Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Er absolutt enig med deg også Olaps, og spesielt punktene om musikksmak og hva man vektlegger i denne og hvor høyt man spiller.
    Har prøvd to forsterkere med 845 på duoene mine og det ble for tjukkt og tregt for meg. men da vi hørte på Mezzo hos faber med Nagra monoblokker låt det helt kanon.
    Selv sverger jeg til EL34 forsterker fordi det er hva jeg liker best, det låter ikke fullt så fett og rølpete som KT88 og ikke fullt så pent og pyntelig som diverse SE triode forsterkere. En mellomting jeg trives særs godt med.
    Fort gjort å skjære alle rør over en kam, men når sant skal sies er det enkelt å høre hvorfor.

Dette med linjeinngang har jeg også prøvd men fikk det ikke til og henge helt sammen i mitt rom og med min elektronikk, men Jens kjører jo denne løsningen og har tilogmed inkludert romkorreksjon i bassen. Og der er det ingen integreringsproblematikk.

Det morsomme er uansett at dersom man kjøper seg ett sett Avantgarde høytalere så har man ekstemt potensiale til og tune og tweake lyden til sin egen smak. Av alle AG oppsett jeg har hørt er det utrolig hvor forskjellige de lyder.
    Høy følsomhet og drastiske endringer uansett hva man kobler til, loving it ;D
    Med mine gamle Duoer, hadde jeg først standard subbene med linjeinngang og forsøkte å drive de fra préampen. Det var IKKE vellykka. Bytta deretter subbene med ett av de originale parene til LMC (uten linjeinngang), og tenkte aldri mer på den saken.
    Etter at jeg fikk Mezzo, er det tydeligvis ganske annerledes. Subbene integrerer på en langt bedre måte, og elektronikken i de (les: forsterkerne) er kanskje bedre også.

Har forøvrig hørt KT88 på Duo Omega, eieren var storfornøyd, jeg syntes ikke det var bra. Smak og behag! Kan tenke meg at EL34 er mer "sivilisert" ;)
    Tviler ikke på at Mezzo subbene spiller mye bedre.
    Har du forøvrig forsøkt og drive hele høytaleren kun fra pre-ampen? Det har jeg ;D

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    Har forøvrig hørt KT88 på Duo Omega, eieren var storfornøyd, jeg syntes ikke det var bra. Smak og behag! Kan tenke meg at EL34 er mer "sivilisert" ;)
    Jim Smith, tidligere USA-importøren av Avantgarde var svært begeistret for Audiopax 88 (som drives av KT88) som drivere av hornene. Konstruktøren, Eduardo de Lima, var i følge Jim Smith meget begeistret for KT88 rørets musikalske egenskaper. Så rørets egenskaper framkommer nok ulikt i ulike forsterkere, samt at smaken er delt :)

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    Jim Smith, tidligere USA-importøren av Avantgarde var svært begeistret for Audiopax 88 (som drives av KT88) som drivere av hornene. Konstruktøren, Eduardo de Lima, var i følge Jim Smith meget begeistret for KT88 rørets musikalske egenskaper. Så rørets egenskaper framkommer nok ulikt i ulike forsterkere, samt at smaken er delt :)
    Stemmer, husker dét. Jim Smith brukte jo først kun BAT-forsterkere, men gikk deretter over til Audiopax og KT88.
    Det var en med sorte Duoer som hadde stereoblokka fra Auodpax, husker han solgte sistnevnte for et års tid siden eller mer...

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Er absolutt enig med deg også Olaps, og spesielt punktene om musikksmak og hva man vektlegger i denne og hvor høyt man spiller.
    Har prøvd to forsterkere med 845 på duoene mine og det ble for tjukkt og tregt for meg. men da vi hørte på Mezzo hos faber med Nagra monoblokker låt det helt kanon.
    Selv sverger jeg til EL34 forsterker fordi det er hva jeg liker best, det låter ikke fullt så fett og rølpete som KT88 og ikke fullt så pent og pyntelig som diverse SE triode forsterkere. En mellomting jeg trives særs godt med.
    Fort gjort å skjære alle rør over en kam, men når sant skal sies er det enkelt å høre hvorfor.

Dette med linjeinngang har jeg også prøvd men fikk det ikke til og henge helt sammen i mitt rom og med min elektronikk, men Jens kjører jo denne løsningen og har tilogmed inkludert romkorreksjon i bassen. Og der er det ingen integreringsproblematikk.

Det morsomme er uansett at dersom man kjøper seg ett sett Avantgarde høytalere så har man ekstemt potensiale til og tune og tweake lyden til sin egen smak. Av alle AG oppsett jeg har hørt er det utrolig hvor forskjellige de lyder.
    Høy følsomhet og drastiske endringer uansett hva man kobler til, loving it ;D
    Med mine gamle Duoer, hadde jeg først standard subbene med linjeinngang og forsøkte å drive de fra préampen. Det var IKKE vellykka. Bytta deretter subbene med ett av de originale parene til LMC (uten linjeinngang), og tenkte aldri mer på den saken.
    Etter at jeg fikk Mezzo, er det tydeligvis ganske annerledes. Subbene integrerer på en langt bedre måte, og elektronikken i de (les: forsterkerne) er kanskje bedre også.

Tviler ikke på at Mezzo subbene spiller mye bedre.
    Har du forøvrig forsøkt og drive hele høytaleren kun fra pre-ampen? Det har jeg ;D
    Nei, dét har jeg ikke testa ut! Fortell fortell :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.826
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i Japan er dette HOT
    fex Aesthetix som gir såå mye ut fra pre-out
    alt du trenger er en høykvalitetstrafo for å tilpasse impedansen
    mvh
    Leif

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    @LMC: hvilke spec snakker vi om for å få dette til å fungere (har selv en CAT SL-1 Sign. med 26 db volt gain på linjetrinnet)

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    Stemmer, husker dét. Jim Smith brukte jo først kun BAT-forsterkere, men gikk deretter over til Audiopax og KT88.
    Det var en med sorte Duoer som hadde stereoblokka fra Auodpax, husker han solgte sistnevnte for et års tid siden eller mer...
    Nå er det en med røde trioer som har´n... ;)

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    Nå er det en med røde trioer som har´n... ;)
    Har du den også?!! :D
    Var vel en kar i "Hjemmekino" som hadde den tidligere så vidt jeg man huske, hadde litt kontakt den gang....

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke Avantgarde men.....

Spilte direkte fra trafo basert AN preamp på mine Oris horn. Gikk helt fint det :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.826
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Nido:
    jeg vet ikke men det må vel bli noe custom viklet for å passe med pre out imp og horn imp
    mvh
    Leif

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    Har du den også?!! :D
    Var vel en kar i "Hjemmekino" som hadde den tidligere så vidt jeg man huske, hadde litt kontakt den gang....
    Byttet den til meg fra ham ja...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    olaps skrev:
    HSobstad skrev:
    olaps skrev:
    De sorte Duoene (Porsche Grey er AG's fargekode) står nå her hos lille meg, og spiller aldeles fortreffelig med KT90 rør :) Hønna skal forøvrig få økt sin følsomhet til 107dB 8)

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    gut_man skrev:
    De sorte Duoene (Porsche Grey er AG's fargekode) står nå her hos lille meg, og spiller aldeles fortreffelig med KT90 rør :) Hønna skal forøvrig få økt sin følsomhet til 107dB 8)
    Omega-oppgradering! Det skal være bra saker på Duo, som vi snakket om da du besøkte Vestlandet. Bra beslutning!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    HSobstad skrev:
    gut_man skrev:
    Omega-oppgradering! Det skal være bra saker på Duo, som vi snakket om da du besøkte Vestlandet. Bra beslutning!
    Time will show :)
    Var ellers på besøk hos Jens i går. Velger å legge ut noen betraktninger fra et særdeles interessant og hyggelig besøk her, siden Jens ikke har sett vitsen i en egen anleggstråd.
    Først og fremst, får jeg bøye meg i støvet for en fantastisk flott lyd fra et fantastisk flott anlegg i et overraskende lite rom. At du har fått dette svære høyttalersystemet ditt til å funke så bra i rommet, er en prestasjon du kan være stolt av Jens :) Det er utrolig lærerikt å høre på kompromissløse anlegg hos kunnskapsrike entusiaster. Takk for en hyggelig kveld, og førsteklasses servering av utsøkt lyttevin!

Så til noen betraktninger; At Trio med AG basser skulle fungere var ingen bombe. Stort, sammenhengende og dynamisk kan vel være en passende oppsummering. Skulle vært veldig interessant å høre hvor mye av godlyden som kan tilskrives Kondo pre'en din. Det har du kanskje noen formeninger om selv? Det mest interessante for min del denne kvelden, var kanskje sammenligningen av tonearmer og pu's. At to så gode og anerkjente armer, låter såpass forskjellig, var nesten litt sjokkerende. Det var spennende å få lytte til den nye Lyra'en, og den låt fint den. Dine beskrivelser av lyden fra denne på vinylsidene er veldig dekkende Jens. Savnet en del på frekvensflankene i direkte sammenligning med din Air Tight PC1, som forøvrig forsvarer sin posisjon som en av mine favoritter med bravur, også i ditt system :) Neste gang jeg kommer på besøk, har jeg lyst å ta med VdH Canary på besøk for å høre hvordan denne gjør seg hos deg. Jeg synes at hurtigheten i denne pu, kler AG systemet mitt veldig godt.
    Trakk et par konklusjoner etter kvelden; Tesilen foran diskanten på mine Duo'er skal av når Omega drivere monteres! Jeg lurer mer og mer på om to bondebasser vil matche stramheten i mellombassen som ditt bass system fremviste. Bondebass systemet fremstår mer og mer som en veldig rimelig og god løsning for å bedre på noen av skavankene som Duo i standardversjon har. Sitter også og vurderer å forsøke å drive bass systemet fra linjeutgangene og kanskje forsøke litt korreksjon for å optimalisere bassen hos meg selv. Fikk litt å tenke på mao, takk for lytten!

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gut_man skrev:
    Var ellers på besøk hos Jens i går. Velger å legge ut noen betraktninger fra et særdeles interessant og hyggelig besøk her, siden Jens ikke har sett vitsen i en egen anleggstråd.
    Først og fremst, får jeg bøye meg i støvet for en fantastisk flott lyd fra et fantastisk flott anlegg i et overraskende lite rom. At du har fått dette svære høyttalersystemet ditt til å funke så bra i rommet, er en prestasjon du kan være stolt av Jens :) Det er utrolig lærerikt å høre på kompromissløse anlegg hos kunnskapsrike entusiaster. Takk for en hyggelig kveld, og førsteklasses servering av utsøkt lyttevin!

Så til noen betraktninger; At Trio med AG basser skulle fungere var ingen bombe. Stort, sammenhengende og dynamisk kan vel være en passende oppsummering. Skulle vært veldig interessant å høre hvor mye av godlyden som kan tilskrives Kondo pre'en din. Det har du kanskje noen formeninger om selv? Det mest interessante for min del denne kvelden, var kanskje sammenligningen av tonearmer og pu's. At to så gode og anerkjente armer, låter såpass forskjellig, var nesten litt sjokkerende. Det var spennende å få lytte til den nye Lyra'en, og den låt fint den. Dine beskrivelser av lyden fra denne på vinylsidene er veldig dekkende Jens. Savnet en del på frekvensflankene i direkte sammenligning med din Air Tight PC1, som forøvrig forsvarer sin posisjon som en av mine favoritter med bravur, også i ditt system :) Neste gang jeg kommer på besøk, har jeg lyst å ta med VdH Canary på besøk for å høre hvordan denne gjør seg hos deg. Jeg synes at hurtigheten i denne pu, kler AG systemet mitt veldig godt.
    Trakk et par konklusjoner etter kvelden; Tesilen foran diskanten på mine Duo'er skal av når Omega drivere monteres! Jeg lurer mer og mer på om to bondebasser vil matche stramheten i mellombassen som ditt bass system fremviste. Bondebass systemet fremstår mer og mer som en veldig rimelig og god løsning for å bedre på noen av skavankene som Duo i standardversjon har. Sitter også og vurderer å forsøke å drive bass systemet fra linjeutgangene og kanskje forsøke litt korreksjon for å optimalisere bassen hos meg selv. Fikk litt å tenke på mao, takk for lytten!
    Takk for hyggelig besøk og fine ord Gutman :)

Kondo pre'en utmerker seg først og fremst med stor oppløsning.
    Har dog ikke funnet noe spesielt galt med denne på andre hifi-parameter som støy, dynamikk, stramhet osv heller....
    IMHO er den dog en aldri så liten tanke lys i klangen (egentlig det motsatte av hva inntrykk jeg hadde fått ved å lese på nett før jeg kjøpte denne).
    Den er tross alt og full av sølv så det hadde vært merkelig om den da ikke hadde litt "sølvlyd" ::)
    Allikevel balanseres dette fint med at Kondo trafo'en har akkurat motsatt klangsignatur.
    Tilsammen synes jeg det blir bra :)
    Aner ingenting om hvordan linjedelen står seg alene ettersom 100100010011 ikke spilles hos meg......... :p

Når det gjelder fremtidig test av pickup'er så vil jo dette bli mye lettere så snart jeg får flere like armer og armrør i hus.
    Greit å ha noe tilgode også :)

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hvilket materiale membranen består av i AG diskantene?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er jeg klar for en kortversjon av lytteinntrykk etter Omega oppgradering. Oppgraderingen er betydelig. Ikke i "jeg føler at lyden er mer fri, og kanskje litt mer organisk" kategorien.. Hva skjer med lyden kontra standard Duo da? Kort fortalt mer av alt. Bedre oppløsning, bedre dynamikk og dynamisk kontrast, dypere og mer detaljert lydbilde og elementene integrerer bedre. Det mest overraskende er at mellombassen er ryddigere. Antar at dette har med egenskaper i de nedre frekvensområdene til mellomtone elemetet å gjøre.

Jeg benyttet oppgraderingsprosessen til å omskjære diskantene. Med tesilen foran Omega diskantene fjernet, spiller de fullt på høyde med Thiel & Partner diskanten som satt i mine gamle Ascolta Brennin (og på en haug andre høyttalere også) og den var veldig god! Hvor mye av dette som skyldes omskjærings tweaket, er jeg usikker på. Spiller kanskje ikke så stor rolle heller så lenge totalresultatet er bra :)

Duoene mine har blitt en hel del bedre og spiller glatt rock'n roll på 100dB uten å "svette", jeg kan spille høyere enn før og Duoene virker mindre anstrengte. Synes jeg at forbedringen er verdt den relativt stive prisen for fire høyttaler elementer, to delefiltre og en haug med stæsj... Tja, alt er relativt. Man kan jo kjøpe en kurant høyttaler for oppgraderingsprisen, samtidig legger mange mer penger i kabler, akustikk tiltak, vibrasjonsdemping o.l. Omega oppgraderingen er absolutt mer valuta for pengene enn tilsvarende beløp brukt på nevnte tiltak. Så ja, sett i forhold til resten av galskapen i hula mi, synes jeg at Omega var verdt pengene.

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Da er jeg klar for en kortversjon av lytteinntrykk etter Omega oppgradering. Oppgraderingen er betydelig. Ikke i "jeg føler at lyden er mer fri, og kanskje litt mer organisk" kategorien.. Hva skjer med lyden kontra standard Duo da? Kort fortalt mer av alt. Bedre oppløsning, bedre dynamikk og dynamisk kontrast, dypere og mer detaljert lydbilde og elementene integrerer bedre. Det mest overraskende er at mellombassen er ryddigere. Antar at dette har med egenskaper i de nedre frekvensområdene til mellomtone elemetet å gjøre.

Jeg benyttet oppgraderingsprosessen til å omskjære diskantene. Med tesilen foran Omega diskantene fjernet, spiller de fullt på høyde med Thiel & Partner diskanten som satt i mine gamle Ascolta Brennin (og på en haug andre høyttalere også) og den var veldig god! Hvor mye av dette som skyldes omskjærings tweaket, er jeg usikker på. Spiller kanskje ikke så stor rolle heller så lenge totalresultatet er bra :)

Duoene mine har blitt en hel del bedre og spiller glatt rock'n roll på 100dB uten å "svette", jeg kan spille høyere enn før og Duoene virker mindre anstrengte. Synes jeg at forbedringen er verdt den relativt stive prisen for fire høyttaler elementer, to delefiltre og en haug med stæsj... Tja, alt er relativt. Man kan jo kjøpe en kurant høyttaler for oppgraderingsprisen, samtidig legger mange mer penger i kabler, akustikk tiltak, vibrasjonsdemping o.l. Omega oppgraderingen er absolutt mer valuta for pengene enn tilsvarende beløp brukt på nevnte tiltak. Så ja, sett i forhold til resten av galskapen i hula mi, synes jeg at Omega var verdt pengene.
    Jeg fikk langt bredere sweet-spot med Mezzo enn med de "gamle" Duoene. Vet ikke konkret hva dette skyldes, men vil tro at Omega-elementene er et viktig bidrag.....? Merket du noen mht forskjell dette?
    Mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke testa det med utvidet sweet-spot Olaps. Har bare en stk stol i lytteposisjon. Flytter jeg meg til sofaen som byr på de resterende sitteplassene i lytterommet, beveger jeg meg en meter ut til siden. Her skjemmes lyden av stående bølger i bass og det frister ikke særlig til finlytting :p Vanskelig å sammenligne med før Omega, sien jeg stort sett unngår å sitte andre steder enn i lyttestolen min..

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Har ikke testa det med utvidet sweet-spot Olaps. Har bare en stk stol i lytteposisjon. Flytter jeg meg til sofaen som byr på de resterende sitteplassene i lytterommet, beveger jeg meg en meter ut til siden. Her skjemmes lyden av stående bølger i bass og det frister ikke særlig til finlytting :p Vanskelig å sammenligne med før Omega, sien jeg stort sett unngår å sitte andre steder enn i lyttestolen min..
    Så lenge endringer gir forbedringer er det jo ikke alltid så viktig hvordan det var tidligere :)
    Flott at du er fornøyd med Omega-oppgraderingen, gjenkjenner mye av det du skriver mht Mezzo vs std Duo.

Defo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hva slags membran materiale AG bruker i kompressjons diskantene sine?

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:

Retofit of Avantgarde Acoustics Duo, by 6moons
    http://www.6moons.com/audioreviews/duomega/upgrade.html
    Flere som er fornøyde :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Prisen for oppgraderingen er ganske lik som mellomlegget du må ut med for Omega, kontra standard Duo. Ca 30k altså, litt avhengig av euro kurs og sånn.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nei, det er vel kun for duo.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gamle Uno hadde mulighet for å bytte hele mellomtonehornet (duo har større diameter på hornet) og så oppgradere elementer og delefilter til Omega versjon.. Hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss. Uno er historie, så Gago har nok rett i at Omega oppgraderingen kun er tilgjengelig for Duo nå.

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2005
    Antall liker
    2
    Sendte en forespørsel til Tyskland anng ombygging . Her er svaret som jeg fikk.

Thank you very much for your eMail.

Never say never, and we already investigated UNO upgrade options over a long
    period. But whatever we did to the UNOs, a standard (8 ohm) DUO was always
    better (and even cheaper...) than the "supercharged" UNOs!

So the best "upgrade" option may be to negotiate a trade in for the UNO
    speakers, and acquire DUOs.

Best regards

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Har smånevroser av å bruke jumperene som fulgte med mine Uno Nano, selv om jeg ser disse er av hakket bedre kaliber enn de gamle jumperne jeg har sett på G1 duo etc.

Hva sier AG-guruene? Sølv? Kobber? Selvbygg? Biwire eller gode jumpers?

Takk!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det de nye, runde, sølvfarga jumperne?
    de er det bare å slenge i første og beste søppelbøtte.
    de ser fancy ut, men er egentlig bare ræl.
    sølvbelagt kobber, og svært uheldig som sådan.
    låter pistrete.
    enhver annen kabel er bedre enn de, er i alle fall mine erfaringer.
    finn deg noen lengder med rent sølv eller rent kobber, mekk jumpers selv

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Ikke dumt, ikke dumt.

Hva er tipsa på kabel generelt?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg brukte flatsølv fra rasmussen på mine uno , funka bedre enn de blå tynne lissene fra ag syntes jeg.

mekke selv er jo smart ......kjøp deg litt sølv og prøv ut.....gjerne tykkere/ ev dobbelt ned til bass ( ref olaps her) han hadde god erfaring med mere tverrsnitt der nede i bass.)

Jeg spillte aldri så heftig at jeg hørte store forskjeller på akkurat det.

Bertram sølvkabler spiller også himmelsk som ht kabler på ag , mine gamle på 1.40cm lå ute her , knallbra kabler om du kan klare deg med så korte som de er.

ES

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg bruker flatsølv med bommulstrømpe, det spiller i alle fall betydelig bedre enn de jumperne jeg fikk med mezzo.
    finnes sikkert flust med andre kabeltyper som gjør en like bra jobb, avhengig av smak og behag.
    jeg har også brukt anti-cables (funket ikke så bra hos meg, litt nasalt og klemt) og kimber 4tc (veldig bra, jeg kunne like gjerne beholdt de i stedet for å skifte til flatsølv).

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Ikke dumt, ikke dumt.

Hva er tipsa på kabel generelt?
    Har noen meter stiv sølvkabel som ABB produserte som et forsøk på å komme seg inn på hifikjøret for noen år siden, bare å teste emo, btw har et par korte lengder griseheavy 36mm2 VdH sølvkabel også, verd sin vekt i ....eeeh sølv? Funket utrolig på 211blokkene/Countur 5,4 i sin tid :'(

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    jeg bruker flatsølv med bommulstrømpe, det spiller i alle fall betydelig bedre enn de jumperne jeg fikk med mezzo.
    finnes sikkert flust med andre kabeltyper som gjør en like bra jobb, avhengig av smak og behag.
    jeg har også brukt anti-cables (funket ikke så bra hos meg, litt nasalt og klemt) og kimber 4tc (veldig bra, jeg kunne like gjerne beholdt de i stedet for å skifte til flatsølv).
    Har i dag hatt en interessant opplevelse. Hadde FallenA på besøk med sine nyinnnkjøpte 4 meter lange flatsølv i bomull kabler. Vi erstattet Anti Cablene mine til mellomtone/diskant. Blottla så mye av sølvlederne at jeg tredde denne inn på diskant og dro den videre oppgjennom terminalene helt opp til mellomtone. Så i prinsippet brukes en leder fra forsterker til mellomtone og diskant. Lytteinntrykk... Tja; mye bedre oppløsning med mer klangrikdom i både mellomtone og diskant er vel oppsummerende. Skjønner litt av hva du mener med at Anti Cablene låt litt klemt Gago. Det er som om det slipper ut mer detaljer med sølvskinnene. AC har funka helt fint i og for seg. Det var først når jeg hørte hva sølvskinnene gjorde som jeg hørte hva som manglet med AC kablene. I den forbindelse trenger jeg råd om hvilke tykkelse dere andre bruker? 2mm/4mm eller enda tykkere? Nå skal jeg spille litt på disse (spille inn ørene heter det vel), og satser på kunne dra på litt til Verminski nivå (105 dB eller mer 8)) i morgen for å teste om den øke oppløsningen gir noen negative effekter ved høye lydtrykk.

Dette ga et såpass bra førsteinntrykk at jeg sterkt vurderer å mekke meg et sett med flatsølv/bomull kabler. Hvor kjøper dere andre fra, og hvilken tykkelse bør jeg gå for? Mener at de jeg har fått lånt av FallenA er 2mm og han nevnte at de finnes i 4 og 6mm tykkelse også.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.826
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg liker 4x0,4 mm glødet fintsølv fra KA RASMUSSEN på Hamar
    et sett til hver driver
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    jeg liker 4x0,4 mm glødet fintsølv fra KA RASMUSSEN på Hamar
    et sett til hver driver
    mvh
    Leif
    Takker for det, spørs om det ikke blir bestilt i nærmeste fremtid :) Vanskelig å finne noe om priser på sidene deres. Hva må jeg ut med for pr. 3 m sett med den kabelen som LMC nevner, sånn cirka?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn