Har en Thorens TD125 Mk.1 LB, med SME3012, som jeg skal sette i stand. Finnes det en oppgradering av glimlampen til LED?
Gratulerer! Flott spiller. Skaff deg en stroboskopskive og en 50 Hz lyskilde - så trenger du
ikke det interne stroboskopet.
Denne spilleren er vel ikke verdt mye, og fungerer greit nå, men ser mange har brukt tildels store summer på disse.
Jeg vet ikke din vurdering av "mye" er, men dette er en spiller du kan få Kr. 10.000 -12.000,- som den står. Dette er klart
en av de beste spillerne fra Thorens og vel værdt å bruke penger på...
Hva med et penere plinth. Finnes det pene plinth, som ikke koster det hvite i øya?
Dett er vel godt besvart tidligere. Et penere plint (som det
Valentino linker til) vil forbedre det estetiske - men ikke
gjøre allverden med lyden. I verste fall får du dårligere lyd med et slikt ettermarked plint da de er laget av hel ved,
snarere enn sponplater på originalen. Velger du å gå denne veien, vær oppmerksom på at du må bestille plint
betegnet som "long Base" for å få plass til armen. Med erstatningsplint - eller med originalplintet - ville jeg uansett
anbefale følgende modifikasjoner:
Du kan forbedre lyden vesentlig med å lime noen bitumenplater på innsiden av sideplatene på kabinettet og
erstatte bunnplaten med 19-21 mm (svartmalt) MDF. Med en stiv bunnplate på plass, kan du gå for tre større og
penere apparatben - to i front - og et bak. Gjerne justerbare apparatben så du enklere får spilleren i vater.
Ellers vil jeg anbefale å bytte den originale platematten med noe bedre. Funk Firm Acromat som du ser på
spillern til
ptb er et utmerket alternativ. Det samme med korkmatten fra Argon. Det beste altenativet på min
Thorens TD125 Mk. II viste seg å være en akrylmatte med gummi innvendig for demping. Navn ukjent.
På min egen spiller valgte jeg i tillegg å male topplaten (rundt tallerkenen) svart, for å matche fargen på
"monteringsplaten for armen". Et estetisk valg jeg syntes fungerte godt...
Hva med armen. Noe som bør gjøres, eller er den grei.
Det er vel en egen tråd på SME armer - her på HFS - som går mer i dybden på dette, men jeg anbefaler følgende:
Det er vel en SME 3012 Mk. II du har og den har vel stål kniv - i plast, aluminium eller stål bedding. Uansett vil et
bytte til stål kniv - i messing bedding oppleves som en oppgradering (særlig med stive MC-pickuper). Anbefales.
Når det gjelder kabling finnes Mk. II både med den gamle brede fem punkts kontakten og - den nyere løsningen
med doble RCA-kontakter (phonoplugger) og jord. Den nyere løsningen er klart å foretrekke da du enkelt kan bytte
eksternkabling fortløpende. En slik oppgradering kan du enkelt gjøre med erstatningsdeler (finnes kit).
Finner du det praktisk/nødvendig å gjøre en slik oppgradering ville jeg vel vurdert å byttet internkablingen i samme
slengen, men dette er strengt talt ikke nødvendig. Originalkablene er helt OK.
Ellers ville jeg ha byttet til et mer moderne shell; et Tecknics "discoshell" om du skal benytte armen med en mykere
(MM) pickup eller et Ortofon (LH-2000 eller LH-4000) shell om du skal benytte armen med en stivere (MC) pickup.