstillet af "dengang".
    Den første vdh MC-10 der kom på market i 1985 havde en intern imp på 9 ohm (det samme som idag), men skulle kun ganges 2 - 5 gange,
    hvilket ikke var usædvanligt back-then.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tilbake med denne her. Har spilt en hel del nå, og ender hele tiden tilbake på at jeg savner trøkk i bunn. Mangel på bass rett og slett, i forhold til hav jeg har erfaringer med fra andre VdH, og andre PUer her hjemme. VdH spiller magisk oppløst og åpent og med et lydbilde uten sidestykke, men jeg savner rett og slett trøkk i bunn.
    Har forsøkt å bytte på forskjellige headshell i diverse vektklasser, men opplever ikke at det gjør så mye fra eller til.
    Kan det rett og slett være fullstendig mismatch med OEM armen til Kenwood? Har ikke specs på armen, og dermed er det vanskelig å vite hva dette kan skyldes.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ja jeg vil mene det er en mulighed.
    Med mc-10 er det muligt at gengive svulstigheden fra en 4-strenget el-bas.

    Det bedste er nok en anden arm, men billigst vil nok være en anden pu.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    PS.
    Normalt vil jeg ikke begive mig i gang med at forslå, hvad folk bør købe,
    men for dig vil jeg gøre et undtag;).
    Meget ofte er der en gammel SME s-3 (den tynde s-formet) til salg på nettet.
    Jeg vil tro en sådan kan købes for et par tusinde.
    Og den er som skabt til mc-10. (tror faktisk vdH selv benyttede en sådan s-3 da han i gamle dage (1985) søsatte mc-10.)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    PS.
    Normalt vil jeg ikke begive mig i gang med at forslå, hvad folk bør købe,
    men for dig vil jeg gøre et undtag;).
    Meget ofte er der en gammel SME s-3 (den tynde s-formet) til salg på nettet.
    Jeg vil tro en sådan kan købes for et par tusinde.
    Og den er som skabt til mc-10. (tror faktisk vdH selv benyttede en sådan s-3 da han i gamle dage (1985) søsatte mc-10.)
    Ja jeg vil mene det er en mulighed.
    Med mc-10 er det muligt at gengive svulstigheden fra en 4-strenget el-bas.

    Det bedste er nok en anden arm, men billigst vil nok være en anden pu.
    Liten svulstighet med EL bassen sånn som det spiller i denne armen.
    Med Transfiguration Sprirt derimot... Der spiller den bass og punch med bravur ;)

    Kanskje en Gammel SME er noe å tenke på ja :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Der kan man bare se:)
    Tit er det jo ikke noget problem, for folk
    at få det dybe tørre hug fra stortrommen men,
    samtidig den svulstige lyd fra basguitaren, kan savnes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn