rama
biskopen av holmlia
takk for det.65finger skrev:jeg husker at det var imponerende med de slitne kinarørene så grattis med nye pærer
du må ta deg en ny tur snart.
et helt annet anlegg nå!
takk for det.65finger skrev:jeg husker at det var imponerende med de slitne kinarørene så grattis med nye pærer
KnB skrev:Driver mine mezzo med kun 8W kan ikke si jeg savner krefter akkurat, nå har jeg 100W supratek blokker i spare også ;D, forøvrig likte mick_m disse bedre en sine egne SET blokker etter siste oppgradering.....
Så du har en LS 45 fra Lightning? Det var nettopp noe slik jeg tengte på som en spennende forsterker til nettopp AG-horn. Har hørt at 45 røret skal være delikat. Ulempen er vel at det ikke gir så mye effekt, et sted mellom 1,5 og 2w?olaps skrev:Kjører selv med 45-rør på mine std Duo (104 ohm), og føler sjelden jeg har behov for mer krefter
Det ble nevnt Wavelength nylig i tråden, de har mange både pene og meget gode forsterkere; alt fra 45, 2A3, 300B etc http://www.wavelengthaudio.com/Products/Products.html
Finnes en sjelden gang på audiogon; holdt en gang på å kjøpe en PX25 derfra, men havna på Welborne dengang.
Ikke lett å få prøvd ut slikt her til lands, men etter hva som skrives er det jo svært gode forsterkere (og ikke beskjeden pris heller )Gago skrev:olaps skrev:For dine Duo Mezzo(?) med 107 dB (18 ohms last), må vel 22 Watt være for rene kraftverket å regne ;D ;DGago skrev:jeg har heldigvis de gamle bassforsterkerne (tror jeg...), og sliter ikke med å få kontroll over øvre bass.
høres rart ut at man må skru både bryter og volum ned til et minimum.
jeg spiller på 22 watt (2x300b parallell pr side), og har ikke i et eneste nanosekund hatt følelsen av at jeg mangler kraft.
uansett hva slags musikk jeg har spilt, og hvor høyt jeg har spilt.
tvert imot, så har jeg hatt mange timer der jeg sitter og føler at jeg kunne klart meg med et 300b pr. side, og på den måten spare inn på rørutgifter.
etter å ha skiftet ut de slitte utgangsrørene i monoblokkene, har jeg glist fra øre til øre over den eksplosive dynamikken fra mezzoene. ;D
Kjører selv med 45-rør på mine std Duo (104 ohm), og føler sjelden jeg har behov for mer krefter
Det ble nevnt Wavelength nylig i tråden, de har mange både pene og meget gode forsterkere; alt fra 45, 2A3, 300B etc http://www.wavelengthaudio.com/Products/Products.html
Finnes en sjelden gang på audiogon; holdt en gang på å kjøpe en PX25 derfra, men havna på Welborne dengang.
wavelength er sikkert supre saker, olaps.
dessverre har jeg aldri hatt muligheten til å leke med disse tingene.
du har rett i at 22w med 2x300b i parallell pr. side føles som et kjenekraftverk på mezzo.
lyden er ekstremt distinkt, med en svær og luftig soundstage.
instrumenter og stemmer slipper horna og "hopper" ut av høyttalerne på en fascinerende måte.
Har Star Chief fra Welborne.HSobstad skrev:Så du har en LS 45 fra Lightning? Det var nettopp noe slik jeg tengte på som en spennende forsterker til nettopp AG-horn. Har hørt at 45 røret skal være delikat. Ulempen er vel at det ikke gir så mye effekt, et sted mellom 1,5 og 2w?olaps skrev:Kjører selv med 45-rør på mine std Duo (104 ohm), og føler sjelden jeg har behov for mer krefter
Har du sammenlignet med 300b av tilsvarende kvalitet?
Ja, dette er svært gode kabler. De er ganske sikkert ikke det beste som finnes i alle applikasjoner, men på horn låter det meget bra.LMC skrev:takk for rapport
da er det en til i rekken som bekrefter mine erfaringer med sølv +strømpe
en typisk no brainer deal! imo
mvh
Leif
Ganske sikkert forskjell på nødv kvadrat ved 104 og f.eks 110 dB.LMC skrev:ellers vedr.kvadrat
jo mere følsomt systemet har,jo mindre vil en slik økning som Olaps beskriver ha for resultatet ved samme lydtrykk,pga redusert effektbehov.
effektkravet ved 104dB/w er vesentlig høyere enn ved 107 eller 110db/watt
følte at det hele dreier seg om et kompromiss; økt areal gir mere slam, men noe på bekostning av finesse, om man drar det for langt
mvh
Leif
Jeg erfarte klar forbedring med 0,5 x 6 mm til bassene; mer slam og dynamikk. Har ikke mistet noe heller..........ssm skrev:Henger meg på med flatsølvet
har laget til mine kabler , de låter svært godt , jeg har gått fra Bertram til disse 0,4x4mm sølvskinnene , to ledere til hver ht , og i tillegg bruker jeg samme sølvet i bomull til jumpere , til ht kabler har jeg isolert med teflonskalger med strømpe utapå. kostnaden på det hele (sett bort fra sølv i rest) er ca 1600kr for ett sett med 3 meters kabler , og det er nok ikke noe som låter veldig mye bedre enn disse til prisen.
de er rett og slett helt rå , jeg gidder ikke se meg om ette noe svindyre kabler med det første , ikke med det andre heller tror jeg , skulle vært moro å sammenlikna det med voodoo-kablene PROXIMA fra Bertram.
Det er slett ikke alle ht som disse sølvskinnene låter bra på , men på Avantgarde uno hos meg funker det strålende.....
Jeg safet , med LMC s tips på kvadrat 0,4x4mm og jeg savner ikkenoe , men jeg føler at bassen spiller også veldig bra , dersom jeg skulle ønske mer kvadrat i bass for test , er det en ide å benytte en ekstra leder(kabel) rett fra amp til bassterminalene i tillegg til det som er der pr i dag ?
jumpere/ singelwire......eller? noen som har prøvd...? Olaps , kjører di med triwiring fra amp og ut til alle terminalene , eller har du jumpere imellom?
Jeg bruker ikke noe annet enn bomullsstrømper utenpå.ssm skrev:Det at jeg valgte teflonrør til isolering er av den grunn at kablen skulle tåle litt mer hardfør juling mht kobling(barn) ol......men det funker godt det og , jeg lukket rørene i endene i håp om at ikke oksyden slår seg på tvert......men det gjenstår å se hva jeg har fått til på det omerådet der på sikt......
jeg drar gjerne ut sølvet en gang i året for puss hvis det må til........det gjelder vel å ha sølvet blankt , det var en som fortalte meg at lyden ledes utenpå kablen og ikke inni ledern....hvorvidt det stemmer eller ei vet ikke jeg , men hvis det stemmer er nok ren utv flate påkrevet.....jeg pusset sølvet ør jeg tredde det inn i strømpene.
sølvet kommer fra rasmussen på Hamar....
Mvh Espen
Hei, jeg har kjøpt billig bomullsstrømpe hos en møbeltapetserer her i byen (Kongsberg). Sikkert mulig å få tak i andre steder også.ssm skrev:Får smekke sammen ett sett til , å prøve a-b test med disse , jeg har såpass med sølv igjen.....så skal vi se.
Noen som har 20 meter 6mm bomullstrømpe liggende som jeg kan kjøpe ?
Noen som eventuellt vet om noen steder det selges stømper i Norge ? Svlander har , men jeg handla der en gang , og det tok litt tid , og noe frem og tilbake for å få greiene....
Mvh Espen
Neineineineinei........du må jo ikke selge Unoene, om du ikke oppgraderer dassm skrev:Hei , de trenger slett ikke rør , accuphase er beviset på dette , dessuten lager ag egene nette små transistorforsterkere som både er rimlige på brukten og skal funke bra.....
Jeg har selv uno og er grisefornøyd med disse , men jeg bor i betongblokk otg naboene klager på bassen , og høy lyd støtt , jeg får vurdere , jeg liker ikke tanken på salg , men det kan bli aktuellt for å beholde husefreden noe....
Flytte har jeg nemlig ikke råd til som aleneboende ungkar.
Kanskje det kommer ett par fine unoer på børsen om en stund.....men det er det som er , jeg kommer til å angre ræva av meg rett og slett.....får se om det finnes noe mindre med noe mindre bassarrangement som er levlig....finnes det ? ;D
Espen
Har du eksperimentert med underlag Espen?ssm skrev:Hadde det ikke vært for bassens evne til å trenge igjennom betong , og betongens evne til å formidle inn i andre rom hadde jeg aldri tenkt tanken , det var på fredagen , når jeg satte på ei pplate på litt over det voulmet jeg vanligvis bruker , gikk 4 etg ned , og fortsatt hørte Bjarne Nerem jeg begynte å tenek , eller dvs bassen var det jeg hørte , dvs når jeg spiller høyt med dette er det nok ett helvete å ha meg som nabo , kan godt forstå det.... ;D
jeg skal ev ha noe som er litt snillere i bassen , eventuellt noe for mulighet til mere avkobling mot gulv....
feks audionote an/a--/k men dette blir jo en gedigen nedgradering......oppgradere kna jeg uansett glemme med så lite rom som jeg har , måtte blitt u.nano det da...men de spiller jo ikke noe mindre tøfft i bassen akkurat.
Du kan benytte det meste, bare det er stille nok. Men over tid er rør og singleended forsterkere å foretrekke. Disse trenger ikke være kraftige og det finnes rimelige utgaver som er svært gode (det finnes mange dårlige også).Sting skrev:He he nå får jeg ennå mere lyst på de, er glad i fin bass. Bygger nytt hus så plager ingen andre. Er det Model three du tenker på ssm? Eller var det en eldre model 5 tidligere?
mvh Tom
Nå her er et vanskelig spørsmål.Sting skrev:Takker for svar Inspirerende med så mange entusiaster! Hvilke forsterkere ville du anbefalt, greit å slippe bomkjøp..
mvh Tom
soundcare har jeg benyttet en stund , andre underlag har jeg ikke prøvd , men jeg fikk greie på at ag kommer med nye plater til bruk under sub ene....ikke fått sjekka de opp men vet ikke om de er til uno heller ...så bare noen bilder her.Vermin skrev:Har du eksperimentert med underlag Espen?ssm skrev:Hadde det ikke vært for bassens evne til å trenge igjennom betong , og betongens evne til å formidle inn i andre rom hadde jeg aldri tenkt tanken , det var på fredagen , når jeg satte på ei pplate på litt over det voulmet jeg vanligvis bruker , gikk 4 etg ned , og fortsatt hørte Bjarne Nerem jeg begynte å tenek , eller dvs bassen var det jeg hørte , dvs når jeg spiller høyt med dette er det nok ett helvete å ha meg som nabo , kan godt forstå det.... ;D
jeg skal ev ha noe som er litt snillere i bassen , eventuellt noe for mulighet til mere avkobling mot gulv....
feks audionote an/a--/k men dette blir jo en gedigen nedgradering......oppgradere kna jeg uansett glemme med så lite rom som jeg har , måtte blitt u.nano det da...men de spiller jo ikke noe mindre tøfft i bassen akkurat.
Og koble bassene fra gulvet med feks Soundcare eller evt noe mykt underlag kan gjøre godt for både naboer og måten du oppfatter bassen
Steiheller er også meget effektivt.
Prøv og jobb noe med dette, vil nødig se deg nedgradere til noe annet ræl uten tut og krav til effekt.
Har du prøvd og kutte det subsoniske filteret på 40hz? Det kan være det bare er de aller lengste bøgene som forplanter seg nedover
Det som er aller mest "safe" når det gjelder transistorforsterkere er jo Avantgarde's egne forsterkere.Sting skrev:He he nå får jeg ennå mere lyst på de, er glad i fin bass. Bygger nytt hus så plager ingen andre. Er det Model three du tenker på ssm? Eller var det en eldre model 5 tidligere?
mvh Tom
Takk for fin gjennomgang! Er omtrent altetende i musikk, minus jazz.. Liker nok lyd som heller mot det varme og liker også fyldig bass som ikke må bli ullen. Liker ikke spiss, hard diskant. Anlegget må kunne spille bra og fyldig på lavt volum men det må også kunne sparke ifra uten å forvrenge ved høyere volum.HSobstad skrev:Nå her er et vanskelig spørsmål.Sting skrev:Takker for svar Inspirerende med så mange entusiaster! Hvilke forsterkere ville du anbefalt, greit å slippe bomkjøp..
mvh Tom
For å avgrense bredde bør du starte med å gjøre deg opp en formening om hvilke AG-horn du ønsker. Mht forsterkervalg må du ikke henge deg opp i frykten for bomkjøp. Etter min mening er en dyr transistor et bomkjøp på AG-horn, men alle er ikke enig i dette (selv ikke Avantgarde folkene). Hvor mye vil du bruke?
Deretter teller din lyd-smak. Liker du varm lyd, tørr og analytisk, osv osv.. Hvilken musikk spiller du? Hva er viktig for deg i selve musikkopplevelsen? Lurt å prøve seg fram ved å teste flere forsterkere. Les tester!
En veldig god syretest er om du opplever lyttetrøtthet. Det skal normalt ikke skje i et godt anlegg (med rør).
Billigste forsterkeren jeg har testet/eid, som var knallgod på AG-horn, er Decware Zen Taboo på 2x6w, som koster om lag 6-8000 ny. Les tester, omtaler osv.
Hei. Du mister MYE bra lyd ved å stigmatisere jazz i en type musikk du ikke liker. Svært behagelige vokaler vs progressiv, eksperimentell jazz. Bredden er enorm. Det finnes svært mye gode innspillinger innenfor jazzen, som virkelig får et godt anlegg til å blomstre i all sin prakt. Anyway...Sting skrev:Takk for fin gjennomgang! Er omtrent altetende i musikk, minus jazz.. Liker nok lyd som heller mot det varme og liker også fyldig bass som ikke må bli ullen. Liker ikke spiss, hard diskant. Anlegget må kunne spille bra og fyldig på lavt volum men det må også kunne sparke ifra uten å forvrenge ved høyere volum.
Dette blir kanskje litt jatakk begge deler men sånn er det jo Har hatt mye forskjellig før, akkurat nå spiller jeg med squeezebox digitalt inn i Beolab 5. En fordel er å slippe mye bokser.
Tenkte på Uno Nano enten som erstatning for B5 men det kunne vært kjekt å hatt disse som anlegg nr 2 og tweaket og kost meg litt..
Et spørsmål; spiller disse horna bare bra rett i sweetspot? Må prøve å få hørt de en gang før evt kjøp, men det er kanskje lettere sagt enn gjort.
Ellers takk til Horny og gut_man for tilbud, må nok modnes litt spesiellt hos kvinnen i huset som trodde jeg ikke skulle kjøpe noe på en stund
mvh Tom
Veldig enig her!HSobstad skrev:Hei. Du mister MYE bra lyd ved å stigmatisere jazz i en type musikk du ikke liker. Svært behagelige vokaler vs progressiv, eksperimentell jazz. Bredden er enorm. Det finnes svært mye gode innspillinger innenfor jazzen, som virkelig får et godt anlegg til å blomstre i all sin prakt. Anyway...
Mvh
Helge
Cayin 9084D er en bra forsterker å starte med, har den selv (som reserveforsterker). 4 rør pr blokk gjør dessuten at den kan tunes ganske mye mht klangsignatur. Flott byggekvalitet også!HSobstad skrev:Liker du varm og rund lyd er kanskje 300b røret det rette. I kombinasjon med 845 røret tror jeg kanskje også det kan bli fin effekt og relativt stram bass. Kayin har en forsterker (9084) som kombinerer disse to rørene, og til en grei pris.
Jeg tenkte også å beholde mitt gamle anlegg (bl.a. B&W802N ht)som nr. to anlegg men etter å ha fått horna i hus så jeg ingen grunn til å binde den kapitalen i noe som ikke ble brukt.
Mine Trio spiller bra i et stort område av rommet. Mulig der er en sweetspot hvor "ting" er enda mer optimalt, men det kan ikke være mye (?). Kan ikke uttale meg om de øvrige AG-horna, da jeg bare har hørt litt på noen av dem. Generelt er det ok å be om "jatakk begge deler" når du har AG-horn ;D
Mvh
Helge
Om du "tåler" å reise litt, blir du sikkert invitert til noen AG-eiereSting skrev:Ja for all del, ikke meningen å nedverdige en musikktype! Min smak har også blitt kraftig utvidet etterhvert som anlegget har blitt bedre. Ville bare komme med eksempel på en sjanger jeg ikke hører så mye på men som absolutt ikke utelukkes! Likte ikke kaffe eller rødvin i ungdommen heller men slikt tull er jeg heldigvis ferdig med
Veldig spent på lyden i disse høytalerene, er det noen butikker med disse på demo, Lyric i oslo har de disse?
Ellers åpen for forsterker forslag for å få et innblikk i rørverdenen som virker veldig spennende!
Håper på tilgivelse for sleivete uttalelser ang jazzens verden
mvh Tom