Venner av Veridian Utopia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tipper det er en feillodding på enten dacen, forsterkeren eller kablene, hvor noen har gått surr på hva som er pin 1 (jord), 2 (pluss) og 3 (minus).
    har du et multimeter, så kan du måle kablene ganske kjapt og først og fremst finne ut om pin 1 er jordet i begge ender.
    er alt på stell med kablene, så kan du åpne opp henholdsvis dac og forsterker og måle xlr-utgang/inngang, men det anbefaler jeg bare hvis du har sett nedi din andel komponenter før.

IMG_6252.JPG

Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kablene er det ikke, de testet jeg mellom pre og effekt og de virker som de skal. Skal sende den skissen både til Roar og Ondrey for å forsikre meg om at de gjør ting likt. Mener å ha lest en vei om tilsvarende problem hos noen som mikset pa og hifi komponenter, og det viste seg at det er noen forskjeller ute og går.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ordner seg sikkert.
    dette høres ikke dramatisk ut.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.936
    Torget vurderinger
    2
    XLR fungerer helt suverent, har brukt den utgangen mesteparten av tiden, og på to forskjellige forsterkere. Så problemet må ligge et annet sted.

Mvh
    Håkon Rognlien

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    XLR fungerer helt suverent, har brukt den utgangen mesteparten av tiden, og på to forskjellige forsterkere. Så problemet må ligge et annet sted.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Når du først er innom, hvor lang tid kan vi forvente du trenger for å publisere denne testen?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.936
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Når du først er innom, hvor lang tid kan vi forvente du trenger for å publisere denne testen?
    Alle notater er i boks, bildene er knipset, skrivingen har begynt. Men hverdagene er hektiske, så jeg har vanskelig for å gi sikre lovnader. Men gi meg 14 dager, så håper jeg det er i orden.

Mvh
    Håkon Rognlien

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Alle notater er i boks, bildene er knipset, skrivingen har begynt. Men hverdagene er hektiske, så jeg har vanskelig for å gi sikre lovnader. Men gi meg 14 dager, så håper jeg det er i orden.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Flott, fikk du testet DACen med ulike digitale kilder og de ulike digitale inngangene?
    Kanskje uinterresant for mange, men jeg er snart akkurat der nå!

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kablene er det ikke, de testet jeg mellom pre og effekt og de virker som de skal. Skal sende den skissen både til Roar og Ondrey for å forsikre meg om at de gjør ting likt. Mener å ha lest en vei om tilsvarende problem hos noen som mikset pa og hifi komponenter, og det viste seg at det er noen forskjeller ute og går.
    Som trøst eller kanskje ikke kan jeg fortelle om den gang jeg skulle koble min nyinnkjøpte NLE 22 RIAA opp mot min Gamut Di150 med balanserte kabler.
    Det gikk ikke. Det kom ingen lyd. Jeg kontaktet begge produsentene og ba om forklaring.
    NLE sin representant hevdet at Gamut hadde fjuske balanserte innganger.
    Gamut hevdet at NLE konstruerte unødig vanskelig elektronikk.
    Begge komponentene fungerte med balansert drift mot alle andre komponenter, men ikke med hverandre.
    Det ble RCA for meg:(

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Smurfeland
    Som trøst eller kanskje ikke kan jeg fortelle om den gang jeg skulle koble min nyinnkjøpte NLE 22 RIAA opp mot min Gamut Di150 med balanserte kabler.
    Det gikk ikke. Det kom ingen lyd. Jeg kontaktet begge produsentene og ba om forklaring.
    Begge komponentene fungerte med balansert drift mot alle andre komponenter, men ikke med hverandre.
    Fint å si som produsent. "Vi syns det blir unødig komplisert hvis XLR inngangene våre skal fungere med balansert utstyr".

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Fint å si som produsent. "Vi syns det blir unødig komplisert hvis XLR inngangene våre skal fungere med balansert utstyr".
    Ja, men begge fungerte ellers utmerket og ga godlyd i mange år via RCA:D

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.936
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien

Mvh
    Håkon Rognlien
    Flott, fikk du testet DACen med ulike digitale kilder og de ulike digitale inngangene?
    Kanskje uinterresant for mange, men jeg er snart akkurat der nå!
    2 drivverk inn i s/pdif
    Macbook Air inn i USB

Mvh
    Håkon Rognlien

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det viser seg at det er et Musical Innovation problem.
    Xlr rett fra dac til effekttrinn gir ingen lyd ut.
    Rca ut fra dac til effekttrinn med phono til xlr plugger fungerer brillefint (kun xlr inngang på effekttrinn).
    Xlr fra dac til MI forforsterker og xlr fra forforsterker til effektforsterker fungerer også.

Jeg tolker at det må være måten MI effekttrinnet mitt er koblet internt som lager trøbbel.
    Men det har nå ikke så mye å si for det låter desidert best med volum på full guffe (by pass) på dacen og justere volumet med MI forforsterkeren.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bra du fant ut av det, og at dacen fungerer som den skal.

symptomene du beskrev (ingen lyd, plukket opp ekstern støy, etc) tydet på at det var xlr-kluss i et eller annet ledd, ja.

tror fremdeles det bare skyldes at dacen og effekttrinnet har jordet pin (1) forskjellig.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det viser seg at det er et Musical Innovation problem.
    Xlr rett fra dac til effekttrinn gir ingen lyd ut.
    Rca ut fra dac til effekttrinn med phono til xlr plugger fungerer brillefint (kun xlr inngang på effekttrinn).
    Xlr fra dac til MI forforsterker og xlr fra forforsterker til effektforsterker fungerer også.

Jeg tolker at det må være måten MI effekttrinnet mitt er koblet internt som lager trøbbel.
    Men det har nå ikke så mye å si for det låter desidert best med volum på full guffe (by pass) på dacen og justere volumet med MI forforsterkeren.
    Men hvordan låter det da?

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg og Håkon er ikke helt enige, så jeg vil ikke uttale meg riktig enda. Skal gi den noe mer innspilling... Hvor lang tid mener dere den trenger for å "sette seg"?

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg og Håkon er ikke helt enige, så jeg vil ikke uttale meg riktig enda. Skal gi den noe mer innspilling... Hvor lang tid mener dere den trenger for å "sette seg"?
    Bør komme ganske fort siden den er spilt på tidligere. Er lyden litt slank?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tror mye sitter når den er varm jeg.
    Dette er en evig diskusjon.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt rart for Håkon mener toppen er meget snill, mens det motsatte er tilfellet hos meg...

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Matching matching.
    Fikk for kort tid, men den var ikke hard. Veldig oppløst og klar.
    Får den tilbake i morgen eller fredag.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt rart for Håkon mener toppen er meget snill, mens det motsatte er tilfellet hos meg...
    Skal en gå vitenskapelig til verks, for å si det litt flåsete, så må man utelukke andre feilkilder.
    Hvis Haakon spiller på rør, så mener mange at rør+rør+rør kan bli for mye rør. Du spiller på MI, kan hende matchen her ikke er god.
    Må vel si at jeg ikke synes den er hard i toppen her, men jeg spiller som Haakon. Rør i hele kjeden.

Ta tida til hjelp

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmmm... en 6sn7-basert dac skal jo ikke låte hissig i toppen.
    veridian var langt ifra hissig da jeg hørte den som nikko har nå.
    håper ikke at likeretteren eller noen av 6sn7'ene er iferd med å knele.

har anlegget ditt (amp/høyttaler-kombo) generelt mye nivå i toppen, cabarth1?
    låter det på samme måte rett fra oppo?

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det høres mer dramatisk uten enn det er. Den har noen virkelig gode egenskaper.
    Jeg har en Doxa dac og en Oppo BDP105 med MI utgangstrinn å sammenligne med her hjemme nå. Den er litt skarpere enn Oppoen og betydelig skarpere enn Doxaen. Hvis litt "tube-rolling" kan dempe det litt så er noe stort på gang :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Doxa dac og en Oppo BDP105 med MI utgangstrinn å sammenligne med her hjemme nå. Den er litt skarpere enn Oppoen og betydelig skarpere enn Doxaen. Hvis litt "tube-rolling" kan dempe det litt så er noe stort på gang :)
    Den viktigste komponenten i et anlegg er forforsterkeren sier mange.
    Kanskje du skulle lånt deg en? For det virker som du spiller med bare volumpoten (Veridian) rett i effekt.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    MI22 effekttrinnet har en inngangsimpedans som nærmer seg nedre del av hva Ondrej anbefaler at dacen driver direkte. Hjemme hos meg låter det også desidert best å kjøre dacen via forforsterker, så det er det jeg gjør nå.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg tror nok gjerne at tuberolling er medisinen her. Selv opplevde jeg store forandringer i lydbildet etter rørbytte - russerne er bra dem, men for min del litt for slank. Og som baluba sier, så fungerer Xindak XA6950 og Tannoy D500 utmerket. Det gjorde det for så vidt også på KEF jeg brukte tidligere. Overall så låter min DAC stort, gjennomsiktig og fyldig. Det er ikke noe skarpt med den jeg har hjemme i alle fall.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.936
    Torget vurderinger
    2
    MI22 effekttrinnet har en inngangsimpedans som nærmer seg nedre del av hva Ondrej anbefaler at dacen driver direkte. Hjemme hos meg låter det også desidert best å kjøre dacen via forforsterker, så det er det jeg gjør nå.
    Akkurat det med impedans er rene "spøkelset" i sånne sammenhenger. Ofte er det ekstra problematisk i balanserte oppsett, og da vil det kunne hjelpe å kjøre ubalansert. Men heller ikke dette er alltid en quick fix, enkelte oppsett låter bedre i balansert modus, dette avhenger av kretsløsningen.

Skal ikke være enkelt dette her, men Veridian drev greit Spec og Ifi (hodetelefonforsterker) i balansert modus. Førstnevnte drev den også som pre uten problemer (Spec har en fiffig ordning som gjør den til et rent effekttrinn). Som nevnt ser jeg i mine notater at ordet "snill" er gjennomgående, derfor er jeg litt overrasket over de observasjonene du gjør hos deg. For de som bryr seg om kabler, har jeg stort sett benyttet Audio Note XLR sølv signalkabler.

Mvh
    Håkon Rognlien

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    The beast is back. Kom nå med TNT. Har renset med Deoxit og venter på temperering før den blir slått på.
    Bilder med gain control.
    Lytteinntrykk kommer senere.

2D413D35-4AF8-428B-8832-31C1AB564C52.jpg
    646D8BCA-4CF8-4AC6-BE03-E116332AF211.jpg
    24BC76CB-19FA-4E14-A261-E922603F61CC.jpg
    4AA7B2C8-67A2-4FDB-9897-9633ACC8E231.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

hvis anlegget ditt heller mot litt mye energi i toppen, så anbefaler jeg rca 6sn7 (de vanlige black base holder, trenger ikke bruker masse penger på red base).
    rca 6sn7 (helt svart plate/struktur inne i røret) har en snill topp og fyldig, organisk klang med solid bass og smørmyk mellomtone.
    normalt synes jeg dette røret kan låte litt for avrundet og fyldig, men dersom resten av elektronikkjeden er transistorbasert, så kan det være midt i blinken.

new-original-100-rca-6sn7-6h8c-6n8p-5692-cv181-tube_451302.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mullard har ikke 6sn7.
    det nærmeste er ecc33, men det koster mye og har litt annerledes specs.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hoax er det nok ikke, men jeg har aldri prøvd cv1988 og aner ikke hvordan det låter eller om det kan plottes rett inn i et hvilke som helst 6sn7-trinn.
    mulig mullard satte sin brand på disse rørene, men det er neppe de som har lagd det.

ecc32 og ecc33 er de to mullard-produserte rørene som kommer nærmest 6sn7 i specs.
    ecc32 er litt tricky og kan kun erstatte 6sn7 hvis man justerer litt på kretsen.
    ecc33 kan brukes istedenfor 6sn7 i alle tilfeller, men 6sn7 har 6,3v gløding/600ma, mens ecc33 har 6,3v/400ma.
    så røret vil få kortere levetid dersom man ikke justerer en smule.

tror imidlertid ikke noe av dette er voldsomt interessant for verdian-klanen...

Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2

hvis anlegget ditt heller mot litt mye energi i toppen, så anbefaler jeg rca 6sn7 (de vanlige black base holder, trenger ikke bruker masse penger på red base).
    rca 6sn7 (helt svart plate/struktur inne i røret) har en snill topp og fyldig, organisk klang med solid bass og smørmyk mellomtone.
    normalt synes jeg dette røret kan låte litt for avrundet og fyldig, men dersom resten av elektronikkjeden er transistorbasert, så kan det være midt i blinken.

Vis vedlegget 485756
    Takker for tips! Har dere noen tips til hvor man kan få kjøpt slike rør?

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.387
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 485756
    Takker for tips! Har dere noen tips til hvor man kan få kjøpt slike rør?
    Partsconnexion.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Psvane er også et merke som er verdt å se mer på, dog dette er nyproduserte rør. Kommer gjerne an på hvilken lydsignatur du ønsker. De også er varme og fyldige i lyden, kan kjøpes av malaaudio.no.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Som dere sikkert skjønner så er jeg helt grønn på dette med rør. :cool:
    Jeg ser det blir solgt en del "matched pairs" rundt forbi, men lite "matched quads". Holder det f.eks med 2 sett "matced pairs", altså et par for hver kanal eller må man lete for "matced quad"?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.936
    Torget vurderinger
    2
    Som dere sikkert skjønner så er jeg helt grønn på dette med rør. :cool:
    Jeg ser det blir solgt en del "matched pairs" rundt forbi, men lite "matched quads". Holder det f.eks med 2 sett "matced pairs", altså et par for hver kanal eller må man lete for "matced quad"?
    Matched pair holder lenge.

Mvh
    Håkon Rognlien

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da har en ny tidsregning startet for undertegnede. Dette er bare helt rått, at et rørbytte kunne gjøre så mye ville jeg ikke trodd om noen fortalte meg det.
    RCA likeretter rør og Raytheon 6SN7WGT ikke bare fra samme batch men nummerert fra samme 5pack eske!
    20180316_230457.jpg

20180316_230535.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn