Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En MMC4000 er minimum 40 år gammel. Jeg ville vært litt betenkt med å betale for mye, da nålopphenget nok er godt over "middagshøyden", med fare for å gi seg når som helst. Når det skjer, så er den jo verd akkurat innbytteverdien for å kjøpe en gjenoppbygget.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ny venn

    Hei venner av B&O!

    Får melde meg inn som venn, og håper på aksept da det ikke er store investeringen pengemessig;)

    Uansett, MTP at det blir visninger på 70-tallshuset og tilbake til leilighet osv., så tenkte jeg at jeg måtte sette opp litt mere øyevennelige høyttalere. En bekjent hadde RL i sin leilighet på 90-tallet, hvor det lød uforskammet bra.
    HT det er snakk om er RL 60.2. Ikke så lett å kjøpe mtp at det skrives mye om morkne oppheng, og at HT nærmest må demonteres for å inspisere elementer. Siden det ikke var store summen selger forlangte så var det bare å ta sjansen. Og knockKnock, foreløpig lyder de bra! Ikke samme klarhet, oppløsning, luft og bass som div.andre HT jeg har, men en sjarmerende måte å spille på har de, selv i den veldig vanskelige stua her.

    Vet lite om historien, de kan jo være renovert. Men hvordan vil man merke om oppheng er i ferd med å gi seg egentlig, sånn lydmessig? Jeg lar Quten få prøve seg litt på dem nå, virker være god match :)

    Vis vedlegget 569440 Vis vedlegget 569441
    Tøft :) har et par stygge RL7000 liggende hvor ny foam til basser er på vei i posten fra USA , låter det litt ok så skal de få nytt trekk pluss oppussing av panelet på sidene litt kult det sitter høykvalitets NOKIA mellomtone i dem :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Flyttet videre siden den gang jeg postet, men HT har jeg i reserve og benyttes en gang iblant :)
    Men hørt det er vanskelig å «operere» HT i RL serien? Tenkte jeg skulle se på elementene selv, men la det på is siden de tilhørelatende spiller bra
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe! Flyttet videre siden den gang jeg postet, men HT har jeg i reserve og benyttes en gang iblant :)
    Men hørt det er vanskelig å «operere» HT i RL serien? Tenkte jeg skulle se på elementene selv, men la det på is siden de tilhørelatende spiller bra
    Ikke vanskelig i det hele tatt bare skru ut samtlige skruer i ryggen så deles den , skal se om jeg kan få tatt et bilde av innmat så vet ca hva du går til:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Blir spennende å høre! Du lar delefilteret/komponenter være urørt?
    Kjeder seg litt i C19 tider, så spørs om ikke jeg må ta en titt inni selv nå ja.
    Iflg han jeg kjøpte mine av (som altså var mest for hussalgets del) så var de eiet av entusiast på sørlandet
    som muligens allerede har utført en jobb på de jeg har. Reagerte positivt på at de spiller så trivelig og ikke er så kilne på plassering. God tight bass med litt skyv også, om ikke rommet er for stort. Var dette en litt undervurdert HT i sin tid tro?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å høre! Du lar delefilteret/komponenter være urørt?
    Kjeder seg litt i C19 tider, så spørs om ikke jeg må ta en titt inni selv nå ja.
    Iflg han jeg kjøpte mine av (som altså var mest for hussalgets del) så var de eiet av entusiast på sørlandet
    som muligens allerede har utført en jobb på de jeg har. Reagerte positivt på at de spiller så trivelig og ikke er så kilne på plassering. God tight bass med litt skyv også, om ikke rommet er for stort. Var dette en litt undervurdert HT i sin tid tro?
    Kommer til å la de være så orginal som overhode mulig foruten nytt skumoppheng pluss stygge skader på karosseriet de ser ut som forrige eier har dratt dem over grusplassen ( særs dype stygge riper på kortsiden rundt hele ) vel kanskje de for et nytt trekk også ? hmm :)
    Eneste jeg gruer meg litt til er montering av ny foam det magnet gapet er det trangeste jeg har sett omtrent ikke spillerom pluss det lite styring i spider til hjelp ( vinglepetter)
    Tror jeg må sette signal på spolen når siste flens på foam skal limes ( kjipt ende opp med :alien::poop: )
     
    U

    utgatt32256

    Gjest
    Hehe! Flyttet videre siden den gang jeg postet, men HT har jeg i reserve og benyttes en gang iblant :)
    Men hørt det er vanskelig å «operere» HT i RL serien? Tenkte jeg skulle se på elementene selv, men la det på is siden de tilhørelatende spiller bra
    Rl 60 har skumoppheng,og de må byttes grunnet morkenhet.
    Rl 6000 har gummioppheng og morkner ikke,trenger ej byttes.
    RL 60.2 er versjonen mellom disse to,hva har den..?
     
    U

    utgatt32256

    Gjest
    Ahh..gummioppheng.

    Da har det ikke noe for seg for Britfi å åpne sine Redline
    (som forøvrig er enkelt nok når man har løsnet ALLE skruene)
    -medmindre han ønsker å recappe delefilteret.

    Om ikke delefiltre er blåst ved overbelastning er det neppe mye å hente på recap av RL.
    Heng de opp på veggen og ha det moro med de istedet..

    Med disse nymotens tv-apparatene hengende på veggen
    er jo Redline ypperlige partnere i møblerte hjem,
    og kan dessuten låte langt bedre enn mange er klar over.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ahh..gummioppheng.

    Da har det ikke noe for seg for Britfi å åpne sine Redline
    (som forøvrig er enkelt nok når man har løsnet ALLE skruene)
    -medmindre han ønsker å recappe delefilteret.

    Om ikke delefiltre er blåst ved overbelastning er det neppe mye å hente på recap av RL.
    Heng de opp på veggen og ha det moro med de istedet..

    Med disse nymotens tv-apparatene hengende på veggen
    er jo Redline ypperlige partnere i møblerte hjem,
    og kan dessuten låte langt bedre enn mange er klar over.
    TAKK pappa og Laban!

    Der sparte dere meg for en jobb ja, hadde tenkt å se på/åpne disse i dag eller morgen.
    Ikke tenkt på at type oppheng kunne variere. Modell nummer ellers er 6513, litt usikker på hva det står for, vet du?

    Hovedhøyttalere akkurat nå er Larsen 4.2, men har 60.2 koplet opp også på annen forsterker for å teste litt annet stæsj:)
    BTW: Bor p.t i Bodø, hender jeg tar et glass på pub Piccadilly. Der henger det jaggu RL i taket gitt :)
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Beovox 2702.jpg

    Tenkte jeg skal prøve å bytte kantene på Beovox 2702. Har tatt mål av basselementet som skal være 6,5''. Tror det kanskje kan være et PHILIPS basselement? Men diskanten er nesten sikkert seas. Vil montere ektra terminaler isteden for å bruke adapter på DIN pluggene. De skal få være dær som backup for gamle B&O forsterkere. Stofframmen var festet med tynn dobbelsidig tape. Brukte bare enn tynn bordkniv for å løsne på den.
    Har fått fin omtale disse høyttalerne fra ca 1974. Hørte det av en engelsmann som likte dem bedre enn de moderne KEF med coax element. Og nevnte også at flerelement (fler-veis) høyttalerne har et bredere lydbilde.
    Jeg har alltid likt vintage høyttalere med stofframme. Dær var B&O veldig flott med denne tynne alu-profilen som de brukt den gang. Har også Beovox 3702 som jeg byttet skumkanter på tidligere.
    Er min søster som hadde disse, som hun kjøpte ny sammen med Beocenter1700 og Beogram 1202 på den tiden. Beovox 2702 skal hun bruke sammen med en Dantax sub, som sikkert blir en bra Combo hos henne. Hun er ikke akkurat noen freak :)
    Vet ikke sikker om jeg skal bestille skumkanter fra Tyskland eller USA. Pris er omtrent den samme, men sendingen blir sikkert dyrere fra USA. Jeg har tenkt å prøve simplyspeakers
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fått byttet skumkanter på en stk RL7000 det ble dessverre et voldsomt klin med limet da helse & øyne ikke er det det en gang var , fikk av orginal dust cap så den gikk til gjenbruk relimt på igjen etter foam var tørket .

    RL7000.JPG
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bestillte på simplyspeakers.com , men det blir ikke så rimelig. $57 m frakt, 2 par ekstra terminaler for dagens bruk og så bli det toll/moms . Følger med pensel for å stryke ut iimet. Disse kantene er større i yttre diameter enn orginalen, som gjør at det blir lettere å sentrere på rammen og cone. Dette blir enklere en de værste jeg har vært bort i som JBL LE8TH.
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Tror det kanskje kan være et PHILIPS basselement? Men diskanten er nesten sikkert seas.
    Peerless bass, diskant er seas sannsynligvis H-086. Vil anbefale deg å forsterke magneten på bassen med epoksylim e.l. da disse har en stygg uvane å løsne fra hverandre. Har ikke erfaring med akkurat denne 6,5" men har sett dette skje på både mindre og større versjoner.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Peerless bass, diskant er seas sannsynligvis H-086. Vil anbefale deg å forsterke magneten på bassen med epoksylim e.l. da disse har en stygg uvane å løsne fra hverandre. Har ikke erfaring med akkurat denne 6,5" men har sett dette skje på både mindre og større versjoner.
    Takk for tipset ja :) Sist skiftet jeg kantene på Beovox 3207 som var en 8 tommer. Den hadde en spesiell magnet som var m bøyd firkant. Lignet veldig på det 8 toms elmentet som var på AR MST, som også var fra midten av 70 tallet. Sistnevnte er veldig sjelden å se med orginale elementer. Akkurat samme skumkannt som brukt på beovox. Settet for Beovox 2702 er allerede sendt fra USA .Vil komme tilbake og vise hva jeg gjør. Har allerede fått noe trening nå på flere forskjellige mærker. Lært mye av Sean's videos på simlyspeakers.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ferdig kantoppheng.jpg

    Ferdig kantet Peerless 6,5' basselementer til Beovox 2702. Fjernet ikke støvhettene for å sentrere spole formen i magnetgapet. Sentrer seg automatisk ved bevegelse av elementet.
    Beovox 2702 front.jpg

    Ferdig montert basselement.
    Beovox 2702 bak.jpg

    Ny og mere moderne terminaler med de gamle DIN pluggene for Vintage B&O receivere
    IMG_20210219_224823934.jpg

    Flyttet på delefilteret for å få plass til de nye terminalen. Luftspoler og gamle elekrtolytt kondiser gir godt nok lyd på Beovox 2702. Virker ganske frampå denne høyttaleren, presist lydbilde med en bass som ikke går så dypt, men en lysere diskant(tekstil) enn bånddiskanter. Bestod prøven med Dave Grusin Discover Again Plus fra Sheffild Lab. Fim XRCD24. '' Keep Your Eyes On The Sparrow'' med Lee Ritenour, Ron Carter, Harvey Mason, Larry Bunker 🙂
     
    Sist redigert:

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    8
    Hei alle B&O venner. I går var den en lykkens dag. Fikk kjøpt et par Beovox Penta. Disss har jeg vært ute etter i flere år. Siden en nabo skulle selge dette paret på Finn slo jeg til. De er nærmere 100% strøkene. Er litt kronglete med tilkobling så jeg brukte et par kabler med spader. Ikke de beste kablene så bare for å teste Penta. Du verden de leverer. Bass som er litt framtredende, litt myk diskant og mellomtonen er absolutt bra. Jeg ble overrasket at disse spiller såpass bra. Jeg koblet de opp på en Klasse D forsterker på 300watt. som har navnet Midas Reference Phantom II. Konstruert av Frank Solheim som forøvrig er mannen bak Midas Reference kabler so m selges av Duet Audio. Men tilbake til Penta. Satt i flere timer å lyttet til alt fra klassisk til Diana Krall. Meget fornøyd men klart ikke min referanse men en sann glede å eie.
     

    Vedlegg

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Hei alle B&O venner. I går var den en lykkens dag. Fikk kjøpt et par Beovox Penta. Disss har jeg vært ute etter i flere år. Siden en nabo skulle selge dette paret på Finn slo jeg til. De er nærmere 100% strøkene. Er litt kronglete med tilkobling så jeg brukte et par kabler med spader. Ikke de beste kablene så bare for å teste Penta. Du verden de leverer. Bass som er litt framtredende, litt myk diskant og mellomtonen er absolutt bra. Jeg ble overrasket at disse spiller såpass bra. Jeg koblet de opp på en Klasse D forsterker på 300watt. som har navnet Midas Reference Phantom II. Konstruert av Frank Solheim som forøvrig er mannen bak Midas Reference kabler so m selges av Duet Audio. Men tilbake til Penta. Satt i flere timer å lyttet til alt fra klassisk til Diana Krall. Meget fornøyd men klart ikke min referanse men en sann glede å eie.
    En sann glede når en gammel "drøm" endelig går i oppfyllelse.
    Penta er vel omtrent de eneste høyttalere fra B&O nyere enn midt 80-tallet jeg aldri har hørt, verken i Beolab eller Beovox utgave.
    Etter å ha vokst opp i et hjem som inneholdt mer eller mindre alt fra B&O på 80 og 90 tallet er det nesten en bragd.
    Og i min egen samling har jeg aldri funnet plass til et par.
    Men kos deg med et ikonisk par med godlyd og eierglede fra Struer.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dette er en trivelig tråd! Utrolig mye lekkert fra B&O opp gjennom årene! Jeg fikk tak i et par P 45(1976 - 80) på Finn i fjor. P står for panel og er litt "flatere", bredere og høyere enn de "vanlige" B&O høyttalerne fra den tiden. Disse har to basser, mellomtone og diskant, og er i mine ører svært vellydende! Hadde dem til sjekk hos Elesco - alt var i orden utenom et løst delingsfilter, og de forsterket limet mellom magnetene og bassene! At magneten på bassene kunne løsne, var visstnok et kjent problem! Alt er såre vel - de "spiller" som bare det, både rock, jazz, country og klassisk! Har er musikksmaken vid!! Mvh ToreP
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Beovox S75 eller Beovox M70? Noen som har sammenlignet disse?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Beovox S75 eller Beovox M70? Noen som har sammenlignet disse?
    Det vil jeg mene avhenger mest av tilstanden til de aktuelle høyttalerne, og om du får med stativer eller ikke. Deretter hvilken type musikk du hører mest på. S75 er kanskje ørlite grann morsommere om det er rock etc det går mest i. Skal du ha mest mulig korrekt gjengivelse er muligens M70 veien å gå da bassen er mer kontrollert.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hei. Er det noen her som har noen kabler å selge?
    trenger beolink til rca for tilkobling av aktive høyttalere til mitt Beosenter 2300, samt aux til rca overgang. 7polet.
     

    Tagliano

    Fersking
    Ble medlem
    23.10.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Asker
    Heisann,
    Mitt første innlegg her - sliter med å få koblet Beosound Core opp mot Beolab 5.
    Har lest meg til at jeg må ha Mk2 powerlink, men denne finner jeg ikke med rj45 plugg for tilkobling mot Core.
    Og TV lyd via optisk inn, på min TV blir da lyden statisk ut - er det noe elegant måte med volumkontroll av Core?
    Beoremote One med BT har jeg forstått at kan være en løsning?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Heisann,
    Mitt første innlegg her - sliter med å få koblet Beosound Core opp mot Beolab 5.
    Har lest meg til at jeg må ha Mk2 powerlink, men denne finner jeg ikke med rj45 plugg for tilkobling mot Core.
    Og TV lyd via optisk inn, på min TV blir da lyden statisk ut - er det noe elegant måte med volumkontroll av Core?
    Beoremote One med BT har jeg forstått at kan være en løsning?
    Hadde tatt en telefon til nabokommunen din og spurt: +47 67 54 45 40
    Min erfaring er at de svarer villig vekk på alle slike spørsmål.
     

    Claus..

    Fersking
    Ble medlem
    01.11.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    stavanger
    Beosystem 2300
    Ønsker å benytte min eldre BO Beosystem 2300 på hytta. Epoken for CD og FM er over . Hva trenger jeg for å spille musikk fra Spotify. Enten via aux inngang eller det som er mest ønskelig. Benytte kun de aktive høyttalerne. Kan de kobles på en enkel måte til for eksempel en streamer?
    Har en Essens (hvit stor stygg boks) men jeg fikk aldri denne til å fungere. Trolig brukerfeil, men finnes sikkert noe enklere løsning i 2022.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En slik på AUX in:
    Eller en slik:
    Etcetera.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.581
    Torget vurderinger
    2
    Har en Beogram 7000 platespiller som trenger TLC fra en tekniker. Hvem går man til i Oslo-området?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Mulig Teletor skrur litt B&O. Kommer nok litt an på hva det gjelder. Mekanisk er de ikke så kompliserte, men det er jo en del elektronikk i de.

    Under "lokket" er en Beogram 7000 tilnærmet identisk med sine brødre i 3000- og 5005 familien. Se bilde i innlegg #333 i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hør med Thomas på Elektronisk Bureau
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Minner om regel med kjøp og salg på forumet.
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Minner om regel med kjøp og salg på forumet.
    Om det er mitt innlegg du sikter til - så kan jeg på ingen måte se at det er et regelbrudd å henvise til en forhandler som kan ha det produkt man er på jakt etter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei innlegget før og et annet som er slettet som henviser til sin egen finn.no annonse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn