John_Harald
Hi-Fi freak
Oppgradert jording, en egen kurs og kraftig regenerator = ren strøm
Takker for benk kompliment.Hvis du er bekymret for dette ville jeg fått elektrikeren til å utjevne jordingspunktene i rommet. (At alle jordinger i rommet er koblet sammen uansett kurs). Men siden det så ut som det var så korte strekk ned til sikringsskapet ville jeg ikke bekymret meg for dette.
Edit: Synnsykt pen benk forresten, tror jeg må komme meg på opp på låven å snekre litt.
Mvh. Salbu
Du snakker om ditt oppsettOppgradert jording, en egen kurs og kraftig regenerator = ren strøm
Jeg er sikker på at det funker i.o.m. de korte strekka (støy) og dimensjonert så det monner -mot spenningsfall.Takker for benk kompliment.Hvis du er bekymret for dette ville jeg fått elektrikeren til å utjevne jordingspunktene i rommet. (At alle jordinger i rommet er koblet sammen uansett kurs). Men siden det så ut som det var så korte strekk ned til sikringsskapet ville jeg ikke bekymret meg for dette.
Edit: Synnsykt pen benk forresten, tror jeg må komme meg på opp på låven å snekre litt.
Mvh. Salbu
Og ja det er ca. 1,5 m strekk til sikringskapet, egen sepparat jording uten andre husholdningsapparater innblandet.
Og det er ikke noe grums å spore så jeg slår meg til ro, men nysjerrig da det har blitt nevnt et par genger.
Takk for kompliment, beroligende ord/kunnskap, virker som dette er noe innenfor ditt fagfeltJeg er sikker på at det funker i.o.m. de korte strekka (støy) og dimensjonert så det monner -mot spenningsfall.Takker for benk kompliment.Hvis du er bekymret for dette ville jeg fått elektrikeren til å utjevne jordingspunktene i rommet. (At alle jordinger i rommet er koblet sammen uansett kurs). Men siden det så ut som det var så korte strekk ned til sikringsskapet ville jeg ikke bekymret meg for dette.
Mvh. Salbu
Og ja det er ca. 1,5 m strekk til sikringskapet, egen sepparat jording uten andre husholdningsapparater innblandet.
Og det er ikke noe grums å spore så jeg slår meg til ro, men nysjerrig da det har blitt nevnt et par genger.
I motsetning til din installasjon som harmonerer med resten hos deg så har jeg trøstet meg med en eksiserende 20A kurs. Jeg løste problemet/sikret meg slik:
Først via en CVT Konstantspenningstrafo som ved ferroresonant trafo-teknologi holder primær/inn spenning 190 - 265V på sekundært stabile 230V (+/- 2% fra 0 til full last) Deretter via en isotrafo med galvanisk skille. 2 trafobeist på minst 35 kg hver..som dp'er
Ellers må jeg si jeg er mektig imponert av arbeidet ditt!! Du har skapt "DP Auditoriet / Mo i Rana"
(Ps; 190-265V. er CVT's ytterverdier for å opprettholde stabile 230V. Jeg har ikke så vinglete spenning..hehe)
haha da må nok kaap innom å klippe snora siden han er eier av tråden dp menighetenDP auditoriet - synes det kvalifiserer til betegnelsen "Menighetshus". Virkelig flott.
Takk for kompliment, beroligende ord/kunnskap, virker som dette er noe innenfor ditt fagfeltJeg er sikker på at det funker i.o.m. de korte strekka (støy) og dimensjonert så det monner -mot spenningsfall.Takker for benk kompliment.Hvis du er bekymret for dette ville jeg fått elektrikeren til å utjevne jordingspunktene i rommet. (At alle jordinger i rommet er koblet sammen uansett kurs). Men siden det så ut som det var så korte strekk ned til sikringsskapet ville jeg ikke bekymret meg for dette.
Mvh. Salbu
I motsetning til din installasjon som harmonerer med resten hos deg så har jeg trøstet meg med en eksiserende 20A kurs. Jeg løste problemet/sikret meg slik:
Først via en CVT Konstantspenningstrafo som ved ferroresonant trafo-teknologi holder primær/inn spenning 190 - 265V på sekundært stabile 230V (+/- 2% fra 0 til full last) Deretter via en isotrafo med galvanisk skille. 2 trafobeist på minst 35 kg hver..som dp'er
Ellers må jeg si jeg er mektig imponert av arbeidet ditt!! Du har skapt "DP Auditoriet / Mo i Rana"
(Ps; 190-265V. er CVT's ytterverdier for å opprettholde stabile 230V. Jeg har ikke så vinglete spenning..hehe)
Mulig jeg låner uttrykket, dp auditoriet
Dette med kontantspenningstrafo er dette noe som gagner alle eller er det forhold hos deg som gjør det nødvendig?
Jeg har ca. 50 m til trafoen som jeg er tilkoblet og det er ingen andre på denne linja.
Har dette noe å si for om slike behov er tilstede eller ikke?
Takker KoperViking du svarer grundig og jeg må kanskje få mine el.kompiser innom for å oversette litt
Rart med det, er det en minste mistanke om at det kan va mere å hente så ja da vil man jo prøve.
Ser du nevner kabler i stolper med antenne funksjon, finnes nok noen av de i nærheten av hvor jeg bor.
Men fra trafoen ved huset ligger alt nedgravd, har et lite håp om at det hjelper litt
Ellers går kablene mine rett ned i betongbunkersen under til underfordelingen, så de føler jeg er godt beskyttet.
Å selvfølgelig om Leif tar turen så må han klippe snora, men ikke så ofte han er på disse kanter.
Han er forsåvidt invitert, men jeg er usikker på om han er helt sikker på til hva, da det er lenge siden og det var i oppstartfasen, ca. året siden om jeg ikke tar feil.
Er ikke bekjymret, koser meg vilt.
Venter på dørene som kommer i uke 17, og en enseter til slik at det blir 3 forran og 2 bak, etter dette er på plass blir det tuning av rom.
Takk igjen for at du tar deg tid til så utfyllende svar, og hyggelige tilbakemeldinger
hmm 136 mil da bor du veldig langt sør, er temmelig nøyaktig 100 mil herfra til Oslo og 110 til Fredrikstad så da går det videre sørover, gjetter Kristiansand eller Arendal området?
Ellers er det bare å ta kontakt om du kommer deg oppover til disse trakter, jeg deler gjerne opplevelsen
edit: om du har kjørt så langt for en bil så er du vel på tur straks eller var det en meget spesiell bil
Ukjent dessverre. Jeg har "akustisk" lydabsorberende tak her. (Hengende himling.) Funker veldig bra. Kan sjekke ut merke/leverandør, hvis interresse.Grubler litt på Troldtekt platene, ikke utbredt her på sentralen.
På siden troldtekt.dk finnes en kalkulator for å beregne rom og mengde/type plater.
De leveres med bølger, forskjellig finhet, farger og bakgrunner med forskjellig isolasjon og tykkelse.
Noen som har erfaring med troldtekt?
Et lite oversiktsbilde med endel provisorisk akustikk.
Vis vedlegget 374062
He-he har ikke fått med meg denne, legende ja, du får sagt detSå har mann hatt langveisfarende besøk fra Langesund, dp entusiast og hfs legende Tor.
Ikke så lett å få inn i skallen, vil no helst kalle han Tom
Som dere skjønner ble han ikke imponert over basstrøkket i dp stua.
Men han er no en trivelig kar som var forsiktig med kritikken så eg ble ikke slakta
Skulle bare ønske alt hadde vært på plass, så jeg kunne dratt nytte av hans kunskap på målefronten når han kom innom, men det får eg vel ha tilgode Tor?
Hyggelig fyr du PeterDet som er så greit med Tor. Er at han er klar over at andre liker ting på sin måte. Og at det er lov til å like en annen sound.
Det Tor ofte gjør om jeg har forstått han riktig er å høre etter ting han kan ta med seg hjem å teste ut hjemme.
Jeg feks liker litt mer nivå rundt 1000hz og 7-8000hz enn han. Han fikk se en målekurve og prøvde det selv. Selv om det ikke falt i smak så sier ikke han at det et feil. Bare at han ikke vil ha det slik hjemme.
Fyren er jo stinn av kunnskap rundt dette med rom og akustikk. Det er hans feil at flere av oss i audioklubben nå har vegger med rockwool både her og der...
Regner med det er kvantiteten du sikter til vedrørende bilder
Fabrikant/leverandør ja takk begge deler, men disse troldtekt virker veldig lovende, er trespon dyppet i betong, ikke presset.
Svært stor suksess i murhus med flislagte gulv, utbredt i danmark virker det som, vunnet endel priser vedrørende akustikk.
Fått koblet opp juvelen ???
Må nok skuffe deg hvis du mener jeg har vært til hjelp her, har kun vært på et kort lyttebesøk. Skulle gjerne vært til stede under utvikling/tuning, men til det er avstandene litt store. Det jeg kan se er jo at han har snappet opp ting fra sentralen her, og det er jo hyggelig. Forresten flere her på sentralen som har satt seg inn i akustikk mye grundigere en meg.Regner med det er kvantiteten du sikter til vedrørende bilder
Fabrikant/leverandør ja takk begge deler, men disse troldtekt virker veldig lovende, er trespon dyppet i betong, ikke presset.
Svært stor suksess i murhus med flislagte gulv, utbredt i danmark virker det som, vunnet endel priser vedrørende akustikk.
Fått koblet opp juvelen ???
Hei igjen!
Forstår at du nå har fått god hjelp av Tor/Tom med akustikk og tuning.. Kjekt når erfarne folk er velvillige og engasjerer seg!
-Så enig i å ha det ryddig, avstand mellom signal, høyttaler og strømkabler!
Jeg synes det er feil å bruke en formue på kabler for så å lage spagetti av det hele. Sågar signal "hifi-fletter" som visstnok kan være dyre, selv om produsenten har spart skjermingen
Jeg skjermer også strømkablene. Bruker Helukabel "Topflex EMV" som er tvinnet og dobbeltskjermet. Disse er rimelige og kan bestilles fra bl.a. Ahlsell. Ølflex kabler er også "noenlunde" skjermet.
Beklager at jeg nesten glemte å svare angående lydabsorberende himling.
Jeg synes det er et greit utgangspunkt å "elminere" en flate, altså taket. Deretter er det ihvertfall litt enklere å tune resten.
Jeg har brukt Ecophon Focus D hengende himling. Disse er 600 x 600 mm. med skjulte profiler/skinner.
Dette betinger jo en viss takhøyde. (Her var det 268 cm. Med himling ca. 255 cm.)
Ja forresten, klart The Champion er koplet opp!
Lykke til videre med auditoriet!
Har hørt albummet "silver"Hørt noe mer på Solveig Slettahjell?
Stilig bilde av MorrisEt par grillpølser på tallerkenen så har man sikret seg selskap, Morris e veldig forutsigbar
Vis vedlegget 375264
Sant nok Peter, jeg er ikke begynt med målinger så det blir nok mye fintuning etterhver, kommer tilbake til Dere for hjelp.Hehehe. Du har mye å gå på for galskapen sin del....
Vis vedlegget 376241
Vis vedlegget 376242
Følger spent med i tråden din. Ikke glem å kose seg med musikk også.
Det går fremover ser jeg. Likte godt den forhøyningen med rockwool. Ser ut til å være godt utført med bra finish.Ferdig med forhøyningen som to seteren skal trone. Denne er fyldt med rockwool, spalte i front og på toppen bak sofa, trekt med ht stoff.
Vis vedlegget 376230 Vis vedlegget 376231 Vis vedlegget 376232
Nærbilde av frontspalten.
Vis vedlegget 376233
Nytt oversiktsbilde.
Vis vedlegget 376234
Uke 16 så uke 17 hmm hva kommer da
Jo, dette blir pent. Spiller mye med lysere av her. Så da låter det bra her. Det ser helt ok ut også her. Men WAF har ikke vert et tema for min del.Men pent blir det, eller hva Retep?