Venner av Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg er svært spent på hva som skal avløse F2 høyttalerne dine og håper du deler i tråden her! Regner med det er mange andre som også er interessert i: "helt ny høyttaler med kapasitet og definisjon og kontrollert spredning", som det står på siden din.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det blir presentert på nettsiden min, det er et lite stykke fram før den nye F2 blir til, det er flere små høyttalere som blir prioritert nå.

    På blog-siden kommer det sikkert artikler om teknikk og design som ligger bak, det ligger allerede en kort artikkel om små høyttalere der.

    F105 er en liten konsepthøttaler, som nå blir mulig å kjøpe. I denne tester jeg ut viktige tekniske løsninger, som også ligger til grunn for design av den nye F2. Det har skjedd en del med lyd de siste årene, som gjør at krav til høyttalerene endrer seg - for eksempel er det nå akseptert at timing/fase er hørbart og har betydning for lyden, og alle høyttalere som skal kunne måle seg i toppen nå må ha løsning for kontroll på spredningen over hele frekvensområdet. Vi vil se forskjellige tilnærminger fra forskjellige produsenter, flere er allerede på plass med slike høyttalere. Disse forskjellige løsningene vil ha sine fortrinn og utfordringer. En fordel er at høyttalerene blir mye lettere å plassere, de låter mere likt uavhengig av rom og plassering. Men den største forskjellen er at rommene er mye bedre akustisk, og det er dette som gjør at det utgjør en forskjell med tidskorrekte høyttalere. Bedre akustikk er resultat av oppmerksomhet rundt temaet, samt spredning av kunnskap - alle kjenner til problemet, og fler og fler gjør noe med det.

    Alle mine høyttalersystemer har aktiv deling mellom hovedhøyttaler og et separat bassystem, og bassystemet har egen forsterker og dsp. Forskjellen til flere av de andre nye er at mine kan kjøre som et slags passivt system med valgfri forsterker for hovedhøyttaleren - i hvertfall for det som planlegges nå.

    Den nye F2 skal ha tilsvarende eller bedre kapasitet som en F2, og dette betyr at den må ha drivere av anstendig størrelse, selv om den ikke skal spille bass. Dette gir noen utfordringer. F2 er ganske bra, men jeg vil løse to veldig åpenbare kompromisser med den gamle designen, to ting som begge har med spredningen å gjøre. Så dette blir ikke noen sylslank pinnehøyttaler.

    F105 er liten slank, lav, elegant. For de av oss som ikke skal ha fullskala lyd - dvs muligheten for høyt lydtrykk - vil denne kunne bli et alternativ med lyd som er arti å høre på. Så kommer det flere små høyttalere - litt større, med mere kapasitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn