Veien til Rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det SEOS 24 eller 30?
    Må si det treffer ganske pent design messig med FLH :)

    Kan du si to ord om disse horna til en stakkar som ikke kjenner annet enn 2360?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.673
    Torget vurderinger
    10
    Seos 24 men med 8" papir-vanlig-membran-kompresjonsdriver
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vel, det er strengt tatt ingen av delene ennå de bygger på samme Oblate spheroid prinsippet. Det er designet av Grelv og produsert av Autotech. Ønsket var et egnet horn for JBL 2169 (CMCD) 8" med faseplugg og bakkammer, så hornet har 4" halsåpning. Intendert område er ca 250-2500hz med CMCD, Spredning og størrelse perfekt match med FLH. Er nok flere 8" og 10" som er egnet, men det har vi ikke testet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.673
    Torget vurderinger
    10
    Hadde vært gøy å prøve Lowther?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ådu! :D
    Kult!
    Da lærte vi litt nytt!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    ja men feil info på siden deres.
    nei, du skal ikke bruke fe108 i dette hornet.
    ja
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Måtte spørre, uansett ikke tenkt å prøve ;)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kan melde at min lille crown får nå prøve seg på spisestuen, so far so good.

    Er veldig spent på de lydmessige inntrykkene av CTS oppover når ting faller litt til ro.
    Var innom lydrommet en tur i forgår, snadder snadder snadder.
    Men disse progreiene teler vist ikke i hifi sammenheng??? i følge noen.

    H
    CTS4200 syntes jeg gjør alt riktig. Tyst (litt sus på kompdriveren), kompakt i forhold til at det er trossalt fire kanaler, masse krefter for toppene, gainjustering og en bråte beskyttelsesmekanismer som er godt for nattesøvnen.
    Hører ikke annet enn at den er transparent. Dvs all min herjing i audiolense kommer umaskert frem.
    Vifta skrangler litt, men den går skjelden, og er en enkel 12V som byttes ut med en Noctua som er på vei i posten.
    Vi får a/b teste mot Anaview AMS1000 som er blitt husets referanse etterhvert.

    Er samme høyttalertilkobling på den dingsen du fikk i posten?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Joda - det med førsterefleksjon skjønner jeg godt. Ikke rare avstanden til sideveggene for horna. Men - hva med å henge opp sauer? Mer miljøvennlig, kortreist etc. :cool:

    Eller når jeg tenker meg om, ikke hele sauen men ull?
    Ambisjonen var å dempe førsterefleksjon ned til schroeder, og da er det opplest og vedtatt at ikke mindre enn 20cm med byggisolasjon duger, ennå noen sauefeller hadde sett bra ut. Steinullen er 40km unna så er jo relativt kortreist den også

    Avstanden er 40cm fra ytterkant av horna til veggen. Bildet lyver litt, for disse greiene er jo ikke akkurat compacts...
    Det FINNES alternativer altså :p men 20cm+ vanlig isolasjon er en enkel og billig måtte å fikse det på. :)

    (Ps: ser compact ut:cool:)
    Hva er alternativene til byggisolasjon hvis en skal ha fullgod demping til Schroeder i førsterefleksjon?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    lille crown bruker 2 pol phoenix på HT.
    Fikk med noen 4 pols men var på lydrommet samme dag som den kom i posten og hentet en neve med vanlige 2pols

    Den skal først få prøve seg mot en ams0100 i spisestuen før den får innpass i det ultrakompakte.
    Følger spent med på utviklingen på Silfrastadir og jeg tror du skal se på det Vidarj var innepå.


    H
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er testet. Ikke vitenskapelig. Sliter litt med å finne en realistisk kurve for diskanten. Blir fort agressivt hvis jeg prøver meg på en kurve som strekker seg forbi 10k, og det er jo mye å be om fra lytteposisjon. Savner å kunne sammenligne med nærfeltsmålinger, å må finne ut av hvordan jeg kan bruke rew gjennom jriver
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har du sett på det jeg spurte om, dvs analog signal fra rev på laptop til RME ?

    H
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei. Skal prøve men litt kjipt å bruke hodetlf utgangen. Må da finnes bedre metode
    Forresten kom denne i hus

    20170907_192727.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser bra ut den, litt mer moderne en min.
    Er den like deilig ?

    Litt enig med deg ifbm høretelefon utgangen på laptop, men om det er signaldegradering du er bekymret for
    er det vel bare å sette en grei usb dac i mellom.
    Sett nå uansett i gang og test om conseptet fungerer.

    H
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lyden da mann lyden, beskriv.

    At du trenger hjelp med det esteiske er åpnebart men det skal vi få til:)
    Men lyden fremgår ikke av bildene
    Som du kjenner audiolense så er det veldig ryddig lyd. Timing perfekt, som er trumfkortet til programvaren imo. Det låter oppløst i toppen men med noen sporadiske digitale artifakter i diskanten som Kommer spesielt fram ved s lyder. Kan være overkompensasjon og klipping eller rett og slett noe feil i filteret. Har bare prøvd ett filter etter at jeg installerte 5.0

    Syntes lydbildet har god dybde, men skorter noe i bredden. Plassering er relativt god, men kanskje noe fokusert på midt høyre og venstre i stedet for å tegne opp en halvsirkel

    Midbassene er spektakulære etter modd. Enormt responsive som oppleves som kjappere og følger resten av stacket bedre.
    Brukanes til 60hz med E145. Deler på 70hz. Kan ille be om mer punsj

    subbene forsvinner godt bak i kneveggene. Tilfører det de skal med å skape et godt fundament, men uten å stikke seg frem. Virker som AL har klart å tidskorrigere de veldig godt.

    Har nå prøvd med både minidsp og AL i rommet, og får god lyd med begge metodene da alt er enkelt å korrigere. men klart at det kreves mye jobb med en tradisjonell dsp å treffe på tidskorrigeringen og deleflanker.

    Savner kontroll over eq og måleresultater som ved tradisjonell ratting av aktive systemer, men på en annen side er det veldig små variasjoner i targetkurve i AL som gir store utslag, så her må det jobbes videre.
    Gratulerer med å ha horna oppe å spille i nytt rom! :)

    Nysjerrig på hva slags filterdesign du bruker på AudioLense. Fokuset på høyre og venstre tyder litt på Default :D
    Trumfkortet til programvaren imo er at så lenge kapasiteten er god nok så kan man sammen med bittelitt dempende materiale kompensere for mye og skru lyden nærmest akkurat som man vil. Mesteparten av dette skjer i tidsdomenet. Hvorfor trenger du å kontrollmåle?
    Foreslår å behandle rommet med REW og skru høyttalere med AL og stole på ørene. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vil det fungere slik jeg gjør det? I REW under generator menyen kan du velge Meas.Sweep og trykke på knappen wav, da får du fler valg og der velger jeg add timing reference signal til den kanalen som passer. Denne filen lagrer jeg på disken min. Deretter går jeg inn i measure menyen og huker av for wait for timing reference. Så starter jeg målingen og spiller av wav filen. Dette gjør at jeg enkelt kan se om Al gjør det den skal (det gjør den:)).
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei Atle!

    Ting endrer seg fort her på gården. Har fått filter som sitter bedre, men jobber fortsatt med HF. Bruker D2 som diskant, og den trenger enormt med kompensasjon for å spille oppover i et Constant Directivity horn. Opptil 15dB.

    Har targetkurve som begynner å rulle av ved 10k, og lavt nok til at AL klarer å kompensere. Gainstruktur er stortsett lik for alle komponenter.

    Innstillinger på filter jeg bruker nå er som følger

    True Time domain
    Lengde ca 65000
    Opptil 15dB boost.
    Ingen boost i bass
    filter.jpg


    Det lave nivået er kun pga diskanten. Har vurdert å koble D2 så den får 6dB mer gain.

    Lydbildet begynner å falle på plass.
    Bass/midbass er spektakulært. Litt aggressiv toppen ennå.

    Høyre/venstre fokus er borte. Dybde er realistisk og går fra høyttalere og bakover. Scenen er blitt betydelig bredere, men tror også horna jeg bruker nå gir noen begrensninger her. Blir interessant å koble opp 2360 som har en evne til å tegne et voldsomt bilde...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Johann!

    Som en start med eksperimentering med AL anbefaler jeg deg å lage et nytt filterdesign, sette minimale tidsvinduer finne midtfrekvens og jobbe deg oppover sammen med simuleringen. Midtfrekvensen er viktig. Da får du en mulighet til å korrigere lange tidvinduer under midtfrekvensen og myke av over den. 15db boost er veeldig mye. Ville begynt med 3db og gå forsiktig opp ved behov. Du som har horn bør legge inn Partial correction i diskanten.
    Som Vidarje nevnte på forrige side så kan du justere mykheten i lyden i toppen ved % minimumfase i targetdesigner og det samme med punchen i bassen. Det varierer fra oppsett til oppsett hva som er riktig blanding av linjær og minimumfase.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vil det fungere slik jeg gjør det? I REW under generator menyen kan du velge Meas.Sweep og trykke på knappen wav, da får du fler valg og der velger jeg add timing reference signal til den kanalen som passer. Denne filen lagrer jeg på disken min. Deretter går jeg inn i measure menyen og huker av for wait for timing reference. Så starter jeg målingen og spiller av wav filen. Dette gjør at jeg enkelt kan se om Al gjør det den skal (det gjør den:)).
    Litt av poenget mitt er at man kan fikse romproblemer med REW uten AL i signalet. AL er så finkornet at man har lite bruk for akustikkmålinger likevel. Låter det dårlig finner man ikke svaret i REW og omvendt. :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, det er sånn jeg har gjort det sålangt. Koblet rew opp direkte uten AL men med minidsp til forsterkere med ukorrigerte horn

    Hva mener du med midtfrekvens?
    Også hvordan anbefaler du å gå frem ved korrigering av diskanten når den trenger så mye for å spille oppover? Constant directivity horn oppfører seg spesielt ved hvordan de ruller av med 6dB/okt oppover for å opprettholde spredningen. De er jo konstruert for kraftig korrigering, og driveren tåler dette. OMF har jo jobbet med dette i sine 2384 horn, så hadde vært interessant å høre fra han
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Dette er en nærfeltsmåling av D2 og jbl 2450 med Be i samme horn jeg bruker.
    Målt i lytteposisjon i et møblert rom blir fallet mer dramatisk, så her gjelder det å finne en gylden middelvei i forhold til kompensasjon

    Vis vedlegget 456211
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et lite innspill fra rett over fjorden :)

    Drivere for sitt komfortområde.
    Kjørte en slik kurve med 2360/2446 aquas da driver ikke leverte reint og for å få det til å låte noenlunde og med litt diskant.
    Kjenner ikke D2, bare et innspill om du sliter med de øverste frekvensene :)

    JoHoo.jpg


    Ca 6-7dB fall fra 1k-20k. Kan prøve om du gidder.
    Kjører selv rettere kurve nå som ting er litt mer i orden.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Å slite er å ta i, men vi satser høyt. Det låter fortryllende, men mye å hente da jeg ikke har kontroll på programvaren.
    D2 kjenner jeg godt, og komfortsonen er 1500-20.000 med minimal forvrengning i dette hornet. Men utfordringen er hvordan en skal kompensere i AL
    Jeg har ikke tro på å maskere med en mørk voicing, da både driver/horn og akustikken tåler en rett kurve og dermed mer usminket lyd som jeg foretrekker
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jepp, det er sånn jeg har gjort det sålangt. Koblet rew opp direkte uten AL men med minidsp til forsterkere med ukorrigerte horn

    Hva mener du med midtfrekvens?
    Også hvordan anbefaler du å gå frem ved korrigering av diskanten når den trenger så mye for å spille oppover? Constant directivity horn oppfører seg spesielt ved hvordan de ruller av med 6dB/okt oppover for å opprettholde spredningen. De er jo konstruert for kraftig korrigering, og driveren tåler dette. OMF har jo jobbet med dette i sine 2384 horn, så hadde vært interessant å høre fra han
    Med midtfrekvens sikter jeg til en funksjon i menyen "Correction Procedure designer" som heter "apply midband filter setting". Der kan du sette midtfrekvens og ha egen tidsvinduinnstilling for denne frekvensen.
    For å korrigere diskanten ville jeg krysset av for "Use target as EQ in no correction zone". Da vil ikke tidskorreksjonen slå inn, men du vil kunne justere nivået i target.
    Obs: partial correction har det med å falle ut så man må inn å gjøre denne innstillingen flere ganger.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det får bli i morgen kveld... og så var det de forbanna listene
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.418
    Antall liker
    102.473
    Torget vurderinger
    23
    Listene? Er det valg på Island også? Er det mange lister? Listhaug? :D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Å slite er å ta i, men vi satser høyt. Det låter fortryllende, men mye å hente da jeg ikke har kontroll på programvaren.
    D2 kjenner jeg godt, og komfortsonen er 1500-20.000 med minimal forvrengning i dette hornet. Men utfordringen er hvordan en skal kompensere i AL
    Jeg har ikke tro på å maskere med en mørk voicing, da både driver/horn og akustikken tåler en rett kurve og dermed mer usminket lyd som jeg foretrekker
    Det er godt mulig at diskant-hardheten skyldes target. Du har en litt tilbaketrukket nedre mellomtone som gjør at presensområddt stikker litt frem. Litt mer energi i nedre mellomtone eller litt mindre fra 1khz og opp kan gi et annet resultat.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk bx. Skal jobbe videre med target, men sliter litt med å kompensere for hornas avrulling i toppen. Jobber også med å begrense korreksjon i toppen men har ikke helt koll på begrepene i korreksjonsinnstillingene ennå
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Horndiskanter kan være kompliserte fordi noen av de har tidligrefleksjoner som (nesten) overskygger direktelyden i de øverste frekvensene. Dette er i praksis noe som man ikke bør tidskorrigere. Så da blir det partial TTD korreksjon opp til et visst nivå. Hvilken frekvens man velger her har betydning for hvor ren korreksjonspulsen blir og for hvor godt timet resultatet blir. Dernest må man løse frekvenskorreksjonen. Her er det mange parametere man kan skru på for å få rett resultat: Target, frekvens der frekvenskorreksjonen slutter, hvor mye correction boost man skal tillate og hvor mye man skal booste korreksjonen i den korreksjonsfrie sonen.

    Det kan hende det er best å starte med en ren frekvenskorreksjon med fokus på Target, og så gjøre denne så vellydende som mulig. Så har du en pekepinn på hva slags respons du skal jobbe mot. Det er lett å gå seg vill hvis man ikke vet om det man hører skyldes frekvensbalansen eller tidsforløpet...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er desverre i gokk, og langt fra höyttalerene as is, men da jeg prövde meg på partial correction opp til diskanten, så fikk jeg ingen frekvenskorreksjon over grensefrekvensen (2000hz), ennå det var valgt i AL. Den trenger 15dB kompensasjon, så sterk lut må til.

    Er det slik at Partial stop freq angir hvor langt frekvenskorreksjon når, og TTD stop angir Tidskorreksjon?
    Dvs jeg bör sette opp 2000hz og 20000hz hvis jeg önsker frekvenskorreksjon hele veien men tidskorrigering til 2000?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ja til de to siste spm. Men ofte kan det være greit å stoppe før 20000 også på frekvenskorreksjonen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Du skal se etter et korreksjonsfilter i diskanten som er "rent og pent" i den forstand at det er svært lite aktivitet på høye frekvenser. Og så skal det selvsagt gi den frekvensresponsen du behøver.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.418
    Antall liker
    102.473
    Torget vurderinger
    23
    Tull! Tråden er ikke ferdig før rommet er ferdig og behørig fotografert og presentert :mad:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må støtte sluket her og det gjelder selvfølgelig med ferdig montert listverk:)

    H
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.418
    Antall liker
    102.473
    Torget vurderinger
    23
    Ja, og det holder ikke å liste seg ut døra...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn