Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei . var å hørte Duo omega Grosso forrige dagen , og etter å ha fordøyet opplevelsen , er det hyggelig å melde at basskassene på denne høyttalern er blitt en god løsning , i forhold til de fleste ganger jeg har hørt 225 subbene. ( det har vært unntak der 225 spiller brukbart ,) men det herser ingen tvil om at grosso bassene er bedre.... på alt.

horndriverne Omega har jeg jo hørt på Mezzo før, og nå igjen på grosso , meget potente saker som øser ut vellyd , akkompagnert av Borderpatrol se 300b spillte dette herlig og uanstrengt .

støyfritt ,superdynamisk og ett godt oppsett hos BAR nå for tiden , det er jobbet mye med rommet som betaler seg mht til akustikk , og for første gang satt jeg veldig nære såå store ag høyttalere , og det funket som bare det.

Bassen har tilløp med en velodyne dd 15 , vi prøvde ikke uten , men det var ikke vanskelig å høre at ag-bassene gjorde en fin jobb.

jeg har tidligere hørt noen tale om at basskassene "som likner på 225" ikke er bra , og lurt mye på akkurat dette, nå fikk jeg i allefall det avkreftet.

en annen ting om disse 225 subbene , de er nok ganske romavhengig , for jeg har jo hatt de selv , selv med mye jobbing ble det ikke bra , så har jeg hørt de i rom av treverk i sin helhet , på ca samme størrelse , og de oppfører seg ganske annerledes.

alltid moro med ag-dynamikk og lytting.

mvh Espen

Aminox

Medlem
    Ble medlem
    17.11.2009
    Antall liker
    1
    ssm skrev:
    Hei . var å hørte Duo omega Grosso forrige dagen , og etter å ha fordøyet opplevelsen , er det hyggelig å melde at basskassene på denne høyttalern er blitt en god løsning , i forhold til de fleste ganger jeg har hørt 225 subbene. ( det har vært unntak der 225 spiller brukbart ,) men det herser ingen tvil om at grosso bassene er bedre.... på alt.

horndriverne Omega har jeg jo hørt på Mezzo før, og nå igjen på grosso , meget potente saker som øser ut vellyd , akkompagnert av Borderpatrol se 300b spillte dette herlig og uanstrengt .

støyfritt ,superdynamisk og ett godt oppsett hos BAR nå for tiden , det er jobbet mye med rommet som betaler seg mht til akustikk , og for første gang satt jeg veldig nære såå store ag høyttalere , og det funket som bare det.

Bassen har tilløp med en velodyne dd 15 , vi prøvde ikke uten , men det var ikke vanskelig å høre at ag-bassene gjorde en fin jobb.

jeg har tidligere hørt noen tale om at basskassene "som likner på 225" ikke er bra , og lurt mye på akkurat dette, nå fikk jeg i allefall det avkreftet.

en annen ting om disse 225 subbene , de er nok ganske romavhengig , for jeg har jo hatt de selv , selv med mye jobbing ble det ikke bra , så har jeg hørt de i rom av treverk i sin helhet , på ca samme størrelse , og de oppfører seg ganske annerledes.

alltid moro med ag-dynamikk og lytting.

mvh Espen
    Det er jo en jævlig vesentlig sak det der! Du burde vel kanskje skrevet det før du skrev: det har vært unntak der 225 spiller brukbart .
    For 225 spiller faktisk dritbra gitt riktige forutsetninger.
    Grosso har jeg bare hørt ett par-tre ganger på diverse elektronikk og i to forskjellige rom. Og det var sørgelige greier tatt i betraktning prishoppet fra 225. Har man ikke råd til Mezzo, så venter man heller.....for faen

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    670
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    mo ha dk skrev:
    Har fått muligheten for en Leben CS660P og lurer på om noen har erfaringer med denne på Avantgarde Duo Omega?
    Jeg har ikke mulighet for å prøve den innen jeg må slå til, så alle innspil er velkomne!
    http://lebenhifi.com/products/cs660p.html
    Takker ;)
    Sikkert glimrende. Prövede mine gamle quicksilver push-pull (med winged c 6550 den gang) paa Mezzo, virkede glimrende og var enormt dynamisk. Leben 660p er mere fleksible idet mand kan anvende flere typer rör til at finde det sound du best kan lide. ... og hvis du ikke kan lide den, send den til mig :)
    mvh
    Kjartan

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    TAS skrev:
    Her har du en underdog med mange muligheter... F4 fra First Watt/Nelson Pass. Klasse A konstruksjon på 2x25 watt med negative(-0.5) voltage gain. Bra match for lett drevne høytalere og aktive forforsterkere(selv de med høy gain) … meget lavt støygulv som er perfekt for hønn. F4 kan brukes som ren stereo effektforsterker på 25 watt klasse A, alternativt ha 2 stk som mono balansert på 100 watt klasse A....eller mono parallell...evt. kobles som flea(rør) til diskant mellomtone , F4 til bassene…mange muligheter!
    Er dette bare helt plug`n`play?

Tenker da dersom Set`n lastes med diskant og mellomtone, og signalet til F4`n hentes fra terminalen til toppen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har nedgradert en smule, og Duoene er historie. I stedet er det dukket opp et par med Soloer. Kjører dem foreløpig rett fra DAC med volumkontroll i SB.

Er det mye å hente ved å introdusere en forforsterker?

Noen tips til hva, i de lave prisklasser?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem skrev:
    Har nedgradert en smule, og Duoene er historie. I stedet er det dukket opp et par med Soloer. Kjører dem foreløpig rett fra DAC med volumkontroll i SB.

hvilken dac har du?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.960
    Torget vurderinger
    23
    Gjestemedlem skrev:

Har 10 år med SOLO/Wadia uten preamp. Glimrende low-budget semi high-end.

Sony SCD-1/Accuphase C-2800 pre/SOLO låt bedre, samme når jeg prøvde Wadia via pre litt senere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    mesut skrev:
    Gjestemedlem skrev:

hvilken dac har du?
    En Ole Nielsen-kreasjon. Lik Danish Audio Design DAC20, men uten rør til likeretter.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem skrev:
    mesut skrev:
    Gjestemedlem skrev:

hvilken dac har du?
    En Ole Nielsen-kreasjon. Lik Danish Audio Design DAC20, men uten rør til likeretter.
    da er sjansene gode for at utgangstrinnet holder mål, og du må nok opp på en ganske god preamp før det er noe vits.

G

Gjestemedlem

Gjest
    mesut skrev:
    da er sjansene gode for at utgangstrinnet holder mål, og du må nok opp på en ganske god preamp før det er noe vits.
    Høres bra ut så da stresser jeg ikke med det, men satser å låne et par stykker med tid og stunder for å teste ut etterhvert. Kan jo stille volumet såpass lavt inn på soloene at ikke bitraten lider grunnet den digitale volumjusteringen.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Er det flere her som har G2 trio her på berget?

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Hei Leif, sitter i køben nå -hjemme senere i dag.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok kult
    du venter vel på flere BD30´r?
    mvh
    Leif

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    De er hjemme, omsider får jeg basstårna som de skal snart, ser frem til det. Har litt mye på tapetet første dagene, kanskje i helgen.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vakent å det snødde AG på børsen da? Ikke bare pysemodeller heller.... ;D

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som han buker Meta Pico som bakhøytalere...hjelpemegvel :eek:

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    Jeg har akkurat fyrt opp Trio Omega med 2basshorn for første gang ( 1 time siden) Fyttekatta som det spiller, uten fintuning eller plassering! Er veldig fornøyd med Grossoene, men dette er helt sjukt! Mvh Bård ( happy nå)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så det var deg som fikk raska til deg det tilbudet i DK
    bra handlet!
    grattis
    sikkert bra
    mvh
    Leif

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bar skrev:
    Jeg har akkurat fyrt opp Trio Omega med 2basshorn for første gang ( 1 time siden) Fyttekatta som det spiller, uten fintuning eller plassering! Er veldig fornøyd med Grossoene, men dette er helt sjukt! Mvh Bård ( happy nå)

grattis!

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    bar skrev:
    Grattis!
    Hvor har du plassert basshornene, i midten eller i hjørnene?

mvh
    jan

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bar skrev:
    Gratulerer Bård!
    Opplevelsen din er vel helt som forventet. Det blir bare bedre når du får justert deg litt. Best av alt. Det tar tid og det føles som om det alltid er enda mer å hente.

Janly: Jeg har best erfaringer med å midtstille de store bassene i mitt rom. Mezzo-bassene er derimot plassert i hjørnene, bak trio-hornene. Ikke så gunstig å ha forsterkeriet oppe på basshornene, men likevel bedre enn å ha de foran basshornene hvor de var tidligere. Jobber videre, men har god tid. Det låter ikke så verst nå...

Vedlegg

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    bar skrev:
    Gratulerer Bård!
    Opplevelsen din er vel helt som forventet. Det blir bare bedre når du får justert deg litt. Best av alt. Det tar tid og det føles som om det alltid er enda mer å hente.

Janly: Jeg har best erfaringer med å midtstille de store bassene i mitt rom. Mezzo-bassene er derimot plassert i hjørnene, bak trio-hornene. Ikke så gunstig å ha forsterkeriet oppe på basshornene, men likevel bedre enn å ha de foran basshornene hvor de var tidligere. Jobber videre, men har god tid. Det låter ikke så verst nå...
    Jeg har også basshornene i midten idag, spiller nå på kortveggen (4,4 m bredde). Elektronikken har jeg på langvegg. Spiller greit, men jeg må nok inn med en EQ sak for å få orden bassen. Er rommet og stående bølger som gir meg hodebry :(
    Jeg ser du har diskanthornene på innsiden, hos meg ble det bedre med diskanthornene på utsiden nå som jeg ikke har så stor avstand mellom høyttalerne som jeg hadde når alt var på langveggen.

mvh
    jan

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    janly skrev:
    Jeg har også basshornene i midten idag, spiller nå på kortveggen (4,4 m bredde). Elektronikken har jeg på langvegg. Spiller greit, men jeg må nok inn med en EQ sak for å få orden bassen. Er rommet og stående bølger som gir meg hodebry :(
    Jeg ser du har diskanthornene på innsiden, hos meg ble det bedre med diskanthornene på utsiden nå som jeg ikke har så stor avstand mellom høyttalerne som jeg hadde når alt var på langveggen.

mvh
    jan
    Har prøvd med diskanten på utsiden også. Jeg syntes det ble litt "unaturlig". Kan egentlig ikke begrunne det bedre...
    Bruker en Rives PARC for å justere litt på bass, samt demper-"matter" som tar litt bass, i hjørnene bak i rommet. Funker greit men er langt fra perfekt. Rommet er litt lite men det hjelper å ha et tilstøtende rom, med åpen dobbel skyvedør. Blir i praksis åpent bak lytteposisjon. Har også justert litt ned på mengden av andre dempetiltak (kontorskillevegger) for mellomtone.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Bar; Gratulerer med trio! Bilder?

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    Ok, dårlige, men allikevel bilder. Skal få tatt noen bilder med stativ senere.. Takk for gratulasjoner. Har 2 små gutter, så jeg har dessverre ikke tid til å sitte på sentralen hele tiden. Basskassene har jeg plassert i hjørnet p.g.a. lerretet. Veldig fornøyd med trøkket i bassene, men trenger tid med justering for å optimalisere. Disse Trioene skal være 6 år gamle , men det gjenstår å finne ut av. Det skal etter info fra Avantgarde være Omega, men intet Omega merke, så dette skal jeg sjekke opp. Noen som vet om tidlige Omega mod. kom uten merke? Basskassene har litt tomgangsstøy som høres ut som "sinusbølger" om det er mulig å forstå?.. Nå: Middag! Bård

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Bar, gratulerer! Sånn jeg ser for meg min fremtidige kino også :) Hvilken bredde har du på rommet?

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    396*620 cm. Skulle gjerne vært litt bredere, men måtte ta hensyn til nedlastningspunkter o.l. når vi planla bygging av hus. Bård

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bar skrev:
    Disse Trioene skal være 6 år gamle , men det gjenstår å finne ut av. Det skal etter info fra Avantgarde være Omega, men intet Omega merke, så dette skal jeg sjekke opp. Noen som vet om tidlige Omega mod. kom uten merke?
    Les av serienumrene (står bak på stativene) på ht i en mail og spør om Armin Krauss hos Avantgarde kan sjekke i arkivene. Mine Duo Omega hadde heller ikke Omega-plater, men Armin fant ut fra serienumrene at de er omega-utgaver. Strålende service fra Avantgarde!!!

Armin fortalte meg at det var en stund de sendte omega-platene løse slik at eier selv kunne bestemme hvor de skulle plasseres. Det har de sluttet med...

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    Å, det var godt å høre. Det er nevnte Armin som har sagt at disse er Omega, så da følte jeg meg straks litt lettere.
    Takk for tlf hjelpen (Trio telefonen) forrige dagen. Mvh Bård

LDK

Fersking
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    0
    bar skrev:
    Gleder meg stort til prøve lytting, grattis... ;D ;D

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    bar skrev:
    Ok, dårlige, men allikevel bilder. Skal få tatt noen bilder med stativ senere.. Takk for gratulasjoner. Har 2 små gutter, så jeg har dessverre ikke tid til å sitte på sentralen hele tiden. Basskassene har jeg plassert i hjørnet p.g.a. lerretet. Veldig fornøyd med trøkket i bassene, men trenger tid med justering for å optimalisere. Disse Trioene skal være 6 år gamle , men det gjenstår å finne ut av. Det skal etter info fra Avantgarde være Omega, men intet Omega merke, så dette skal jeg sjekke opp. Noen som vet om tidlige Omega mod. kom uten merke? Basskassene har litt tomgangsstøy som høres ut som "sinusbølger" om det er mulig å forstå?.. Nå: Middag! Bård
    Flott oppsett!
    På mine Trio Omega som er produsert i begynnelsen av 2008, står Omega merket plassert på fronten hvor diskanthornet sitter.

Mv
    Jan

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    Har nå fått svar fra Avantgarde. Det er Omega. 8 ohm mod. Utgikk i 2001, men Omega emblemet ble ikke standard før i 2008. Armin skulle sende Omega plater, dette har jeg ikke spurt om så det må jeg si er knall service! Har fått lyttet en del timer nå, og må si meg veldig tilfreds. Alt låter bra, bassene spiller veldig bra med et enormt brystkasse trykk når jeg drar på. Det henger bra sammen fra topp til bunn. Deler på ca 150 på bassene, diskant på innsiden og rett i "trynet". Bruker Avantgardes egne Jumpere som går inne i rørene, men kommer til å prøve med flatsølv. Har brukt flatsølv på Grosso, og vært fornøyd med det på de. Bruker du fabrikkjumperne, Janly? Bård

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kjør triwiring om du kan sier nå jeg!
    mvh
    Leif

bar

Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Antall liker
    0
    Joda, har absolutt tenkt tanken. Har sølv nok liggende til å gjøre et forsøk, så jeg får teste ut litt etterhvert.. Mangler kun Riia nå, så er jeg klar for vinyl. Fikk øynene brutalt åpnet for vinyl mediet når jeg hørte " under the boardwalk" hos deg, LMC desember i fjor.. Har ikke gjort noen endelig bestemmelse på riia ennå, men skal få prøve ut et par i nær fremtid. Bård

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn