Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet hvordan man justerer autostop på TD318?
    Det sitter en sensor i forbindelse med tonearmen (under armbordet) som det skal være mulig å justere på dersom autostopp/lift slår inn for tidlig eller for sent. Funksjonen i seg selv styres elektronisk.
    Det ligger servicemanual tilgjengelig for nedlasting på vinylengine. Denne omhandler også autolift/stop.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Noen som vet hvordan man justerer autostop på TD318?
    Det sitter en sensor i forbindelse med tonearmen (under armbordet) som det skal være mulig å justere på dersom autostopp/lift slår inn for tidlig eller for sent. Funksjonen i seg selv styres elektronisk.
    Det ligger servicemanual tilgjengelig for nedlasting på vinylengine. Denne omhandler også autolift/stop.
    Takk for tips, skal sjekke sensoren. I mitt tilfelle, fungerer den for sent.
    Fungerer på noen få plater.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er akkurat det samme som med min nyanskaffede TD 2001. Jeg skal begynne å se litt på den senere i uka.

Jeg vet ikke helt hva årsaken til at den nå stopper/løfter for sent egentlig er. På ett eller annet vis har jo noe forårsaket avviket. Mulig det kan skyldes støt under flytting/transport:confused:

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ^ Thorens har (vanligvis) brukt en optisk lesegaffel til denne funksjonen. På tonearmen er det en plastbit som roterer med armen og bryter lyset i lesegaffelen og iverksetter stop og evt løft. Lesegaffelen er festet med en enkel skrue og kan justeres ift plastbiten på tonearmen. Dersom lesegaffelen kommer ut av stilling vil stopp & løft enten starte for tidlig eller for seint. Det skal også gå an å justere plastbiten på tonearmen som skal være festet med et setskrue på akslingen.

mvh
    KJ

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Min stopper hvis jeg løfter armen og skyver den noen millimeter inn mot senter.
    Er ikke helt komfortabel med å "fikse" for mye her, grunnet for mange tommeltotter;)
    Hadde derfor satt stor pris på om du hadde tatt deg bryet med å komme med en tilbakemelding hvis du finner ut av det;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Thorens har (vanligvis) brukt en optisk lesegaffel... osv
    Takker for presiseringen din. Det er omtrentlig slik jeg har forstått det utfra den info jeg har funnet på nett.
    Jeg skal ta noen bilder under prosessen, og legge de ut.
    Selve prinsippet er vel nogenlunde likt uansett hvilke Thorens auto-lift/stopp modell det gjelder.

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du kan enkelt finjustere når autostopp slår inn ved å justere platen/armen som bryter fotocellen ørlite frem eller tilbake med en pinne fra kortsiden i sprekken mellom armbasen og metallchassiset. Du må prøve og feile til den stopper riktig. Du må vite hvordan det ser ut der før du stikker inn en pinne og ha godt lys så du ikke skader noe. Mange bilder av mekanismen på nettet. Legger ved en som viser en rød pil på armen du skal skyve på.
    Thorens autostop.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er det mange bilder? Forsøkte å google litt forrige dagen, men det var begrenset hva jeg kom over. Kan jo har brukt litt feil søketekst. Man bør forøvrig være nogenlunde noe forsiktig når man holder på, så man ikke ødelegger noe. Ellers ser jeg det som en klar fordel at man setter opp spilleren i en "jigg", slik at man kan jobbe fra undersiden, med spilleren stående horisontalt fremfor på høykant. Lettere å teste om armutslaget for autostopp blir riktig da.

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Ja man må absolutt vite hva man gjør men vet man det så er det den beste måten å få justert dette på. Spilleren kan bare stå på et bord som vanlig og ingen demontering.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ :confused:. Bunnplaten må jo av - og justeringen er jo under arm-bordet?!?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg mener å ha lest at det er en umbraco ved basen på toppen man skal løsne for å justere auto-liften?
    Denne skruen er kanskje dekket med noe plastikk krimskrams på armen som står på MkII.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje det bare er høyde på liften jeg har lest om.

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs vel hvilken modell det er snakk om. Men mange Thorens TD3XX-serien med flytende chassis har en åpning langs siden på ca 5 mm mellom armfundamentet og bunnplaten på siden der man enkelt kan stikke inn en lang tynn gjenstand og forsiktig skyve på plastarmen mens man holder tonearmen i ro.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ok. Slik er det jo ikke med min TD 2001. Der må jeg under.
    En type jig lik denne som finnes til LP12:
    Linn jigg.jpg

hadde jo vært snasent, men for min del blir det nok å feste 2 lekter m/tvinger ut fra arbeidsbordet tenker jeg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ved nærmere ettersyn viser det seg at det på min TD 2001 er et hull i bunnplaten under tonearmen. Om dette er originalt, eller om en eller annen tidligere eier har laget dette vet jeg ikke.
    Men, uansett - det ser ut til at det vil kunne gå an å justere autolift/stop funksjonen gjennom dette hullet. Trolig bør skruen som ser ut til å låse platen/kammen løsnes før man forsøker å vri på denne.

1.jpg

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke løsne skruen det er ikke meningen. Det er bare en klemkobling som skal holde armen på plass og justere det horisontale nivået i spalten ved fotocellen. Det er ikke mye kraft som skal til for å vri på armen. Du vil nemlig lett forskyve innstillingen dersom du slakker og strammer skruen. Men dersom armen flytter seg nesten uten motstand så kan det være lurt å stramme litt før justering så innstillingen ikke endrer seg i ettertid.

Her har jeg tatt et bilde av armen gjennom spalten mellom armfundamentet og bunnplaten:
    image.jpg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ok. Da skal jeg forsøke å få justert litt på den i morgen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Justeringen viste seg å være en temmelig enkel operasjon. Ikke minst takket være hullet i bunnplaten, som forøvrig ser ut til å være originalt.

Jeg lot armen stå på i armhvileren og holdt den igjen med et par fingre, mens jeg vred kammen litt i riktig retning. I mitt tilfelle, mot klokka sett fra undersiden, da armen måtte beveges for langt inn før autostop slo inn.

Nå fungerer stop/lift funksjonen helt fint og slår inn akkurat på det punktet jeg anser som optimalt:)

Lexluthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Det er herlig å fikse ting selv og ha ting som faktisk kan fikses :)

• Liker

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan også rapportere at 318 MkIII ble helt tyst med et par dråper olje på motor akselen og oljeskift i lager.

Nyt rem og pickup nå så tenker jeg den blir fin.

V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_0051.jpg

Får melde meg inn, fikk denne idag.
    Trenger en liten vask.:rolleyes: Bare støv.
    Er dette en man skal ta vare på?
    mvh
    Sansui-mannen

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det må nok bli en poleringsrunde på tallerkenkanten på denne spilleren også:

1.jpg

Jeg kunne jo vurdert forkromming som @Lexluthor. Det ble jo et veldig bra og pent resultat. Men, jeg er fornøyd med finish etter polering på de 2 andre spillerne, så det blir løsningen.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Gjorde et forsøk på å justere autostop idag. Måtte gi opp, var for mange ledninger i veien.
    Må nok åpne min. Jeg fikk ihvertfall løftet armen 2 mm, så kom jo noe godt ut av det;)

Skal bestille olje, så da tar jeg det neste gang.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det er nok håp for denne tallerkenkanten også.

1.jpg

Her er det foreløpige resultatet etter pussing med 1000-papir og lett polering av et begrenset felt. Der har jeg kun brukt en petroleumsbasert polervæske jeg har (som synes i reflex`n) opprinnelig beregnet for sluttpolering av skjefter. Denne har svært liten slipe-/poleringseffekt.
    Mao. Dette resultatet er før jeg begynner med ordentlig polering, så det blir sikkert blankt nok:)

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Joda, det er nok håp for denne tallerkenkanten også.

Vis vedlegget 292968

Her er det foreløpige resultatet etter pussing med 1000-papir og lett polering av et begrenset felt. Der har jeg kun brukt en petroleumsbasert polervæske jeg har (som synes i reflex`n) opprinnelig beregnet for sluttpolering av skjefter. Denne har svært liten slipe-/poleringseffekt.
    Mao. Dette resultatet er før jeg begynner med ordentlig polering, så det blir sikkert blankt nok:)
    Ser jo bra ut det der. Må vel bruke motorisert utstyr til den jobben?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Den foreløpige jobben er utført med kun håndkraft, men til selve poleringen bruker jeg poleringsskive i dreiebenk og poleringspasta/klosser. Så går jeg over med en bilvoks etterpå.

Men - det er fullt mulig å få et brukbart resultat (etter sliping) med håndkraft også med f.eks Autosol, for så å avslutte med en bilvoks.

Som jeg kommenterte i en annen tråd:
    [h=2]Polering[/h]

Sitat fra toillball
    Ble såpass motivert at jeg stakk nedi kjelleren og pusset litt på Thorensen, med t-skjorte og håndmakt ble det ikke all verdens resultat på tallerkenen. Hva slags poleringsverktøy bruker du?

Har litt erfaring med polering av alu og rustfritt, relatert til en annen hobby jeg har.
    For å få til et godt resultat, så nytter det ikke kun å "pusse og gnukke" litt med en eller annen form for polish. På en ruglete, ujevn overflate, så må det fjernes materie. Dette kan gjøres på ulike måter, avhengig av hva slags utstyr man har tilgjengelig.
    Det optimale er en dedikert poleringsmaskin av søyle/benketype, eller dreiebenk m/div poleringsskiver/rondeller og poleringspasta m/ulik slipeeffekt. Har man slikt utstyr kan man gå på en forholdsvis ujevn overflate, og trinnvis polere seg frem til "mirrorfinish". Man får også kjøpt sett for bruk på drill, men husk at lagrene i drill ikke er konstruert for sideveis belastning. Og belastning må til. Man må legge bra trykk på emnet mot slipe/poleringsskiven - og kjøre på forholdsvis høy hastighet.

Her er eksempler på hobbyutstyr for polering:
    Polering : Gasolin.no, Velkommen til vår nettbutikk

For de som ikke har tilgang til slikt utstyr, så er det den "harde" vei med håndkraft som gjelder. For å bruke Thorens platetallerken som utgangspunkt, så kan man begynne med vannslipepapir i 600 korning til overflaten er jevnt slipt. Bruk fortrinnsvis en slipekloss, slik at man ikke sliper en "rund" kant. Så kan man fortsette med 1000 korning til "ripene" etter 600 papiret er slipt ned. Går man videre på dette med slitt 1000 korning så er ripene såpass små at en poleringspasta (f.eks Autosol) eller rubbing tar "resten" til et akseptabelt nivå. Avsluttes med f.eks bilpolish. Med en slik manuell metode er det ikke lett å komme ned til "mirrorfinish", men et helt ok resultat er mulig.​

Sist redigert:

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Hei lurer litt på om noen med litt mer erfaring har noen formening om hva som vil gi mest for penga. Har tenkt litt på en Thorens TD 240-2 eller om det er mer verdt å legge en slik sum i en noe eldre modell?:) Takker for råd og tips på forhånd.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det kommer litt an på hvilke egenskaper du legger mest vekt på. TD 240-2 er f.eks en helautomatisk spiller. Noen av de eldre Thorens spillerene hadde autostop/lift. Andre igjen er helt manuelle.
    Hva er prisen på TD 240-2, ca 6K?
    I forb. med evt. ny Thorens, hadde jeg nok heller sett på TD 203 til omtrent samme pris.

Når det er sagt så vil man kunne finne en virkelig fin vintagespiller (med god/ok PU) til den prisen - og ofte en del lavere pris også. Det ligger (som eksempel) et par TD 318 annonsert om dagen.

Det vil alltid kunne være en viss risiko med å kjøpe en eldre spiller. Man aner jo ikke noe om hvor mye den er brukt - og hvordan den har blitt behandlet. Selvom både motorer og lagre er av god kvalitet med lang levetid, så kan de jo være mye slitt.

En Thorens vintagespiller kan fint ha en levetid (med litt TLC) i maaange ti-år, men helt uproblematisk kan en slik spiller også ødelegges i løpet av relativt kort tid. Som regel så vil omtrentlig generell tilstand kunne la seg konstantere forholdsvis enkelt, men det forutsetter jo at man kan inspisere spilleren - og vet hva man bør se/kjenne etter. Enkelte deler kan det være svært vanskelig å få tak i også.

Jeg hadde (subjektivt) gått for en vintage spiller (eks. TD- 160, 145, 147, 318, 320, 2001, 3001, 115, 125).

Her er linker til et par sider med info om ulike modeller:
    http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm
    http://www.thorens-info.de/html/thorens-zeittafel.html

Sist redigert:

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Takker for tips og linker ptb :) Prisen på TD 240-2 er på 6.595,- på Oslo Hificenter.
    Veldig spiller den TD 203 og. Når det gjelder vintage spiller har jeg lurt litt på TD 160 :) Syns det er utrolig flott spiller.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takker for tips og linker ptb :) Prisen på TD 240-2 er på 6.595,- på Oslo Hificenter.
    Veldig spiller den TD 203 og. Når det gjelder vintage spiller har jeg lurt litt på TD 160 :) Syns det er utrolig flott spiller.
    Jeg hadde ikke lagt 6,5K på bordet og bært med meg en TD240-2 hjem i hvertfall. Nå skal man være forsiktig med å være for kategorisk, all den tid jeg aldri har hørt den spilleren, men i forholdet lydkvalitet/kr er jeg temmelig sikker på at det er en rekke bedre alternativer.

Jeg ble fortalt for et par år tilbake at det fortrinnsvis var èn årsak til at man tok inn den i sortimentet: Noen eldre/godt voksne som spiller vinyl vil ha en god hel-automatisk spiller som er enkel i bruk. Thorens er et kjent merkenavn, og det er da greit å ha en slik spiller å tilby.

TD203 har jeg heller ikke hørt, men jeg vil tro at den skulle være et brukbart alternativ fremfor å (mainstream) kjøpe en Rega eller Pro-Ject i samme prisklasse.

Ja, jeg er enig i at TD160 i sine ulike versjoner (MkI, MkII og Super) er fine spillere. TD145 er akkurat samme spiller, men hadde i tillegg autostop/armlift. Måten den funksjonen er bygget på har ingen innvirkning på armbevegelse, funksjon eller signal. Likeledes er også TD147 på mange måter en lik spiller, mens eksempelvis TD165 og TD166 er enklere (var billigere) spillere, bl.a med mindre dimensjonert lager, innertallerken i resin og plinth m/foliert (vinyl/plast) finish, mot tre-finér på de øvrige.

TD150 er heller ingen dårlig spiller selvom det er delte meninger om Kügl-armen, hvilket forøvrig gjelder flere av Thorens tonearmer gjennom årene.
    Drivverket er ihvertfall bra, og armbytte er jo også fullt ut mulig. I dag ser vel kanskje en TD150 litt for retro ut for mange, men det går det jo også an å gjøre noe med.

Sånn ble nå min TD150 MkII etter en "liten" make-over:

1.jpg

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Takker igjen for tips og må bare få si at den TD 150 din var utrolig fin :) En liten facelift kan gjøre mye.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    BTW: TD160 kan faktisk leveres "nye" i dag.

Swissonor skal visstnok restaurere/oppgradere slike spillere og tilby de på markedet. Den norske representanten Bebop Hi-Fi hadde bl.a. et demo-rigg på Horten messen. Hvilke priser de opererer med aner jeg ikke.
    Et spm. om pris ble reist i en annen tråd her for en tid tilbake, men jeg tror ikke det ble besvart. Det foreligger forøvrig lite info på deres hjemmesider også:

bebophifi

I tillegg finnes det ihverftfall også ett firma (på Ebay) som selger restaurerte/oppgraderte Thorens spillere:

http://stores.ebay.com/artandsound?_trksid=p2047675.l2563

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.581
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Salgsannonse på selve forumet er dessverre ikke tillatt, og innlegget er fjernet. Beklager, men her er reglene nokså klare. Mvh Høvdingen

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Innlegget er fjernet da det var svar på foregående innlegg som inneholdt en salgsannonse. Mvh Høvdingen

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Fornøyelig å se bilder av gamle, renoverte Thorens,er. Mange flotte spillere der ute.
    Kjenner det klør i fingrene etter å finne på noe med min 318. Stopper litt på at jeg kjenner mine begrensninger.

Her er et bilde av en 316

jdgroot316_7.jpg

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn