Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soe

Medlem
    Ble medlem
    15.10.2013
    Antall liker
    2
    Da har jeg fått fikset diverse på TD165, men usikker på hva jeg bør benytte på plinth, den er jo ikke stygg, men syns den fortjener å bli fikset litt på den også.
    OG så har jeg sett flere tips om hva man bør bruke på dustcover for å få det til å se bedre ut, alt fra tannkrem til autosol er nevnt, jeg har bestilt en liten tube med Peek fra Ebay, men tenkte kanskje dere hadde noen tips.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en TD165, og den har vinylkledt ramme av sponplate. Er din finerkledt?

soe

Medlem
    Ble medlem
    15.10.2013
    Antall liker
    2
    I post #553 er det et bilde av den, er vel dette som er originalutseendet?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.213
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en TD165, og den har vinylkledt ramme av sponplate. Er din finerkledt?
    Har du bilde av den? Originalt var den slik @soe har vist i #553

TD165 ble introdusert i 1972 som et rimeligere alternativ til Thorens TD160. Den hadde TP 11 tonearm, et tynnere (7mm) lager, resin subplate og "svakere" motor.
    TD165 ble også markedsført og solgt som Tandberg.

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ja min ser slik ut også. Det som det omtalte bildet viser, er en helt vanlig Thorens plinth i sponplate. Dette er jo likt på alle, men det som er forskjellen er at en TD160 har ekte finer. Finèr kan behandles med olje for å freshe opp utseendet. Min TD165 ser lik ut, men her er en finèretterligning i plast. Denne må da behandles med noe annet.

Når det gjelder motoren på TD165 så fant jeg ved direkte sammenligning med min TD160 at den er bedre med hensyn til overført støy.

soe

Medlem
    Ble medlem
    15.10.2013
    Antall liker
    2

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Jeg fant og ut at jeg bør bytte phonokontakter, de var det nok brudd i, da de ikke spilte godt hele tiden, er fristet til å kun korte inn de som er for å ha de gamle ledningene, men får man merkbart bedre lyd av å bytte ut hele så gjør jeg nok det.

takk igjen.
    Byttet armleding i en TD160 jeg hadde. Helt klart en kjempestor lydmessig gevinst.
    Hadde litt problemer med å få ut kontaktene i enden hvor shellet sitter, da det var limt forbannet godt.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Thorens-venner, er det plass til en til...? :confused:

Etter en vinylpause på over 20 år(!) slo jeg til på denne perlen av en spiller; en Thorens TD 160 B MkII:
    Thorens_002.JPG

Påmontert arm er Jelco SA-750D:
    Thorens_003_Jelco.JPG

Og på armen er det montert en Dynavector DV-20X2 Low (MC) pickup:
    Thorens_004.JPG

Spilleren er plassert i dette miljøet:
    Thorens_005.JPG

Jeg har heldigvis beholdt mesteparten av LP-platene mine fra 70- og 80-tallet, og det er utrolig morsomt å gå på skattejakt i samlingen. Den ene perlen etter den andre dukker opp, og gjensynsgleden er stor. Og lyden er strålende! Platene har tydeligvis ikke tatt skade av den lange lagringstiden.

Her er en link til en tråd jeg startet tidligere, i en lett euforisk vinylrus: http://www.hifisentralen.no/forumet...-lagring-vinylen-min-er-over.html#post1668984

Mvh Salty

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har bestilt meg "ny" arm:
    DSC_1667.jpg

Langt ifra high-tech, men for meg den fineste tonearm som kan skaffes for en TD124:)

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    En kamerat fra Oslo var på Averøya i helga og kjøpte Tandberg/Thorens TD-165 spilleren min. Han hadde en Rega et eller annet, og ville ha noe finere:)

Han koblet opp når han kom hjem i går ettermiddag, og sende meg en tekstmelding:

"Dyp lykke. Trodde jeg var fornøyd med spilleren jeg hadde. Man visste ikke at så meget mer lykke lå på vent"

Ikke dårlig for en gammel traver!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.213
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    TD 166 Mk V

Langt fra det grommeste Thorens har produsert, men.....
    ... jeg klarte ikke la vær å kjøpe dette meget velholdte en-eiers eksemplaret:)

1.jpg

Utstyrt med Ortofon 500-series PU m/520 stift.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har Thorens noe bra spillere, for en som ikke absolutt MÅ oppgradere samtlige ting på spilleren ? :p Driver å myser litt på ebay om dagen, noen tips etter hva jeg burde være ekstra obs på :D

Nydelige spillere er det ihvertfall!

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Oppgraderingene som oftest er omtalt er demping av chassis og ny bunnplate for plinth. Disse oppgraderingene ble også tilbudt fra fabrikken i form av TD160 Super.
    Prøv å finn en slik, og gjerne med SME arm, så er du i mål:)

Ellers er for eksempel modellene TD316-TD321, TD521 og TD2001/TD3001 gode spillere slik de er.

Jeg tror de beste kjøpene på Thorens gjør du i Norge, enten her på torget eller Finn

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hjertelig takk for en informativ post :) Skal taes til etteretning!

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5

Mange takk, mange takk :) Er en viss overhengende fare for at en Thorens stikker innom her i nærmeste tid ja :rolleyes: Har fulgt med litt på ebay den siste tiden, og ser TD-160`ene ofte går for en 2,5-3K, disse er etter sigende i meget fin stand. Er dette priser jeg burde forvente å lange ut?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.213
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er dette priser jeg burde forvente å lange ut?
    Litt avhengig av bl.a. type arm, så ligger de nok i det prisleiet - og plutselig dukker det opp en på loppis til 200,-:cool:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei kjøpt en TD 2001 meget pen og i bra stand for kr 500 uten PU ! er det en ok spiller og hvert pengene ? Er også ute etter en billig PU til maks 1500.-
    Fulgte med en Dali riaa for mm og mc, vet ikke hvordan kvaliteten på denne er :/

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Altfor sent, men gratulerer med et gullfunn! TD2001 er nok en svært god spiller til prisen!!

Jeg har et godt tips til eiere av TD124 mkII: Hanze hifi i Nederland har et sett med fjærer til motor som monteres i stedet for gummiforingene som den er levert med originalt. Dette senker motorstøyen betraktelig.

Hanze Hifi - Spring time for TD124!!!

Anbefaler å besøke siden deres for alle Thorens venner.

Jeg har montert fjærene for en stund tilbake, og de virker:)

Klippet fra annet forum:

Så er gummi skiftet ud med fjedre på motorophæng....

Den er go' nok som "his067" skriver... Fjedrene virker - og det i en grad som jeg slet ikke havde turde håbe på...!
    Jeg hører ikke længere noget til motoren... sætter jeg nålen på chassis'et via en Lego-klods - skruer meget op for volumen - ja, så er det nu lejestøj fra mellemhjulene der nu høres! Men det er langt uden for normal fest-stemnings lytte-niveau...

gujo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Antall liker
    35
    Erfarenheter av en TD 2001 som jag köpte som demoapparat 1993
    Fungerat oklanderligt hela tiden utom vid något tillfälle hade
    "Kroken " som lyfter tonarmen kommit ur lage vilket gjorde
    att tonarmen lyftes lite i slutet av en skiva. Dvs spårade ej.
    Enkel justering men var lite lurig att hitta.
    Enda modifiering är pålöddd phono signalkabel VdH
    Använder nu en Benz ACE hög nivå. Låter fint.
    När denna monterats och handlaren hörde hur det lät köpte
    han en likadan.
    Jag kör riaa Musical Fidelity x lps v3 från ca 2005
    Bra men kanske önskar något lite mer öppet och dynamiskt framöver
    Signalkabel från Riaa till förstärkare : Audioquest Cheetah
    Passar bra med det övriga
    Grammofonen får ström via Project speed box SE.
    Skaffade efter läst test i Fidelity.
    Mycket bra åtgärd , ger bättte definition och lugn
    Summering : nöjd med helheten
    Mvh

ol-fa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er lykkelig eier av en vakker TD 320. Hvilken forbedring kan en regne med om en oppgraderer strømforsyningen ??? Erfaringer ? Forslag om produkt ?

gujo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Antall liker
    35
    Ang ol-fa fråga ovan om effekt att förbättra strömförsörjning på en TD 320 : jag har ej direkt erfarenhet av TD 320 men se mitt inlägg ovan om effekten av att mata en TD 2001 med Project Speed Box SE :
    bättre definition och lugn
    Kan ju vara värt låna och prova
    Finns även en basversion, lite billigare. Men Fidelity rekommenderadern gång i tiden: skall man lägga pengar på detta skall man gå för SE versionen
    Ta med motordata/ spec och kontrollera hos handlaren att det är ok

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hei. Er lykkelig eier av en vakker TD 320. Hvilken forbedring kan en regne med om en oppgraderer strømforsyningen ??? Erfaringer ? Forslag om produkt ?
    Hva er det som driver 320 i dag?
    Veggvorte?
    AC eller DC?

Sjekket litt:
    Motor: low voltage 16-pole synchronous motor
    Speeds: 33 and 45rpm
    Speed control: 2-phase generator

Ut i fra dette tipper jeg at "strømforsyningen" er DC og at all elektronikk for motorstyring ligger internt i spilleren.
    Da spiller det ingen (?) rolle hva du forer den med så lenge spenningen og strømkapasiteten er riktig.

Sist redigert:

ol-fa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Bruker Mascot "veggvorte" 16 VOLT AC 220 mA. Den fulgte med spilleren da jeg kjøpte den. Den spiller OK, men opplever ikke den MAGIEN andre opplever med sine. Den er ikke i nærheten av den lydkvaliteten jeg har med en cd-spiller til kr. 10000,- Den har en god Ortofon pickup og er justert inn av en proff. Bruker innebygd RIIA i Mcintosh C-15. Er for så vidt åpen for andre oppgraderingsforslag.......???

gujo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2014
    Antall liker
    35
    Till min TD 2001 använde jag från början den medföljande Thorens std väggbula och det är den ja ersatt med en Speedbox och fick bra resultat. Kommentar från sonen när vi provade : " man hör bättre var tonerna börjar och slutar , speciellt i basen" .
    Att jag sager att det blev mera lugn , betyder inte att det blev trögt och odynamiskt, bara mera ro när det skall vara det
    Jag var själv skeptisk till dess jag provat
    Valde som sagt en SE men det kan ju vara ide att börja med att prova den enklare.
    Detta sagt utan att veta hur lika eller olika strömförsörjningen är i 2001 och 320 .
    Annan uppgradering som jag blev mkt nöjd med : Byte av PU till Benz ACE, i mitt fall high out put. Se inlägg längre upp
    Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29

ol-fa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk her:
    Thorens TD320 Owners Manual, Service Manual, Schematics, Free Download | Vinyl Engine

Hvis hastighet regulereing / styring er internt i din spiller, hjelper det ikke å henge på noe utenpå.
    Da må eventuelt det nye kobles til slik at motoren styres derfra og ikke av Thorens elektronikk.
    Jeg fikk ikke så mye ut av vinylengine her og nå, men sjekker senere.
    Takk for tilbakemeldinger. Har spilt litt med den i dag. Den låter bedre enn jeg kunne huske. Skal koste på den gode kabler mellom RIIA / pre.... Har lyst til å gjøre det beste ut av den...... Veldig stor forskjell på lydkvaliteten i platerillene..... !!!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Ta alternativt en titt på Manuals

Der er det både brukermanualer og kretsskjema til bl.a. TD3XX.

Til dem som funderer på å «oppgradere» strømforsyningen på Thorensspillere med innebygd elektronisk motorstyring. så vil jeg foreslå å bytte ut AC-veggvorta med en passende regulert og støysvak DC-forskyning.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ta alternativt en titt på Manuals

Der er det både brukermanualer og kretsskjema til bl.a. TD3XX.

Til dem som funderer på å «oppgradere» strømforsyningen på Thorensspillere med innebygd elektronisk motorstyring. så vil jeg foreslå å bytte ut AC-veggvorta med en passende regulert og støysvak DC-forskyning.

mvh
    KJ
    Jeg så litt i manualen i går, men kom ikke så langt at jeg så skjemaet.
    TD320 skal ha ca 16VAC. Svært ukritisk i følge den samme manualen.
    Mulig DC vil fungere, men sjekk skjemaet først.
    Dette blir litt som å bytte strømleverandør:)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.184
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det vil ikke ha noen betydning hva du kobler til av strømforsyning på utsiden siden all "regulering" er på innsiden. DC vil trolig gå bra siden det først sitter en likeretterbro.
    For å få til noen forbedring må en ta bort likeretter + filter som forsyner generator og driver til motoren.
    Ser ut til at en 15V regulator vil gjøre susen.
    Jeg gjorde noe slikt til en HK spiller. Skal se om jeg finner tråden. Om den ble bedre? Den fikk i hvert fall ny eier som er fornøyd.

ol-fa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Har TD 320 Mk2 med TP 90 arm. Forrige eier hadde montert på en Ortofon 540 pickup. Har blitt gjort oppmerksom på at dette ikke er den optimale pickup til den; For myk til armen ? Ville jeg få et bedre resultat med MOVING COIL ??? Forslag..... ???

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har tittet innom her.
    Siden sist har jeg fått min TD124 MK1 oppgradert hos Frede Kristensen i Danmark. Det kostet en del, men resultatet er intet mindre enn strålende.

Jeg er godt fornøyd med lyden, men tror det er en del mer å hente på pickup. Har nå Shure V15 II på SME 3009 II improved med fast headshell. Ny nål er et alternativ( Jico SAS fortrinnsvis) eller helt ny pickup. Vil beholde armen, siden jeg syns den hører hjemme på spilleren. Kjører Audion Premier riaa uten step-up. Det utelukker MC.
    Godt-folk; øs ut med stalltips om dere har. Kanskje jeg slenger inn noen bilder av spilleren, så får dere et innblikk i den jobben Frede Kristensen kan utføre på en gammel Thorens.

V

vredensgnag

Gjest
    Lenge siden jeg har tittet innom her.
    Siden sist har jeg fått min TD124 MK1 oppgradert hos Frede Kristensen i Danmark. Det kostet en del, men resultatet er intet mindre enn strålende.

Jeg er godt fornøyd med lyden, men tror det er en del mer å hente på pickup. Har nå Shure V15 II på SME 3009 II improved med fast headshell. Ny nål er et alternativ( Jico SAS fortrinnsvis) eller helt ny pickup. Vil beholde armen, siden jeg syns den hører hjemme på spilleren. Kjører Audion Premier riaa uten step-up. Det utelukker MC.
    Godt-folk; øs ut med stalltips om dere har. Kanskje jeg slenger inn noen bilder av spilleren, så får dere et innblikk i den jobben Frede Kristensen kan utføre på en gammel Thorens.
    Selvsagt skal du slenge inn noen bilder. Jeg har selv hatt en TD124 hos Kristensen, og det var en fin opplevelse, med god oppfølging fra ham under arbeidet.

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid ønsket en speilblank kant på platetallerkenen på min Thorens TD321 MkII. Platetallerkenen er laget av en sinklegering som i sin natur er litt grå og matt og har en overflate som lett oksideres og får flekker. Jeg har prøvd å polere tallerkenen på forskjellige måter etter tips på nettet (Autosol, sølvpuss, fin stålull, JIF for å nevne noen). Jeg har polert flere ganger og fått den ganske blank men for å få en varig løsning så vurderer jeg å forkromme platetallerkenen hos Centrum Fornikling. Det koster ca kr 1800 inkl. mva men jeg skulle tro at resultatet blir ganske stilig. Jeg har prøvd å søke på nettet om det er noen andre som har gjort dette men uten resultat. Er det noen Thorens' venner som har har prøvd noe lignende eller har noen råd :confused: ?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.213
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ For å få en noe mer varig finish så bør man etter polering vokse overflaten m/feks. en vanlig bilvoks/polish. Årsaken til at det raskt oksyderer er at de fleste poleringsremedier fjerner alle fettstoffer.

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Platetallerkenen er støpt og så dreid til meget små toleranser. Selve forkrommingsprosessen medfører polering av kanten og å belegge den med kobber, nikkel og krom. Maks varme blir på ca. 40°C og det legges på ca 10 - 15 gram metall. Beleggene legger seg på mest i ytterkanter, og mindre mot midten av tallerkenen. Det garanteres at det ikke blir noe kast eller ubalanse i platetallerkenen pga forkrommingsprosessen. Synes dette høres veldig bra ut og noe som vil gi en varig speilblank finish :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn