Da er vi i gang igjen etter en lang sommer hvor hifi anlegget har vært slått av og Veridian Utopia har vært på rep hos Bambadoo. Pga den varme sommeren så har ting stått stille uten fremdrift. Problemet med DACen var en strømførende kabel klemt mot chassis. Denne kverket i tur og orden komponenter og det var som noen antydet mye mere enn en regulator som var gåen. DACen virker nå men softstart kretsløpet er fortsatt ikke operativt. Det er en feil på PSU eller deromkring. Bambadoo tar en ny titt på dette i oktober og vi planlegger å demontere og sende hele softstart PSU tilbake til produsenten.
Men den virker og j har fått lyttet litt. Den første dagen den spilte var den helt jævlig, men så kom det seg og nå spiller den nok som før problemene startet. Dvs jeg sliter litt med å være sikker siden jeg fikk lite tid med frøken Veridian før problemene startet. Jeg har testet de ulike gain innstillingene og kommet frem til 2,5V RMS er best så langt. Høyere gain gir boomy loudness preget lyd. Har testet litt strømkabler og slikt og det ser ut som at Veridian ikke er så kilen som mange transistor komponenter jeg har benyttet tidligere.
Lyden er storslått, mektig og dynamisk med gode kommunikasjonsegenskaper.
Veridian er koblet opp mot en Oppo BDP 105D med optisk kabel. Jeg vil nå teste et annet drivverk og deretter se meg om etter en avspiller bygget for avspilling fra SSD eller minnepinne.
Etter at softstart PSU er fikset vil jeg vurdere enda bedre rør og vil jeg nok trenge en del gode råd fra vennetråden.
Stor takk til Bambadoo for tålmodig og utrettelig arbeid.
Noen bilder: