I fare for å gjøre hele Avantgarde tråden om til DIY vil jeg allikevel komme med følgende kommentarer:
Undertegnede har endel erfaring med mange forskjellige Avantgarde modeller og selv om jeg synes at Avantgarde generelt er noen av verdens aller beste kommersielt tilgjengelige høyttalere er de i mine (halvdøve) ører mange ganger tunet litt for "hot".
Jeg har derfor eksperimentert litt med demping av diskant.
For å gjøre en lang historie kort så er altså min erfaring at i
mine ører og med min musikksmak så foretrekker jeg altså lyden fra Avantgarde en liten smule "modifisert".
Ved å fjerne "bug-screen" på diskanten får man litt ekstra nivå over 4-5kHz.
På en allerede "hot" høyttaler kan dette for noen (bl.a. undertegnede) bli litt for mye av det gode.
Mao får man for mye diskant generelt sett og den ekstra luftigheten som man skulle tro man fikk av å løfte frekvensområdet over 4-5kHz "drukner" i et generelt for høyt diskantnivå.
Min erfaring er derfor at hvis man samtidig som å "åpne" opp i toppen demper hele diskanten med 1-2dB så får man en klart luftigere og mer "naturlig" lyd.
Samtidig får man også en "snillere" og mer ørevennlig lyd som gir mindre lyttetretthet over tid.
Ettersom innspillinger/musikksmak/kabler/forsterkere/lytterom/mm alltid vil være forskjellige vil en "perfekt" Avantgarde høyttaler for meg ha en bryter/vender på diskanten hvor man f.ks. kunne ha tre forskjellige innstillinger for diskantnivå.
F.ks minus 0 dB, minus 1 dB og minus 2 dB.
Dermed har jeg et spørsmål til dere DIY'ere.
Har dere en anbefaling til hvilken bryter og hvilke motstander man skal velge for å lage seg en slik løsning?
PS. Ettersom diskanten krever svært liten effekt fra forsterkeren innbilder jeg meg at det vil holde med en ren seriemotstand og at det har svært liten betydning om forsterkeren dermed "ser" en litt høyere impedans i området over 2kHz enn "normalt".
Rett meg hvis jeg tar feil