rama
biskopen av holmlia
olaps skrev:Forskjellighet krydrer!
helt enig, så lenge alle er enige om at ag er best.
olaps skrev:Forskjellighet krydrer!
shaunv har jo et glimrende Duo-sett tilslags fremdeles (tror jeg), mine gamle. 55 000 kr, verdt hver øre!!ssm skrev:Da trodee du feil , men ferdig med Klipsch derimot er nok både sant og sikkert.BHO skrev:Jeg trudde SSM var ferdig med AG jeg.......som med mye annet. ;D
;D ES
Skal gjøre litt research på den nye serien hos forhandler tror jeg.
Dét er klart!!Gago skrev:helt enig, så lenge alle er enige om at ag er best.olaps skrev:Forskjellighet krydrer!
den som er imot, er en idiot ;DGago skrev:olaps skrev:Forskjellighet krydrer!
:Vermin skrev:den som er imot, er en idiot ;DGago skrev:olaps skrev:Forskjellighet krydrer!
Solo tilsalgs på børsen.......ssm skrev:Vet det Olaps.....
i mitt lille rom må jeg nok ha noe som ruver litt mindre.....feks uno-nano
Men dine gamle er nok knall de......og svære ;D
Espen
Solo er morsomme, helt klart! Tror dog ikke jeg ville gått fra et godt oppsett med AN-E til Solo.olaps skrev:Solo tilsalgs på børsen.......ssm skrev:Vet det Olaps.....
i mitt lille rom må jeg nok ha noe som ruver litt mindre.....feks uno-nano
Men dine gamle er nok knall de......og svære ;D
Espen
Har akdri hørt de sjøl...........
Mvh
lille hiawata skrev:Hei har en relativt liten stue på 25 kvm. Kan Uno Nano passe? Mvh Geir
Nye Uno Nano er etter alt jeg har hørt MYE lettere å få til enn gamle Uno.lille hiawata skrev:Tidligere Uno slet vel med overgangen mellom sub og horn. Er dette eliminert med nye Uno Nano? Ps kjekt med et forum der man kan få svar av folk med ymse erfaring. Mvh Geir
Midten av diskanthornet er 46cm fra sidevegg, dempet med akustikkplate. Fra bakvegg til nærmeste hjørne på kassa er 40cm.lille hiawata skrev:emokid hvor langt fra side og bakvegg har du plassert de? Og hva er avstanden til sweetspot? Mvh Geir.
Veldig enigGago skrev:støy kan det være med andre merker enn cary også, så det er nok ikke det som er den største årsaken til at cary ofte frarådes til ag.
det går vel heller på det at cary tradisjonelt har vært kjent for en "huslyd" som har mange attraktive sider (fyldighet, ørevennlighet, etc.) , men som dessverre også går for å være litt soggy, mangler prat.
og til ag vil man jo helst ha elektronikk som holder farta oppe.
siden ag's basser allerede er litt treige sammenlignet med horna, så vil man helst ikke ha elektronikk som låter "seigt" (slik cary gjerne ble beskyldt for å låte i gamle dager).
Vi behøver vel ikke alltid å være 100% enige i denne kosetråden vel ???olaps skrev:Veldig enigGago skrev:støy kan det være med andre merker enn cary også, så det er nok ikke det som er den største årsaken til at cary ofte frarådes til ag.
det går vel heller på det at cary tradisjonelt har vært kjent for en "huslyd" som har mange attraktive sider (fyldighet, ørevennlighet, etc.) , men som dessverre også går for å være litt soggy, mangler prat.
og til ag vil man jo helst ha elektronikk som holder farta oppe.
siden ag's basser allerede er litt treige sammenlignet med horna, så vil man helst ikke ha elektronikk som låter "seigt" (slik cary gjerne ble beskyldt for å låte i gamle dager).
Cary har mye "musikalsk" utstyr, men har ord på seg for ikke å passe på horn. Manglende dynamikk og støy er, som Gago nevner, sannsynligvis hovedårsakene.
Personlig sverger jeg til små SET-forsterkere. Har hatt 845, testa 211 og desuten hørt KT88. Synes faktisk ingen av disse er spesielt bra på AG (svært generell betraktning, ja).
Har både 45 og 300B fra Welborne og kan skrive under på at de er tyste! Og med vannvittig god oppløsning. Ut fra det jeg har hørt både hjemme og borte (et tjuetalls SET-forsterkere vil jeg tro....) gir nok Welborne-blokkene veldig mye for penga.
Mvh
Edit:
Støy, om det er brum eller annet, er ikke bare irriterende, men det påvirker lyden mer enn man kanskje tror. Den maskeringen som støyen ofte gjør, medfører at man mister detaljer og mikrodynamikk. Blir man kvitt støyen oppleves lydbildet med en gang roligere/sortere, kontrastene står tydeligere fram og 3D-perspektiv/romfølelse forbedres.
Ja dét er spennende, la oss få en beskrivelse!Bromkamerat skrev:"Huslyden" til Cary er kansje litt snill ? Opplever faktisk mere klang i lydbilde med Accuphase A-45 og 2810 en med Caryen og mye mere trøkk. Men gitartoner syntes jeg er overlegen på 211. Så her på sentralen at en bruker Nagra. Hvordan låter dette ?
Jens skrev:Vi behøver vel ikke alltid å være 100% enige i denne kosetråden vel ???
Selv har jeg kommet til litt den motsatte konklusjon av Olaps at krefter ikke er til å kimse av selv med 100dB++ høyttalere.
Bruker i dag forsterkere som er oppgitt til 22W, men hvis (d.vs. når hvis man har langt nok tidsperspektiv) jeg skal skifte vil jeg heller gå opp enn ned i effekt............
Lyttevaner som sier at 100dB i lytteposisjon er mer regelen enn unntaket kan dog ha noe å si i denne sammenheng ;D
Konklusjon?
Har man Avantgarde så er det mange veier som fører til Rom 8)
Helt klart, det er mange veier til romVermin skrev:Sier meg enig med Jens her, har selv forsøkt forsterkere med 2A3, 300B, 6C33 osv og det låter da bra dette. Men jeg opplever klart mere morrofaktor, trøkk for ikke og snakke om ro og kontroll ved og pushe på 20w ++
Faber har reist en uke på ferie så jeg får skrive noen få ord for ham så lenge angående Nagra 845 blokkene hans.Bromkamerat skrev:"Huslyden" til Cary er kansje litt snill ? Opplever faktisk mere klang i lydbilde med Accuphase A-45 og 2810 en med Caryen og mye mere trøkk. Men gitartoner syntes jeg er overlegen på 211. Så her på sentralen at en bruker Nagra. Hvordan låter dette ?
Jens skrev:Faber har reist en uke på ferie så jeg får skrive noen få ord for ham så lenge angående Nagra 845 blokkene hans.Bromkamerat skrev:"Huslyden" til Cary er kansje litt snill ? Opplever faktisk mere klang i lydbilde med Accuphase A-45 og 2810 en med Caryen og mye mere trøkk. Men gitartoner syntes jeg er overlegen på 211. Så her på sentralen at en bruker Nagra. Hvordan låter dette ?
Disse spiller slettes ikke varmt og fett. Vil egentlig si at de er relativt nøytralt lydende så hvis man vil farge lyden den ene eller andre veien må man i så tilfelle gjøre det med annet utstyr.
De fungerer helt fint med Avantgarde og er støyfrie
Men en slik lett last koser de seg også og Watt-meterne viser sjelden over 1W uansett hvor høyt man spiller.
Med andre høyttalere ( Faber hadde tidligere store Sonus Faber høyttalere ) sliter de dog mer og bassen hang da ikke alltid helt med på notene.
Ikke forsterkerene sine feil det vel ;DJens skrev:Faber har reist en uke på ferie så jeg får skrive noen få ord for ham så lenge angående Nagra 845 blokkene hans.Bromkamerat skrev:"Huslyden" til Cary er kansje litt snill ? Opplever faktisk mere klang i lydbilde med Accuphase A-45 og 2810 en med Caryen og mye mere trøkk. Men gitartoner syntes jeg er overlegen på 211. Så her på sentralen at en bruker Nagra. Hvordan låter dette ?
Disse spiller slettes ikke varmt og fett.
Vil egentlig si at de er relativt nøytralt lydende så hvis man vil farge lyden den ene eller andre veien må man i så tilfelle gjøre det med annet utstyr.
Men en slik lett last koser de seg også og Watt-meterne viser sjelden over 1W uansett hvor høyt man spiller.
Med andre høyttalere ( Faber hadde tidligere store Sonus Faber høyttalere ) sliter de dog mer og bassen hang da ikke alltid helt med på notene.
Nei det kan du jamen si :Vermin skrev:Ikke forsterkerene sine feil det vel ;DJens skrev:Men en slik lett last koser de seg også og Watt-meterne viser sjelden over 1W uansett hvor høyt man spiller.
Nettopp, her skiller nok Nagra seg fra mye annet av 845-forsterkeri.Gago skrev:Jens skrev:Faber har reist en uke på ferie så jeg får skrive noen få ord for ham så lenge angående Nagra 845 blokkene hans.Bromkamerat skrev:"Huslyden" til Cary er kansje litt snill ? Opplever faktisk mere klang i lydbilde med Accuphase A-45 og 2810 en med Caryen og mye mere trøkk. Men gitartoner syntes jeg er overlegen på 211. Så her på sentralen at en bruker Nagra. Hvordan låter dette ?
Disse spiller slettes ikke varmt og fett. Vil egentlig si at de er relativt nøytralt lydende så hvis man vil farge lyden den ene eller andre veien må man i så tilfelle gjøre det med annet utstyr.
i så fall skiller nagra-blokkene seg fra de andre 845-ampene jeg har hørt/hatt.
845 låter veldig ofte bredpenslet, fyldig, mørk, soggy. passer godt til slanklydende høyttalere.
men i kretsen til nagra, så har man altså fått 845 til å spille helt annerledes.
dette viser at selv om man kan si noe generelt om lydkarakteristika for rørtyper, så er det ingen regel uten unntak.
Med mine gamle Duoer, hadde jeg først standard subbene med linjeinngang og forsøkte å drive de fra préampen. Det var IKKE vellykka. Bytta deretter subbene med ett av de originale parene til LMC (uten linjeinngang), og tenkte aldri mer på den saken.Vermin skrev:Er absolutt enig med deg også Olaps, og spesielt punktene om musikksmak og hva man vektlegger i denne og hvor høyt man spiller.
Har prøvd to forsterkere med 845 på duoene mine og det ble for tjukkt og tregt for meg. men da vi hørte på Mezzo hos faber med Nagra monoblokker låt det helt kanon.
Selv sverger jeg til EL34 forsterker fordi det er hva jeg liker best, det låter ikke fullt så fett og rølpete som KT88 og ikke fullt så pent og pyntelig som diverse SE triode forsterkere. En mellomting jeg trives særs godt med.
Fort gjort å skjære alle rør over en kam, men når sant skal sies er det enkelt å høre hvorfor.
Dette med linjeinngang har jeg også prøvd men fikk det ikke til og henge helt sammen i mitt rom og med min elektronikk, men Jens kjører jo denne løsningen og har tilogmed inkludert romkorreksjon i bassen. Og der er det ingen integreringsproblematikk.
Det morsomme er uansett at dersom man kjøper seg ett sett Avantgarde høytalere så har man ekstemt potensiale til og tune og tweake lyden til sin egen smak. Av alle AG oppsett jeg har hørt er det utrolig hvor forskjellige de lyder.
Høy følsomhet og drastiske endringer uansett hva man kobler til, loving it ;D
gut_man skrev:edit; jeg kom plutselig på at jeg jo hadde to stk 890'er da jeg kjøpte Uno. 140 klasse A watt var litt overkill ;D og jeg merket ingen degradering av lyden ved å gå fra to til en amp, og halvere effekten ;D