Det var det feigingene gjorde ja !...det var den eksamensoppgaven man IKKE skulle velge ved avsluttende norskeksamen vet dere...
Da er det bare å grave fram en og pusse den opp. Kan sikkert registreres som veteran motorredskap. Affa blir nok rørt til tårer om han får en i gave på 90 års dagen sin !! ;D ;D ;D ;D ;D ;DPanzerkampfwagen III gravd fram her i nord: http://www.nordlys.no/nyheter/article2391050.ece
Affa, da!De kan begrave meg i den.
Kan skaffe deg en rosa om det er ønskelig...Så skaff meg en panther da.
I heite !!! Har du tenkt å gi meg bort ?Kan skaffe deg en rosa om det er ønskelig...
Panzer III var vel strengt tatt en bedre tanks enn både Chaffee og ikke minst Greyhound.Bare grav deg ned Affa, så kan jeg få lånt en Leopard 1, eller en bergepanser, så snurrer jeg rundt over skyttergropa så du moses godt ned i bakken, hehe. Nei fra spøk til revolver. Det blir interessant å se hva de får til. Panzerkampfwagen III var en periode det eneste panseret vi hadde, til vi fikk M8 Greyhound og M24 Chaffee. Så kom M48...
Mjaaa....M24 Chaffee var en lett stridsvogn. Den fungerte frem til 80-tallet før den ble faset ut på 80-tallet av Forsvaret. Den var da modernisert med en fransk 90mm kanon i stedet for den opprinnelige. Sannsynligvis en bedre vogn enn Pnzkpf III, særlig med tanke på at Chefferen hadde en langt mer moderne konstruksjon som man finner igjen i M26, M47, M48 og senere også M60.Panzer III var vel strengt tatt en bedre tanks enn både Chaffee og ikke minst Greyhound.
annet enn i Norge. Det var visstnok ca 90 stk her ved fredsslutningen. Tyskerne gadd vel ikke å overføre disse til andre steder pga det underlegne skytset.Det eksisterte knapt III i 44.
..og uten mobilitet er det som å være jordbær på bløtkaka. De fleste militære analytikere har vært enig seg i mellom i en ting: At Tiger 2 og dens panserjagerbror egentlig var veldig bortkastet og hadde svært liten hvis ingen militær betydning, selv om mange av vognene ble nyttet i Ardenner-offansiven i -44. Noe bråk hadde den laget i Nomandie i -44 og ved Baranov brohodet i Polen, uten at det så ut til å hjelpe stort.Tvilsomt om den 90mm var på høyde med Tiger 2 sin 88mm (med svært høy munningshastighet) for ikke å snakke om Jakt utgaven med 128mm. Tiger 2 slet med dårlige sveiser og til dels dårlig stållegeringer, men det skrå panseret og ikke minst tykkelsen medførte at det var umulig å skyte den i stykker med noen kjent kanon før ut på 50 tallet. Dette viser svenske og russiske forsøk. Fra siden, eller bakfra kunne disse ødelegges da motorenes luftåpninger, eksos etc svekker konstruksjonen der.
Episoden med Pershingen er ikke bekreftet, man tror det dreide seg om en Tiger 2 og en Panther. Det er en kjent sak at amerikanerne trodde Alle panthere var konge tiger og at alle IV var Tiger 1. Britenes 17 punder var livsfarlig også mot tigere. Firefly tanks ble derfor ødelagt først.
Amerikanerne hadde ingen erfaring med tunge stridsvogner da de ikke møtte store konsentrasjoner av disse under krigen. Dette i motsetning til britene. Konsekvensen var at det ikke ble utviklet noen tung Amerikansk tanks etter krigen. Britene, grunnet bitter erfaring, utviklet sin Centurion (basert på tiger lay out)og senere Chieftain rett etter krigen (1. utgave under krigen). Amerikanerne kom ikke med sin M103 før slutten av 50 tallet. Denne var dessuten mindre god.
Tiger 2 med fullgode sveiser og legeringer var overlegen samtlige NATO tanks til 1960, mht pansring, ildkraft, utsyn, plass, sikteoptikk og radio. Eneste ulempe var lav hastighet.
Bensin er uproblematisk, men forbruket er høyt. Effekten er imidlertid høy og vekten er lav, så med god girkasse er dette overlegent diesel.
Godt mulig jeg tar feil i når Tiger II ble operativ på vest-fronten i 1944.Bjornh. Tiger 2 i Ardene var som riktig påpekt en feil. Ingen tanks hadde imidlertid kommet frem der. 5000 mann fra Kampfgruppe Peiper på enkeltkolonne på smale gjørmete skogsveier (med trær helt ut i veikanten) var ikke heldig.
Det var ikke Tiger 2 i kamp i Normandie slik mange tror 101. og 102. Schwere fikk først Tiger 2 på høsten da de ble omdøpt til 501 og 502.
Du tar feil av betydningen. De drøye 500 vognene hadde stor betydning da den psykologiske effekten på fienden var enorm. 501. (med Leibstandarte og Hitlerjugend) hovedsakelig i Ungarn. 502. (Med Das Reich og Hohenstaufen) også i Ungarn og 503. (med bla Norland) ved Narva og Kurland. 504 med Totenkopf og Wiking i Ungarn. (501, 502, 503 og 504 var alle fult bestykket med Tiger 2 fra høsten 44 (rundt ca 45 vogner hver).
Disse var i full aktivitet i Romania, Ungarn, Polen/Øst tyskland og ved West wand. De stanset alt. par eller små grupper kunne stanse fremrykningene til hele russiske divisjoner ved Kurland til de slapp opp for drivstoff eller beltene gikk.
Ellers har du rett i mye, men fly var det største problemet, selv om nattforflytning hjalp. Ødelagt infrastruktur kombinert med ekstrem vekt var et større problem enn drivstoffmangel. Man kunne rett og slett ikke flytte disse over de få intakte broene.
USA hadde ingen god tung tanks. De du nevner var underlegne alt fra Øst i tillegg til Tiger 2 og de nye britiske.
Satt på spissen vel? Krigen hadde helde det gåande i langt fleire år, med større øydeleggingar av Europa utan USA. Og kva Japan hadde gjort etter kvart, er ikkje lett å vite.Den Amerikanske innsats under krigen hadde ingen
betydning. Slaget var tapt allerede julen 41 da Moskva ikke falt. Etter det ble troppene og utstyret vårt slukt av de enorme russiske slettene.