Kan du legge ut noen målinger?Jens skrev:Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.
At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
Se litt tilbake i denne tråden så finner du et eksempel.roger skrev:Kan du legge ut noen målinger?Jens skrev:Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.
At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
Roger
Forøvrig så vil jeg presiere at jeg IKKE sier at 10 ohm er riktig verdi å bruke.roger skrev:Kan du legge ut noen målinger?Jens skrev:Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.
At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
Roger
Selvfølgelig Leif "shit in = shit out", men nå var det Duo Omega kreasjoner jeg kommenterteLMC skrev:det som er "up-stream" vil vel og ha innvirkning på om noe låter hot eller ikke
og da vil jo evt alt låte hot
forøvrig; mine Trio hverken målte eller låt hot og hadde virkelig godt av å kjøre en velintegrert supertweeter fra rundt 12K
mvh
Leif
I fare for å bli oppfattet uhøflig Leif må jeg få si at dine Trio'er tross alt begynner å få noen år på baken og samtlige elementer er endret på opptil flere ganger i forhold til dagens Trio'er.LMC skrev:mine Trio original trengte nivå over 15K målemessig
syntes alltid de låt litt vel snilt, men det var greit å få det bekreftet med skikkelig måling hos Grelv
distorsjonen fra bugscreen var udiskutabel, uansett nivå
mvh
Leif
Så flott at du deler dine erfaringer her på tråden, "Jens".Jens skrev:Har nå brukt endel tid både til måling og lytting av diverse Avantgarde kreasjoner som benytter Duo Omega elementer (Duo Omega, Mezzo, Primo, mm) og i de tre rommene hvor jeg både har lyttet og målt er det ingen tvil om at disse modellene originalt er tunet svært "hot".
Det vil si at alle mine målinger samt lyttinger tilsier at man får en klart flatere, mer nøytral og mer lyttevennlig gjengivelse med å dempe diskanten noen dB.
Skal ikke hevde nøyaktig hvor mye man bør dempe, men en 10ohm motstand i serie med diskanten er et godt utgangspunkt.
Anbefaler alle som har slike flotte høyttalere om å ihvertfall prøve.
At man ville kunne fjerne en forvrengningsfaktor ved å fjerne "bugscreen" er en annen "oppgradering", men å bare gjøre dette uten å samtidig dempe diskanten anbefaler jeg ikke.
Som sagt så gjelder mine anbefalinger i denne omgang utelukkende modellene som er oppbygget omkring Duo Omega elementene så om det også gjelder andre Avantgarde modeller skal jeg på det nåværende tidspunkt ikke uttale meg om.
Uansett så er det jo svært enkelt å prøve med en seriemotstand og det er bare å fjerne den igjen hvis man ikke liker det man hører.............
Det har jeg testet (etter tips fra deg) ifm oppsett av Trio i et litt lite rom (17 kvm), dog med åpen dobbeltdør inn til større rom. Bass var slapp og uengasjerende. Strammet seg godt opp ved å koble Trio i motfase. Et godt tips.Jens skrev:En annen ting som av og til endrer ting til det "bedre" er å snu fasen mellom de ulike elementene (bass, mellomtone, diskant).
Dette er dog romavhengig så det finnes ikke noe fasittsvar, men uansett er det bare å prøve og det koster ingenting
Med "hot" mener jeg ekstra nivå fra ca 2kHz og oppover.HSobstad skrev:Så før diskusjonen går videre, hva er "hot" pr def.?
Hei LeifLMC skrev:enig Jens, og det var derfor jeg skrev originale
like forbannet låter de forrykende bra etter diverse inngrep og tweaking
hver gang jeg setter meg ned og spiller, lurer jeg på hvorfor i H%&#%7 jeg gidder å teste horn og drivere.... :
i går gikk det i Daniel Barenboim Chopin solopiano halve dagen
deilig
mvh
Leif
Dette er den helt vanlige problemstillingen og gjelder vel strengt tatt de aller fleste kommersielle produkter.LMC skrev:det jeg har hørt av Omega driverne:
de har noe bedre oppløsning og klang
det kan det gjøres noe med enten ved Omega oppgradering, eller å gå andre veier
jeg synes oppgradering er overpriset selv på tilbud, ifht hva man kan få kjøpt av gromme drivere for de pengene
da er det selvsagt ikke plug&play å bytte......
mvh
Leif
Har du prøvd å dempe diskanten litt?Leifi skrev:Heisann
Jeg trenger litt hjelp fra dere her nå . Tror jeg går bort i fra dette trio greiene jeg hadde tenkt å heler satse på mezzoene som alerede sitter som et skudd i rommet .
Men saken er den , at etter å ha spilt noen timer med denne elektronikken begyner jeg å savne litt å kunne spille litt mer musikk med ikke top notch innspilling å savner også litt på metal .
De kan gjøres litt med et rør bytte , men jeg tror kansje de beste blir å bytte ut dac og effekt .
Så....hva bør jeg se etter? Kunne tenkt meg å testa 300b å da seiler vel bp fort opp?
Takk for innlegget. Det er interessant å se gjennom listen og flott at du deler dette.mo ha dk skrev:Ett år har gått siden jeg fikk mine fantastiske Avantgarde Duo Omega G2; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19252.msg1087157.html#msg1087157
Det siste året har jeg jaktet på en forsterker, som ville få det beste ut av Duo'ene. Det har vært en interessant, lærerik og til tider frustrerende prosess, men jeg har nå endelig funnet drømme forsterkeren ;D ;D ;D
Listen av forsterkere som har vært innom min stue er lang, og en god blanding av dyre og billige, single-ended og push-pull, transistor og rør:
- Ancient Audio Single Six
- Border Patrol SE300B
- Border Patrol S10
- Cary CAD300B
- Cary SLI80 Signature
- Cary 805
- DOXA 61
- DOXA 62
- EAR 8L6
- EAR 861
- EAR 890
- Leben CS600
- Pass Labs XA30.5
- T+A V10 v1 og V2
- Viva Solista
- VTL ST85
Det har vært mange positive bekjentskaper, og noen som ikke fungerte sammen med Duo'ene. Har ikke tenkt å beskrive alle forsterkere her da det vil være en risikosport og bli for omfattende. Send hellere en PM om du vil vite mer
Vinneren ble en italiener med lekre kurver og den råeste lyd jeg ennå har opplevet ;D Når jeg hørte den første gang var det med andre horn enn Avantgarde og da besluttet jeg at om den ikke fungerte sammen med mine Duo var det Duo'ene som ville bli byttet Heldigvis har Avantgarde hønn vært brukt ved utviklingen av forsterkeren og den spiller fantastisk med Duo ;D Det går dessverre 4-5 uker før jeg får den ...
Leifi skrev:De er på ingen måter aggresivt her , rommet har vist seg å fungere ganske bra på flere høyttalere . Så de spørs om ikke comboen audiopax og debussy blir for fint spillende og oppløst , mangler rett å slett litt rockefot og musikalitet . Enn del sanger med så som så innspillinger blir litt blodfattige .
Bassen sitter også svært bra så noe sub blir ikke nødvendigt.
Etter å ha prøvd nesten 20 forskjellige forsterkere på mine Duo Omega hjemme, overrasket det meg at Avantgarderne med en følsomhet på 107db i den grad responderer på å få en strømsterk forsterker som partner. Flere av de forsterkere jeg har prøvd mistet overblikk og kontroll når musikken ble kompleks og/eller lydnivået høyt.Leifi skrev:Akkurat den har jeg vært innom vermin . Jeg har testa Audiopaxen på andre høyttalere også i de siste , å det overasker meg hvor fort den går tomt for power .
Men jeg får bruke noen månder på å teste litt å prøve å få lånt hjem litt forsjelligt utstyr .
Så din mening er at BorderPatrol ikke bevarer kontrollen og ikke er strømsterk?mo ha dk skrev:Etter å ha prøvd nesten 20 forskjellige forsterkere på mine Duo Omega hjemme, overrasket det meg at Avantgarderne med en følsomhet på 107db i den grad responderer på å få en strømsterk forsterker som partner. Flere av de forsterkere jeg har prøvd mistet overblikk og kontroll når musikken ble kompleks og/eller lydnivået høyt.Leifi skrev:Akkurat den har jeg vært innom vermin . Jeg har testa Audiopaxen på andre høyttalere også i de siste , å det overasker meg hvor fort den går tomt for power .
Men jeg får bruke noen månder på å teste litt å prøve å få lånt hjem litt forsjelligt utstyr .
De som bevarte kontrollen hele veien var Ancient Audio, Cary 805, DOXA, EAR 861, PassLabs, T+A, VTL og Viva.
Jeg er enig med gut_man i at du kan stryke dCS Debussy fra listen over potensielle syndere - klarer forsterkeren å levere er det rockefot og musikalitet i massevis
Ikke min erfaring. Kjører 7 watt på Duo Omega. Kjører vanligvis 10 watt på Trio, men kjører i øyeblikket en PMA-S1 transistor med mye mer. Gir ulik signatur, men å si noe av det er et MUST kan i hvertfall ikke jeg gjøre...ceroxol skrev:Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet..
Jeg kjører mine Duo Grosso med 2A3 monoblokker på svimlende 3W. Det låter mye bedre enn med EC AW120, som jeg også har stående. Riktignok har monoblokkene gode power-supply, men...HSobstad skrev:Ikke min erfaring. Kjører 7 watt på Duo Omega. Kjører vanligvis 10 watt på Trio, men kjører i øyeblikket en PMA-S1 transistor med mye mer. Gir ulik signatur, men å si noe av det er et MUST kan i hvertfall ikke jeg gjøre...ceroxol skrev:Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet..
Vet ikke om det gjør noe forskjell at jeg mater de aktive bassene direkte fra preamp. Burde ikke.
Wow, litt av en liste! Men Accuphase sine KL. A-ting funker veldig bra også.mo ha dk skrev:Ett år har gått siden jeg fikk mine fantastiske Avantgarde Duo Omega G2; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19252.msg1087157.html#msg1087157
Det siste året har jeg jaktet på en forsterker, som ville få det beste ut av Duo'ene. Det har vært en interessant, lærerik og til tider frustrerende prosess, men jeg har nå endelig funnet drømme forsterkeren ;D ;D ;D
Listen av forsterkere som har vært innom min stue er lang, og en god blanding av dyre og billige, single-ended og push-pull, transistor og rør:
- Ancient Audio Single Six
- Border Patrol SE300B
- Border Patrol S10
- Cary CAD300B
- Cary SLI80 Signature
- Cary 805
- DOXA 61
- DOXA 62
- EAR 8L6
- EAR 861
- EAR 890
- Leben CS600
- Pass Labs XA30.5
- T+A V10 v1 og V2
- Viva Solista
- VTL ST85
Det har vært mange positive bekjentskaper, og noen som ikke fungerte sammen med Duo'ene. Har ikke tenkt å beskrive alle forsterkere her da det vil være en risikosport og bli for omfattende. Send hellere en PM om du vil vite mer
Vinneren ble en italiener med lekre kurver og den råeste lyd jeg ennå har opplevet ;D Den kombinerer på magisk vis det beste fra mange av de forsterkere jeg har hørt, i tillegg til egne styrker som ingen av de jeg har testet er i nerheten av ;D Det går dessverre 4-5 uker før jeg får den ...
Kommer tilbake med fler inntrykk når jeg har fått den, men må bare si at alle som vurderer forsterker til Avantgarde bør ha denne med på shortlisten!!
Det ville være interessant å lese litt om dine opplevelser om hver av de nesten 20 forsterkerene. Skriv det gjerne her.mo ha dk skrev:Etter å ha prøvd nesten 20 forskjellige forsterkere på mine Duo Omega hjemme, overrasket det meg at Avantgarderne med en følsomhet på 107db i den grad responderer på å få en strømsterk forsterker som partner. Flere av de forsterkere jeg har prøvd mistet overblikk og kontroll når musikken ble kompleks og/eller lydnivået høyt.
De som bevarte kontrollen hele veien var Ancient Audio, Cary 805, DOXA, EAR 861, PassLabs, T+A, VTL og Viva.
Og jeg bruker Welbornes 45-blokker. Teoretisk skal disse gi 1.8 Watt, men rørene fra Emission Labs yter visstnok noe mer... Holder i alle fall i massevis i stua miroger skrev:Jeg kjører mine Duo Grosso med 2A3 monoblokker på svimlende 3W. Det låter mye bedre enn med EC AW120, som jeg også har stående. Riktignok har monoblokkene gode power-supply, men...HSobstad skrev:Ikke min erfaring. Kjører 7 watt på Duo Omega. Kjører vanligvis 10 watt på Trio, men kjører i øyeblikket en PMA-S1 transistor med mye mer. Gir ulik signatur, men å si noe av det er et MUST kan i hvertfall ikke jeg gjøre...ceroxol skrev:Jeg er 100% enig med at Avantgarde trenger godt med strøm, tross en enorm følsomhet..
Vet ikke om det gjør noe forskjell at jeg mater de aktive bassene direkte fra preamp. Burde ikke.
Roger
BorderPatrol har utmerket kontrol Men jeg opplevde at de ikke klarte å holde lydbildet 100% på plass ved kompleks musikk med full trykk i alle registre.prnesse skrev:Så din mening er at BorderPatrol ikke bevarer kontrollen og ikke er strømsterk?
I pre-delen brukes 6SN7 og 6C45 - samme rør som brukes i Viva's legendariske forforsterker Linea 45. I effekt-delen brukes 211 (eller 845) og 845 som utgangsrør.olaps skrev:Veldig spennende med Viva-forsterkeren, hva slags rør sitter det i den?