Bambusfjæla må sjekkes ut til TD150 prosjektet
Jeg er fremdeles litt vantro over effekten denne fjøla hadde på min TD 521. Var klar over at MDF ikke anbefales som armboard, men valgte å være tro mot originalen når jeg satte opp spilleren føste gangen - nettopp for å ha en referanse for utprøving av andre materialer.
Ortofonen spilte greit den med MDF plata, men det ble ikke engasjerende nok. Funket OK på klassisk, men ble litt for snilt over hele linja. Med bambusfjøla
våknet alt til liv. Mere nærvær, veldig detaljert med et stort og dypt lydbilde, men samtidig organisk med veldig bra klang og vokalgjengivelse. Bassen er kjellerdyp - tørr, men samtidig nyansert helt ned i kjelleren.
TD-521 var en spiller som kostet rundt 15 K for bare verket på 90 tallet. At Thorens kunne levere den med MDF til armboard blir for meg stående som et mysterium.
Har ellers testet 3 forskjellige matter på tallerkenen, og endt opp med å bruke den originale gummimatta. Puck/platestrammer virker lite inn på noen innspillinger, men
gjør en forskjell på andre. Bassen blir noen ganger litt bedre nyansert, mens andre får en litt bedre vokal osv. Var tydelig på Jon Eberson Group/ Jive Talking hvor det ligger mye romklang på vokalen. Dette ble veldig tydelig uten strammer, mens vokalen ble litt varmere med strammeren på plass. Snakker om nyanser her, men noen
ganger er det det lille ekstra som er avgjørende for resultatet.