Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Jeg går å lurer litt i et sett Trio omega , men dere som har eller har hatt Trio tideligere hvor stort rom må disse ha for og utfolde seg ? Stua mi er 4,4m bred og 9,5m lang i tillegg til at det er 260 i takhøyde . Dette skulle vel kunne fungere ? Over til det neste dilemma , nettopp bassene . Skal man gå for de nye G2 bassene , eller vill man kunne komme bedre ut av det med egne custom suber ? Jeg har ingen kunnskap eller hensikt om å bygge noe selv , så her må også dette fåes gjort av andre .

    Pga møblemang osv vill det måte settes opp på kort veggen , men her stårt det ei varmepumpe montert under vinduet . Som vill bli i mellom høyttalerene , kansje der bassene burde vært plassert ? hvilke erfaringer har dere med plassing osv. Varmepumpa kan selfølgeligt flyttes om det skulle bli nødvendigt.

    Jeg har hatt Duo og Mezzo tideligere med stort hel , hvor mye bedre er egentligt et sett Trio Omega kontra f.eks Mezzo?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg går å lurer litt i et sett Trio omega , men dere som har eller har hatt Trio tideligere hvor stort rom må disse ha for og utfolde seg ? Stua mi er 4,4m bred og 9,5m lang i tillegg til at det er 260 i takhøyde. Dette skulle vel kunne fungere ?
    Hei. Rommet er mer enn stort nok. Mine utfolder seg bra på langt færre kvm og kubikk. Sjekk demping i rommet. Gips, mur og vinduer er dumme ting...


    Over til det neste dilemma , nettopp bassene . Skal man gå for de nye G2 bassene , eller vill man kunne komme bedre ut av det med egne custom suber ? Jeg har ingen kunnskap eller hensikt om å bygge noe selv , så her må også dette fåes gjort av andre .
    Har ingen erfaring med selvbygg. Fabrikkens store basshorn i G2-versjon skal være bra saker. Jeg har G1 av disse og er godt fornøyd. Det fungerer greit med en gang. Selvbygg må du nok høste litt erfaring på, evt gå samme vei som andre som har fått det til har gått.


    Pga møblemang osv vill det måte settes opp på kort veggen , men her stårt det ei varmepumpe montert under vinduet . Som vill bli i mellom høyttalerene , kansje der bassene burde vært plassert ? hvilke erfaringer har dere med plassing osv. Varmepumpa kan selfølgeligt flyttes om det skulle bli nødvendigt.
    Du bør ha 4-5 meter avstand til trio-høyttaleren, selv om jeg har brukt den med greit resultat på kortere avstand. Det er mer tuning på plassering med hornene enn med bassene, slik jeg opplever det.

    Jeg har hatt Duo og Mezzo tideligere med stort hel , hvor mye bedre er egentligt et sett Trio Omega kontra f.eks Mezzo?
    Her kommer vel et sterkt innslag av smak og behag. Jeg har duo omega og trio omega. Jeg liker trio bedre, men jeg vet også om andre som er i stuss. Bassen på Mezzo er jo glimrende (i hvertfall i G1 versjon) og kan godt benyttes sammen med trio også. Det har jeg selv, i tillegg til de store basshornene.

    Generelt kan du nok dra trio lenger enn duo (mezzo), men sistnevnte er en glimrende høyttaler som er lett til å få nærmest optimal ytelse fra (ift trio).

    Lykke til :)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Om en til to virkedager blir det endelig lemping i skauen på møre.
    Melder meg herved inn i dette gode selskap.
    245kg fordelt på to paller er på vei.

    Mvh
    stingrayV
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @emotikon Det stend so i mailen fra Lyric. Går vel vekk en del i paller og treverk skulle jeg tro. De blir 69kg lettere når de ferdig utpakka.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @vermin.
    Takker.
    Det jeg har hørt før er diverse cary hos Lyric, så referanseramma er ganske tynn.
    Har kjøpt et par jadis ca-30 monoblokker, og en redwine Isabella preamp. Om det funker gjenstår å høre.

    Får bruke første tiden til å ligge rundt med så mange som man klarer før en slår seg ned. B)

    Mvh
    stingrayV
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Får legge til at jeg beveger meg i et nytt landskap uten GPS eller kart. :)
    En har lest om mye, og lyttet til lite.
    Siklelista er lang, så en må vel bare prøve seg frem etter hvert som økonomien tillater det.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pokker da mann - har et par rørsleder her som jeg tenker på å legge ut.

    Grattis med nydelige ht.
    Kommer innom mot helga for å høre på..... ;)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Takker, merker det lukter svidd av sporingsappen nå. ;)
    Er du i bygda skal du være hjertelig velkommen!
    Hvilke rørsleder sa du?

    mvh
    C

    Pokker da mann - har et par rørsleder her som jeg tenker på å legge ut.

    Grattis med nydelige ht.
    Kommer innom mot helga for å høre på..... ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @emotikon
    Ser griselekkert ut. Spørs om en fattig stakkar har råd til slikt nett no. ;)

    Du har PM straks

    mvh
    stingrayV
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    takk POB,
    om jeg får dem opp trappa uten å gjøre meg selv ufør så tenker jeg detta blir bra. ;)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 206928
    Hvorfor bildene insisterer på å legge seg vites ikke.. men etter en god porsjon slit og lemping er horna på plass.
    To velvillige kompiser var hyggelige nok og stilte opp.
    Etter pes med kabelbrudd, og påfølgende kabelbytte ble det lyd i skogen.
    Deilig dynamisk og krisp lyd.
    Har noen justeringer foran meg før deling og plassering sitter, men idag er det tre ting som får fokus.

    Hønn, øl og viny!

    mvh
    stingayV
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 206929
    AG Duo Grosso.
    Akoya Pearl White og Rosewood paneler.
    Klassisk og laid back fargevalg som vi kan leve med i mange år. :)
    Lyden tror jeg vi skal tåle også. :)
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Noen som har fått hørt Kondo til AG ? tenker vel spesifikt på den integrerte Overture .
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jepp. Både Overture og grommere Kondo saker:cool:
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Hadde vært moro å høre hva dere begge synes , da dere har god erfaring med Border Patrol som også står på samme ønske lista .
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tja, pros og cons imo. Største fordelen med Overture er at det er den første integrerte saken som har fristet meg. Færre bokser og kabler er et stort pluss. Samtidig er jeg på 300b kjøret og det er vanskelig å komme av det. Jeg har ikke hørt nok på Overture til at jeg våger være for bastant i mine meninger, men jeg likte det jeg hørte! Når det kommer til BorderPatrol er jeg så glad i S10exd at det skal svært mye til for at den ryker ut.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Vanskelig uansett og plukke ut selve Overture da eieren spillte på en duganes Kondo riaa og AirTight PC-1 pickup.
    Det låter uansett grensesprengende bra, og uansett langt mer "balls" med dette ekstra headroomet kontra 300B.
    Jeg fant ingen feil eller mangler jeg iallefall, men jeg regner med du kjenner Hans? Han spiller vel på denne i sin egen stue og har vel etter hva jeg har forstått slitt med og finne noe som kan matche.

    Dessuten, digg med integrert.
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Det låter uansett grensesprengende bra, og uansett langt mer "balls" med dette ekstra headroomet kontra 300B.
    Dessuten, digg med integrert.
    Enig med Vermin her ang Overture - men jeg endte med å kjøpe Viva Solista da den spiller bedre imo og koster det halve.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 206929
    AG Duo Grosso.
    Akoya Pearl White og Rosewood paneler.
    Klassisk og laid back fargevalg som vi kan leve med i mange år. :)
    Lyden tror jeg vi skal tåle også. :)
    Inntrykk?
    Fungerer de bra i heimen?
    Joda, er meget fornøyd med høyttalerne, og jeg tror jeg har funnet en fornuftig plassering og vinkling.

    Foreløbig inntrykk er vel at jeg trenger annet forsterkeri. :)

    Jadis får ikke plutseligheten frem i mellomtonen. Den låter luftig og veldig behagelig, diskanten er det ikke noe å utsette på, men jeg savner smekket i skarptromma, og de lar meg ikke spille høyt. Røra gir seg når jeg vrenger opp.
    Bassen var relativt grei å få til, og delinga tror jeg at er på plass.

    De spiller ganske sømløst, men det mangler noe i mellomtonen et sted..

    Enten beholder jeg jadis til noen fulltoner jeg lurer på å sette på hytta, eller så går den ut døra til noen som kan ha mer bruk for den.

    Jeg er sikker på at med rette sleden og pre'en så blir jeg svært fornøyd.

    Nå kommer det en Lm218ia på besøk i løpet av uka, det blir spennende å se om den kan gi er liv i hønna.
    Slever på air tight 211 blokker. Men hvor fort en klarer å skrape sammen grunner til det, var en annen sak. Det skrives jo gode ting om dette merket, og jeg tipper det ville passet slik jeg ønsker at lyd skal være.

    Er det noen som har gode forslag?

    Jeg er glad i å kunne spille fryktelig høyt sånn innimellom, og liker at attack og decay er så riktig som mulig. Hvis ikke man får fot kan det være det samme. Hører først på det meste av musikk etter 1967ish. Mye prog, rocknroll, metall, hardrock, osv. Vel man hører på alt sånn i utgangspunktet, men jeg vandrer ofte tilbake til rocken. :)

    mvh
    stingrayV
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Jeg har gode erfaringer med VTL ST85 og Audiopax Stereo88 . Begge kan fåes til enn rimelig penge om de dukker opp på brukten . Tror spesielt VTL`en ville passa ditt bruk,
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Personlig fant jeg vel ut at pre'en har mer å si enn du tror. Spiller ikke den på lag med horna. så kan du glemme det uansett.
    BAT ble for meg løsningen. Den driver Welborne monoblokker med 45-rør(2,5W) nok til at øra vifter. Spiller litt progmetall også. Porcupine, Symphony-x osv, men mest gammel rock som Heep, Purple, Dio..... i tillegg til jazz og blues.
    Ikke nødvendig å se seg blind på effekt imo, men str på lytterommet og avstand til AG'ene har nok litt å si.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @POB Takk for tipset.

    Fritt etter hukommelsen:
    Rommet er 4,66m bredt 10,6m langt.
    Taket er 3,2m høyt men skråer mot hver langvegg til 1,4m ved kneveggene.
    Høyttalerne står på kortvegg, rundt 1 meter fra frontvegg (målt fra forsiden av mellomtonen; dette målet er jeg riktignok litt usikker på).
    Jeg har plassert høyttalerne så langt ut til siden som lar seg gjøre, og om jeg ikke husker feil er det ca 2,6m senter-senter mellomtone.
    Lyttepos er veldig fleksibel i lengderetning, men pr dato sitter jeg ca tre meter fra høyttalerne. Bak meg er det altså 7,6 meter til veggen.

    Kilder og pre står på langvegg til høyre. diverse forsterkeri er mellom ht på gulvet.

    Er det noe man burde gjort annerledes?

    Etterhvert som jeg skriver merker jeg at dette blir kanskje litt i grenseland O.T. Jeg får starte en tråd når jeg kommer hjem til mitt ferietomme hus i kveld. :)

    mvh
    StingraV

    Personlig fant jeg vel ut at pre'en har mer å si enn du tror. Spiller ikke den på lag med horna. så kan du glemme det uansett.
    BAT ble for meg løsningen. Den driver Welborne monoblokker med 45-rør(2,5W) nok til at øra vifter. Spiller litt progmetall også. Porcupine, Symphony-x osv, men mest gammel rock som Heep, Purple, Dio..... i tillegg til jazz og blues.
    Ikke nødvendig å se seg blind på effekt imo, men str på lytterommet og avstand til AG'ene har nok litt å si.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.996
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    @POB Takk for tipset.

    Fritt etter hukommelsen:
    Rommet er 4,66m bredt 10,6m langt.
    Taket er 3,2m høyt men skråer mot hver langvegg til 1,4m ved kneveggene.
    Høyttalerne står på kortvegg, rundt 1 meter fra frontvegg (målt fra forsiden av mellomtonen; dette målet er jeg riktignok litt usikker på).
    Jeg har plassert høyttalerne så langt ut til siden som lar seg gjøre, og om jeg ikke husker feil er det ca 2,6m senter-senter mellomtone.
    Lyttepos er veldig fleksibel i lengderetning, men pr dato sitter jeg ca tre meter fra høyttalerne. Bak meg er det altså 7,6 meter til veggen.

    Kilder og pre står på langvegg til høyre. diverse forsterkeri er mellom ht på gulvet.

    Er det noe man burde gjort annerledes?

    Etterhvert som jeg skriver merker jeg at dette blir kanskje litt i grenseland O.T. Jeg får starte en tråd når jeg kommer hjem til mitt ferietomme hus i kveld. :)

    mvh
    StingraV
    Synes da dette ser greit ut som en start. Etterhvert vil du nok endre litt på småting som vinkling og avstander, men det må du bare lytte deg til etterhvert.
    O.T er dette absolutt ikke. Tråden handler nettopp om erfaringer rundt AG.
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Legger ut noen bilder av AGene mine før dem blir hentet på fredag. AG skal jeg ha igjen senere. Åneida, utsettelser og utsettelser på denne kjøpern.
    429.JPG
    430.JPG
    431.JPG


    Beklager for store bilder, har prøv å forminske dem men dem blir ganske store uansett.
     
    Sist redigert:

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Lekre var de! Hva skal inn mon tro?
    Beklager, men det ble noe surr med innlegget da jeg prøvde å slette det for å forminske bildene som ikke ble som jeg ønsket.

    B&W 802 Diamond står her. :) Kjøpte AGene pga at nysserrigheten var så stor så slo til på disse i Januar da jeg fikk veldig god pris. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn