Venner av Genelec!

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Dette her er jo et fantastisk skussmÄl:

Er veldig nysgjerrig pÄ hvordan dette lÄter. Er det noen i Oslo/Follo/Østfold som har sÄnne? Jeg trenger Ä fÄ litt flere preferanser i erfaringsbanken :)

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    SĂŠtre
    Dette her er jo et fantastisk skussmÄl:

Er veldig nysgjerrig pÄ hvordan dette lÄter. Er det noen i Oslo/Follo/Østfold som har sÄnne? Jeg trenger Ä fÄ litt flere preferanser i erfaringsbanken :)
    Jeg har kjĂžpt den modellen. FĂ„r dem enten denne uka eller til mandag

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    SĂŠtre
    GratulererđŸ„ł

Hvordan spiller det i forhold til Avantgarde?
    Takk 😊Bedre 👏 hadde disse pĂ„ utlĂ„n fĂžr jeg kjĂžpte 🙂
    Du hÞrer rett og slett alle detaljer bedre, spilte pÄ 100 desibel tidligere idag og ble sjokkert over jeg faktisk spilte sÄ hÞyt. Har hatt mange hÞyttallere og nÄ slÄr jeg meg til ro med disse . Det eneste jeg skal forbedre er akustikken i taket

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    86
    Du hÞrer rett og slett alle detaljer bedre, spilte pÄ 100 desibel tidligere idag og ble sjokkert over jeg faktisk spilte sÄ hÞyt. Har hatt mange hÞyttallere og nÄ slÄr jeg meg til ro med disse . Det eneste jeg skal forbedre er akustikken i taket
    Famous last words 😂

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Huset med epletrĂŠr
    Torget vurderinger
    6
    Digg! Ikke mye som er bedre en uforvrengt herlig lyd uansett styrke😙👌 Har du planer om Ă„ supplere med sub, eller et det ikke noe savn med disse?

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    SĂŠtre
    Digg! Ikke mye som er bedre en uforvrengt herlig lyd uansett styrke😙👌 Har du planer om Ă„ supplere med sub, eller et det ikke noe savn med disse?
    FÞler ikke behovet for det, men det vil nok lÞfte lyden enda mer . FÄr se etterhvert, er jo ikke akkurat billige disse subwooferene. Vanskelig Ä si nÄr man ikke vet hva man gÄr glipp av.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    SĂŠtre
    Ser rÄtt ut, Skipnes. Eg har litt sans for forma pÄ desse The Ones. Kan du seia noko meir om korleis ting er kopla saman?
    Jeg kjÞrer xlr balansert fra en preamp/streamer(eversolo a8) denne reguler jeg volum med. HÞyttalerne kan kobles til glm for kalibrering osv, nÄr det er utfÞrt lagres det og overfÞres til hÞyttalerne, kan da frakoble glm. Kan ogsÄ ha glm tilkoblet 24.7 og styre volum via pc om man ikke har en preamp. Veldig enkelt og greit.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    86
    Etter siste firmware oppgradering blinker det rÞdt i ledlys i 8341 nÄr jeg skifter lÄt i Tidal.
    Skjer nesten hver gang.
    Streamer fra Lumin u2 mini.
    Dette skjer ikke fra spotify. Er det genelec som klager pÄ for hÞy bitrate?

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    86
    Etter siste firmware oppgradering blinker det rÞdt i ledlys i 8341 nÄr jeg skifter lÄt i Tidal.
    Skjer nesten hver gang.
    Streamer fra Lumin u2 mini.
    Dette skjer ikke fra spotify. Er det genelec som klager pÄ for hÞy bitrate?
    Det mÄ vÊre noe med Tidal Connect i Lumin.

Jeg satt Lumin til Ă„ upsample alt til 24bit og "max" kHz, ingen blinking fra spotify.

Og nÄr jeg switcher frem og tilbake mellom to spor i Tidal gÄr det fint. Men fortsatt rÞdt blink ved ny lÄt. SÄ det mÄ vÊre noe rart med Tidal Connect og buffering.

Jeg tok ut shd studio av kjeden samtidig som jeg oppgraderte firmware, sÄ den har sikkert funka som et filter mot feilen fra Tidal connect i Lumin.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Hei! Trenger noen gode rÄd. Jeg pusler med tanken pÄ et alternativt oppsett i en liten stuekrok pÄ ca 17 m2. Jeg tenkte Roon pÄ Mac, RME ADI-2 fs, og et par Genelec. Vil dette fungerer greit med analog kobling mellom dac og ht og hvilken modell fra Genelec vil passe best? Budsjett pÄ ht er maks 25.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    86
    Hei! Trenger noen gode rÄd. Jeg pusler med tanken pÄ et alternativt oppsett i en liten stuekrok pÄ ca 17 m2. Jeg tenkte Roon pÄ Mac, RME ADI-2 fs, og et par Genelec. Vil dette fungerer greit med analog kobling mellom dac og ht og hvilken modell fra Genelec vil passe best? Budsjett pÄ ht er maks 25.
    Hei
    Du bÞr gÄ for en Genelec model med SAM ( Smart Active Monitoring ), da kan du droppe ekstern DAC. Og du fÄr GLM romkorreksjon.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Du bÞr gÄ for en Genelec model med SAM ( Smart Active Monitoring ), da kan du droppe ekstern DAC. Og du fÄr GLM romkorreksjon.
    Hmm, men da kan jeg jeg ikke bruke hodetelefoner nÄr jeg har behov for det? Ser jeg mÄ lese mer for jeg vet ikke helt om GLM er en fysisk ting eller software. Men kom gjerne med et forslag til oppsett som gir god lyd i stuen innenfor budsjettet :)

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    372
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    8330/8340 kan du jo titte etter brukt. 83x1 vil jeg tro blir dyrere

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en stuekrok og ca 3-4 meter i fra lytteposisjon. Noen her som kjĂžrer Genelec i et slikt stueanlegg som kan si noe om hva jeg evt kan forvente meg av lydsignatur kontra aktive hifi-hĂžyttalere som feks LS50 W?

rolfrander

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2023
    Antall liker
    166
    Sted
    Norge
    Hei, jeg ser det er veldig mange Genelec 40*-serie pÄ finn (4010, 4020, 4030), er det noen som har en forklaring pÄ hvorfor det?

Disse har en "phoenix" eller "euroblock"-kontakt jeg har forstÄtt er veldig vanlig i faste, profesjonelle installasjoner, men det er jo litt "odde" i et privat hjem. Etter hva jeg kan se er ikke disse noe billigere enn tilsvarende fra 80-serien, sÄ jeg har litt vanskelig for Ä forstÄ hvorfor noen skulle kjÞpe dette til privat bruk. Er dette utstyr kjÞpt inn til proffbruk som flyter ut i privat-markedet, eller er det noe annet jeg ikke ser her?

Og videre, hvis jeg skulle slÄ til pÄ et slikt par, finnes det noen kurante kabler for Ä koble RCA ut til phoenix, eller mÄ jeg lodde selv?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Ser jo ut som 4000 serien til Genelec er sÄnne installasjons-hÞyttalere. Aka ment for kafeer, restauranter, bar, resepsjon, etc.
    I denne mere proff-verden sÄ er det oftest skrutermineringer (aka Phoenix- eller andre fabrikanters termineringslist), da det er lettere for den som installerer Ä ha skru-terminering enn Ä skulle lodd en phono eller xlr-kontakt langt oppÄ veggen. :cool:

Et generelt tips er ogsÄ Ä sjekke spec pÄ slike ting som hvor langt ned i frekvens slikt proff-utstyr spiller. Ofte sÄ er det rundt 50 Hz som er nedre grense.
    -Greit Ä tenke pÄ om du Þnsker litt mere bass, etc.

rolfrander

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2023
    Antall liker
    166
    Sted
    Norge
    Ser jo ut som 4000 serien til Genelec er sÄnne installasjons-hÞyttalere
    Ja, det er det, sÄ hvorfor er det sÄ mange av dem pÄ finn, til salgs fra privatpersoner?

NÄr det gjelder bass og andre spesifikasjoner: genelec har samme hÞyttalere i forskjellige serier, eneste forskjell er kontaktene. AltsÄ 8030 == 4030 == "G three", men 8030 har XLR, 4030 har phoenix og "three" har RCA (dvs "three" har faktisk bÄde RCA og XLR, men de mindre, "one" og "two" har bare RCA).

For hÞyttalere med sÄ smÄ elementer som det er snakk om her er det Äpenbart begrensning pÄ hvor dypt de gÄr i bassen og hvis man vil ha mer bass trenger man en subwoofer i tillegg.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Ja, det er det, sÄ hvorfor er det sÄ mange av dem pÄ finn, til salgs fra privatpersoner?
    ..
    Blir jo spekuleringer, men man kan jo anta at om de er brukte sÄ er det ting som er plukket ned ifm renovering/riving/konkurs etc og ev skulle kastes/gjenvinnes, hvor da noen ser muligheter for Ä tjene en slant?
    Ev spÞrre selger(e) pÄ Finn om hvor de er fra.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    86
    Er alle som har Genelec "mÄlemafia"?

Jeg gĂ„r vel selv under den kategorien, men jeg angrer ikke et sekund pĂ„ at jeg solgte alt jeg hadde av high end hifi, oppgradert og samlet gjennom 20 Ă„r. Og gikk for et par the ones, og en woofer. Makan til godlyd đŸ‘đŸ„ł

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    233
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er alle som har Genelec "mÄlemafia"?

Jeg gĂ„r vel selv under den kategorien, men jeg angrer ikke et sekund pĂ„ at jeg solgte alt jeg hadde av high end hifi, oppgradert og samlet gjennom 20 Ă„r. Og gikk for et par the ones, og en woofer. Makan til godlyd đŸ‘đŸ„ł
    Hva spiller du pÄ Nex?

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn