Veien til dp stua!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det lille x-tra, har du ikke ferrit montert på signalkabler og Power så er det en billig oppgradering. For meg er det hørbart og det med egen underfodeling som er etablert 1,5 m fra vegg uttak og separat jord til alle komponenter i anlegget. Vil tro det er enda mere å hente for de som har anlegget eks. Koblet til samme kurs som eks. Kjøleskap, TV, vaskemaskin, div. LED belysning, mm
    Koster ikke all verden og fjerner høyfrekvent støy. For meg er det synlig ved at klipping ikke oppstår ved samme volum som uten ferritter og det høres ved at hvasse lyder ikke oppstår ved høyere volum enn tidligere. RO og orden ;) god helg frelste
    Har lenge vurdert det samme selv , men aldri somlet meg til det. Hvor bestilte du fra ?
    123elekronikk https://www.123elektronikk.no/noise-filter/ferrit-stoeyfilter-10-mm.asp
    Men fant noen andre alternativer som var billigere etter at de var bestilt. Men disse var av bra kvalitet og jeg er fornøyd, så da betyr det lite om man kunne spart et par hundringeser.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fått ånden over meg og produserer bassfeller/demping med langt større presisjon. Dimensjon på fellene er 33x33x39 cm. De kan plasseres i rom med tilsvarende størrelse og totalt har jeg nå 36 slike hull som kan plugges eller ikke.
    F2764089-CFCB-4B8F-B31D-4F5A4187F3C8.jpg


    52D3C000-C414-4062-AFEB-2A3B696C83C7.jpg


    F0452C58-B4CE-49AE-A5EE-79CB0A188289.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Liten rettels, matematikken sviktet. 52 muligheter for plugging av hull som er 33x33 (h/b) og dybde 39 cm.
    Har vært fornøyd med lyden siden jeg fikk epicon og dp i hus. Etter at oppo 205 ble kjøpt opplevde jeg nye takter, possitive sådan. Koblet så opp pc g kjørte signalet inn i usb B på oppo'en. Byttet ut usb kabelen som var en standard skriver kabel usb A-B til en A-B usb Supra og nå ble det virkelig forskjell. Opplever nå mye bedre definisjon i bassen og flytter litt rundt på epicon'ene og finner plassen som virkelig rocker. Flytter jeg dem litt bak, fram eller til noen av sidene blir det bassfattig. Men jeg er sikker på at de har vært testet på denne plassen før uten hell. Men det er mulig sofa ikke sto på samme plass. Er nå igang med å produsere disse bassfellene/absorbentene og tror det er mere å hente ved å dempe mindre og mere målrettede områder. Seks slike er produsert men gikk tom for lim, har nok brukt mere enn nødvendig siden en boks skulle holde til 5 m2.
    Et lite bilde etter Ikea handling, står 2 reoler til i samme størrelse til høyre og venstre samt en på 4x4 med en på 1x4 liggende oppå bak lytteposisjon.

    Edit: Bildet kommer ikke med, mulig det er for stort da det er tatt med pano funksjon på iPhone
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fin bil. :)

    T8? Hva betyr det? Hva slags motor har bilen?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fin bil. :)

    T8? Hva betyr det? Hva slags motor har bilen?
    Takker ;D
    T8 TwinEngine, Volvo ladbar hybrid.
    2L bensin motor forran, turbo og super ladet, 320hk/400nm og elektromotor bak, 87hk/240nm
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Ikke noe unødig venting der i gården. Bilen står på isdekke:). Her (Bergen) kjører enkelte rundt med piggdekk fremdeles. De har sikkert trengt det noen mikrosekund i løpet av vinteren :rolleyes: I dag blir det 20 grader (nesten i går) men det går utrolig nok an å gå over vidden på ski fremdeles ( i alle fall gikk det helt fint i forgårs). Nydelig vinter har det vært. Fulgt med på tråden din men aldri postet, så jeg får benytte anledning til å gratulere med prosjektet!
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe unødig venting der i gården. Bilen står på isdekke:). Her (Bergen) kjører enkelte rundt med piggdekk fremdeles. De har sikkert trengt det noen mikrosekund i løpet av vinteren :rolleyes: I dag blir det 20 grader (nesten i går) men det går utrolig nok an å gå over vidden på ski fremdeles ( i alle fall gikk det helt fint i forgårs). Nydelig vinter har det vært. Fulgt med på tråden din men aldri postet, så jeg får benytte anledning til å gratulere med prosjektet!
    Isdekket på gårdsplassen er resultatet av mange fine timer med god musikk ;) og ikke av latskap, hehe.
    Det er heldigvis ikke så bra forhold for musikknytelse hos brøytemanskapet i Rana, så veiene er bare og man kan få asfalt under luggan. Det er fine forhold i fjellene for ski og isfiske også her i Rana, har jeg sett ut fra bilder på fb (prater ikke av erfaring som deg). Takk for prosjekt gratulasjon. Jobber fremdeles med justeringer og er ikke helt ferdig (er vel ikke sikkert man blir det). Ting tar tid, det skal leses på forum, spekuleres, testes, justeres og sist men ikke minst jobbes endel ekstra for å nå neste steg. Ha en fortsatt fin helg ;)
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fin bil. :)

    T8? Hva betyr det? Hva slags motor har bilen?
    Takker ;D
    T8 TwinEngine, Volvo ladbar hybrid.
    2L bensin motor forran, turbo og super ladet, 320hk/400nm og elektromotor bak, 87hk/240nm
    Bokstaven T er liksom ikke helt det samme som før. Tidene forandrer seg. :) Totalt 407hk og 640Nm? For motorene kan arbeide samtidig? Hvordan oppleves anlegget? Ser ut til at Volvo har hatt bra suksess med denne modellen. :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fin bil. :)

    T8? Hva betyr det? Hva slags motor har bilen?
    Takker ;D
    T8 TwinEngine, Volvo ladbar hybrid.
    2L bensin motor forran, turbo og super ladet, 320hk/400nm og elektromotor bak, 87hk/240nm
    Bokstaven T er liksom ikke helt det samme som før. Tidene forandrer seg. :) Totalt 407hk og 640Nm? For motorene kan arbeide samtidig? Hvordan oppleves anlegget? Ser ut til at Volvo har hatt bra suksess med denne modellen. :)
    Joda de jobber sammen når man ber om det eller velger modus som krever det.
    Jeg liker lyden godt, men det er et stykke fra bil til hjemme.
    T er benevnelsen på bensinutgavene.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ferie og hus har værtprioritert en tid nå, men litt har vært gjort i dp stua. Har produsert flere feller til hyllene og det virker som å dempe i begrensede områder fungerer bedre enn å dempe i for store områder. Legger ved noen bilder fra ferie og husarbeid med rekkverk på balkongen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja der har den tatt plassen til 6.3’en mens den er på service hos RJ

    4DA9F2CE-B23B-4455-B91A-CD0154058E35.jpg


    Synes den tok seg godt ut i benken, selv med ec klodderet på ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    SRM Takker :)
    Akkurat nå driver jeg surround ht med denne, men den skal muligens drive senteren når 6.3'en kommer i hus og overtar disse.
    Slik at den ene A1s ebw'en blir frigjort fra senteren og kan benyttes til frontene sammen med den andre A1s ebw'en slik at biamp drømmen går i oppfyllelse.

    Skipnes jeg har ikke testet alt for mye men så langt er jeg veldig fornøyd med at målet snart er oppnådd ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Gratulere med ny god forsterker:) Denne skal være bedre enn en ''ren'' DpA1 upgradert. Denne Elecrocompaniet logon er ikke noe å bry seg om. Det er fortsatt en Dp forsterker som også brukes av minst 2 lydstudio:D
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere med ny god forsterker:) Denne skal være bedre enn en ''ren'' DpA1 upgradert. Denne Elecrocompaniet logon er ikke noe å bry seg om. Det er fortsatt en Dp forsterker som også brukes av minst 2 lydstudio:D
    Motorhome takker :)
    Hva mener du med bedre enn en ren dpa1 uppgradert?
    De er så vidt jeg vet enten som dette dpa1b ebw eller dpa1b eller dpa1s eller som mine dpa1s ebw.
    Hvilke 2 lydstudio er det som bruker disse?

    ec logoen betyr ikke så mye mere enn at det er en av de siste, så det er ikke nødvendigvis noe dårlig. Jaggu bra for ec at de har noe som assosieres med kvalitet :p
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    SRM takker for gratulasjon, og ja nå er begge dpa1 signatur ebw servet og tunet av Rune Juul i Bodø.
    De måler prikk likt og er nå koblet i biamp med de fordeler det har å ha kraftreserver.
    Er bare helt nydelig å dra på, ingen klipping og heller aldri vondt, ønsker meg minst 20 trinn til på volumkontrollen til Jul :p
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Assy74 kan bare si meg enig med deg :rolleyes:
    Samt tilføye, krefter med kvalitet løfter de betydelig.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.140
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    SRM takker for gratulasjon, og ja nå er begge dpa1 signatur ebw servet og tunet av Rune Juul i Bodø.
    De måler prikk likt og er nå koblet i biamp med de fordeler det har å ha kraftreserver.
    Er bare helt nydelig å dra på, ingen klipping og heller aldri vondt, ønsker meg minst 20 trinn til på volumkontrollen til Jul :p
    Grattis med "tvillinger" ser vanvittig gromt ut mannen i nord.

    Du kan få låne noen juleknepp på volumhjulet mitt mens jeg er på ferie btw;) Har PLEEEENTY.......
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    alfa hannen fra nord ;) takker for tilbudet
    Fristende, men da må jeg nok lydisolere soverommet i tillegg til dp-stua
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Du bør kanskje teste å kjøre i mono også, hvis det er en mulighet på DP A1?

    Har du fortsatt like mye demping i rommet? Har du noen gang målt?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    SRM siste først.
    Har målt tidligere men ikke slik det ser ut nå. Har mindre demping nå enn tidligere.
    Når du sier mono vet jeg ikke helt hva du tenker på, kan det vere et av disse alternativene.
    DpA1 kan kobles slik jeg nå har valgt med en a1 til hver kanal.
    Epicon 8 har dobble terminaler lav og høy og de får da 250w hver å boltre seg med.
    Eller så kan dpa1 brokobles, noe som gir mere effekt. Mulig det er det du mener med mono siden hver effekt da i teorien blir en monoblokk bestående av 2 kanaler i bro.
    Har hørt at støygulvet blir høyere av denne konfigurasjonen og det er ikke spesielt interesant.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    SRM siste først.
    Har målt tidligere men ikke slik det ser ut nå. Har mindre demping nå enn tidligere.
    Når du sier mono vet jeg ikke helt hva du tenker på, kan det vere et av disse alternativene.
    DpA1 kan kobles slik jeg nå har valgt med en a1 til hver kanal.
    Epicon 8 har dobble terminaler lav og høy og de får da 250w hver å boltre seg med.
    Eller så kan dpa1 brokobles, noe som gir mere effekt. Mulig det er det du mener med mono siden hver effekt da i teorien blir en monoblokk bestående av 2 kanaler i bro.
    Har hørt at støygulvet blir høyere av denne konfigurasjonen og det er ikke spesielt interesant.
    Første først. :) Hvorfor har du mindre demping nå? Hvordan målte det sist?
    Med mono mener jeg brokobling ja. Støygulvet blir kanskje høyere, men hvis det er langt utenfor det hørbare så spiller ikke det noe særlig rolle.
    Du har jo muligheten til å prøve det helt gratis, så det ville jeg definitivt gjort! Hva som blir best av bi-amp og brokobling er opp til deg. :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    SRM
    Målingene som ble gjort tidligere vedlagt.
    Mindre demping ble det når jeg fikk på plass hyllene i rommet, de har jeg lagt ut bilder av her.
    IKEA hyllesystem som passer perfekt for å oppbevare lp plater, funker også fint å plassere dempemateriale i romene/hyllene og på denne måten dempe mere målrettet.
    Målrettet demping i første og andre refleksjon ga jevnere bass og mere live i musikken.
    Opplevde også bedre bass når veggen bak lytteposisjon ble dempet i flere slike hyller enn når den var fulldempet.
    Har ikke målt dette men det kommer målinger etterhvert som prioriteringer kan vris mere mot lydhobbyen
    Brokobling krever noen spesielle kabler som må lages for å teste dette, akkurat nå blir det nok ikke prioritert.
    Har blitt frarådet brokobling over biamp tidligere og på nytt nå i uka som gikk.
    Om jeg skal utforske og teste ut noe fremover frister det med aktiv deling.
     

    Vedlegg

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Støygulvet blir lavere ved brokobling, men dempingsfaktor blir halvert,og forsterker ser også halv last i forhold til å ikke fasevende plus og minus på jumperkabel( kjøre stereo)
    Teoretisk 4 dobbler man effekten ved brokobling.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke mitt fagfelt så jeg spør fagfolket.
    Hva ville du gjort og hvorfor?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn