Venner av ATC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Salamander skrev:
    ...er det en ting jeg virkelig suger balle på, så er det å beskrive lyd med store ord...det er klart, skal jeg betale en formue for et par høyttalere, så vil jeg absolutt ikke bli servert en grøtete presentasjon, men jeg vil heller ikke forkaste 80% av musikken min, det er trossalt den jeg kjøper et annlegg til. Kort fortalt, så er jeg ute etter et par høyttalere som kan spille så høyt jeg måtte ønske og med et GODT slam, en subwoofer eller to kan jeg alltids legge til senere, så de dypeste toner er ikke det viktigste her:)
    Beklager om ordbruken ble feil. Ellers tror jeg du kan spille høyt nok på disse, men hva du ønsker av SLAM bør du nok sjekke ut live før du - helt enig - spar ut penger (skjønt de ikke er dyre(!) - forsterkeri tatt i betraktning).
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Parelius skrev:
    Beklager om ordbruken ble feil. Ellers tror jeg du kan spille høyt nok på disse, men hva du ønsker av SLAM bør du nok sjekke ut live før du - helt enig - spar ut penger (skjønt de ikke er dyre(!) - forsterkeri tatt i betraktning).
    Hehehe...ordbruken din er det ikke noe å utsette på ;D Min beskrivelse av lyd strekker seg stort sett til :

    Dårlig
    grei
    bra
    og til sist : lyd jeg vil betale for

    ...tror aldri jeg sitter å hører etter "lag" i musikken, enten så k****** det øregangene, eller så gjør det ikke :)

    Det er akkurat dette med å sjekke ut live som er problemet...Lyric hadde som sagt bare en liten model inne, å jeg har ingen anelse om hvor de ellers skulle hatt de til demo.
    Jeg skal til London i jula...vet du om noen som muligens kunne hatt de der?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg ville ha tatt kontakt med ATC direkte og spurt dem hvor muligheten var tilstede for demo i London. Ellers har du jo forhandleropplysninger på ATC sin egne sider:

    http://www.atcloudspeakers.co.uk/dealer_uk.php

    Var jeg deg ville jeg gjort avtale på forhånd slik at du fikk høre det oppsettet du var interessert i. Burde ikke være et problem.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Parelius skrev:
    Jeg ville ha tatt kontakt med ATC direkte og spurt dem hvor muligheten var tilstede for demo i London. Ellers har du jo forhandleropplysninger på ATC sin egne sider:

    http://www.atcloudspeakers.co.uk/dealer_uk.php

    Var jeg deg ville jeg gjort avtale på forhånd slik at du fikk høre det oppsettet du var interessert i. Burde ikke være et problem.
    Ja, Har allerede kikket på to to forhandler linkene, den ene er noe custom instal greier, og den andre ser kun ut til å bruke ATC's elementer i sine egne kreasjoner. Men uansett, takk for link. Skal ta kontakt før jeg farer avgårde:)
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Parelius skrev:
    Disse er også lokalisert i London:

    http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&catId=40

    Proutstyr, men de har ATC 110 der!
    http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&entryId=405&catId=40

    Om de har demorom etc aner jeg ikke.

    Tillegg:

    Jo, det har de, men ikke vanlige stuerom…

    http://www.proaudioeurope.com/66/more_funk_less_junk
    Takker, da skal jeg prøve å få innyndet meg på en aldri så liten sesjon...også sendte jeg akkurat en mail til ATC angående deres SCM150 ASL. Skal jo til london i jula, så nå krysser mann fingre, tær og annet som krysses kan :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Koselig tilbakemelding fra han som kjøpte mine gamle ATC SCM 50 ASL; en kan nesten ikke la være å skru opp volumet - en ting jeg selv erfarer grunnet den lave forvrengningen -, og en kan nesten ikke unngå å danse selv om de er «analytiske» - eller som jeg selv tenker det; lydstetoskoper med rockefot/musikalitet.

    Det er noe i det, vil jeg tro! Høyttalere til å bli fornøyd av.

    (Dagens helt overflødige oppbyggelige melding.)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Salamander skrev:
    Parelius skrev:
    Disse er også lokalisert i London:

    http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&catId=40

    Proutstyr, men de har ATC 110 der!
    http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&entryId=405&catId=40

    Om de har demorom etc aner jeg ikke.

    Tillegg:

    Jo, det har de, men ikke vanlige stuerom…

    http://www.proaudioeurope.com/66/more_funk_less_junk
    Takker, da skal jeg prøve å få innyndet meg på en aldri så liten sesjon...også sendte jeg akkurat en mail til ATC angående deres SCM150 ASL. Skal jo til london i jula, så nå krysser mann fingre, tær og annet som krysses kan :)
    Hvordan gikk det? Fikk du muligheten til å høre på noe i London?

    (Parelius i det nyskjerrige hjørnet)
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Parelius skrev:
    Salamander skrev:
    Parelius skrev:
    Disse er også lokalisert i London:

    http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&catId=40

    Proutstyr, men de har ATC 110 der!
    http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&entryId=405&catId=40

    Om de har demorom etc aner jeg ikke.

    Tillegg:

    Jo, det har de, men ikke vanlige stuerom…

    http://www.proaudioeurope.com/66/more_funk_less_junk
    Takker, da skal jeg prøve å få innyndet meg på en aldri så liten sesjon...også sendte jeg akkurat en mail til ATC angående deres SCM150 ASL. Skal jo til london i jula, så nå krysser mann fingre, tær og annet som krysses kan :)
    Hvordan gikk det? Fikk du muligheten til å høre på noe i London?

    (Parelius i det nyskjerrige hjørnet)
    Jeg ble...utrolig nok bedt til fabrikken for en lytt, så servicen er upåklagelig. Men vi var ifølge med et annet par å hadde ikke all verdens tid til rådighet i London, så jeg droppet det.

    For tiden er hodet fylt med husbyggeplaner, så prosjekt 'stereo' er lagt på hylla inntil videre, Men jeg håper å få audiens der ved en senere annledning også.

    Foreløpig er toppkandidaten JBL K2 S9900 (evnt. Everest brukt). Hadde egentlig avskrevet Avantgarde Duo Grosso etter en demo, men etter å ha hørt lovord fra flere hold, så burde jeg vel ta de opp til vurdering igjen.
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Hei,er det noen som har ampene til atc? Har bestilt meg en atc-sli 150 forsterker,
    150 w i 8ohm,klasse A i 100 av dem,håndbygd i england og seks års garanti,
    skal drive ett par proac d-18 :)
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt en SIA2-150 i halvannet år. En no nonense forsterker av høy kvalitet, som ikke gjør så mye ut av seg (lydmessig) og bare vokser med oppgaven. Mulige ulemper er at den blir veldig varm (ikke i standby, riktig nok) og trenger plass der etter, samt at fjernkontrollen er utrolig kjip.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Parelius skrev:
    Koselig tilbakemelding fra han som kjøpte mine gamle ATC SCM 50 ASL; en kan nesten ikke la være å skru opp volumet - en ting jeg selv erfarer grunnet den lave forvrengningen -, og en kan nesten ikke unngå å danse selv om de er «analytiske» - eller som jeg selv tenker det; lydstetoskoper med rockefot/musikalitet.

    Det er noe i det, vil jeg tro! Høyttalere til å bli fornøyd av.

    (Dagens helt overflødige oppbyggelige melding.)
    Parelius, er det mulig å sende deg en pm eller mail?
    Yasman
     

    Tommen21

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    10
    Sted
    nord trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Carter skrev:
    Jeg har hatt en SIA2-150 i halvannet år. En no nonense forsterker av høy kvalitet, som ikke gjør så mye ut av seg (lydmessig) og bare vokser med oppgaven. Mulige ulemper er at den blir veldig varm (ikke i standby, riktig nok) og trenger plass der etter, samt at fjernkontrollen er utrolig kjip.
    Hva mener du er den er best på da? og har den noen unoter i lyden?
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    hifiguru skrev:
    Wow, verdens beste mellomtone og Bryston 7b? Burde være "takhøyde" med 2x500w tilgjengelig!

    edit: Hadde et sett gamle Proac Studio 3 med ATC elementer og en kompis har samme domen i sine Proac Response 5, den er bare nyyyydelig
    Har til gode å høre en ren atc høytaler . Men en i lauget vårt vurderer et sett atc nå gleder meg til å høre de .Mellomtone elementet i den proacen jeg har gjør en kjempejobb så vis resten av høytaleren til atc er i samme ligan må de vere veldig bra ;D
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    X-250 skrev:
    hifiguru skrev:
    Wow, verdens beste mellomtone og Bryston 7b? Burde være "takhøyde" med 2x500w tilgjengelig!

    edit: Hadde et sett gamle Proac Studio 3 med ATC elementer og en kompis har samme domen i sine Proac Response 5, den er bare nyyyydelig
    Har til gode å høre en ren atc høytaler . Men en i lauget vårt vurderer et sett atc nå gleder meg til å høre de .Mellomtone elementet i den proacen jeg har gjør en kjempejobb så vis resten av høytaleren til atc er i samme ligan må de vere veldig bra ;D
    Ingen tvil; kanskje en av verdens beste mellomtoner IMO
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer veldig på noe aktivt fra ATC. Men jeg har problemer med å finne frem i siden deres. Er det bare scm20sl som er aktive stativhøyttalere?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Rockefoten skrev:
    Jeg lurer veldig på noe aktivt fra ATC. Men jeg har problemer med å finne frem i siden deres. Er det bare scm20sl som er aktive stativhøyttalere?
    Det kommer vel an på hva du skal ut med av kroner. En får da det mest som stativhøyttalere. Se på de såkalte Classic models. Og prosakene deres.

    Hva mener du å vinne med stativer? De tar like stor gulvplass (om de nå skal stå på gulv)…
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    tja, ikkeno spesielt, men de gulvstående så så dyre ut. jeg håpet å være nærmere 15 enn 30k for å si det sånn..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du finner 16, 20 og 25 på prosidene deres.

    Så har du 20 (Tower) på hifsidene deres.

    Hva prisen er på disse vet bare Tor på Lyric! (Han har visst / hadde noen 16 eller 19 - eldre modeller - stående på bakrommet. Om de er helt i orden er jeg faktisk ikke sikker på. Om de er det, så står de jo selvfølgelig på feil plass. Er de ikke i orden, så irriterer det selvfølgelig at de må til England for sertifisert rep. Det fins sikker gode ingeniører her i fjøslandet, men det er og blir ikke-sertifisert slik jeg ser det. Håpløst!)

    Ellers har du jo bruktmarkedet. Noe er å finne på audiomarkt.de, av og til på svenske sider og så selvfølgelig de engelske bruktsidene.

    Husk nå på når du tenker pris at du får forsterkere med på kjøpet. Synes egentlig ikke at dette er en dyr løsning når en tenker på hva en får.

    Tillegg: Det fins også noen ATC 10 (som er utgått). Det er også stativhøyttalere. Søk på nett for omtale.

    http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=8728513788&
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Tor har en atc 10 som trengs nye basser sier han.. kanskje det er noe? Skal uansett høre med Tor og lytte til høyttalerne :)
     

    triode

    Fersking
    Ble medlem
    22.01.2011
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Jeg hænger mig på her! Har netop fået et par ATC SCM 50 ASL i hus :)
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ATC's venner. melder meg på her da stueanlegget endelig er komplett. Hentet ett par custom scm 50 Anniversary i rosewood hos Lyric Hifi for 2 dager siden. Hvilket bra valg det var å bestemme seg for aktive høytalere. Stort pluss var det også at min bedre halvdel var fornøyd også. Er ikke alltid lett å få det som en har lyst, spesielt ikke i stua. Uansett, nå spilles det for fulle mugger. Anbefales på det varmeste. Igjen er jeg fornøyd med service og råd fra Lyric. Er det noen her som har erfaring med disse og hva elektronikk som spiller bra på disse? For øyeblikket bruker jeg audio research ref 3 pre og cary cd.
    Lars
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med en fantastisk julegave til deg selv, skutelos. ATC SCM50 An. har et utrolig bra slam og trøkk til å være en relativt moderat stor høytaler. Må dessuten være lekker i rosewood. Bilder, please!

    Vil tro at Cary og ARC må være en flott kombinasjon. Har bare hørt dem med bryston pre og mimetism og bryston kilder på Lyric. Klart best med den franske cd spilleren; et vanvittig trøkk og driv - og så gøy å spille musikk! Kanskje litt hard diskant om noe. Vil tro det er mer å hente der på enda bedre elektronikk. Har vært fristet til å ta med egen Burmester elektronikk for å teste Anniversariene.

    Vurderte du å gå opp til 100 med 12"? Eller ville de blitt for dominerende i stua visuelt? Bruker du sub'er til 50? Litt om dette, mer lytteinntrykk og ikke minst bilder ønskes.

    mvh oes

    ATC's venner. melder meg på her da stueanlegget endelig er komplett. Hentet ett par custom scm 50 Anniversary i rosewood hos Lyric Hifi for 2 dager siden. Hvilket bra valg det var å bestemme seg for aktive høytalere. Stort pluss var det også at min bedre halvdel var fornøyd også. Er ikke alltid lett å få det som en har lyst, spesielt ikke i stua. Uansett, nå spilles det for fulle mugger. Anbefales på det varmeste. Igjen er jeg fornøyd med service og råd fra Lyric. Er det noen her som har erfaring med disse og hva elektronikk som spiller bra på disse? For øyeblikket bruker jeg audio research ref 3 pre og cary cd.
    Lars
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ATC scm 50 Anniversary

    atc stue.jpg
    Hei Takk for det, Vurderte faktisk alle tre utgavene men da min bedre halvdel godtok å ha de minste i stua, ble det slik. Opplevde faktisk noe som jeg aldri har opplevd før. Fikk de hjem og koblet dem opp. Ble utrolig skuffa da de låt helt forferdelig. Det var så ille att samboer og jeg titta på hverandre i vantro..er det disse du har betaalt så mye for, var kommentaren som falt. Må spilles inn osv forsvarte jeg meg med, selv om jeg ikke hadde særlig tro på det, med det utgangspunktet.Trodde ikke mine egne ører og at de kunne spille så forskjellig fra hva jeg hadde hørt tidligere. Uansett, det ble nå spilt på de ett par timers tid, mens jeg holdt på med litt forskjellig rundt i huset, helt til dama ropte på meg og sa, hva skjedde nå. Hva mener du sa jeg, ja hør da var svaret. Da var det som om lyden hadde sluppet helt ut. Det var veldig holografisk med alt på plass. Diskant var oppløst og veldig klar uten noe shhh. Cymbaler hadde fått en mye musikalsk klang. jeg har ikke noen annen måte å forklare det på. Samboer sa at hun helt klart hørte lyden åpnet seg i løpet av ett minutt eller så. Dette er tilfelle da jeg aldri var borte fra stua i lengre tidsrom av gangen. Spurte Tor på lyric om han hadde opplevd lignende, noe han svarte benektende på. Han trodde kanskje det må ha vært noe med motstand/elektrolytter i høytalerne. Vel, har fått spilt på dem endel nå og er fornøyd. Kan bekrefte at de er sanne til kilden, lyden er "ufarvet" uten noe særlig wow faktor. Misforstå meg rett, for meg er de engasjerende nok med de rette sporene. Bassen er noe slørete når de står i hjørnet inntil vegg, men forandrer totalt karakter når jeg drar de ut på gulvet. da blir det stramt og dypt. Holografi ligger ikke noe tilbake for trioene. Blir spennende om de forandrer seg noe mere som tiden går. Tror kanskje ref3 er bra match selv om jeg ikke har prøvd noe annet ennå.:) Skulle vært interessant å høre andres erfaringer også. Har ikke blitt noe bilder ennå, men rosewood er flott tre syns jeg, også vet jeg ikke om noen andre scm 50 anniversary er gjort i rosewood. Mvh Lars
    PS Enn så lenge ikke noe sub :)
     
    Sist redigert:

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er så stille i denne tråden.
    Jeg antar det er fordi vi som har ATC bruker tiden til å høre på musikk:)
    Legger ut et bilde av mine bare fordi jeg fikk lyst:)
    God påske:)
    image.jpg
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Hei da er jeg fått min første ATC i hus. En scm50 active tower :). Pakket de ut for en time siden men har ikke rukket å lytte så mye ennå, men så langt kan jeg si at de spiller vanvittig detaljert og oppløst.
     
    Sist redigert:

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Her var det ikke mye repsons, men opprettet en tråd på hifiwigwam om forskjellene på scm40 og scm20 aslt som tilslutt endte opp i en fortelling om hvor fort ting kan snu seg.
    ATC SCM40 vs SCM20ASLT
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hei da er jeg fått min første ATC i hus. En scm50 active tower :). Pakket de ut for en time siden men har ikke rukket å lytte så mye ennå, men så langt kan jeg si at de spiller vanvittig detaljert og oppløst.
    Hvordan spiller ATC SCM50?

    Finner ingen prislister!!!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ønsker å kjøpe ATC. Ta kontakt.
    mvh
    Bjørn (oslo)
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    ATC er rimelig forskjellig fra hva jeg har hørt tidligere. I sammenlikning med mine forrige høyttalere (Tannoy DC10t ) kan de nesten virke litt tamme og høflige, men du merker raskt at de har helt andre og besnærende kvaliteter. Du blir f.eks ikke overrumplet med slag i mellomgulvet-bass som DC10t kan få til ganske enkelt, men man hører flere nyanser og registrerer en nesten magisk tilstedeværelse av artistene / instrumentene. Gode opptak skinner vanligvis på gode anlegg, og spesielt på disse.
    Anbefaler deg å lese denne anmeldelsen, den er ganske "spot on" : ATC SCM50ASLT SPEAKER REVIEW


    Hei da er jeg fått min første ATC i hus. En scm50 active tower :). Pakket de ut for en time siden men har ikke rukket å lytte så mye ennå, men så langt kan jeg si at de spiller vanvittig detaljert og oppløst.
    Hvordan spiller ATC SCM50?

    Finner ingen prislister!!!
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    ATC SCM11 er en høyttaler som jeg ofte har vurdert. Kåret til beste stativhøyttaler 6 år på rad i What Hi-fi fra 2006-2011 og igjen i 2013 med den NYE oppgraderte utgaven til 1200£. Så gode høyttalere burde jo vært solgt gjennom HFK/ Soundgarden, så flest mulig kunne ha muligheten for å høre dem. ATC SCM 11 (2013) review from the experts at whathifi.com
    What Hi-Fi? Sound and Vision Awards 2013: Best Stereo speakers | whathifi.com


    New SCM11 Wins 2013 What Hi-Fi? Award for best Standmount Speaker £800 – £1500




    Latest award joins these:

    2011 SCM11 Best Standmount Speaker £700-£1500
    2010 SCM11 Best Stereo Speakers £600-£1000
    2009 SCM11 Best Stereo Speakers £600-£1000
    2008 SCM11 Best Stereo Speakers £500-£1000
    2007 SCM11 Best Stereo Speakers £500-£1000
    2006 SCM11 Best Stereo Speakers £750-£1000

    Click here to visit the SCM11′s product page.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anbefaler å gå for de aktive; da vet du at ting er tilpasset optimalt, og prismessig vil det sannsynligvis bli billigere. Jeg har ennå ikke kommet over ett godt argument for å kjøpe passive.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ADAIR ACOUSTIC BLOG • What Makes ATC Loudspeakers So Special?

    «It is well documented that despite their success in the passive speaker market recently, ATC firmly believe that the only way to get the best sound you can from loudspeakers is to go active. I was intrigued as to why they felt active speakers were such a better option.They told me that even a system which incorporates the best available stand-alone power amplifier will never achieve the performance of a similar active system. It seems like a big claim, but when you look at how the technology works, you soon see why this is the case.
    For those not versed in the ways of active speakers, they are loudspeakers systems with individual power amplifiers built in for each driver. The low-level audio signal is first sent through a crossover to split the audio signal into the appropriate frequency ranges before being sent to the power amplifiers and then on to the drivers. ATC active speakers include active variable all-pass filters at each crossover point to correct the phase response of the drivers improving the imaging given.
    Despite the obvious advantage of being able to control each driver sufficiently to its own needs, there are also some big advantages that active systems offer. The amplifiers in an active system are only required to operate over reduced frequency bands; because of this the intermodulation distortion (which is present in a passive system) will be dramatically reduced, by typically 20dB.
    Also, in an active system the absence of a passive crossover, long cable runs and known amplifier damping factors all prevent the modification of the loudspeaker drive unit ensuring better controlled low frequency performance.
    Finally, active speakers are just more powerful than passive speakers. For a given amount of amplifier power an active loudspeaker can be expected to produce approximately 6dB more level than the equivalent passive speaker.»
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn